Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

Ajatelmia ja pohdintaa erilaisista energioista ja niiden käyttämisestä hoito- ja valotyössä. Myös muihin hoitoihin liittyvää keskustelua.

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Chevy » 30 Elo 2011, 21:30

Heh, olen ollut nyt muutaman viikon kotona, ensin kipsitassun kanssa ja sitten parannettavan, kipsittömän kanssa.
Olen todennut, että 99% olen nukkunut paremmin kuin vuosikausiin.

Joskus on ollut liian kuuma tai olen lukenut liian myöhään sängyssä, jolloin "unen aika on mennyt ohi".
Luin nimittäin jostain, että jokaisella on tietty rytmiikka, jonka mukaan tiettyyn aikaan on helpompi nukahtaa.
Jos valvoo sen parhaimman nukahtamishetken ohi, niin sitten saattaa kestää muutaman tunnin, ennen kuin tulee seuraava "unen aika".

Mutta pääsääntöisesti olen nukkunut makeasti, kun työstressi on poissa.
Ilman mitään pillereitä ja palleroita, eikä mantrojakaan tai hengitysharjoituksia ole tarvinnut kovin paljon tehdä.
ZZZZ - kauniita unosia kaikille!
>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1421
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja leppäkerttu » 07 Syys 2011, 10:17

Hei,
ketju on jo aika vanha, mutta lisään vielä yhden keinon ja perustelut keinolle: itsensä silittely. Enkä nyt tarkoita mitään sellaista pikkutuhmaa silittelyä :lol:

Itse olen kärsinyt traumaperäisestä stressihäiriöstä (johtui väkivallan uhriksi joutumisesta) joka johti todella pahaan unettomuuskierteeseen. Unilääkeralli kesti monta kuukautta ja ramppasin ties kuinka monella lääkärillä. Tällöin en vielä ollut tutustunut reikiin - sittemmin univaikeuksia ei enää reikin löytämisen jälkeen ole ollutkaan.

Tuolloin kävin kuitenkin myös terapiassa kognitiivista terapiaa antavalla psykologilla, joka opetti sen että stressihäiriössä ihmisen "sammakkojärjestelmä" eli limbinen aivojen osa - johon ei voi tietoisesti itse vaikuttaa - kokee olevansa suuren uhan, vaaran ja hädän kohteena ja siksi unettomuus on ikäänkuin ylivireystila, kun ihminen on koko ajan varuillaan ja valppaana ja pelkää hyökkäyksen kohteeksi joutumista. Uhka siis sinällään ei välttämättä ole todellinen mutta aivot vain tulkitsevat sen sellaiseksi. Tällöin erittyy todella rankasti stressihormoni kortisolia joka vaikuttaa juuri ylivireyteen ja aineenvaihduntaan. Itselläni tämä myös johti lihomiseen sitä kautta että unettomuus ja väsymys aiheuttivat ruokahalun muutosta.

Terapeutti opetti sen keinon että olo pitää tehdä turvalliseksi, ja siihen on kaksi keinoa, ns. pesäkolon rakentaminen (tiukka täkki ympärille) joka simuloi turvallista kohtua, ja itsensä silittäminen joka simuloi äidin kosketusta. Tätä oli tutkittu laajasti eläinkokein, ja eläinten stressihormonitasot selkeästi tippuivat aina kun sitä hoidettin "emoefektillä" eli emoeläimen toimintoja jäljitellen.

Itsekin siis tällä sain vähän apua univaikeuksiin (nimenomaan stressiperäisiin) eli illalla nukkumaan mennessä toiisti voimalausetta ("olen turvassa, mitään pahaa ei voi tapahtua") ja sitten rakensin kunnon täkkipesän ja silitin itseäni pitkin, rauhallisin vedoin, vähän niinkuin emokoira nuolee poikastaan pitkin selkää.

Kuulostaa varmaan joidenkin korvissa vähän kummalliselta, mutta on tässä vinha perä kuitenkin ;)

Stressioireyhtymää ei kannata hoitaa lääkkeillä. Itse sain vaikka mitä unilääkkeitä, bentsoja, rauhoittavia ja ties mitä (useimpia en kyllä edes sitten hakenut apteekista) kunnes sitten yksi psykiatri oli viisas mies ja antoi kunnon tällilääkereseptin ja sanoi saatteeksi: voit hakea nämä kunnon tajunnanlatistajat apteekista ja olla turtunut ja saada nukutuksi, tai sitten voit kärsiä ja odottaa sen ajanjakson (noin puoli vuotta) mikä menee siihen että elimistö ITSE hoitaa itsensä ja parantuu traumasta. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon eli odotin, ja näin kävikin - rankan ja raskaan jakson jälkeen stressioireet ensin vähenivät ja sitten hetken päästä katosivat kokonaan.

Tsemppiä unettomuuden kanssa painiville, tiedän miten turhauttavaa se on. Siinä vaiheessa kun se on jo todella pahalla tasolla niin mitkään yleiset "juo kamomillateetä" -ohjeet eivät todellakaan enää auta, ja tuntuvat vain kovin turhauttavilta ohjeilta.

Eli rakkauta ja reikiä, niinhän se menee <333

T:Leppis
leppäkerttu
 
Viestit: 30
Liittynyt: 21 Elo 2011, 10:17

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Chevy » 08 Syys 2011, 07:16

Kiitos vinkistä, Leppis!
Lapsikin nukahtaa helpommin, jos sitä silitellään.
Miksei siis aikuinenkin.
Ooja, tässähän on vielä sekin, että hidas, mekaaninen liike ja sen toistaminen vaativat kuitenkin sen verran huomiota, että ei ennätä ajatella, ettei saa unta. Loistavaa!
:mrgreen:
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1421
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Ville » 08 Syys 2011, 18:56

Hei, tässä jotain perusteita

Unen saantia edistävät:

1. Lämpötila: Pidä makuuhuoneen lämpötila viileänä (18-20 astetta). Myös lämpimät sukat edistävät nukahtamista, koska jalkojen verenkierron vilkastuminen laskee muun elimistön lämpötilaa ja uneliaisuus voimistuu.
2. Ilmastointi: Tuuleta makuuhuone ennen nukkumaanmenoa.
3. Värit: Viileät ja rauhalliset vihreän, sinisen ja violetin eri sävyt makuuhuoneessa rentouttavat ja auttavat nukahtamaan.
4. Äänet: Rauhallinen musiikki ja luonnonäänet niinikää rentouttavat.
5. Maito rauhoittaa ja edistää nukahtamista, sillä maidossa oleva tryptofaani alentaa aivojen sähkömagneettisten aaltojen tiheyttä.
Ville
 
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:20

Edellinen

Paluu Energia- ja muut hoitomuodot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron