meditaatio ja aika

Lisää joukkoon hyväksi kokemasi harjoitukset

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Hurlum » 06 Syys 2010, 12:41

Hei,

Haluaisin meditoida säännöllisesti. Onglemani on vaan se, että aikani ei riitä.

Olen töissä ja opiskelen, tuntuu etten ehdi istattaakaan. mutta tarttisin sen kymmenen minuuttia edes meditaatioon, joka päivä, tai ees joka toinen päivä, niin jaksaisin paremmin. mutta musta tuntuu että aina käy niin että oon menos koko päivän, ja kun vihdoinkin rauhoitun ja on aikaa, niin oonkin niin väsynyt, niin meen nukkumaan.

haluaisin ehtiä ottaa hetken joka päivä meditoimaan. mutta miten sen teen? onko toisia kiireisiä täällä, jolla olis sama ongelma, tai joku jolla olis neuvoja mitä tehdä? miten oppia ottamaan hetken päivästä, eikä koko ajan juosta eteenpäin?

ja kun on aikaa, miten silloin aloittaa sen meditaation? Mä kun oon laiska silloin kun en oo töissä tai opiskelen :P tykkään lukea, kirjoittaa... mutta en saa aikaiseksi vaan istua ja meditoida. en edes silloin kun mul joskus olis aikaa. ajattelen vaan että en kummiskaan ehdi tehdä siitä tavan, ja yhdestä yksittäisestä kerrasta ei oo mitään iloa.

meditaatiohetki olis aikaa itselleen. miten oppii antaa itselleen se aika? Onko neuvoja?
Avatar
Hurlum
 
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Syys 2010, 11:59
Paikkakunta: Turku

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Jared » 06 Syys 2010, 12:57

Terv! Hurlum

Meditaatiota voi tietenkin tehdä maatessaankin, minulla on 2 painopeittoa joiden alla on mahtava rentoutua. Eikä meditaation tarvitse olla kuin pari pientä henkäystä ja vähän keskittymistä. Sonia Choquette´lla on YouTube´ssa sellaisia nopeita vinkkejä.

Silva metodi on varmaan helpoin tapa tutustua pitempään ohjattuun meditaatioon. Googleta Silva Ultra Mind. ;)
Jared
 
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 04:34
Paikkakunta: Oulu

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja RubyRedDragon » 06 Syys 2010, 15:55

Ehdotan, että meditoit juuri ennen nukkumista, pötköllään peiton alla niinkuin Jaredkin. Minusta siihen on ihana nukahtaa. Vielä jos heräilet yöllä tai istut julkisissa liikennevälineissä, saat meditoimalla unen tulemaan tai ajan kulumaan. Hyviä hetkiä sinulle, Hurlum!
RubyRedDragon
 
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 14:36

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Jouki » 06 Syys 2010, 17:49

Hurlum kirjoitti:Hei,

Haluaisin meditoida säännöllisesti. Onglemani on vaan se, että aikani ei riitä.

Olen töissä ja opiskelen, tuntuu etten ehdi istattaakaan. mutta tarttisin sen kymmenen minuuttia edes meditaatioon, joka päivä, tai ees joka toinen päivä, niin jaksaisin paremmin. mutta musta tuntuu että aina käy niin että oon menos koko päivän, ja kun vihdoinkin rauhoitun ja on aikaa, niin oonkin niin väsynyt, niin meen nukkumaan.

haluaisin ehtiä ottaa hetken joka päivä meditoimaan. mutta miten sen teen? onko toisia kiireisiä täällä, jolla olis sama ongelma, tai joku jolla olis neuvoja mitä tehdä? miten oppia ottamaan hetken päivästä, eikä koko ajan juosta eteenpäin?

ja kun on aikaa, miten silloin aloittaa sen meditaation? Mä kun oon laiska silloin kun en oo töissä tai opiskelen :P tykkään lukea, kirjoittaa... mutta en saa aikaiseksi vaan istua ja meditoida. en edes silloin kun mul joskus olis aikaa. ajattelen vaan että en kummiskaan ehdi tehdä siitä tavan, ja yhdestä yksittäisestä kerrasta ei oo mitään iloa.

meditaatiohetki olis aikaa itselleen. miten oppii antaa itselleen se aika? Onko neuvoja?


Kun olet tosissasi, aina järjestyy aikaa tärkeäksi kokemallesi asialle.
Huono meditaatio on unen kaltainen, hyvä meditaatio on virkistävä kokemus.
- Vive memor leti -
Jouki
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Kesä 2010, 10:28

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja cinnabea » 06 Syys 2010, 18:01

Joku hyvä rentoutus-cd joka kestää 10-20 minuuttia voi ainakin alkuun olla avuksi. Silloin ei tarvitse lähteä tekemään itse sitä rentoutumista, kuhanpahan makaa ja tottelee. Itselläni on ihan mahtava sellainen ollut käytössä jo vuosia. Otan sen esiin kun huomaan että on stressiä ja se taas auttaa rentoutumisen uudelleen opettelua.
cinnabea
 
Viestit: 94
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 21:47

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Jared » 06 Syys 2010, 18:07

Meditaatiosta sen verran, että ajan kanssa tulee syvempi Delta tila, ja saat intuitiota ja luomiskykyä. Ja ihme juttuja saattaa alkaa manifestoitua, minä esim osaan säädellä pulssiani 40-180 välillä ihan miten tahdon. Pudottaa 180 pulssin sekunnissa 40´een.
Jared
 
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 04:34
Paikkakunta: Oulu

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Hurlum » 06 Syys 2010, 18:24

Jared, pitää katsastaa sitä youtubea :) Kiitos!

RubyRedDragon, kiitos :) meditoiminen makaen ennen nukkumaanmeno on ehkä yksi keino, ja voisi testata, mutta haluaisin myös pystyä rentoutumaan kesken päivää hetken.. niin että sen jälkeen jaksaisin sitten paremmin.

Jouki:

Jouki kirjoitti:Kun olet tosissasi, aina järjestyy aikaa tärkeäksi kokemallesi asialle.


noin helppoa se valitettavasti ei aina ole. tiedän, että sanotaan että "if there is a will, there is a way" mutta sanonnat ei aina pidä paikkansa. helppoa olis jos pitäisi. itse olen käynyt kaksi rentoutuskursseja - ei meditaatio, vaan rentoutustekniikkoja ollaan käyty läpi - mutta silti mulla on vaikeuksia rentoutua. haluan kovasti, olen innostuneena ollut mukana niissä kursseilla. ja joskus sielä, kurssilla, kun joku on ohjannut, jopa pystynyt rentoutumaan. mutta sitten yksin, on ihan eri juttu. meditoimassakin olen käynyt, buddhalaisessa keskuksessa, ja olen jotenkuten onnistunut. mutta se tunti on niin pitkä aika, harvemmin ehdin ottaa sen mun aikataulusta, ja mennä sinne. ja nyt viel muutan toiseen kaupunkiin, niin se mahdollisuus menee siinä kokonaan.

ja koen rentoutumista/meditattiota tärkeäksi, mutta käyn niin ylikierroksilla, että en pysty ottamaan sitä hetkeä ja vaan istua alas. tai noh, oon mä yrittänyt. istun alas, ja mitä tapahtuu - joo huomaan että on tuhat ja yksi asiaa mun mielessä. koko ajan olen suunnittelemassa, koko ajan menossa. se ei ole niin helppoa, kun sanot, että jos vaan haluaa, niin onnistuu siinä. silloin olis maailmassa jo monta tuhansia master-yogia.

rentoutuminen, ja meditaatio, ei ole niin helppoa kun se kuullostaa. joillekin ehkä on, mutta mulle esim ei ole. silloin tarttee neuvoja, ja ideoita, mitä voisi tehdä toisin. mitä voisi tehdä niin että onnistuisi kerrankin. koska vaikka kuinka haluaa, niin se ei auta, jollei ole keinot hallussa.

mutta ehkä niin paljon olet oikeassa, että jos haluaa tarpeeksi, niin ainakin yrittää. ja mä todella yritän ottaa sitä aikaa. mutta kun se tuntuu ajanhaaskauksesta vaan istua ja ei tehdä mitään, kun mielessä pyörii ne kaikki asiat. mutta tosiaan, kirjottamiseen löydän joka päivä aikaa, ja se on mulle lähellä sydäntä. niin et sä kokonaan väärässä ole.

Jouki kirjoitti:Huono meditaatio on unen kaltainen, hyvä meditaatio on virkistävä kokemus.


niin mä oon kuullut että se on. haluaisin oppia just ton. niin että kun istun alas, en nuku, vaan virkistyn. jos sä nyt sen osaat, onko sulla jotain neuvoja antaa, miten sitä tehdä?

cinnabea, kiitos neuvosta :) rentoudus-cd:t on kyllä hyvät, mulla on jopa pari niitä. pitäis käydä läpi ne, ja katsoa onko niissä jotain mitä voisin alkaa käyttää.. kunhan pystyisin ottamaan se aika...
Avatar
Hurlum
 
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Syys 2010, 11:59
Paikkakunta: Turku

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja maikkula » 06 Syys 2010, 20:00

Minä ihastuin reikiin nimeomaan siksi, että se johdatti minut rentoutuneeseen tilaan käsien liikkeitten mukaan. Silloin aikanaan kun ekalla kurssilla todettiin, että kontaktihoito pitäisi tehdä joka päivä, ajattelin, että ihan mahdoton ajatus minun aikataulullani. Sitten vaan rupesin tekemään illalla ennen nukkumaanmenoa. Kontaktihoito on alusta lähtien rentouttanut kehoani ja mieltäni syvästi ja usein olen nukahtanut kesken hoidon. Hoito keskittää ajatukset ja vie rentoutuneeseen olotilaan, johon en pystyisi pelkästään hiljentymällä. Tee kontaktihoitoa edelleen itselleni aika usein. Käsistä tuleva energia tuntuu ajoittain hyvinkin miellyttävältä edelleen.

suosittelen reikiä!

>>33>> >>33>>
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja RubyRedDragon » 07 Syys 2010, 17:29

JOs kesken päivää tarvitset hetkeä, menee vessaan tai tee se bussissa tms istuessasi. Työtuolikin on ihan ookoo ellei tarvitse odottaa häiriötä.

Toi mielen hölinä on mullekin tuttua, valitettavasti ;-) siihen ei taida olla oikein muuta keinoa kuin harjoitella ja harjoitella. Itse teen näin:
Keskity hengitykseesi. SIsään....ilma kulkee, tunnustele, anna sen virrata, pidä hetki. Ulos...ilma kulkee taas, anna sen virrata, pidä pieni tauko. Aivan varmasti löydät itsesi muutaman hengityksen kuluttua ajattelemasta vessan kaakeleita, työpaikan tilannetta, puolisoa, naapurin vetävää räppäriä, ihan mitä muuta tahansa kuin hengitystäsi, mutta älä moiti itseäsi. Palaa vain takaisin hengityksen seuraamiseen. Milloin vain ajatuksesi harhailevat, anna niiden tulla, mennä ja siirry takaisin hengitykseesi. Pikku hiljaa (tai nopeastikin, kuka tietää kuinka hyvä olet) saat mielesi hallintaasi ja nautit meditaatiohetkestäsi.

Hengitetään >>33>>
RubyRedDragon
 
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 14:36

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Minna » 08 Syys 2010, 09:34

Meditoida voi oikeastaan melkein missä vain ja koska vain. Kävellessä, yksinkertaista työtä tehdessä, autoa ajaessa bussissa istuessa. Seuraat vaan tarkkaavaisena mitä teet/ mitä näet/ mitä tapahtuu, vain olet ja havaitset, takertumatta mihinkään. Tän voi aloittaa vaikka niin että tekee kolme rauhallista sisäänuloshengitystä aina kun muistaa.

Mullakin oli ihan suunnattomia vaikeuksia aluksi mielen hiljentämisessä ja opettelen edelleen, mut se on tuntunut niin suunnattoman mielekkäältä että on ehdottomasti vaivan arvoista, sen kanssa käsi kädessä kulkee konkreettisen elämän selkiyttäminen ja tasapainottaminen. Sen olen oppinut että jos jotain haluaa niin ajan puute on aina tekosyy oli kyse mistä asiasta tahansa. Ja lopulta sieltä takaa löytyy usein joku pelko ja sen takaa rakkaus, siksi hiljaisuudessa on niin ihana olla.

Kaikilla meillä on omat tiemme ja tapamme, kokeile rohkeasti ja löydä omasi. :) Äläkä huoli kaikki järjestyy ajallaan ja omalla painollaan kun tälle tielle kerran lähtee. ;)

Rakkaudella Minna
Mielestä ei pääse ulos mielellään.
Minna
 
Viestit: 246
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 17:35

Seuraava

Paluu Meditointi ja henkiset harjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron