Olen noin nelikymppinen nainen, käynyt läpi monenlaisia vaikeuksia. On tapahtunut kaikenlaista ja on ollut terveydellisiä ongelmia. Työkykykin on ollut koetuksella. Kipuja, ahdistusta, vaikean tilanteen ollessa päällä masennustakin, työuupumusta...
Apua olen saanut perinteisestä kiinalaisesta lääketieteestä ja psykoterapiasta. Kiinalainen lääketiede on auttanut kipujen, ahdistuksen ja stressin kanssa. Osaan kivuista olen saanut aika radikaaliakin apua ja elämänlaatu on parantunut. Sain kiinalaisen lääketieteen avulla jopa yhteyden lapsuuden traumaattiseen tapahtumaan liittyviin tunteisiin. Muistin tästä tapahtumasta jotain jo entuudestaan, mutta minulle valkeni tästä lisää. Näitä sitten käsittelin psykoterapiassa.
Olen saanut paremmin yhteyden itseeni. Tässä suurena apuna ovat olleet ihmiset, jotka ovat uskoneet minuun silloinkin, kun en itse uskonut itseeni. Näen kokemani kivut, stressin ym. yhtenä kokonaisuutena, joka pistää miettimään, mitä oikeasti haluan elämässäni, näin yhdellä lauseena sanottuna. Ylläri ylläri, lääkäreihin jouduin pettymään. Tuputettiin masennuslääkkeitä, tuputettiin särkylääkkeitä. Jälkimmäistä toki joudun käyttämään, tosin nykyisin paljon vähemmän, kiitos kiinalaisen lääketieteen. Masennuslääkkeitä en ottanut, kunsitä aikoinaan tuputettiin, eikä tätä ole tarvinnut katua. Hain ratkaisuja oireilua provosoiviin olosuhteisiin, ja se auttoi. Ihminen nähdään mielestäni liikaa biokemiallisena.
Minulla saattaisi täyttyä kriteerit fibromyalgian diagnoosiin, mutta en hyötyisi mitään koko diagnoosista. Hoito-ohjeena kuitenkin on, että pyrkii elämään säännöllistä elämää ja kuuntelemaan itseään (jos ei halua lääkitystä). Tätä voin tehdä ilman diagnoosiakin. Diagnoosi myös voisi vaikuttaa psykiatrisesti leimaavasti, mistä yksi ystävällinen lääkäri varoitti minua kerran.
Olin yhdellä keskustelupalstalla aikaisemmin, koskien kipuja, ahdistusta jne. Koin palstan lähestymistavan liian "olemme sairaita, tarvitsemme lääkkeitä" -tapaiseksi. Kun raotin hieman kokemustani kiinalaisesta lääketieteestä, traumojen aukeamisesta ja toin kriittistä kommenttia siitä, miten masennuslääkkeitä määrätään mielestäni liian helposti, tähän reagoitiin. Yksi ylläpitäjistä piti kommenttejani jopa vaarallisina. Todettakoon, että kriittiset kannanottoni koskien lääkitystä koskevat esim. lievempiä psyykkisiä oireita, kuten esimerkiksi lievää masennusta, ahdistusta. Esimerkiksi vaikea masennus, psykoosi, skitsofrenia ja bipolaari ovat tiloja ja sairauksia, joiden hoitoon en osaa ottaa mitään kantaa. Tämänkin tein selväksi palstalla. Koin, että en saanut tilaa kokonaisvaltaisempaan lähestymistapaan koskien kipuja ja muita fyysisiä oireiluja. Tätä haen tällä palstalla.
Reikistä ei siis ole mitään kokemusta (ainakaan vielä). En myöskään hae tätä tietoutta ensisijaisesti, mutta reikiinkin liittyvät kommentit ovat toki tervetulleita. Haen etupäässä vertaistukea syvällisempään, kokonaisvaltaisempaan lähestymistapaan koskien fyysisiä vaivoja ja psyykkistä oireilua. Ja haen näkökulmia siihen, miten voi saada paremmin yhteyden omaan sisimpäänsä. Ja ilman Suomi24 -alatyylisiä kommentteja. Olenko oikealla palstalla vai pystyisikö joku suosittelemaan sopivampaa palstaa?
*sori, piti vähän muokata, koska alkuperäisessä tekstissä vähän epäselvää ilmaisua*