Sisustus

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Sisustus

ViestiKirjoittaja Keltainen » 25 Heinä 2010, 13:14

Sisustaminen on minulla verissä ja teen sitä jatkuvasti. Poimin ideoita ympäristöstä ja sieltä ja täältä. Ideoita tulee mieleen ihan yhtäkkiä ja ne on pakko päästä toteuttamaan useimmiten samantien. Olen todella kiinnostunut muiden kotien sisustusideologioista ja pidän monenlaisista tyyleistä. Oikeastaan pidän kaikesta, mistä omistajansakin pitää.

Haluan siis tietää millaisissa kodeissa te asutte? Mitkä ovat sisustuksenne avainsanat? Onko teillä vireillä jotain sisustusprojekteja? Onko kotinne sellainen, josta kovasti pidätte? Mitä kodissanne haluaisitte muuttaa ja pyrittekö siihen?

big>3luv
Keltainen
 
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:17

Re: Sisustus

ViestiKirjoittaja EaQamra » 25 Heinä 2010, 14:31

Viihdyn kotona mielelläni. Pidän selkeydestä, värikkyydestä ja mukavuudesta. Pitää olla siis pehmeitä tyynyjä ja lämpimiä materiaaleja, ei mitään kliinistä kovaa ja muovista kiitos. Valoa myös paljon ja jos mahdollista kodin ikkunasta näkyy luontoa. Kiikkutuolikin on myös oltava! >>33>>
Sisustus on aina hieman kesken, ehkä se joskus valmistuu... ;) Pidän kodistani, hieman voisi kyllä turhaa tavaraa karsia pois.

Tässä muuten hyvä linkki kodin energiapuhdistusohjeisiin:

http://valontuoja.blogspot.com/2009/06/ ... istus.html
Avatar
EaQamra
Moderaattori
 
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Kesä 2010, 20:31

Re: Sisustus

ViestiKirjoittaja zattiz » 25 Heinä 2010, 14:34

mulla on sisustuspakkomielteenä valaistus. värivaloja pitää olla, mieluiten sinertäviä ja uv on pakollinen. vihreet ja punertavat valot toimii myös :) kirkkaita valoja pitää olla vaan lukemista varten tai jos muuten tykkää hetkellisesti nähä vähän enemmän, mutta ne ei yleensä muuten oo päällä. talvella tosin hieman useemmin koska on muuten niin pimeää että kaipaa vastapainoksi valoa myös. kynttilät silti on tunnelmallisempi vaihtoehto silloinkin. tummia värejä, kankaita ja mattoja, oma tunnelmallinen ja kodikas "luola". sillee :)
zattiz
 
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 20:18

Re: Sisustus

ViestiKirjoittaja Keltainen » 25 Heinä 2010, 15:18

Laittakaa halukkaat myös kuvia kodeistanne! :)

Minulle tärkeää sisustuksessa on tasapaino. Kontrasti väreissä ja materiaaleissa. Pohjana toimii musta ja valkoinen. Joskus oli pastellivärien kausi jolloin ruokailuhuone oli vaaleanpunainen, olohuone mintunvihreä ja keittiö turkoosi. Silloin en pitänyt mustasta suurina pintoina, mutta nyt siihen on jotenkin kasvanut. Se tuo kaiken vaalean kauniisti esiin ja on mukava pohja muillekin väreille. Rakastan vihreää, enkä pääse siitä millään eroon. Se sopiikin tosi kivasti mustan ja valkoisen kanssa. Turkoosi ja vihreä taitaa ollakin yleisin väri tässä kodissa. Lastenhuoneeseen tulee keltaista, jota ei muualla kodissa vielä ole. Minun koti muuttuu jatkuvasti. Vaihdan verhoja, tyynyjä, huonekalujen paikkaa ja vaikka mitä. Haluan, että koti on yhtenäinen ja harmoninen. Se rauhoittaa mieltä.
Viimeksi muokannut Keltainen päivämäärä 26 Heinä 2010, 00:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Keltainen
 
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:17

Re: Sisustus

ViestiKirjoittaja Chevy » 25 Heinä 2010, 21:11

Heippanen,

En ole erityinen sisustaja. Viihdyn kotona, ja siksi siellä pitää olla toimiva sisustus,
jonka järjestelyyn ja ylläpitoon ei saa kulua liikaa aikaa.
Itse sisustus on kumminkin ns jatkuva projekti.

Haluan, että ikkunan luo pääsee, ts mitään tavaraa ei saa olla ikkunan edessä estämässä ikkunan avaamista,
mikä onkin välttämätöntä näin kuumilla säillä. Ulkoa näkyvä puusto ja kallio pääsee myös näin oikeuksiinsa.

Suurin osa huonekaluja on vaaleaa puuta - koivua, mäntyä tms. En pidä raskaista, tummista huonekaluista
enkä lasi-teräs-muovijutuista. Valkoiset lattiat, kalusteet tai verhoilu ei myöskään ole mieleeni.
Kalusteet ovat vaihtuneet vuosien varrella, varsinkin koska olen vastaanottanut
erinäisiä sukulaisilta jääneitä tavaroita, joista suurin osa on saanut sitten lähteä eteenpäin.
Joka tapauksessa talossa on kirjoja, kirjoja, kirjoja...

Verhoissa on usein vaaleita sävyjä, välillä kukkakuoseja, toisinaan ei.
Matot ovat useimmiten punaisia tai kullanruskeita. Sohvatyynyt ovat nyt punaisia ja keltaisia.
Allergikkokodissa ei voi olla kovin paljon tekstiilejä, joten ne pitää sitten valita huolellisesti.
Laitoin juuri keväällä menemään pölyävän turkoosinvärisen sänkypeiton, niin kaunis kuin se olikin.
Samasta syystä pyrin välttämään pikku liinoja, koriste-esineitä tms. Pidän joitakin esillä ja vaihtelen välillä,
mutta niukasti.
Tarttis pyytää sähkömies laittamaan muutama pistorasia lisää. Vanhassa talossa on aina
puutetta niistä, ja siksi jatkojohdot rumentavat paikkoja.

Kristalleja on useita. Parvekkeella on kivistä tehty tuulikello.
<333
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Sisustus

ViestiKirjoittaja Norna » 27 Heinä 2010, 01:24

Mulla olisi oikeastaan tuhat erilaista tyyliä joilla tahtoisin sisustaa ja olenkin joskus miettinyt joka huoneeseen omanlaista teemaansa, mutta toisaalta pidän siitä että läpi huoneiston on jonkinlainen punainen lanka.
Pidän nykyään vahvoista väreistä, kuten oranssi joka on tällä hetkellä aika himottu meikäläisen mielessä, toinen on keltainen ja myös punainen nostelee päätään, lämpimät värit tuntuvat olevan nyt pinnalla. Mutta värimaailma muttuu kausiluontoisesti.
Meillä on tummia "antiikkisia" huonekaluja muutama, sellaisia leijonatassuisia 1900-alkupuolelta joista pari on tullut sukulaisten kautta ja olen niitä sekoitellut uudempien kanssa sekaisin. Minua kiinnostavat kontrastit: vanha-uusi, raskas-kevyt, tumma-vaalea. Jossain määrin olen ollut lojaali tuolle tummalle puulle kun valittiin esimerkiksi ruokapöytää ja tuoleja sekä sohvapöytää olohuoneeseen.
Makuuhuoneessa on ollut vuosia jo violetti-vihreä kausi joka tulee vielä varmaan jatkumaan.
Kasvit ovat myös ihan ykkösjuttuja meidän kodissamme ja joskus unelmoin sellaisesta viidakkotalosta jossa kasvillisuus olisi ikäänkuin pääosassa.
Olen myös tarkoituksella hankkiutunut eroon "krääsästä" koska tahdon että ne harvat esineet pinnoilla pääsevät oikeuksiinsa kun ympärillä on tilaa. Toisaalta se ei kauhean hyvin onnistu lapsiperheessä ja kun jaksa kuitenkaan olla siivoamassa joka hetki.

Kaipaan tauluja jotka sopisivat ja korostaisivat huoneistoa ja sen asukkeja, varsinkin etsin nyt sopivaa eteisestä heti avautuvalle olkkarin seinälle koska siinä on ensinäkymä koko asunnosta kun astuu kotiin. Ehkä suurennettu valokuva tai jotain.
Tahtoisin ymmärtää enemmän myös valaistuksen päälle koska sen merkitystä sisustuksessa ei oikein voi väheksyä ja meillä lamput ja valaistus ovat aina olleet murheenkryyni. Varsinkin syksyllä sen taas muistaa. (Lastenhuoneessa pitää olla parempi valaistus leikkimistä varten ja olkkarissa tunnelmallinen ja hyvä kohde- sekä yleisvalaistus. Ainakin parempi kuin nyt.)

Nykyinen asunto on aika uusi vielä, muutimme tänne toukokuussa joten täällä vielä kaikki hakee paikkaansa, jostain luovutaan ja jotain hankitaan tilalle :). Sisustus on todellakin yksi jatkuva prosessi.
Norna
Moderaattori
 
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 11:12

Re: Sisustus

ViestiKirjoittaja Pallaskissa » 29 Heinä 2010, 18:49

Jaa-a. Kai tätä "kissanpesää" voisi kuvailla käytännöllisen kerrostuneeksi, siis sillä tavoin että sisustus on rakentunut vuosien varrella selkeäksi, omanlaiseksi ja toimivaksi. Mitään erityisen trendikästä täällä ei tarkoituksella ole, eikä verhoja juurikaan vaihdella sesongin mukaan. Sisustus on sekoitus 50- ja 70-lukua ja nykypäivää, kalusteet joko itse rakennettuja, dyykattuja, tuunattuja, kirppareilta tai perittyjä/lahjaksi saatuja. Ainoat poikkeukset tästä ovat IKEAn Klippan-sohva (luonnonvalkoisella, konepestävällä päällisellä :D ) ja valkolakattu TrippTrapp -lastentuoli. Värimaailma on mustavalkoista (kaksi seinää tapetoitu voimakaskuvioisella mustavalkoisella) ja luonnonsävyjä, ja koska koti on 70-luvun rivitalossa, on pinnoissa alkuperäistä tummunutta mäntyä (kattopaneelit ja portaat) ja tiiltä (valkoisella maalattuna). Normaali kaaos on yleisvaikutelma kahden villin lapsen kodissa ;) Värikkäin seinä on lastenhuoneen 70-lukulaisen vihreä (itse maalattu) ja pari seinää on vihertävää pellavanharmaata ja makuuhuoneen tiiliseinä maalattiin tummanharmaaksi. Viherkasveja saisi olla enemmänkin, nyt taloa hallitsee portaikon jättimäinen peikonlehti ja toinen kookas komistus on olohuoneessa oleva tuoksuva lohikäärmepuu. Niiden lisäksi lapsiperheessä on säilynyt hengissä muutama pienempi viherkasvi... :mrgreen: Koriste-esineet ovat lähinnä ryhminä ikkunanväleissä, kotimaista värilasia, kiviä, eristeitä ja kissapatsaita :lol: Kirjahyllyjä on useampia, ja ne ovat todellakin kirjoja varten. Asunnon henkeen sopivaa Lundiaa, tottakai :P Taulut odottavat vielä sitä juuri oikeaa paikkaa, osa on vielä varastossa, osa nojailee seiniin ja pienimmät on laitettu hyllyille.

Kuulen kyllä jatkuvasti meillä vierailevilta, että meillä on kaunis koti. Ainakin itse viihdyn tässä kerroksellisuudessa, ja vaikka elämä on silkkaa kaaoksenhallintaa, se hetki kun koti on juuri siivottu, lelut ja pinot raivattu ja sohvatyynyt kerrankin sohvalla on aika zen. Harmi vain kun sitä tyyneyttä ja selkeyttä kestää yleensä vain hetken...

Joskus pohdin sitä, että jos asuisin yksin, olisi sisustus kenties askeleen verran "hipimpi", enemmän Indiskaa ja violettia! No, jossain tulevaisuuden kodissa on enemmän tilaa ja sitten voin sisustaa itselleni sen meditaatiokammion, hih.

PS. Ihan pakko on vielä mainita, että sisustuksemme näyttää kuulemma paljon kalliimmalta kuin se on :D Dyykkaus, kirpparilöydöt ja iso-isoisäni tekemä klaffipiironki taitavat hämätä. No, toisaalta meillä on kummallakin alan koulutusta ;)
Avatar
Pallaskissa
 
Viestit: 136
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 12:34

Re: Sisustus

ViestiKirjoittaja zattiz » 09 Elo 2010, 19:26

tuli vielä sellainen tärkeä asia mieleen kuin ilmanvaihto. mun mielestä kämpän pitää tuulettua hyvin, muuten tulee tunkkainen ilmapiiri. mietin aina tarkkaan miten ilma virtais kämpässä mahdollisimman tehokkaasti. avatut ikkunat ja tuulettimien sijainti on siten pähkäilty että ilmanvaihto pelaa. etenkin tänä kesänä aika ajankohtainen aihe. kämppä on kyllä muutenkin sopivasti talon varjoisammalla puolella että helteelläkin on sisällä ihan siedettävä olla. ei oikein edes tiedä kuinka kuuma ulkona on ennen kuin sinne oikeasti menee. ja ötököitä ei sisällä näy kun omistaa evoluution luoman ehkä tehokkaimman tappokoneen eli kissan.

juu.. ei tästäkään kämpästä taida löytyä uutena ostettua huonekalua ainuttakaan. kaikki on jotain kautta "kierrätetty". kokonaisuus silti toimii, ainakin mulle :)
zattiz
 
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 20:18


Paluu Ruokaohjeita ja muuta mukavan kodikasta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron