Kirjoita - mitäkö? Vai piirrä? kirjoita kirja?

Kirjoita tänne tervehdyksesi Ystäville...

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Kirjoita - mitäkö? Vai piirrä? kirjoita kirja?

ViestiKirjoittaja Chevy » 04 Maalis 2017, 23:40

Olipas muuten ylläri - nyt tuli ensimmäinen tapaus, jossa joku ulkomainen toimija ei vastannut kyselyyni.
Tiedustelin, mitä lehtipuita kasvaa eräässä keskikokoisessa amerikkalaisessa kaupungissa puistossa x ja kadun y varrella.
Ei mitään tietoa.

Tokihan vanha kunnon googlemaps auttaa, voi nähdä alueella puita, mutta kuvat eivät ole niin tarkkoja tai riittävän läheltä
otettuja, että pystyisin tunnistamaan puut.
Katsotaan, sano....

rakkaudella, Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 21 Maalis 2017, 12:13

Muuan ystävä sai syksyllä hengentuotteensa painatetuksi. Omakustanteena.
Mielenkiintoinen prosessi, sekä monia vaiheita siinäkin.
Sehän riippuu aina siitä, kuinka monta vaihetta tuleva kirjailija haluaa ostaa ja montako ja millaisia pystyy tekemään itse.
Kyseinen ystävä oli kuluttanut melkoisen määrän (minusta) rahaa kannen grafiikkaan.
Henkilökohtaisesti minusta se ei vaikuttanut sen rahan arvoiselta.
Toiset taas ovat vallan toista mieltä.

Siinähän se maailman monimuotoisuus on: aina on joku, joka on toistakin mieltä.

Rakkautta ja valoa kaikille mielipiteille.
Olkoot ne mahdollisimman sopuisasti yhteentoimivia, vaikka edustaisivatkin aivan asian eri päitä.

Käsiksen 5. vaiheen loppuluvut ovat muokkauksessa. ja kuudes versio läähättää niskaan. Aina nousee esiin uusia kysymyksiä. Joko sellaisia, jotka vaativat ulkopuolista tietoa (voidaanko polymeeriGlockista viilata pois sarjanumero vai onko numero siinä muovisessa osassa?) tai sitten sellaisia, joihin on itse pääteltävä ja laadittava mielipide, joka sitten ohjaa tekeleen juonen kulkua (kuka tappoi pahiksen?)...

Voimahalein, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 21 Maalis 2017, 12:32

P.S.
Mitä muuten on alabasteri-iho? Tietääkö joku?
Kertokaa hyvät ihmiset, jos tiedätte!

Eipä siksi, että sitä olisi omassa tekstissäni missään, mutta koska sana jäi mieleeni Anna-sarjasta, se vaivaa.
Huomasin, että se on mainittu googlessakin siellä täällä.

tiedonhaluisena
Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 23 Huhti 2017, 08:06

Käsiksen alkuosaan kuuluvat, tähän asti puuttuneet luvut ovat nyt työn alla.
Huhhuijaa...onneksi ne ovat sellaisia, että niihin ei tarvitse tehdä kovin paljon taustatyötä, faktat ovat koossa ennestään.

Aiemmin mainitsemani esikoiskirjailija on nyt pykäämässä teokseensa jatko-osaa.
Odotan kiinnostuneena...

voimahalit teille kaikille,
chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 25 Touko 2017, 12:45

Proosakirjoitusharjoituksissa on ollut todella mielenkiintoisia tehtäviä.
Eräs niistä oli se, että ensin kirjoitetaan joku juttu minäkertojan muodossa.
Sitten tehtiin sama tehtävä uudelleen siten, että vaihdettiin kertojanäkökulmaa yleiseksi, hän-kertojaksi.
Jännittävää havaita, miten tarina muuttui näkökulman vaihtuessa.

Olen aiemminkin tehnyt harjoituksen vuoksi kertojanvaihdoksia.
Irrotin yhden luvun käsiksestä ja muutin sen minämuotoon.
Antoi uutta syvyyttä ja erilaista näkemystä kerrottuihin asioihin.
Vei ikäänkuin lähemmäs ongelmaa, jota käsiteltiin.

Suosittelen kokeilua kaikille kirjoittajille, jotka eivät ole aiemmin tätä testanneet.
Voimahalein, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Jakke77 » 30 Touko 2017, 16:56

Chevy kirjoitti:P.S.
Mitä muuten on alabasteri-iho? Tietääkö joku?
Kertokaa hyvät ihmiset, jos tiedätte!

Eipä siksi, että sitä olisi omassa tekstissäni missään, mutta koska sana jäi mieleeni Anna-sarjasta, se vaivaa.
Huomasin, että se on mainittu googlessakin siellä täällä.

tiedonhaluisena
Chevy

Kalpea voi olla kuka vain esim sairaana. Alabaster tarkoittaa sitä vaaleinta, kylmään taittavaa ihoa. Alabaster on kaunis, kuulas ja puhdas.

google auttaa :)
allekirjoitus
Jakke77

ViestiKirjoittaja Chevy » 13 Kesä 2017, 12:08

Kiitos, Jakke.

mielenkiintoinen juttu.
Nykyään lienee meikkikeinoja, joilla mainittu efekti voidaan saavuttaa kohtuullisen turvallisesti.
Antiikin aikanahan daamit sivelivät kasvonsa lyijyvalkoisella, saivat myrkytyksen ja pahimmassa tapauksessa kuolivat siihen.

