Kirjoita - mitäkö? Vai piirrä? kirjoita kirja?

Kirjoita tänne tervehdyksesi Ystäville...

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Kirjoita - mitäkö? Vai piirrä? kirjoita kirja?

ViestiKirjoittaja Chevy » 30 Joulu 2020, 14:23

Tervehdys, te kaikki Rakkaat,

kiitos kuluneesta vuodesta ja onnekasta sekä energiarikasta uutta vuotta 2021.

Kirjoittaminen on ollut jumissa. Ne Luovimen pyyhkeet osuivat ilmeisesti pahemmin
kuin olin osannut kuvitellakaan.
Olen kuitenkin aloittanut editoinnin niiltä kohdin, joissa totesin arvioijan käsitelleen todellisia virheitä
ja sekaannuksia.
En edelleenkään hyväksy joitakin hänen mielipiteitään, vaikka olen niitä punninnut eri puolilta.
Osaa arviosta mietin vielä, mitenkä sitä voisi hyödyntää.
Hyvä asia kommenteissa oli tosiaan se, että nyt olen pystynyt poimimaan Aseseppä-käsikirjoituksesta
vastaavanlaisia sekavia kohtia pois ja korvaamaan ne selvennyksillä.

Kirjoitin ensimmäiseen käsikseen yhden kokonaan uuden luvun alkupuolelle, joka myös selventää
hahmojen taustoja.

Kiinnostavia kirjoituskilpailuja on vireillä useitakin, saatan laatia niihin sopivia tekstejä tässä vähitellen.
Jos teitä kiinnostaa, niin katsokaapa nettisivua https://jalkisanat.com/kirjoituskilpailut-2018/

Olen varma, että teistä löytyy monta kiinnostunutta ja aikaansaavaa kirjoittajaa...

Taustalla olen tehnyt lähes jatkuvasti puhtaaksikirjoitusta erään ystäväni teksteihin.
Hän julkaisi kesällä muistelmansa omakustanteena, ja kirjoittaa nyt novellikokoelmaa.
Aiheet ovat laajasti ihmiskuntaa koskevia - on hauskaa huomata, kuinka me suunnilleen saman
ikäisinä ajattelemme monesta asiasta hyvinkin samalla tavalla.
Ehkäpä siinä on hyvän ystävyytemme juuri. Välillä on toki asioita, joista vedämme kissanhäntää,
mutta sitten päättelemme, että molempien ajatukset ovat hyviä ja kuvaavat erilaisia näkemyksiä,
jotka vain rehevöittävät maailmankuvaamme.

Toivottavasti pääsen pian tästä kirjoittamisjumista - tällaista ei ole ollut koskaan ennen.

Onneksi kirjoitushommaa ylläpitää kirjeenvaihto - sain tänään yhden kirjeen Suomesta,
yhden Ruotsista ja kaksi Yhdysvalloista. Tänään lähti yksi kirje Suomeen ja yksi Hollantiin.
Saapunut posti tietää sitä, että vastauksien sepittäminen tulee olemaan lähipäivien
tähtihomma. Ihanaa! Lady Hollannista, toinen USA,sta ja nuori mies USA:sta ovat
kaikki postcrossingin kautta mukaan tulleita. Ihania ihmisiä, joilla kaikilla on oma
tarinansa kerrottavana.

rakkautta ja valoa,
Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 13 Tammi 2021, 15:36

Tervehdys tytisevien tykkypuiden katveesta!

Nyt olisi hyvä tilaisuus kirjoittaa - ilmeisesti talo on tyhjä, porukat ovat kai lähteneet lumille pitemmällekin,
mutta kirjoituskohde on ollut viime viikkoina verohallinto.

Tylsää, mutta valitettavan välttämätöntä. Sain viime vuonna pienen perinnön, joka on mobilisoinut juristit,
verovirkailijat ja selvittelijät - mutta ennen kaikkea minut itseni.

