ruokien hoitavista vaikutuksista

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

ruokien hoitavista vaikutuksista

ViestiKirjoittaja maikkula » 06 Maalis 2011, 13:36

Olen kirjoittanut "inkivääri..." -otsikolla pääasiassa flunssaan liittyvistä helpotuskeinoista.

Ajattelin, että tässä voisi sitten olla vinkkejä, omaa kokemusta ja kirjatietoa siitä, miten itseään voi hoitaa ruoka-aineilla.
Lukaisin aamulla banaanin hyvistä ominaisuuksista.
Banaanilla voi helpottaa krapulaista oloaan. Banaanipirtelö, johon on lorautettu juoksevaa hunajaa, helpottaa huteraa oloa tehokkaammin. En ole kokeillut, joten en osaa sanoa, mitä tuohon pirtelöön voisi laittaa nesteeksi. Menee kai se niinkin, että kaataa hunajaa suoraan banaanin päälle ja nauttii sellaisenaan.

Banaanin sanotaan myös alentavan verenpainetta
Korkeaa verenpainetta hoitavia ruokia/juomia ovat myös lehtiselleri, valkosipuli ja vihreä tee.

Kaiken tämän terveellisen tiedon vastapainoksi menen nyt paistamaan korvapuusteja... kaupan pakasteesta noukin pussillisen...
Enkä syö kaikkia itse...
Sekin alentaa verenpainetta, kun kylään tulevan ystäväni kanssa istun kaffipöytään ja mutustelen pullaa. Siltä ainakin tuntuu
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

Re: ruokien hoitavista vaikutuksista

ViestiKirjoittaja Chevy » 07 Maalis 2011, 20:42

Jep, mukava seura alentaa verenpainetta...
nimim. kokemusta on.
>33>>

Banaani on tosiaan luontoäidin laatima mainio eväs.
Hyvä kalium-lähde.
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: ruokien hoitavista vaikutuksista

ViestiKirjoittaja Sonja » 08 Maalis 2011, 10:31

Tämä aihe on ollut meillä kotona pinnalla todella paljon viime aikoina :lol: Nyt taitaa tulla paatosta ylipäänsä ruokien terveellisyydestä, eikä niinkään tiettyjä täsmähoitoja vaivoihin, saanen anteeksi? >>33>> :D

Mä henkilökohtaisesti olen melko vakuuttunut siitä, että kaikki alkuperäinen ruoka on terveellistä. Lisäksi läheltä löytyvä. Ja kaiken parasta ruokaa koen itselleni olevan luonnon tarjoama, läheltä löytyvä ravinto :lol: Sillä varmasti on tarkoituksensa, että nykyään ruokaa rahdataan fossiilisilla polttoaineilla pitkin maailmaa, mutta ihan viimeisten viikkojen aikana mä olen vieraantunut ajatuksesta entisestään (ja juon toki kahvia ja syön satunnaisesti jopa kiisteltyä soijaa, banaaneitakin löytyy kaapista oikeastaan viikottain ym ym.. :roll: mutta yritän pitää suunnan parempaan päin :) )

Diana Cooperin Atlantis-kirjasta muhun "upposi" tämä teksti: "...Nämä periaatteet ovat yhä jumalallisesti voimassa kaikkina aikoina. Paikallinen vuodenajan ruoka on tulvillaan täydellisiä ravintoaineita seudun asukkaille. Tämä ymmärrettiin Kultaisena aikana ja pelkkä ajatuskin siitä, että Jumalan suomaa ruokaa kuljetettaisiin jonnekin muualle oli täysin käsittämätön..."

Koen mahdollisimman luonnollisen, alkuperäisen ruuan erittäin tasapainottavana, kokonaisvaltaisen terveellisenä ja harmonisoivana ja jotenkin... noh, kun oon lisännyt näiden itsekasvatettujen/ kerättyjen (/ostettuina luomu, mikä hieman hankalaa kun pitäisi ajaa isoolle kirkolle sitten kauppaan viikottain n40km/suunta, kun ihan kaikkea ei kotipitäjän kauposta luomuna saa...) ruokien osuutta ruokavaliossa tuntuu tietyllä tapaa kuin olisin menossa kotiin. Vaikka lähelläkään 100% ei vielä olla edes kasvien osalta :lol:

Nyt keväällä olisi oikein loistava aika vuodesta innostua kotimaisesta ruuasta, pian kasvaa ensimmäiset nokkoset ja kesällä onkin saatavilla vaikka mitä :lol: On erittäin energisoivaa kerätä oma ruokansa ja antoisaa myös saada omasta maasta satoa (jos vain siihen on mahdollisuus ja haluja). Henkilökohtaisesti erittäin keräämisenarvoiseksi koen nokkosen ja mustikan, lisäksi tietty iso joukko muita yrttisiä ja villivihanneksia. Nuo on ehkä helpoimmat ja meillä käytetyimmät :)

Päänsärkylääkkeenä toimii pajunkuoritee (siinä on salisiiniä, josta elimistössä muodostuu salisyylihappoa). Tämä on testattu, mutta en tiedä onko suurempi vaikutus kuoren aineella vai Muumimamman vanhalla viisaudella "mutta kultaseni, hyvänmakuiset lääkkeet eivät tehoa!" :lol: Melkoista teetä! Mutta kaikkeen tottuu, enkä ole muutamaan vuoteen tullut keräänneeksi pajua kuin eläimille joten pitäisikin testata uudestaan seuraavan säryn iskiessä :lol:

Tästä aiheesta riittäisi kyllä juttua, toivottavasti olen syksyllä taas hiukan viisaampi ja kokemusta karttunut, koska tuntuu että tiedän juuri sen verran, että en tiedä juuri mitään :D Hyvää lukemista kotimaisista luonnoneväistä on ainakin Toivo Rautavaaran tuotanto (itse tykkään erityisesti tuosta Mihin kasvimme kelpaavat -kirjasta, siinä käsitellään mm. villivihanneksia ja yrttejä). Jos itse haluaa kasvattaa niin Ulla Lehtosen tuotanto on ilmeisen hyvää. Yrttipuolelta oon tykännyt Annemarta Borgen - Minun Yrttini. Nää nyt tuli ensimmäisenä mieleen :lol:
Sonja
 
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Syys 2010, 15:45

Re: ruokien hoitavista vaikutuksista

ViestiKirjoittaja maikkula » 12 Maalis 2011, 08:38

Jeps! Kaupunkilähiön asukkaana ja rajallisella ajallani tyydyn lähikaupan tarjontaan itseäni sen kummemmin syyllistämättä. Se mikä sopii naapurinkin ruokakassiin sopii mullekin.

Ja kun tässä aamukahvia hörpin, niin olen ihan rauhallisin mielin sen suhteen.
Kahvilla kohtuullisesti nautittuna on tämä hyvä piristävä ominaisuutensa, aamulla se herättää hyvin ja iltapäivällä voin nauttia töissä sen piristävästä vaikutuksesta ja työkavereitten seurasta.
Pari kolme kupillista päivässä on kohtuullista. Kupillinen on noin 1,5 dl eikä niitä isoja 3 desin mukillisia, joita nykyään käytetään.
Kahvilla on myös täsmäominaisuutensa. James A. Duken mukaan kahvia tai muita kofeniinipitoisia juomia kuten teetä on käytetty kauan helpottamaan astman oireita. Kahvia voi myös kokeilla, jos potee ummetusta.
On kuitenkin tilanteita, missä kahvinjuontiaan kannattaa tarkkailla, kuten jos on sappikiviä, sairastaa vatsahaavaa tai on vaihdevuosi-iässä ja saa helposti kuumia aaltoja.

Kofeiinipitoisista juomista teellä on kuitenkin huomattavasti enemmän hoitavia ominaisuuksia kuin kahvilla. Kahvissa kofeiinia on enemmän kuin teessä, joten se selittänee sen, että kahvia juodaan enemmän kuin teetä. Mutta palaan siihen myöhemmin. Nyt annan vielä itselleni kontaktihoitona reikiä ennen kuin aloitan nämä viikonlopun kotihommat.

>>33>>
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

Re: ruokien hoitavista vaikutuksista

ViestiKirjoittaja Aurinko » 14 Maalis 2011, 14:31

Sonja kirjoittikin jo samasta mutta jatkan kun on niin ajankohtainen aihe tuo itse kerääminen.

Keväällä jokainen joka pääsee jonkinmoiseen puhtaaseen luontoon käymään voi kerätä villiyrttejä nopeasti ja helposti. Niissä on varmasti kaikkein eniten vitaaliaineita ja käyttömahdollisuudet moninaiset. Luonnonsuojeluyhdistykset ja "henkisyysyhdistykset" järjestävät kurssejakin ja kimppakyytiä samalla niille jotka ei pääse muuten luonnonhelmaan eivätkä uskalla omin päin kerätä esim vuohenputken versoja jotka tietämätön voi helposti sekoittaa jonkun myrkyllisen putken versoihin. Kun noita kevään voimapommeja kerää ja kuivaa, on koko vuodeksi niitä käytössä.

Hoitavia ruokia joita helposti ja edullisesti kaupasta saa jokainen on, jos ei nyt mietitä varsinaisia superfoodeja joita toiset pitää täysin turhina - itse kokeilen niitä nyt kuuriluontoisesti saadakseni voimiani takaisin - kaikenlaiset siemenet ja pavut (idätettynä aivan täynnä elämänenergiaa) ja marjajauheet jotka riittoisina ovat edullisia. Itse olen perheeni kera huomannut että kun syö luomua, vähempi määrä riittää... Hassua! Vai onko sittenkään? Luomu ei tule kalliimmaksi ja koko ajan paranee saatavuuskin. Osa ruuan hoitavuudesta syntyy valmistettaessa.

Vaikka sitten söisi toisinaan valkoista vehnää sisältäviä tuotteita niistäkin saa hyvän mielen ja olon varmasti hyvässä seurassa nautittuna ja itse luomuaineksista rakkaudella valmistettuna. Mitä puhtaampaa ja alkuperäisempää ruokaa totuttautuu syömään, sitä enemmän alkaa karttaa valmisruokia ja puolivalmisteita jotka sisältää uskomattomia määriä lisäaineita.
Minä Olen se joka Olen
Aurinko
Moderaattori
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 10:54

Re: ruokien hoitavista vaikutuksista

ViestiKirjoittaja Augusta » 19 Maalis 2011, 08:46

hei tässä vinkki kirjasta joka on oikea tietopaketti kasvisten terveysvaikutuksista sisältää osuudet:Hyötykasvien historiasta ja rohdoskäytöstä, tietoa kasvisten vitamiineista, viljelystä ja lisäksi ruoka ohjeita.Kirja on seuraava Ulla Lehtonen, Syö itsesi terveeksi, 100 puutarhakasvia ruokana ja rohtona. <333
Augusta
 
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 17:48
Paikkakunta: Tampere

tee hellii, hoivaa ja parantaa

ViestiKirjoittaja maikkula » 24 Huhti 2011, 08:44

Tee hellii, hoivaa ja parantaa.Tee kasvaa pensaissa ja erilaisten käsittelyprosessien kautta se sitten tulee meidän kauppoihin nautittavaksi. Käsittelyprosessit vaikuttavat lopputulokseen, pidempi käsittelyaika vähentää teen hoitavia ominaisuuksia.

Teet voi jaotella kofeiinipitoisiin ja kofeiinittomiin.
Kofeiinipitoisia ovat musta tee, vihreä tee ja valkoinen tee.
Rooibos tee on kofeiiniton pensastee. Muut kofeiinittomat ovat sitten erilaisia yrttihaudukkeita, joita voi valmistaa ties kuinka montaa eri sorttia.

Musta tee lienee meillä edelleen se eniten juotu tee. Kun menee kahvilaan tai ravintolaan, jossa ei ole mitenkään erikoistuttu teen laittamiseen, saa just tätä mustaa teetä. Piristävän kofeiinin lisäksi teessä on tanninneja, joilla on antioksidanttinen terveyttä edistävä vaikutus sekä teaniinia, joka rentouttaa.

Tee sisältää erilaisia hivenaineita, rautaa, fluoria, kuparia, magnesiumia, mangaania, kaliumia, kalsiumia, natriumia ja sinkkiä.

Mustan teen on sanottu olevan hyväksi sydämelle. Se voi vähentää pahanlaatuisen kolesterolin kohoamista.


Vihreä teetulee perinteisesti Kiinasta ja Japanista. Vihreällä teellä on tutkimusten mukaan todettu olevan paljon terveyttä ylläpitäviä, ennaltaehkäiseviä vaikutuksia. Anitoksidanttien, erityisesi katekiinien korkea pitoisuus tekee siitä monipuolisen terveyttä ylläpitävän juoman. Vihreän teen syöpää ehkäisevää ominaisuutta on tutkittu paljon. Kiinassa ja Japanissa, missä vihreää teetä käytetään paljon, on huomattu, että miesten eturauhassyöpää esiintyy vähemmän kuin vaikkapa Länsimaissa.
Vihreä tee voi helpottaa korkeaa verenpainetta, nivelreumaa, psoriaasista, ruoka-aineallergioita, vähentää ryppyjä ja voi myös tukea laihduttamista.


Valkoinen tee on harvinaisempi kallis laatu, jota tuotetaan vain Kiinasta. Valkoisen teen sanotaan hillitsevän kuumetta sekä bakteeri- ja virusperäisiä tulehduksia.


Rooibos teessä, jonka alkuperä on Etelä-Afrikassa, on hiveneineita kuten teessä yleensäkin, mutta edellä mainittuihin lajehin verrattuna se on kofeiiniton juoma. Sen sanontaan vähentävän unettomuutta, helpottavan jännitystiloja, leivittävän vatsakipuja (pahoinvointia, närästystä sekä ruuasulatusvaivoja), sen väitetään myös tuovan helpotusta iho-ongelmiin, akneen ja rohtumiin sekä helpottavan allergisia oireita kuten heinänuhaa ja astmaa.

Rooibos tee on hyvää jäähtyneenäkin. Iltapäiväksi, illaksi sitä kannattaa hauduttaa muutama kupillinen valmiiksi.

HYVIÄ TEETUOKIOITA!
:) :)
toivottaa Maikku
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

kurkumaa moneen vaivaan

ViestiKirjoittaja maikkula » 01 Touko 2011, 08:25

Keksin viime syksynä raakainkiväärin käytön kuumeen ja hengitystietulehdusten helpottajana, kun etsin helpotusta nuorimmaiseni pitkittyneen viirusperäisen keuhkokuumeen ja yskän helpottamiseen. Sain tietysti itse samaisen viirustartunnan mutta pääsin helpomalla ja siitä lähtien olen tosi usein ottanut inkivääriteetä iltaisin. Inkivääri tuo helpotusta myös erilaisiin kipuhin, mm. nivelkipuihin ja voi kohottaa masentunutta mieltä.

Inkivääri on kuitenkin ainakin minulle lämmittävä mauste ja tuntuisi sen puolesta sopivan enemmän kylmiin vuodenaikoihin joten nyt kevään kynnyksellä läksin kokeilemaan kurkumaa. Kurkuma on ollennainen ainesosa curry-nimellä tunnetussa maustesekoituksessa ja curryssä on myös mustaapippuria, joka edesauttaa kurkuman vaikutuksia. James A.Duke kirjoittaa kirjassaan "Parantavien ruokien opas" kurkumasta, että sen parantavat ominaisuudet on tiedetty jo tuhansia vuosia. Se on intialaisen ayurveda-lääkintätaidon päätuotteita. Monet ihmiset käyttävät sitä nivelkipuihinsa. Se voi myös tuoda helpotusta muistisairauksiin.