Käsiksessäni ei puhuta lyijystä muussa ominaisuudessa kuin luodeissa. Eikä kovin paljon niissäkään.

Tiedonhaku on taas tuottanut yllätyksiä. Tai paremminkin sanoen yllättänyt olemalla tuottamatta vastauksia.
Yhdysvalloissa vietetään toukokuun viimeisenä maanantaina Memorial Day -nimistä juhlaa, eli tavallaan vastaavaa kuin meillä Kaatuneitten muistopäivä.
Silloin USA muistaa sodissaan kaatuneita, marssii paraateissa, seisoo kunniavartioissa muuallakin kuin valtaisalla Arlingtonin hautausmaalla.

Olisin tarvinnut tiedon siitä, miten eräässä itävaltioitten pikkukaupungissa kyseiseen päivään varauduttiin tänä vuonna. Kirjoitin kysymyksen ao. turistitoimistolle.
En saanut koskaan vastausta siihen. Kummallista. Kaiketi silläkin on tarkoituksensa. No, asialla ei ollut juonen käänteisiin kovin suurta merkitystä, mutta hämmästyttää, kun muuten niin tekstituotteliaasta paikasta ei kuulunut mitään. Eikä ole kuulunut siitäkään toisen kaupungin puistoasiain toimistosta, jolta kysyin, mitä puita niiden puistoissa ja katujen varsilla kasvaa.
Osittaisin vastauksen tietysti löydän muualta netistä, mutta koska olen taipuvainen tarkistamaan yksityiskohdat, olisi ollut mukavaa saada nekin oikein. Yhdysvaltain itäisten valtioiden puusto on toki osittain samantapainen kuin meidän, mutta koska liikutaan entisen Konfederaation alueilla, etelävaltiossa, se ei ihan sovi yks yhteen.

Jatkan kirjoittelua, korjauksia ja yksityiskohtien syynäämistä.

Kaikkea hyvää kaikille kirjoittajille.
Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 26 Kesä 2017, 09:13

Sepustus ei ole kovin paljon edistynyt.
Sen sijaan siihen liittyvää päänsisäistä toimintaa on esiintynyt kaiken aikaa.

Olin kurssilla, jossa vetäjä arvioi osanottajien kirjallista tuotetta säännöllisin väliajoin.
Välillä minusta tuntui, että vetäjä tulkitsee ja käy läpi joitakin omia elämänkohtaloitaan minun tekstini kautta.
Hänen huomautuksensa kohdistuivat erityisesti tekstin toisen päähenkilön toimintaan ja toimimattomuuteen.
Niinpä oletan, että hän lukiessaan samaistui tuohon hahmoon.

Kirjoittajan kannalta on toki hyvä, että pystyy laatimaan sellaista tekstiä, joko koukuttaa riittävästi, että joku lukija pystyy samaistumaan siihen.
Toki mielessäni heräsi kysymyksiä siitä, miksi vetäjä arvioi toistuvasti tekstiäni "väärin".
Väärin tarkoittaa tässä sitä, että hän löysi teknisiä tai asiavirheitä sieltä, missä niitä ei todellakaan ollut. Huomautti kieliopillisesta virheestä kohdassa, joka on täysin kielitoimiston ohjeiden mukainen. Valitti puuttuvasta informaatiosta tilanteessa, jossa tieto oli viereisessä lauseessa.

Niinpä oletan, että tekstin jotkut kohdat takertuivat hänen omaan alitajuiseen tuskaansa, jota hän ei ehkä tiedostanut.
Oli tietysti kohtia, joissa tekstini ei kertonut kuvattavasta asiasta riittävästi tai oikealla tavalla. Seikkoja, joihin oikeasti tarvittiin lisäselvitystä.
Palasia, jotka on paras poistaa syystä tai toisesta tai siirtää niille paremmin sopivaan kohtaan.
Aukkoja, jotka kaipaavat lisätietoa.
Mutta se ei selittänyt niitä huomautuksia kuin joiltakin pieniltä osin.

En tarkoita sitä, että arvioijan pitäisi päästää virheellinen tai heikko teksti läpi käsiensä, vaan sitä, että kirjoittajan on mahdotonta parantaa tekstiään, jos joutuu vähän väliä käymään läpi virheeksi osoitettuja kohtia, joissa ei ole mitään vikaa. Joissa ainoa virhemahdollisuus on joko lukijan oma alitajunta, huolimattomuus tai puutteellinen tieto, joka saa yhdistelemään asioita virheellisesti, tai lukijan subjektiivisesti kielteinen asennoituminen tekstiin. Se vie pohjan koko kurssityöskentelyltä.
Silloin kirjoittajan täytyy vain ymmärtää, että kaikille ei voi olla mieliksi, eikä ole tarkoituskaan olla.

Tarkistus- ja korjaustyö jatkuu. Muutoksien aikana olin aikaistanut erään luvun tapahtumia pari kuukautta. Niinpä täytyy muuttaa myös tapahtumapaikan, puutarhan, kasvien tilaa, sillä aluksi rekvisiittaan valitsemani kukka ei kuki huhtikuussa edes Konfederaation alueella.
Löysin netistä sopivia kuvia Glock 17 -pistoolista. Niinpä tiedän nyt, missä kohdassa siinä on numero.

Nettilöydöksetkin näköjään vaihtelevat. Vuosi sitten sattui eteeni todella hyvä kuva amerikkalaisesta sotilaasta. Se herätti ajatuksia ja toi mieleen tiettyyn tekstitilanteeseen liittyviä toimintoja. Nyt ei kuvaa sitten enää löydy mistään, vaikka olen hakenut sitä samoilla hakusanoilla kuin aikaisemmin.
Mutta silläkin on varmaan tarkoituksensa.
Sain kai sen katselemisesta irti sen, mitä pitikin, ja loput pitää kirjoittaa omin voimin. KKK.

Kaikkea hyvää kaikille - sekä lukijoille että kirjoittajille - sekä niille, jotka eivät koskaan lehteä tai kirjaa aukaise.
rakkaudella,
Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 31 Elo 2017, 12:31

Tekstin edelleen kehittely on ollut niukkaa kuluneen kesän aikana.
Huomaan, että on vaikea kirjoittaa eräitä kohtia, jotka liittyvät väkivaltaan.
Ilmeisesti päässäni on punakynä, joka tahtoo poistaa kaikki sellaiset. Sellaisista kirjoittaminenhan olisi kuin sen luomista. Vai?

Virheitä on riittänyt. Kuka niitä mahtaa sepustukseeni lisäillä, kun olen mielestäni niin tarkka asioista??

Äitimuori kertoi, että kun olin pieni, niin minulla oli tapana sanoa "kukaan meistä ei tunne Vekkua". Vekku oli joku sellainen,
joka teki kaikenlaisia kolttosia, joista sitten syytettiin minua. Minä toki olin aivan viaton...
En tähän päivään mennessäkään tiedä, mistä se Vekku tuli.
Muistaako joku teistä vanhoja Aku Ankkoja?
Olisiko niissä ollut henkilö nimeltä Vekku?
Eka Vekaran muistan, mutta siitä ei ole kyse.
Liekö se Vekku nyt kirjoitukseni kimpussa. Saisi kirjoittaa ne hankalat kohdat, joita en tahdo saada aikaiseksi...

Rakkautta ja valoa edelleen kaikille kirjoittajille ja lukijoile - sekä luonnollisesti myös niille, jotka eivät tee kumpaakaan.
Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 01 Loka 2017, 15:25

Vanhoja aikoja muistellessani tulee mieleeni jälleen eräs Aku Ankassa ollut fraasi.
Kun joku ei oikein sujunut, niin Aku sanoi, että se menee kuin täi tervassa.
Eli vähän kuten nykyään on tapana asia ilmaista "ei mennyt ihan kuten Strömsössä".

Samaa voisi sanoa käsiksestäni tällä hetkellä. Olen korjaillut sitä sieltä täältä - ja huomannut, että erästäkin lukua korjatessani
loin päinvastoin uuden virheen. Hohhoijaa.

Joitakin aukkokohtia on paikattu, mielestäni kohtuullisen onnistuneesti. Tiedän toki, että viimetalvinen ohjaajani repisi pelipöksynsä, jos näkisi ne.
Mutta tällaista on elämä. On asioita, jotka pitää ensin opetella peruspiirteissään, kuten Reiki, ja sen jälkeen, kun osaa perusteet, voi ruveta
säveltämään omia juttujaan.
Omien juttujeni osalta pahastuin toisinaan ohjaajaani, kun huomasin, että hänellä oli joissakin kuvioissa vain yksi tapa hoitaa asia. Hän oli toisinaan
sitä mieltä, että on itse ehdottoman oikeassa ja kaikki muut väärässä. No, eihän siitä hyvää jälkeä tule, jos olen itse sitä mieltä, että olen oikeassa,
ja asiat ovat eri tavalla. Kultaista keskitietä siis...

Kuka teistä on muuten nähnyt vanhan amerikkalaisen leffan Ozin taikuri? En ole itse koskaan jaksanut katsoa sitä kokonaan, ja niinpä minulle on epäselvää, mikä on The Yellow Brick Road. Netistähän tietysti löytää vastauksia, menenpä katsomaan, tarkoittaako se edes osapuilleen samaa kuin kultainen keskitie, vai jotain vallan muuta.
rakkautta ja valoa jälleen teille kaikille,
voimahalein, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä asiaa