Totuus/Ego?

Kirjoita tänne tervehdyksesi Ystäville...

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Totuus/Ego?

ViestiKirjoittaja Hartsu » 01 Kesä 2014, 16:30

ok, nyt on paljon 'totuuksia' kirjoitettu….mitenka sitten kaytannossa? Luulen, etta monien paat (oma mukaanlukien) ovat taytetty tiedolla….miten tata totuutta pitaisi etsia paivittaisessa elamassa? Jos ihminen ei tee mitaan, ei tiedosta mitaan, niin eiko me jatketa samaan malliin kuten ennenkin…ollaan kiireisia meidan arkisissa kiireissa ja unohdetaan taman totuuden etsiminen/tiedostaminen jne.? Miten arkipaiva ja meidan arkipaivaset tekemiset linkkaantuvat totuuden loytamiseen/ymmartamiseen ;)

Ei Totuutta tarvitse etsiä. Sehän on täydellisesti kaikkialla. Ego on vain tehtävä tekemättömäksi. Voimme jatkaa elämäämme kuten ennenkin mutta koemme sitten myös vain samaa kuin ennenkin. Jos olemme tyytyväisiä siihen sairauksineen, vastoinkäymisineen ja kuolemineen niin ok, kukaan ei siitä rankaise (paitsi me itse). Siihen ego pyrkiikin ettemme etsi. Egon motto onkin: Etsikää, mutta älkää löytäkö. Ei kenenkään mieltä voi täyttää tiedolla. Me olemme tuo Tieto. Mutta koska ego on erehdys, erehdyksen voi korjata. On jätettävä egon kuunteleminen ja kuunneltava "sitä toista ääntä". Halu "pelastumiseen" täytyy olla tarpeeksi vahva että auttaja kykenee tomimaan koska se ei voi toimia ilman tahtoamme, se olisi vapaaseen tahtoomme puuttumista ja sitä Totuus ei milloinkaa tee.
Hartsu

ViestiKirjoittaja Hartsu » 01 Kesä 2014, 16:42

Tulemme myös klassiseen kysymykseen: jos Totuus on ikuinen, kaikenkattava, muuttumaton ja täydellinen, niin mistä tämä egon harha on pulpahtanut?

Ego on ns. Jumala-eron symboli. Tämä Jumalasta eroaminen aiheutti tasojen käsitteen. Aisteilla havaitsemisen taso oli ensimmäinen osittuminen joka astui mieleen Jumalasta eroamisen jälkeen ja jonka takia mielestä tuli havannoija, ei luoja. Tietoisuus samastetaan egon alueeksi. Ego on sinun väärämielinen yritys nähdä itsesi sellaisena kuin haluaisit olla eikä sellaisena kuin olet. Itsesi voit kuitenkin tuntea vain sellaisena kuin olet, koska se on kaikki, mistä voit olla varma. Kaikki muu on kyseenalaista.
Hartsu

ViestiKirjoittaja Hartsu » 01 Kesä 2014, 16:56

Itsekaan en ole aivan varma, miten analyisin Egoa talla hetkella…onko se vain meidan 'vapaa tahto' mita kaytamme vaarin. Tiedan, etta meille on annettu kaikki taydellisyys, mutta mista tama Ego on paassy pyorimaan sisallemme 'negatiivisessa muodossa' se ei ole minulle viela 'valaistunut'.

Älä hyvä ystävä ala analysoimaan egoa. Ego on hullu ja sen analysoiminen on sitä samaa kuin se itsekin. Analysoiminen taas osoittaa että uskot egon olevan totta. Olematontahan on turha analysoida.
Meillä on vapaa tahto mutta emme voi sitä milloinkaa käyttää väärin. Totuudessa ei ole oikea-väärä asetelmaa. Totuudessa kaikki ON! Oikea ja väärä käsite voi syntyä vain kun egosta tulee havainnoija. Silloin emme enää ole tuon mielenosan puitteissa luojia. Totuus ei koskaan havainnoi, koska kaikki on suoraa tietoa. Havannointi edellyttää että on olemassa muutoksia ja niitä ei Totuudessa ole. Olemme tosiaan luopuneet valtavasta voimastamme alkaessamme kuuntelemaan egoa. Ego suosii pienuutta ja mainostaa sitä suuruutena.

Vielä eräs hämmennystä tuova lausahdus raamatusta: Siellä sanotaan: Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Sen oikea muoto on: Kaikki ovat kutsutut, mutta vain harvat tahtovat kuulla. Totuudella ei todellakaan ole mitään hierarkiaa luotujensa kanssa. Kaikki ovat totuudelle juuri yhtä tärkeitä, yhtä rakkaita. Me emme nyt ymmärrä tätä ja uskottelemme mm. että joku pikkuruinen kansanryhmä jossakin lähi-idässä olisi ollut ns. valittu kansa. Voiko egon hulluutta edes ottaa vakavasti?
Viimeksi muokannut Hartsu päivämäärä 07 Kesä 2014, 08:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Hartsu

ViestiKirjoittaja Frangipani » 02 Kesä 2014, 00:45

Hei,

Talla hetkella tuskin pystyn tuomaan mitaan lisaa tahan, silla oma 'oppiminen/ymmartaminen' ei ole viela silla tasolla. Kayn oppimisen sydameni kautta eli puhdistan ja avaan sita ……palailen taas kun mahd. pystyn tuomaan jotakin uutta tahan keskusteluun….

Mukavaa Totuuden "opiskelua" kaikille :)
Frangipani

ViestiKirjoittaja mölli » 02 Kesä 2014, 18:44

Hei vaan Hartsu pitkästä aikaa! :D

Olen kanssasi samaa mieltä. Vastaavaa kerrotaan Tiibetiläisessä unijoogassa.
Muotoilisin oman näkemykseni, niin, että ihminen on jostain syystä kääntänyt selkänsä totuudelle ja kadottanut yhteyden totuuden rakkauteen ja pelästynyt tai järkyttynyt tästä erosta totuuden rakkauden ja yhteyden katkeamiselle ja irrottautunut sulautuneesta ykseydestä. Peljästyksissään ja selin ollessaan tietoisuuden osamme loi hiljalleen himmenevän muistikuvan totuuden rakkaudesta ja ykseydestä ja hiipuva muistikuva loi lineaarisen aikajatkumon, jotta muisti kuva pysyisi paremmin elossa.
Oikeastaan ihmisten kaikkien yhtä aikaa tulisi muistaa totuus ja kääntyä takaisin totuuden rakkauden ja ykseyden huomaan.
Reppuuni rupiseen riimuni jupisen.
mölli

ViestiKirjoittaja Jouni » 03 Kesä 2014, 17:40

Hartsu kirjoitti:Tulemme myös klassiseen kysymykseen: jos Totuus on ikuinen, kaikenkattava, muuttumaton ja täydellinen, niin mistä tämä egon harha on pulpahtanut?

Ego on ns. Jumala-eron symboli. Tämä Jumalasta eroaminen aiheutti tasojen käsitteen. Aisteilla havaitsemisen taso oli ensimmäinen osittuminen joka astui mieleen Jumalasta eroamisen jälkeen ja jonka takia mielestä tuli havannoija, ei luoja. Tietoisuus samastetaan egon alueeksi. Ego on sinun väärämielinen yritys nähdä itsesi sellaisena kuin haluaisit olla eikä sellaisena kuin olet. Itsesi voit kuitenkin tuntea vain sellaisena kuin olet, koska se on kaikki, mistä voit olla varma. Kaikki muu on kyseenalaista.

Väistit mun kysymyksen Hartsu. Kysyin mistä ego tuli, vastasit mikä se on.

Mua ihmetyttää, että joillain ihmisillä on niin tarkka ja varma käsitys todellisuuden luonteesta. Miten sellainen muodostuu? Kirjoja lukemalla? Meditoimalla? Spontaanisti valaistumalla? Minäkin luen kirjoja ja meditoin, mutta varmuuden tunne todellisuuden luonteesta ei ole kasvanut. Ei ainakaan niin paljoa että uskaltaisin kenellekään saarnata käsityksiäni totuutena. En kyllä tiedä kaipaanko edes sellaista varmuutta.

Tämä mun teksti nyt ei sinällään ole edes kritiikkiä, lähinnä ihmettelyä. Noiden tekstien lukeminen on minullekin ollut mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää. Mutta kertokaa ihmiset, jotka annatte ymmärtää tietävänne "Totuuden" miten olette tähän ymmärrykseen päätyneet?
Jouni

ViestiKirjoittaja Hartsu » 03 Kesä 2014, 17:59

Väistit mun kysymyksen Hartsu. Kysyin mistä ego tuli, vastasit mikä se on.

Se tuli siitä kun Jumalan poika halusi luoda erossa Luojastaan. Mukana ei ollut rakkautta. Tuo tekele on kuitenkin epätodellinen koska vain totuuden luomukset ovat todellisia. Mistä ego tuli on hieman samanlainen kysymys kuin että mistä uni tuli.
Hartsu

ViestiKirjoittaja Jouni » 03 Kesä 2014, 18:05

Kyllähän sitäkin kysellään. Vastaukseksi kai useimmiten tarjotaan että uni tuli jostain alitajunnan syövereistä. :)
Jouni

ViestiKirjoittaja maikkula » 03 Kesä 2014, 19:10

En aikonut osallistua tähän keskusteluun lainkaan, mutta tämä vähän häiritsee suoraviivaista ajattelutapaani :) .
Tässä käytetään psykologian piirissä syntynyttä ego-käsitettä ja ilmeisesti Raamatun ainoaa oikeaa Totuutta.
Se lisäksi että käsitteet ovat eri tieteenaloilta ne toimivat ihan eri tasoilla.
Egossa ei ole mitään pelättävää, tosin siitä pitää olla tietoinen ettei se lähde liikaa pullistelemaan. Ego kulkee mukana ihmisen arjessa. Ehkä Paratiisissa oli toisin.
Ainoa oikea Totuus lienee käsitteenä hyvin korkeatasoinen arkiseen egoon verrattuna.

Kun nyt puhutaan Raamatusta niin voisin sanoa esimerkkinä siitä mitä tarkoitan, millaisia uskovia ihmisiä olen tavannut.
Olen tavannut monta sellaista uskovaa, jotka uskovat uskontoon, oppirakennelmaan eli ovat ego-suhteessa.
Olen tavannut myös muutaman sellaisen uskovan, jotka ovat suhteessa Jeesukseen. Ihan eri taso? Ovatko he lähestyämssä totuutta?

:D :D
maikkula

ViestiKirjoittaja Frangipani » 04 Kesä 2014, 00:52

Jouni kirjoitti:
Hartsu kirjoitti:TMutta kertokaa ihmiset, jotka annatte ymmärtää tietävänne "Totuuden" miten olette tähän ymmärrykseen päätyneet?

Hei Jouni, Itse oma 'tietaminen/oppiminen' ei todellakaan olet ns. synnynnainen tahan elamaan:) Taman tyyppiset aiheet eivat olleet minun kiinnostuksen aiheena ollenkaan.

N. 5 vuotta sitten menetin ilon ja hymyn taysin elamastani ja sen jalkeen 'erehdyin' Reiki Tummo kursseille, jossa meditoidaan ja avataan ja putsataan sydanta. Yhtena kurssin osa-alueena kaydaan kattomassa n. 20 entista elamaa, jotta ymmarramme, etta olemme olleet taalla 'ihmettelemassa' jo aeimminkin ja siina selviaa myos, miksi kayttaydymme, kuten kayttaydymme nyt. Myos monia traumoja pystytaan nailla regressioilla irrottamaan. Pitemmalla menessa opettajamme nayttaa meille myos muita paikkoja, jotka vain oma sydamme pytyy meille nayttamaan (eri tietoisuuden tasot)….Taalta minun opit ….Mika parasta tata kautta egoni vahvuus on selvasti pienentynyt ja rakkauden ja sisaisen sydameni ohjaus vahvistunut….ja elama hymyilee enemman kun koskaan ennen :D
Frangipani

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä asiaa