Lisään kurkumaa salatteihin jauheena ja keittoihin jauheena tai tahnana. Suomalaisessa ruokavaliossa sen käyttö mausteena pelkästään ei riitä jos ajattelee käyttävänsä sitä "lääkkeenä". Pitäisi opetalla intialaisten ruokien laittamista. Kurkumaa on kuitenkin saatavissa puristeena eikä ole kauhean kallistakaan. Kurkuma voi helpottaa myös masentunutta mieltä, psoriaasiksessa ja päänsäryssä, selkäsärkyyn ja pehmytkudosreumaan sen sanotaan myös voivan tuovan helpotusta

Kun jäin vuodeksi pois joogaryhmästä, jossa jo yli kymmenen vuoden ajan olen saanut tiukasta työtahdista jumittuneen kroppani venyteltyä rennoksi ja kivuttomaksi niin olen löytänyt apua just näistä mausteista, inkivääristä ja kurkumasta. Joogatunneille olen palaamassa kyllä heti kun seuraava kausi alkaa.

>>33>> >>33>>
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

Siitepölyallergian hoitoa

ViestiKirjoittaja maikkula » 01 Touko 2011, 13:04

Olen viime aikoina törmännyt useampaan koivun siitepölyallergiasta kärsivään henkilöön. Poden sitä itsekin silloin kun siitepölyä on ilmassa runsaasti. Nyt ei vielä ole.
Helpotusta voi tuoda tuo rooibos-tee. Olen siihen nykyisin vähän koukussa. Työpäivän jälkeen siitä tulee mukava olo.
Helpotusta sanotaan ( James A Duke) tulevan myös c-vitamiinipitoisista ruuista kuten sitrushedelmistä ja marjoista ja kulinaaristen kevätaterioitten helmi parsakaali on kanssa tällainen c-vitamiinipitoinen ruoka. Parsakaali ja kaalit sisältävät lisäksi tukkoisuutta avaavia ainesosia. Valkosipulia tai valkosipulikuoriloita kannattaa myös kokeilla. C-vitamiini ja valkosipuli ja muutkin sipulit lievittävät tulehdusta, joita allergianaiheuttajat saavat aikaan.
Tosin on koko joukko ruokia ja juomia, joitten käyttöä siitepölyallergikon pitäisi vähentää tai jättää kokonaan pois ruokavaliostaan kuten kahvi, alkoholi, maitotuotteet, punainen liha, puhdistettu sokeri, väri- ja makuaineet, säilöntäaineet, munankeltuaiset, transrasvat...
Niinpä!
Nyt kun kirjoitin tämän asian näkyväksi, se lisäsi omaakin ymmärrystäni ravitsemukseni suhteen.

:) :)
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

Re: ruokien hoitavista vaikutuksista

ViestiKirjoittaja sara » 15 Touko 2011, 18:30

Itse olen saanut siitepölyallergian lähestulkoon oireettomaksi C-vitamiinilla (kovimpina aikoina purkista ja muuten ruokavaliolla). Propolis on hyvä antiseptinen ja antibioottinen lisä kaikenlaisiin flunssapöpöihin sun muihin (valkosipulin lisäksi...). Oletteko muuten kuulleet valkosipulistat huippuhyvänä korvatulehduksen torjujana? Siskoni käyttää lapsilleen ja kun ekojen oireiden ilmaannuttua ryhtyy heti toimiin, korvatulehdus peruuntuu. Lämmitetään pieni tilkka öljyä kattilassa tai vastaavassa ja siihen pilkotaan tai puristetaan yksi tai puolikas valkosipulinkynsi. Tätä öljyä (sitten kun ei enää polta) tipautetaan tippa tai kaksi kipuilevaan korvaan. Ja sama juttu vielä ennen nukkumaan menoa. Voi laittaa niin monta kertaa päivässä kun tarpeen, mutta on tosiaan huipputehokkaksi havaittu!!!

<333 <333 <333
Jos pelkäät, et voi rakastaa.
sara
 
Viestit: 486
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 22:21

Seuraava

Paluu Ruokaohjeita ja muuta mukavan kodikasta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron