Okkultismi...

Kirjoita tänne tervehdyksesi Ystäville...

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Okkultismi...

ViestiKirjoittaja poka » 26 Elo 2011, 11:20

Mitähän tämän päivän ymmärryksen mukaan tuo käsite pitää sisällään.

Kun aikoinaan henkiseen maailmaan aloin tutustumaan, yksi hyvä selvännäkijäystäväni sanoi minulle
että älä sekaannu okkultismiin se ei ole hyväksi sinun henkiselle kehitykselle.

Nyt kun tutkiskelen asiaa, tuntuu ja näyttää siltä että melkein kaikki tuntuu olevan jonkun sortin "okkultismia",
jopa reiki,meditaatiot tms. on mainittu jossain lähteissä.

Minulla pyörii sukat jalassa, kun en ymmärrä enään mistään mitään. :lol: :lol:
Kun jonkin ymmärryksen mukaan kaikki okkultismiin viittaava olisi huonosta.

Voisiko joku valaista aihetta, please >>33>>

Iloa kaikille hu<g
Poka
poka

Re: Okkultismi...

ViestiKirjoittaja Rose » 26 Elo 2011, 11:53

No, itse törmäsin tähän sanaan kirjaimellisesti, kun ostin H.P. Blavatskyn kirjan Okkulttisia tarinoita. Tarinat ovat melkoisia kummistusjuttuja.

Blavatsky on elänyt 1800-luvulla, kirjan sävy voi johtua siitä.

En osaa määritellä sanaa okkultismi tarkemmin, mutta luulen sen liittyvän paranormaaleihin kykyihin ja tapahtumiin.

Tulee mieleen musta magia, sellaiseen ei kyllä kannata sotkeentua, kannattaa kääntyä Valoon päin.

Nämä on minun omia tuntemuksia >>33>>
Kaikki virtaa
Rose

ViestiKirjoittaja sara » 26 Elo 2011, 13:42

Wikipedia auttaa aina...!!:

Okkultismin määritelmä (lat. occultus = salainen)

Okkultismina voidaan pitää sellaista henkistä oppia ja toimintaa, jonka sisältöä tai menetelmiä ei ole päästetty yleiseen tietoon. Sanalla esoteerisuus on samankaltainen merkitys, ja usein niitä käytetään synonyymeina. Okkultismilla voidaan viitata mihin tahansa salassa harjoitettuun maagiseen tai yliluonnolliseen taitoon, kun taas esoteerinen sisältää ajatuksen erityisestä pelastavasta tiedosta (gnosis) tai yksilön sisäisestä muutoksesta (valaistuminen).[2]

Yleensä okkultismilla ymmärretään melko laveaa joukkoa oppeja ja menetelmiä, joiden avulla niiden harjoittajat yrittävät salatun tiedon ja taidon, esimerkiksi magian, avulla käyttää hyväkseen yliluonnollisia voimia tai päästä yhteyteen tuonpuoleisen kanssa. Perinteisesti okkulttista tietoa on voinut saada salaseuroissa tai jonkin mestarin oppilaana (eli adeptina), mutta nykyään aiheeseen on mahdollista tutustua myös okkulttisen kirjallisuuden avulla.

Eräs teosofinen määritelmä okkultismista on, että se on erilaisista lähteistä koostuva maailmankuva, jonka jokainen sen harjoittaja itse kokoaa itselleen. Okkultisti pyrkii tutkimaan maailmaa yliaistillisin keinoin, sitten kun on kehittynyt luomansa maailmankuvan tavoitteiden mukaiseksi.

Eri määritelmä riippuu vähän siitä kuka määrittelee...
>>33>>
Jos pelkäät, et voi rakastaa.
sara

ViestiKirjoittaja Jouki » 28 Elo 2011, 10:27

poka kirjoitti:Mitähän tämän päivän ymmärryksen mukaan tuo käsite pitää sisällään.

Kun aikoinaan henkiseen maailmaan aloin tutustumaan, yksi hyvä selvännäkijäystäväni sanoi minulle
että älä sekaannu okkultismiin se ei ole hyväksi sinun henkiselle kehitykselle.

Nyt kun tutkiskelen asiaa, tuntuu ja näyttää siltä että melkein kaikki tuntuu olevan jonkun sortin "okkultismia",
jopa reiki,meditaatiot tms. on mainittu jossain lähteissä.

Minulla pyörii sukat jalassa, kun en ymmärrä enään mistään mitään. :lol: :lol:
Kun jonkin ymmärryksen mukaan kaikki okkultismiin viittaava olisi huonosta.

Voisiko joku valaista aihetta, please >>33>>

Iloa kaikille hu<g
Poka

Okkultismi käsitteenä kuvaa erilaisia "henkisiä kykyjä ja ilmiöitä".

Ihmisen oman psyyken tasolla on kyse mielen voimista(mentaaliset henkinäyt ja kokemukset).
joiden käyttövoimana ja synnyttävinä tekijöinä pohjimmaltaan tietoisesti tai alitajuisesti ovat
erilaiset kielteiset tunnnetilat. Kokemukset ja ilmiöt kiehtovat, jolloin ihminen alkaa tavoitella niitä.

Näille kokemuksille on ominaista horjuttaa ihmisen henkistä tasapainoa.
Tunnekokemukset vievät häntä kuin pässiä narusta ensin ihquilemaan (fantasiat, mielikuvitusmaailmat)
ja jollakin aikajänteellä kohti pohjakosketusta.

Okkultismin harjoittamisen vastakohta on läsnäolon harjoittaminen hiljaisuudessa sekä päivittäisissä toiminnoissa.
- Vive memor leti -
Jouki

ViestiKirjoittaja mölli » 28 Elo 2011, 19:31

Vau Joukillapa on hieno määritelmä. :D

Kiitos siitä. :D :D :D
Reppuuni rupiseen riimuni jupisen.
mölli

Paluu Yleistä asiaa