Mitä mieltä Möllin viesteistä täällä ollaan? Onko jollakulla jotain merkittävää sanomaa eikä vain yleisluontoista tykkäämistä tai ei-tykkäämistä? Mölli on pysynyt tässä ketjussa aiheen rajoissa ja lähettänyt jo varsin monta viestiä tähän ketjuun. Mutta kukaan ei ole kommentoinut niitä paitsi minä. Huomionarvoista, sillä varmaan on paljon vielä ihan erilaisia näkökulmia kuin mitä toistaiseksi on esitetty.
Minua hänen viestinsä eivät ole varsinaisesti häirinneet, siksihän olen vastannutkin. Katsotaanpa tätä uusinta passiivissa kirjoitettua..
mölli kirjoitti:En ole pyytänyt ymmärtämään enkä hyväksymään ja lukeminenkin on täysin vapaaehtoista.
Uskon vahvasti että suuri enemmistö (mm. minä) tällä foorumilla koettaa edetä omilla tavoillaan ja parhaansa mukaan kohti suurempaa ymmärrystä ja hyväksyntää monessa suunnassa, ainakin ketjuissa, joita seuraavat. Riippumatta siitä, mitä sinä, Mölli, pyydät tai olet pyytämättä, teet tai olet tekemättä. Niinpä veikkaan, että ymmärrys- ja hyväksyntäpyyntöjäsi emme ala sinulta odottelemaan niin korkealle muiden yläpuolelle emme sinua kohota. Ja jos siinä ymmärryksen ja hyväksynnän suunnassa on jollekulle paljon tekemistä, niin se saattaa olla juuri siksi oikein hyvä harjoitus. Ja jos joku vielä toteuttaa sitä tässä ketjussa kirjoittamalla, niin eikö siihen keskustelufoorumit juuri sovi... En ole ainoa, jolle viestisi ovat ajoittain vaikeaselkoisia.
Ennen tämän viestin viimeistelyä meditoin kotonani hyvin yleisesti ymmärrystä ja hyväksyntää, kokien ne erityisen hyviltä syviltä juuri sielullisen tasa-arvon perustalta, ja huomasinkin sit avautuneen kauniin valkoisen kukan vieressäni olevassa vehkassa. Se avautuu kerran vuodessa hetkeksi... Se muistuttaa minua esimerkiksi siitä, että jos buddhalaisten mestareiden sanoja ottaa tienviitoikseen, ymmärryksen, hyväksynnän ja parempaan tulevaisuuteen suuntautumisen asioilla ei voi samaan aikaan pelleillä. Ei ole sellaista vaihtoehtoa, ettei niihin suuntauduttaisikaan. Ei ole sellaista mielentilaa, että ahistaa, jos ei pääse esittelemään joka kohdassa myös ei tapahdu mitään -vaihtoehtoa. Siis jos elämänvoimassa on ja buddhalaisuuden on sisäistänyt.. Buddhalaisuus liittyy myös vahvasti avoimuuteen... Ei mestareiden sanoilla muuten ole merkitystä, jos edellä mainittuja ei ota tosissaan, vaikka ne kuinka hyvin älyllisesti ymmärtäisi.
Enemmistö merkittävään Muutokseen uskovista on pysyvästi - kuka ehdollistuneesti, kuka ei ollenkaan ehdollistuneesti - selvästi valinnut, että muun muassa vuodesta 2012 odotetaan joka tapauksessa jotain hyvää. Ajatteluni ja syvän kokemukseni mukaan (niin, että latistaisi paljon jos laittaisin tähän perään esimerkiksi hymiön). Se valinta voi olla joillakin myös laajan nykyhetken kokemus, elämänvoimaisuuden pakottamatonta virtaa, eikä vain spekulointia, ehdollistunutta odottamista ja konkretisoitumatonta haaveilua.
Sen sijaan sitä en osaa arvioida, kuinka moni uskoo hypetyksen peruslähtökohtiin, kuten yksilön, ryhmän ja koko ihmiskunnan rajattomaan luomisvoimaan. Kuten luonnonkatasrofien estämiseen (mitä monet kanavoinnit eivät pidä edes hyvänä) "henkisen muutoksen" kautta. Tai että "jokaisella on syntymänsä jälkeen edellytykset vaikkapa Nobelistiksi halutessaan."