Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

Ajatelmia ja pohdintaa erilaisista energioista ja niiden käyttämisestä hoito- ja valotyössä. Myös muihin hoitoihin liittyvää keskustelua.

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Minna » 14 Joulu 2010, 10:09

Kaikki luonnollisella tavalla unenlaatua edistävät vinkit ovat tervetulleita, erityisesti kiinnostaisi rautalankaohjeet siihen miten hoitaa unettomuutta energiahoidoilla.

Mulla on luonnostaan taipumusta univaikeuksiin, nukuin silti tuossa yli puolen vuoden mittaisen jakson ihan hyvin mutta nyt on taas vaikeuksia. Yleensä nukahdan ihan hyvin, mutta yhden ja kolmen välillä uni muuttuu kevyeksi ja katkonaiseksi. Ihan virkeänä hereillä en ole vaan sen verran tokkurassa etten osaa sanoa kuinka paljon valvon, mutta ilmeisesti sen verran että alan olla aamuisin väsynyt ja päivisin on usein tunne että voisin nukahtaa pystyyn. Näen paljon unia. Usein jos olen oikein levoton yöllä niin lapsi ja kissakin käyvät levottomiksi vaikka en edes nousisi sängystä. Kai ne vaistoaa jotenkin.

Isoja elämänmuutoksiahan mulla on tässä ollut ja vieläkin on paljon asioita mitä pitäisi käsitellä, ja konkreettisia juttuja jotka pitäisi saada järjestymään ja joille ei loppua näy vaikka kaikkea vien eteenpäin parhaani mukaan. Kaikki on murrostilassa niin oma tapa jäsentää itseä ja maailmaa, koko ajattelun rakenne, koti, perhe, työ, ihmissuhteet. Jotenkin pitäisi saada kroppa ymmärtämään että mitään hätää ei silti ole. Syön, liikun ja meditoin suht säännöllisesti ja juon kahvia vain aamuisin että ihan perusjutut pitäisi olla kunnossa ja jotain ylimääräisiä konsteja kaivattaisiin.
Mielestä ei pääse ulos mielellään.
Minna
 
Viestit: 246
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 17:35

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Urkki » 14 Joulu 2010, 10:57

Avantouinti tai aamuin illoin muutama ämpärillinen niin kylmää vettä hanasta tulee, päälle kaataen ja samalla syvähengittäen.
Kyllä lähtee univaikeudet.
Urkki
 
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:51

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja viola » 15 Joulu 2010, 17:22

Minna, ymmärrän ongelmasi paremmin kuin hyvin.. Olen vuosia, vuosia saanut elää unettomuuden ja unihäiriöiden kanssa, ja oireet pahenevat kiireen, stressin ja ylikierroksilla käymisen myötä jopa sellaisiksi, että saatan joskus kieriskellä valveilla koko yön. Olen löytänyt kokeilemalla, välillä epäonnistumalla ja kokeilemalla uudelleen joitakin tavallisen kansan konsteja , jotka ovat auttaneet:

- ennen nukkumaan menoa saatan käydä reippaalla juoksulenkillä, jotta saan mieleni rauhoitettua päivän kiireistä ja huolista ( monet asiantuntijathan suosittelevat juuri päinvastaista eli ei raskasta liikuntaa ennen unta... no minäpä olenkin oman elämäni asiantuntija, joten en korvaani lotkauta moiselle)
- kun käyn nukkumaan, keskityn rentouttamaan itseni mielikuvien avulla varpaista päälakeen asti, ensin varpaat, sitten jalat jne. Kuvittelen itseni ruumiinosa kerrallaan vaikkapa pumpuliin tai höyhenpeitteelle ja annan itselleni luvan olla kevyt ja huoleton, vapaa päivätajunnan painolastista
- vanhan kansan neuvoa noudattaen menen nukkumaan villasukat jalassa ympäri vuoden

Aivan hämmästyttävä teho oli muuten pari kk sitten tekemälläni makuuhuoneen siivouksella! Sängyn alle ja huoneen nurkkiin oli kerääntynyt yhtä sun toista "sitten myöhemmin -tavaraa", ja tuntui ettei huoneessa ole enää tilaa hengittää. Vein kirpparille kaiken ylimääräisen, järjestin loput siististi ja silmää miellyttäen ja asetin pikkuruisen enkelikoristeen lipaston päälle untani suojaamaan. Heti seuraavana yönä nukuin kuin lapsi, ja siitä ylellisyydestä olen saanut nauttia lähes viime viikkoihin asti. Arjen feng shuitako lienee..

Toivotan sinulle voimia ja paljon myönteisiä ajatuksia elämänmuutokseesi!!
Jätä ikkuna auki, jos haluat tuntea sateen tuoksun.
viola
 
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Marras 2010, 12:07
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Sibylla » 16 Joulu 2010, 00:09

Hei Minna ja muut unihairioiset,
itse olen kayttanyt unilaakkeita enemman tai vahemman saannollisesti vuodesta 1985-koska meno meni niin vaikeaksi etta oli parempi vaihtoehto ottaa "laake".
Nyt olen viimein paassyt tasta kierteesta eroon ja vaikka uni onkin katkonaista,olen hyvaksynyt taman luonnollisemmaksi kuin "laakkeen" turruttaman "unen".
Tassa prosessissa on auttanut suuresti amerikkalaisen firman luonnonunilaake,siita loytyy sivuilta http://www.greatnightsleep.com
-nama tuotteet todella auttavat!Ja luonnollisesti big>3luv
Unituulia ja hoivaa! <333
Runsaudesta on hyva jakaa:)!
Avatar
Sibylla
 
Viestit: 359
Liittynyt: 31 Touko 2010, 23:30
Paikkakunta: Euroopan sydan:)

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Ville » 17 Joulu 2010, 12:24

Edellisten hyvien vinkkien lisäksi ainakin pimeys auttaa nukkumaan. Ikkunoista tuleva kuunvalo, katuvalot ja pihavalot voivat vaikeuttaa nukkumista.

Maasäteilyn kannalta sängyn paikka ja nukkumasuunta on hyvä tarkistaa. Rentouttavin nukkumasuunta on pää Pohjoiseen ja Itä on toinen hyvä suunta. Länsi ja Etelä voivat aiheuttaa levottomuutta.
Ville
 
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:20

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja maikkula » 18 Joulu 2010, 09:11

Tuota sukat jalassa nukkumista minäkin harrastan. Jalat lämpiminä uni tulee paremmin. Jalat lämpiminä sukissaan peiton alla mutta huone viileänä. Ja vielä mahdollisimman pimeä huone.
Jotkut saavat unen juomalla kamomillateetä tai nauttimalla magnesiumia. Magnesiumia saa luontaistuotekaupasta ihan jauheena ja tabletteina mutta sitä on myös ruuissa, kuten kokojyväviljassa. Lautasellinen kaurapuuroa sisältää noin 50 mg magnesiumia.

:D
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Augusta » 18 Joulu 2010, 10:43

Olen myös useita vuosia kärinyt unettomuudesta. Melatoniini on välillä auttanut saa reseptillä ja myös homeopaattisena. Nukahtamis tapletti silloin tällöin katlisee unettomuus putken.Ei kannata liikaa sinnitellä. Yksi keino on ollut etten katso kelloa yöllä siitä vasta stressi tulee, kun tietää kuinka monta tuntia on valvonut ja kuinka paljon on aikaa nukkua. Uni tarinat on hyviä!Visualisoi reitti jota kuljet uneen esim ,polku ja maisemia jotka johtavat unten maille. Tärkeää aloittaa tietoisella päätöksellä matka ja nauttia siitä mitä matkan varrella näkee...huomaamatta onkin vaeltanut unten maille.Joskus auttaa, kun ajattelee kuinka nukkumien on ihanaa.
Nukkumien on ihanaa hyviä unia! big>3luv
Augusta
Augusta
 
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Sang » 07 Helmi 2011, 20:43

Minulla ei ole univaikeuksia, suuria nukahtamisvaikeuksia kylläkin. En edes pienenä lapsena nukahtanut ennenkuin myöhään yöllä. Olen tyypillinen illanvirkku. Kun kerran nukahdan niin en heräile. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, mutta tässä se mikä minulla toimii useimmiten ihmeen hyvin jopa vieraissa paikoissa kuten esim. hotelleissa.

Mennään peiton alle ilman sen kummempia rituaaleja ja otetaan se itselle mukavin nukkuma-asento olkoon se mikä hyvänsä.
Kun tunnet asentosi hyväksi ja olevasi halukas nukahtamaan niin aloitat.

1. Vedä h i t a a s t i henkeä sisääsi niin paljon kuin ikinä pystyt samalla ajatellen; TULE UNI

2. Pidätä hengitystäsi muutamia sekuntteja.

3. Puhalla h i t a a s t i ulos niin kauan kuin pystyt samalla ajatellen; MENE HUOLI

4. Pidätä hengitystäsi muutamia sekuntteja.

Aloita alusta ja toista samaa.
Tuo käsky ajatellaan yhtä hitaasti kuin hengityskin, "tuuuuleeee uuuuniiii, meeeeneeee huuooliiii". Älä vähääkään mieti nukahdatko vai etkö vaan pidä ajatuksesi hengityksessä ja noissa sanoissa. Huomaamattasi hengityksesi tasaantuu etkä enää muistakaan yhtä tarkkaan vahtia sitä. Usein nukahdat jo muutamien minuuttien kuluttua. Jos kuitenkin huomaat ajatuksesi karkaavan muualle, niin palauta se ja jatka samaa taas.
Sang
 
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 21:44

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja rellen » 22 Elo 2011, 12:44

Melatoniinia hankin Jenkeistä siellä kun kävin. Sitä saa ilman reseptiä sieltä nimittäin. Auttanut ihan kivasti eikä tule sellaista tokkuraista oloa kuin unilääkkeistä. Unilääkkeitä ottaessani aloin myös aina heräilemään noin kuuden tunnin jälkeen kun vaikutus alkoi hiipumaan. Muutenkin unenlaatu ei tietenkään ollut niin hyvää.
rellen
 
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Elo 2011, 12:31

Re: Vinkkejä unettomuuden hoitoon?

ViestiKirjoittaja Chevy » 23 Elo 2011, 21:57

Huoneen siivous kieltämättä auttaa - moneen muuhunkin kuin unen laatuun.
Itse nukun parhaiten viileässä ja raikkaassa huoneessa, eikä haittaa vaikka olis vähän vetoistakin, lisää peittoa.
Kokeilen ajoittain vastaavantapaista hengitysharjoitusta kuin Sangin vinkissä.
Toimii.
Lisäksi Karuna auttaa aika mukavasti, samoin kvanttihoidot.
Kaikilla takavuosina kokeilemillani lääkkeentapaisilla oli yksinomaan huono vaikutus.
Elämäntapajutuissa seuraavat auttavat useita: jätä telkkarin katsominen ja netissä surffailu ym koneilla puuhastelu ainakin noin 2 t ennen nukkumaanmenoaikaa. Samoin lenkillä käynti ja syöminen kannattaa ajoittaa vastaavasti.
>>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Energia- ja muut hoitomuodot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron