Miten ilmaista myönteiset tunteensa?

Kirjoita tänne tervehdyksesi Ystäville...

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Miten ilmaista myönteiset tunteensa?

ViestiKirjoittaja Chevy » 08 Helmi 2011, 10:34

Hei te Rakkaat,

Mitä mieltä olette, miten voi/pitää ilmaista myönteiset tunteensa toista ihmistä kohtaan?

Puolisoa, rakastettua, ketä vain kohtaan?
Riittääkö "minä rakastan Sinua" kerran kvartaalissa taikka kerran vihkipallilla luvattuna?
Kelpaako asian ilmaisuksi jokin muu, jos, niin mikä?

Viskaanpa tässä esimerkin, jonka luin taannoin jostakin:
Olipa kahden omakotitalossa koira seuranaan asuva keski-ikäinen aviopari.
Vakiintuineisiin kuvioihin kuului se, että mies napsautti aamulla kahvinkeittimen päälle ja
laittoi aamupalan esiin molemmille, kolasi lumet rappusilta portille ja ulkoilutti koiran ennen töihin lähtöään,
jotta vaimo sai nukkua pitempään.
Rouva sitten hoiteli kyökkihommia iltapäivällä.
Olivat kai aikoinaan vannoneet rakastavansa jne....mutta elämä oli kulkenut eteenpäin pitkään.
Vaimo olisi kuitenkin kaivannut erityistä huomiota mieheltään.
Niinpä vaimo intti, että miksei mies voi sanoa rakastavansa häntä? Kun kerran naapurin rouva sai kuulla
vastaavan omaltaan harva se päivä.
Mies tuohtui, mutta harvasanaisena suomalaisena ei saanut sanotuksi, mitä ajatteli.
Ehkä hyvä niin. :mrgreen:
Seuraavana aamuna, kun vaimo heräsi, ei keittiössä ollut kahvintuoksua eikä ruoan murentakaan esillä.
Aamuvarhain pikapissitetty koira odotti taas eteisessä jalat ristissä.
Lumessa portailla oli yhdet ulos johtavat jalanjäljet, jotka kulkivat portille ja siitä bussipysäkille...

Illalla raivostunut vaimo tulkitsi tunteitaan miehelleen kovaäänisesti ja tyytymättömänä.
Johon mies totesi, ettei tykännyt kuulutella rakkauttaan päivittäin, mutta oli ajatellut,
että hänen tapansa ilmaista sitä oli tehdä tietyt jutut vaimolleen valmiiksi aamulla....
<333
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

Re: Miten ilmaista myönteiset tunteensa?

ViestiKirjoittaja Rose » 09 Helmi 2011, 19:01

Yli 20 vuoden kokemuksella (samasta) suomalaisesta miehestä voin todeta, että esimerkissä mies toimi just niin kuin suom.mies toimii :mrgreen:

Me suomalaiset ollaan varmaan tässäkin asiassa ihan oma rotunsa. Ja minä kyllä tykkään tästä jäyhästä mallista >>33>>

Kyllä teot puhuvat enemmän kuin sanat. Sanat voivat olla tyhjää helinää.
Kaikki virtaa
Rose

ViestiKirjoittaja Pompula » 10 Helmi 2011, 09:36

Rosen kanssa samaa mielenpuolta big>3luv Jäyhä meininki on ihan parhautta. >33>>

Rakkautta voi osoittaa niin monin eri tavoin. On erilaista rakkautta mitä osoitan tai miten osoitan ystävilleni tai lapsilleni tai miehelleni ja tavatkin osoittaa sitä ovat erilaisia, tilanteesta ja ihmisestä riippuen.

Itse pidän siitä, että toisen arvostus ja rakkaus osoitetaan jokapäiväisessä tekemisessä. Siihen kuuluu (ainakin meillä) yhteisen arjen jakaminen, ettei se käy kummallekkaan liian raksaaksi. Arjen asioiden jakaminen, puhuminen ja kuunteleminen. Kuunteleminen niinkin että yrittää myös ymmärtää mikä toisen sanoman takana voi olla. Toisen mielipiteiden arvostaminen ja sen näyttäminen käytännössä, tuetaan toista erilaisissa elämän eteenheittämissä tilanteissa ja ratkaisuissa. Me- meininki. Tilan antaminen, että molemmilla on tilaa, oikeus ja lupa ilmaista mielipiteensä ja niiden arvostaminen ja kunnioittaminen vaikkeivät ne olisi samat kuin omat mielipiteesi. Hellyys ja kosketus, hymyt. Piitkät halaukset >33>> Ilahtuminen kun toinen tulee kotiin tai sen huomioiminen kun toinen on tehnyt sinun vuoksesi jotain extraa. Vaikka ihan se että toinen onkin tiskannut, eikä sinun tarvitsekkaan. Tai aamulla kun heräät, toinen onkin keittänyt sen kahvin tai tuikannut auton lämppärin piuhaan ja putsannut auton lumen alta sinulle valmiiksi. Tai jos toinen on väsynyt, annetaan silloin hänelle tilaa olla ja levähtää ja autetaan itse. Vaikeuksissa, surussa ja pelossa tukena oleminen. Anteeksi antaminen.

Ja kiittäminen big>3luv Se on tärkeää, että jos ja kun se toinen osapuoli jotain tekee tai sanoo, huomioidaan se. Kerrotaan, miten hyvälle tuntuikaan kun huomasi toisen tehneen jotain. Tai kuinka ihana olikaan herätä aamulla suukkoihin >33>>
Pompula

ViestiKirjoittaja Chevy » 10 Helmi 2011, 21:18

Ihania vastauksia!
Tähän suuntaan olen itsekin ajatellut.
Pohojalaanen rakastettuni komppaisi varmaan, jos häneltä kysyttäisiin :mrgreen:
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Sibylla » 10 Helmi 2011, 22:36

Vaikka minulla on keskieuroopan mies,silti vastaukset ovat hyvia ja tyypillisia miehen juttuja <333
Runsaudesta on hyva jakaa:)!
Sibylla

ViestiKirjoittaja Jared » 11 Helmi 2011, 00:42

SedonaMethod´ia lyhyesti lainaillen, positiivisia
fiiliksiä on kolmea päälajia, negatiivisia kuusi.

Energiajärjestykseen;

Apatia -
Suru -
Pelko -
Himo -
Viha -
Ylpeys -

Rohkeus +
Hyväksyntä +
Rauha +

Rohkeus tunteita;

Seikkailunhaluinen, hereilläoleva, eläväinen, varma, keskittynyt,
iloinen, selkeä, myötätuntoinen, kilpailukykyinen, itseluottavainen,
luova, kokeilunhaluinen, päättäväinen, dynaaminen, innokas,
tutkiva, joustava, antava, onnellinen, pystyvä, itsenäinen,
aloitekykyinen, voittamaton, rakastava, motivoitunut, vastustamaton,
avoin, optimistinen, perspektiivinen, positiivinen, tarkoituksellinen,
vastaanottava, kekseliäs, turvallinen, terävä, spontaani, vahva, tukeva,
väsymätön, elinvoimainen, vahva, visionäärinen, tahdonvoimainen.

Hyväksyntä;

Runsaus, arvostava, tasapainoinen, kaunis, kuuluva, lapsenkaltainen,
myötätuntoinen, huomioonottava, kevyt, syleilevä, empaattinen, rikastuttava,
kaikkiOK, ystävällinen, täysi, hienovarainen, loistava, säteilevä, kiitollinen,
harmooninen, intuitiivinen, minulla on..., iloinen, rakastava, suurenmoinen, mieto,
luonnollinen, ei-muutettavaa, avoin, leikkisä, ymmärtävä, lämmin, hyvinvoiva,
ihmetys.

Rauha;

Ajaton, huomiollinen, herännyt, oleva, rajaton, tyyni, keskittynyt, tääydellistynyt,
ikuinen, vapaa, täysi, säteilevä, minäolen, kevyt, ykseys, puhdas, hiljainen, tyyni,
tilava, liikkumaton, kahleeton, kokonainen.

....................................................................................................

Ilmaisen itse mitä vain miten vain vapaasti. Olen aina "kotona"
"Suomalainen Mies" on kulttuurisidonnainen, minulle aivan yksi
hailee, en merkkaile reviiriäni, joutuisin kusemaan joka paikkaan. :lol:

(bytheby, Ulkomailla "suomalainen mies" tarkoittaa rehellisyyttä.
Let´s keep it that way!)

Ugh!

Taiteeseen virtaa aika paljon ilmaisua minulla. Musiikki
(pitkälti muusikonpaskiainen...)

Kun ilmaisen fiilikseni naiselle, se tulee riippumattomasta mielentilasta.
Ei menetyksen pelosta. Naiset kyllä osaavat tietää eron.
Jared

ViestiKirjoittaja veega » 11 Helmi 2011, 11:02

Ihana keskustelunaihe.

Minä olen kyllä semmoinen toivoton romantikko, että olen usein pohtinut, tasaannunko tästä ikuna.
Haluan ilmaista rakkautta kaikin mahdollisin tavoin ja olla myös niiden ilmaisujen vastaanottajana.
Tärkeintä mielestäni kuitenkin on se, miten On toisen kanssa. Kyllä sen tuntee, milloin rakkautta on ilmoilla. Itse olen taiteilijasielu ja nautin
mitä moninaisimmista rakkaudenilmaisuista, ihan semmoinen "perinteisen, jäyhän miehen" kanssa
ei mulla varmaan suhde luonnistuisi kovinkaan helposti. (Tähän kyllä liittyy suurelta osin myös se,
että minulle on tosi tärkeää jakaa muutenkin samankaltaisia kiinnostuksen kohteita, harrastuksia jne. )
Toisaalta mulle Tosi ParisuhdeRakkautta
kuvastaa oman mummon ja papan suhde. Mummo temperamenttinen tuuliviiri, pappa tukeva kuin
kallio, en usko että pahemmin koskaan leperteli, mutta silmissä oli aina semmoinen jännä hymy
kun katsoi mummoa, vielä yli 40 avioliittovuoden jälkeen. Ja romanttisesti oli suurella kärsivällisyydellä
aikoinaan jallittanutkin tuuliviirimäisen naisensa. : ) Rakkaus näkyi asenteessa, hyväksynnässä
ja siinä ihastuneessa katseessa ("voi tuota meidän mammaa" :D), ja toki teoissa,
ihan siinä käytännön elämässä.

Saa nähdä, miten tästä muokkaannun ajan saatossa - palaan asiaan kymmenen ja parinkymmenen
vuoden kuluttua, ja sitä rataa ; )
Nykyisessä suhteessani tunnen, että semmoinen romanttinen samalla aaltopituudella oleminen ja ilmaiseminen
yhdistyy käytännöllisyyteen ja toista tukevaan kumppanuuteen. Sen suhteen olen todella onnellinen ja toiveikas.

Rakkausterveisin
yltiöromantikko Veega - 81 :D <333
veega

ViestiKirjoittaja cinnabea » 12 Helmi 2011, 10:30

Sama tuli minullekin mieleen eka viestiä lukiessa että teot ilmaisevat rakkaudesta enemmän kuin sanat. Lisäksi rakkautta on toisen ihmisen rinnalla pysyminen vaikeissakin paikoissa.

No vielä muokatakseni, tuo myönteisten tunteiden ilmaiseminen muille ihmisille kuin läheisimmille on varmaan luontevimmillaan sitä että annetaan kiitosta toisen panoksesta johonkin asiaan tai tilanteeseen, yksinkertaisesti: kiitos kun tulit, kiitos avusta, kiitos ajastasi.
cinnabea

ViestiKirjoittaja viola » 14 Helmi 2011, 00:11

Entäpä jos meillä ei olisi puhuttua kieltä ollenkaan? Silloin tunteiden ilmaisu olisi nimenomaan tekoja, kumppanuutta ja huolenpitoa, auttamista ja turvallisuuden tunteen luomista, lämpöä ja kosketusta. Eläisimme ilman paineita siitä, onko odotetut sanat lausuttu tai onko niihin vastattu samoilla sanoilla riittävän usein: kukaan ei varmaankaan pitäisi kirjaa saamiensa halausten määrästä, eikö? ;)

On muuten myös meitä naisihmisiä, joiden sanavarastoon rakastaminen ei kuulu, ei se ole pelkästään suomalaisen miehen ominaisuus... Se ei kuitenkaan vähennä ihmissuhteideni arvoa eikä tee niitä köyhemmiksi. Aidot voimakkaat tunteet ovat olemassa ilman sanallista määrittelyäkin!

Siteeraan kuitenkin edesmennyttä isoisääni: Kukin taaplaa tyylillään :P
Jätä ikkuna auki, jos haluat tuntea sateen tuoksun.
viola

ViestiKirjoittaja Chevy » 15 Helmi 2011, 21:05

Tosi kuin vesi!
Hieno kommentti.
>33>>
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

Seuraava

Paluu Yleistä asiaa