Olen valvonut öitä huolissani siitä, miten selviydyn kaikista perintöverokommervenkeistä.
Onneksi perittävä oli suunnitellut asiansa eläessään hyvään järjestykseen - täytyy pitää
huolta siitä, että teen saman palveluksen omille perijöilleni. Jääköön heille vaikka pari
vanhoja villasukkia, ellei parempaa, mutta asiat pitää olla kunnossa. Tässä asiassa on
viimeinen vitsaus se, että postissa verottajalle lähetetty kirjattu kirje ei ole mennyt
perille, vaikka se on jätetty postiin 7.1.

No, kirjoittaminen sujuu tässä sivussa tällä hetkellä.
Sain tulokset eräästä kirjoituskilpaiusta - ei ollut minkäänlaista huomiota
kirjoitukselleni. No, se olikin eräänlainen kokeiluversio, jonka jo alun
perin lähettäessäni epäilin liian kaukaa haetuksi annettuun aiheeseen
nähden.

Ottakaa siitä huolimatta rohkeasti osaa kaikkiin mahdollisiin kilpailuihin,
te aikaansaavat ja idearikkaat taiteilijat!

Toivotan teille kaikille, hyvät ystävät, leppoisia luomishetkiä - olkoonpa
luotavana lunta tai taideteoksia.

rakkaudella, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 02 Helmi 2021, 09:01

Heippanen, te kaikki Rakkaat,

Viime viikkoina aika on kulunut aktiivisti verotusasioiden kanssa - sekä ihmetellessä ja kommentoidessa
Postin kommervenkkejä.
En viitsi täällä niitä omituisuuksia ja sotkuja enää selvitellä, mutta niile, jotka vielä lähettävät oikeaa postia,
ehdotan, että seuratkaa tarkkaan niitä lähetyksiä, jotka ovat seurattavissa, ja lähettäkää hyvää energiaa
kaikille ruohonjuuritason postihenkilöille.

Laitoin sähköpostin liitteenä jälleen yhden novellin erääseen kilpailuun.
Toinenkin mahdollisuus olisi ollut, mutta en saa itsestäni puristetuksi rikosnovellia. Nou way.
Onneksi on paljon muita aiheita, joista kirjoittaa.

Huomasin myös, että jälkisanat -sivusto ei enää päivity kirjoituskilpailujen osalta - ne teistä, jotka
ovat käyneet sitä kurkkaamassa, huomasivat tietenkin myös saman asian.
Kirjoituskilpailuasioissa tiedottaa nykyään Haastavaa kirjoittamista-blogi http://haastavaakirjoittamista.blogspot ... ailut.html
jossa on paljon muutakin kiinnostavaa. Kilpailusektori on kasvanut erilaisilla aforismi-, runo- ja esseekilpailuilla, joten monille löytyy aihepiiriä.

Kaikkea hyvää teille kaikille,
voimahalein Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 19 Helmi 2021, 09:44

Hei te kaikki Ihanat Immeiset,

olen pari kertaa muun kirjoittelun ohella lähettänyt tarinoita myös eräänlaisiin tiedonkeruisiin, joiden kautta tallennetaan suomalaista kansanperinnettä, tietoja erilaisista toimintatavoista, yhteisöistä,
erityisistä tapahtumista, suvuista, henkilöhistorioista jne.

Se on todella kiinnostavaa ja antoisaa. Olen aikoinani harrastanut sukututkimustakin, mikä jäi ajan puutteen vuoksi kesken, mutta jo aiemmin tutkittujen sukuhaarojen perusteella löysin muiden henkilöiden
tallettamien tietojen kautta hauskoja juttuja. Mm. että olen isänpuoleisen isoäidin kautta sukua eräälle kuuluisalle suomalaiselle poliitikolle. Hahaa, enpä sano, kenelle. En tunne häntä itse enkä aio ottaa yhteyttä.

Olen miettinyt DNA-tutkimusta, se olisi myös kiinnostavaa. Sen jälkeen kun MyHeritancelta hävisi tietovarkauden kautta 7000 asiakkaan sähköpostiosoitteet - myös minun, olen ollut varovainen kaikessa tietojeni antamisessa.
Mutta...kyllä se kutkuttaa. Saisiko sitä kautta viitteitä siitä, mistä oli peräisin mm. äidilläni ja nyt yhdellä siskoistani esiintyvä Carabellin kuspi, hampaistossa ilmenevä myhkyräisyys. Se oli äitini kohdalla riehaantunut siinä määrin,
että hänellä oli ylähampaiden takana toinen rivistö hampaita.

Tiedonkeruiden jälkeen on mukava yrittää palata omaan klrjoittamiseen. Olen kirjoitellut joitakin novelleja, novellinpoikasia ja sellaista, mutta varsinaiseen käsikirjoitukseeni on ollut todella vaikea paneutua. Asesepän tarina on täysin pysähdyksissä. Ei ole kyse mistään tyhjän paperin kammosta, vaan siitä, että syksyllä saamani arvio ilmeisesti järkytti enemmän kuin olin uskonutkaan.

Mutta kaikella on aikansa. Aina on hyvä oppia jotain uutta ja katsoa omia juttujaan toisesta näkökulmasta.

voimia taiteen luomiseen ja toisten luomuksista nauttimiseen.
lämpimät halirutistuksen pakkaspäivinä,
Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Pallaskissa » 23 Helmi 2021, 09:09

Voi hyvänen aika. Kokeilin etsiä, löytyykö tämä foorumi vielä. Ja muistin salasananikin 11 vuoden !!! jälkeen. Paljon rakkautta kaikille, jotka tänne vielä löytävät.
Pallaskissa

ViestiKirjoittaja Chevy » 01 Huhti 2021, 10:46

Hei Pallaskissa,

kiitos kun kokeilit ja ilmestyit tänne.
Toivottavasti saavut uudelleen - Sinua kuten kaikkia muitakin on kaivattu moneen kertaan.

Hei te kaikki Rakkaat - olen ollut vähän aikaa poissa täältä, miettimässä ja ihmettelemässä tätä maailman menoa.

Kirjoittaminen on tällä välin muuntunut.
Pitkien käsikirjoitusten jatkaminen ja muokkaaminen on jotenkin jumissa.

Niinpä olen kirjoitellut lyhyempiä tarinoita - tuntuu jotenkin hassulta kutsua niitä novelleiksi, se on vähän kuin olisi jossain vieraskielisessä
maailmassa touhuamassa.
Sanon siis niitä tarinoiksi, jutuiksi tai välillä sepustuksiksi.

Muutaman jutun olen lähettänyt eri kilpailuihin ja keräyksiin, uutisia tai tuloksia ei ole tullut muualta kuin Helsingin Oodin kilpailusta,
jossa ei kiinnostuttu jutustani lainkaan. Katsotaan, mitä muut sanovat.
Uusia kilpailuja nousee kuin sieniä sateella, mutta monet niistä on tarkoitettu nuorille, osa on sidottu sellaiseen paikkakuntalaisuuteen,
joka ei koske minua - tai monet ovat runokilpailuja.
Runo on sellainen tekstin muoto, jota mielelläni luen - varsinkin Nerudaa - mutta joka ei minulta itseltänä kyllä synny.
En tosin erityisesti pidä näistä nykyaikaisista runoista, vaan olen enemmänkin mieltynyt vanhanaikaiseen, loppusoinnulliseen runouteen.
Kuten Aila Meriluodon tuotantoon.

Mutta kun kirjoittaminen ei oikein suju, olen lorvaillut ympäri kirjahyllyn ja tietokoneen väliä, lukenut paljon kaikenlaista sekä
katsellut joitakin tv-ohjelmia.
Niistä minua eniten miellyttivät dokumentit vanhasta musiikista ja vanhoista kirjoittamistavoista.
Katson vielä ne molemmat uudelleen. Ja uudelleen.

Siinä on jotain mahtavaa ikiaIkaisuutta, kun joku kulkee muuten äänettömissä tippukiviluolissa ja kopauttelee kivimuodostelmia, jotka soivat.
Tai entäs ne aiemmin jyvänsurvimiksi luullut kivipötkylät, jotka nekin soivat.

Katsokaa ihmeessä Areenalta, jos kiinnostaa.
Kirjoitustaidon synty osat 1-2 https://areena.yle.fi/1-50650013
Musiikin synty https://areena.yle.fi/1-50646171

Maailma on ihmeellinen - ja tämän hetken tietous, tutkimus ja tiede ovat vasta raapaisseet sen ihmeellisyyden pintaa.
Syvimpiin kerroksiin ei ehkä koskaan päästäkään, kun ei ole lähteitä eikä tutkimuskeinoja.

Ehkäpä energiat joskus tarjoavat tutkimuskeinot, joista ei tällä hetkellä tiedetä vielä mitään....?

pääsiäishalein,
Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 02 Touko 2021, 21:58

Heissulivei te kaikki ihanat immeiset.

tervehdys länsirintamalta, jossa ainoa ja tärkeä vappuhumu oli kahden tunnin puhelu erään ystävän kanssa. Ehdittiin pitkästä aikaa kerrata kuulumiset ja muistella menneitä,
kivaa oli.

Aurinkoista ja viileää on pidellyt, mittari on näyttänyt jopa +8 C mutta täällä huipulla tuulee...siis mäellä, jolla asun, se on 30 m korkeudella merenpinnasta.

Kirjoittaminen tökkii edelleen perusteellisesti.
Olen seuraillut kilpailutarjontaa.
Koska essee ei oikein kuulu valikoimiini, jätin Kymenlaakson rajaesseen alan paremmin hallitsevien haltuun.
Täällä meillä päin olisi vielä tämän kuun loppuun mahdollista jättää essee valhe-aiheesta. Saa nähdä...

Selailin viime vuoden lähestysmuistiinpanojani, pitkä ensimmäinen käsikseni on yhä kolmella kustantajalla vailla vastausta. Ollut heillä heinäkuusta lähtien. Se on se vanhempi versio, nyt on meneillään uudemman editointi.
Tekstejä on vielä muuten kahdessa kilpailussa sisällä, ja työn alla on aineistoa myöhemmin oleviin deadlineihin mennessä valmistuviin.

Aamulehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin, että eräs Ranskan suurimmista kustantajista, Gallimard, on ihmeissään, mitä tehdä valtavalle määrälle käsikirjoituksia, joita ovat saaneet viime aikoina. Sama oli jollain toisellakin siellä päin.
Jutussa oli mainittu muutamia suomalaisiakin kustantajia, joillakin oli lisäystä, joillakin ei merkittävästi.
yhteinen havainto ja arvelu oli kuitenkin se, että monet korona-aikana paljon kotona olleet olivat ilmeisesti kaivaneet pöytälaatikkokätköjään esiin, ja jotkut aloittaneet vallan uusia juttuja, joita olivat ehkä hiljaa mielessään miettineet, että JOKU päivä...nyt on monille se joku päivä....

Jossain jutussa mainittiin, että omakustanteiden liikkeellepanoyritykset ovat saaneet erikoisia muotoja: joku kirjakauppa oli huomannut, että myyntihyllyihin oli lykätty heille tuntemattomia omakustanteita. No, sellaiset tietenkin oli heti poistettu sieltä.
En ole vielä saattanut mitään käsikirjoitustani markkinoille missään muodossa, mutta täytyy - ehkä - jopa ihailla joidenkin ihmisten kekseliäisyyttä. Moinen ei olisi tullut minulle mieleenkään.

Tehtävää on vielä itse kirjoittamisen saralla, ei siis ole vielä aika markkinointiin.

Voimia ja luomisen iloa teille kaikille, joilla on joku projekti meneillään.
rakkaudella, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 09 Kesä 2021, 18:30

hei te kaikki ihanat ihmiset,

toivottavasti voitte hyvin näin kuumallakin säällä.
Paistumispiste tulee helposti mieleen tässä asunnossa, jonka kaikki ikkunat ovat länsi-lounaaseen, joten aurinkoa piisaa koko päivän, ellei satu pilviä väliin.

Tässä välillä olen saanut vastauksen kahdesta kirjoituskilpailusta, joihin otin osaa talvella - se tavanomainen 'kiitos mutta ei kiitos' on tullut jo liiankin tutuksi.
Nyt luin juuri opaskirjan omakustannusten julkaisijalle. Mielenkiintoinen, ja oli todella joitakin kohtia, joita en olisi älynnyt ajatella ilman moista opasta.

Kahdelta kustantajalta on vielä vastaus tulematta - arvanneehan tuon, minkä sorttinen se vastaus on, mutta aika ikävää, kun tekstit ovat viipyneet matkalla
lähes vuoden, lähetettiin viime vuoden heinäkuussa.

Olen kehitellyt nyt muutamista aiemmista novelleista kirjan runkoa - tulossa on siis pikku teos lapsuudestani muutamalta 50-luvun vuodelta.
Siinä ainakin voin kirjittaa niin kuin tykkään, se on todellista lapsuuttani, jota kukaan ei voi ottaa minulta pois.
Saa nähdä, mitä siitä syntyy.

Liikkeellä olevien kirjojen ja käsisten määrä on todella suuri - Turkkarissakin on lähes joka päivä kirja-arvosteluja, parhaimpana kaksi.
Omakustanteeksi taitaa mennä...

Kaikkea hyvää teille kaikilla,
voimahalein Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 14 Heinä 2021, 09:49

Hiiohei,

tervehdys paahtohelteestä.
Ei paljon jaksa koneella olla, kun sekin aparaatti kuumentaa jo entisestään hikistä huushållia.

Kirjoitusrintamalta ei ole tänään tarjolla kovinkaan paljon uutta.
Nuori, lahjakas graafikko on edelleen valmistelemassa kansikuvaa ensimmäiseen kirjaani, jonka kuvittelen piakkoin julkaisevani omakustanteena.

Mutkaksi matkaan tulee se, että joudun miettimään, pitääkö homman hoitamiseen ja ylläpitämiseen tosiaankin perustaa firma, ja jos pitää, niin millainen.
Ystävät ja kylänmiehet tarjoavat neuvojaan - tuhannet kiitokset heille kaikille niistä.
Kuitenkin yksi on yhtä mieltä ja toinen toista - eikä kukaan heistä ole siinä samassa tilanteessa kuin minä.
Joutunen vielä kysymään juristinkin mieltä.

En osallstunut kumpaankaan tarjolla olevaan esseekilpailuun - ja nyt kun luen erilaisia lehtien kesäjuttuja, miten oikeassa olinkaan. Ei essee ole minun asiani.

Katsotaan, miten tämä jatkuu.
Sillä aikaa teille kaikille, jotka harrastatte kirjoittamista tai minkä laatuista taiteen tuottamista hyvänsä - rakkautta ja valoa tiellenne.
halirutistuksin, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 12 Elo 2021, 19:43

Hei te Rakkaat,

kirjoittaminen on ollut tosi tahmeaa tänä kesänä.
Ehkäpä se tästä taas....
sain juuri valmiiksi ensimmäisen käsikirjoitukseni tuorestetun version ja lähetin sen uskollisimmalle lukijalleni.
Tekstissä on paljon muutoksia, ja välillä hirvittää, olenko unohtanut jonkun kappaleen kokonaan siksi, että olen
aikonut vain siirtää sen toiseen kohtaan, ja sitten unohtanut liittää sen sinne.
Tai jotain.

Nyt on liikkeellä taas pari uutta kirjoituskilpailuakin. Ehkäpä saan jotain aikaiseksi sillä saralla.

Naantalissa olisi kirjallisuuspäivät, mutta taidan jättää väliin.
täällä Varsinais-Suomessa jyllää korona turhan aktiivisti, että viitsisi kovin paljon mennä sekaan.

Nyt lukemista odottaa Jon Nesbön kirja mustasukkaisuudesta. Eräs ystävä pyysi lukemaan, kun itse on kirjoittamassa siitä aiheesta.
En ole koskaan oikein tykännyt Nesböstä, mutta katsotaan, miten tämä sujuu.

rakkautta ja valoa teille kaikille,
halirutistuksin,
Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä asiaa