Oletan, että te positiivisina, valoon suuntautuneina ihmisinä osaatte antaa paljon kannustavaa palautetta läheisillinne, puolisolle, lapsille, vanhemmille, sisaruksille, työkavereille.
Ehdotan, että näin joulun alla tai vaikka sen aikana oikein keskittyisitte positiivisen palautteen antamiseen, vaikka yhden päivän tai yhden viikon ajan. Ei mitään ylilyöntejä vaan palaute silloin kun se on paikallaan. Niitä paikkoja voi tulla montakin. Ja sitten voitte tarkkailla, miltä teistä itsestänne tuntui ja miten se toinen osapuoli reagoi. Kokeilin tätä itse viikon ajan tiettyyn henkilöön ja hän reagoi niin lämpimän myönteisesti, että toivon todella, että osaan jatkossakin huomioida hyvät asiat hänessä ja hänen tekemisissään ja sanoa ne ääneen. Toivottavasti osaan huomioida hyvät asiat kaikissa...
Ja sitten toisekseen, voitte antaa positiivista palautetta itsellenne. Itsensä kehuminen suureen ääneen voi olla toisista ärsyttävää, mutta voitte sanoa itsellenne hiljaa mielessänne vaikka että "hyvä minä!" kun on sellaiseen aihetta ja jos joskus menee niin pieleen, että ei voi sanoa rehellisesti että hyvä minä, niin voi ehkä sanoa, että ainakin yritin.
Valoisaa adventtiaikaa!
Lämmöllä: Maikku