Feng shui -siivousketju

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Anu » 15 Kesä 2010, 21:40

Ja vielä: kun siivoat, laita mielimusaasi soimaan, niin siivous käy sujuvammin, todettu on! Ja toisaalta, siivous on aika meditatiivista puuhaa, keskity siihen mitä teet. :)

Anu
Anu
 
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 22:29

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Emppu » 18 Kesä 2010, 14:29

Mitäs ystävät rakkaat neuvoisitte tekemään tällaisessa tilanteessa, kun itse rakastan siisteyttä ja selkeyttä. Haluaisin ympärilleni mahdollisimman vähän tavaraa, eli vain sen verran mitä oikeasti tarvitsee ja näidenkin tavaroiden tulisi olla mieluisia ja ennen kaikkea ehjiä. Feng shui kiinnostaa. Mieheni taas rakastaa tavaraa, eikä halua luopua mistään. Talo on täynnä hänen vanhoja (siis oikeasti todella vanhoja) vaatteita, kenkiä ja tavaroita. Tyhjiä laatikoita, rikkinäisiä tavaroita ja jopa roskia. Kyllä kuulkaas kiristää hermoa ihan päivittäin. Elektroniikkaromu muuten vie hirveästi tilaa ja ketuttaa siirrellä rikkinäisiä imureita ja muita kamppeita alta pois, että pääsee liikkumaan. Meillä on kuuden hengen perhe, eikä mitenkään älyttömän iso asunto, kaikki säilytystilat tursuaa tavaraa, joilla ei oikeastaan ole mitään käyttöä. Raha-baguassa on tällä hetkellä ehkä 20 tyhjää mehutölkkiä. Siivoaminen on minusta ihan kivaa, mutta siistiä ei tänne saa millään kun joka paikassa on erinäistä kampetta mikä ei kuulu mihinkään.
help me :shock:
"Jokaiselle miljoona kai tervetullut ois,
mutta ilman sitäkin on murhe meistä pois.
Riemua ei maailmasta kukaan ostaa voi,
kaikki se on ilmaista mi sydämestä soi."
Elokuvasta Pekka Puupää
Emppu
 
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Kesä 2010, 12:22

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Norna » 18 Kesä 2010, 15:36

Kokeile vaikka kerätä kaikki miehen turhat romut yhteen läjään, ehkä se selkeyttää käsitystä tavaran määrästä :D.
Meillä oli myös tuo sama tilanne, mieheni rakastaa elektroniikkaa ja meillä oli yhdessä vaiheessa 9 tietokonetta kotona, vaikka käytettiin kahta. Ja johdot olivat yksi murhenäytelmä ja pölynkerääjä. Ja vanhoja vaatteita vuodelta nakki ja miekka.
Pariin kertaan kävin läpi omia romujani ja heitin pois sellaista jota en tarvinnut, siinä sivussa kokosin läjään myös hänen vanhoja vaatteitaan ja pyysin että noukkisi sieltä ne joita oikeasti vielä käyttää, tietysti mukana oli sellaista millä oli tunnearvoa ja joka säilytettiin mutta paljosta päästiin eroon. Toistin saman jokin aikaa tämän jälkeen ja sitten jo ihan uudella mielellä lähti mukaan. Huomasin myös itsessäni alkuhuumassa sellaisen kaikki tai ei mitään-asenteen joka oli turhan radikaali ja sai miehen vaan vastustamaan koko juttua, varsinkin kun muutamaan kertaan hermostuin romuun ja uhkasin heittää tietokoneet roskiin :? . Kompromissien taito kuitenkin löydettiin, paljon oli tosiaan kiinni myös omasta asenteesta ja siitä kuuluisasta nalkuttamisesta :).

Vielä suuremmasta osasta päästiin eroon kun muutettiin toukokuussa uuteen asuntoon, oli ihanaa päästä sellaisesta romusta eroon joka oli seurannut perässä vuosikaudet ja saada pitää paikkoja avarina. Tässä uudessa asunnossa on myös kummallakin taas ihan toisenlainen into pitää paikat suht siistinä.
Norna
Moderaattori
 
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 11:12

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Emppu » 19 Kesä 2010, 12:45

Norna, kiitos. Täytynee yrittää löytää kompromissi jotenkin :) .

Kannattaa muuten lukaista
Karen Kingston: Paikat kuntoon feng shuin avulla

Se kirja tosin on syypää aiemmin kuvaamaani minimalistiseen elämäntyyliin :D
"Jokaiselle miljoona kai tervetullut ois,
mutta ilman sitäkin on murhe meistä pois.
Riemua ei maailmasta kukaan ostaa voi,
kaikki se on ilmaista mi sydämestä soi."
Elokuvasta Pekka Puupää
Emppu
 
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Kesä 2010, 12:22

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Augusta » 19 Kesä 2010, 17:01

hei vaan kimalainen!Potkua siivouksiin ja järkkäilyyn!Olen hajamielinen sotkija en laita tavaroita paikoilleen ja sulloja myös.Siivoan kyllä välillä perusteellisesti inhoan tartti likaa sitä ei ole, mutta voin alle puolessa tunnissa sotkea huoneet täysin. Pyydä joku järjestellmällinen ystävä avuksi ja anna pistää sinut ojennuksseen.Olen nyt fehgshuijannut muutaman vuoden aika onnistuneesti!Rakas ihana super järjestelmällinen ystäväni auttoi alkuun. Hän tuli pitkäksi viikonlopuksi kylään pari vuotta sitten käytiin kaikki kammottavat nurkiin ja kaapeihin vuosien varrella kerääntyneet paperi kasat läpi.Meni roskiin 6 jätesäkkiä pelkkää paperiroskaa.Sain neuvot paperi arkistoihin tein verotukselle ym. tärkeille papereille kansiot ja laitan maksettavat laskut omaan kansioon ja maksetut omaan laskuihin kirjoitan maksettu lisäksi on oma kansio akuutit toimitettavat asiat.Voin sanoa, että taloudellinen puoli ja asioitten hoitaminen on alkanut sujua paremmin. Tuon urakan jälkeen tuntui kuin energiat olisivat keventyneet kodissani ja ilma raikastunut.Kannattaa ottaa yksi kaappi ja huone kerrallaan ja lajitella tavarat laatikoihin.Muuten kaaos leviää käsiin. Hanki erillaisia kansioita säilytyslaatikoita valmiiksi.Tee lista asioista mitkä olet päättänyt tehdä, Suunnittele haaveile kauniista sisustuksesta . Aina kun tulee epämääräistä tavaraa tai paperi asioita kerää ne omaan laatikkoon ja kansioon sieltä voi lopuksi kun on saanut koko huushollin järkättyä voit lajitella loput oikeisiin niille kuuluviin paikkoihin.Pikkuhiljaa olen oppinut pitämään järjestystä ja siivoamaan ennen täyttä kaaosta.Huomasin, kun oli tavarat paikoillaan siivosin kotini raikkaaksi puolessa tunnissa sen sijaan , että joutisin raivaaman ensin kolme päivää roinaa ja vaatteita ärsytyksen tilassa. En oikein ole mikään siivous intoilija enkä pidä siivoamiseta.Nyt kun olen saanut järjestyksen kaappeihin ja huoneisiin tuntuu ettei oikeastaan tarvise siivoamalla siivota.Ihanaa tulla siistiin kotiin tunnen iloa ja rauhaa ympärilläni!Potku tsemppiä raivaus urakkaan !!sain kirjoituksestasi vaikutelman, kuin eläisit haisevalla kaatiksella tuoksulyhdyt ei taida paljoa siellä auttaa yök! ;) hu<gLuin nyt tekstiäsi välistä uudelleen palasin muokkaamaan tekstiä. Ei ne sotkut kyllä meditoimalla katoa anteeksi vaan !Ota ittees niskasta kiinni ihan käytännön tomenpiteillä tapahtuu järjestyksen aikaan saaminen. Katoin sillä siisti ohjelmaa Kanadasta siinä 3v lapsi sai psyykkisiä ja fyysisiä oireita kodin sekasotkusta eikä se edes mahtunut leikkimään missään, Arvaa vaan oliko se muksu onnellinen ohjelman lopussa kun mahtui juoksemaan ja leikkimään kotonaan.
Augusta
 
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja penkula » 21 Kesä 2010, 22:18

Sama ongelma on täälläkin. Monta samaa ongelmaa... :lol: Liikaa kamaa, liian pieni asunto, tavaroille ei ole paikkoja, en jaksa laittaa niitä, joille olis, paikoilleen... 5- ja 3-vuotiaat lapset ei auta juuri ollenkaan, vanhempi kyllä välillä saa lastenhuoneensiivouspuuskan, mutta pienempi sabotoi sitten sen :lol: minkä ehtii...

Hiukan olen saanut järjestystä aikaiseksi sillä, että olen tehnyt ihan aikataulun, että tuolloin ja tuolloin siivoan tämän ja tämän. Huone ja kaappi kerrallaan, silloin ei tunnu ylivoimaiselta. Ja lista pitää olla, mitä kaikkea pitää tulla tehdyksi ja ratkaistuksi. Olohuonetta on nyt helpottanut paljon, kun saa huonekasveja parvekkeelle, tulee avaruutta heti lisää. Ja onhan se parveke tavallaan yksi huone lisää kesäksi.

Energiatasossa heti kyllä huomaa, vaikka ei olisi siivonnut kuin eteisen, niin siistiin eteiseen on kiva tulla. Mutta sielläkin on liikaa tavaraa, pakko se on karsia kengistä, kun eivät ne vaan mahdu telineeseen, vaikka kuinka yrittää... Nyt on vielä odottamassa laatikoita kirppikselle vientiä, sekin ahdistaa, kun ei voi vielä viedä niitä (joo, on meillä vaatehuone ja kellari, molemmat täynnä... :lol: ).

Silloin, kun työkseni siivosin, ei siivous enää kotona maittanut yhtään, ja samaa sanoivat työtoverit, että kämppä on sen näköinen, ettei asujaa ainakaan siivoajaksi tunnista ekana... :lol: Sittemmin olen päässyt siitä yli, mutta käteen jäi kyllä se, että kunnon välineet olla pitää, niillä työ maistuu ihan erilaiselta. Ja musiikkia minäkin käytän apuna paljon. Muutenkin, kun pitää saada jotain fyysistä tehtyä. Ja meditoidessakin joskus. :)

Nyt, kun teen perusteellisempaa raivausta, olen ajatellut sen niin, että vaikka minulla nyt aikaraja onkin tälle, niin sillä lailla rauhassa teen, etten heitä mitään, mistä en oikeasti ole valmis luopumaan, menemään. Vaatteet, joita en ollut käyttänyt moneen vuoteen, poistin kaapista, eikä siellä mitenkään liikaa tyhjää edelleenkään ole... :lol: Eli ilman vaatteita en jäänyt ja uusia tulla tupsahti heti tilalle, kun olin ensin raakannut vanhat pois. (Sanottakoon, että olen TODELLA nihkeä ostamaan uusia vaatteita itselleni, on niin monta rahareikää ennen... Enkähän näitäkään uusia varsinaisesti itse ostanut... :lol: )

Kyllä se vaan pitää kai itse kunkin miettiä, mikä se paras keino itselle on. Huomasin, että mulla ei ole moneen vuoteen ollut mitään mielikuvaa siitä, millainen tää asunto olis, jos tää olis sillä lailla viimeisen päälle siisti ja sisustettu. Nyt tänä keväänä olen pikkuhiljaa alkanut saada sellaisiakin, ehkä nekin ovat olleet auttamassa tässä. Muutosta, muutosta jatkuvasti tapahtuu, vähän joka rintamalla... :)
- - -Elämä on ihanaa!- - -
Avatar
penkula
 
Viestit: 325
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 11:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Kimalainen » 26 Kesä 2010, 23:22

Hei, tännehän on tullut monen monta viestiä! Kiitos kannustuksesta. Jääkaappi on siivottu, rojut näkymättömissä. Mutta poissa silmistä ei tarkoita poissa mielestä. Eli kaapit vielä tursuilevat... En heitä tavaraa roskiin, paitsi jos se on ihan käyttö- ja kierrätyskelvotonta. Leluja lähti Venäjän köyhille lapsille, muuta tavaraa Emmaukseen ja Fidaan kirppareille. Kirjoja kirjaston kierrätyshyllyyn. Vaatekaappi vaatisi myös tyhjennystä.

Feng shui -oppeihen en oikeasti ole perehtynyt syvemmin, eikä kiinnostakaan vaihtaa huonekalujen paikkoja tms. Mutta tuo ajatus kaikkialla virtaavasta energiasta joka törmäilee rojuröykkiöihin vain sopii ajatusmaailmaani.
Avatar
Kimalainen
 
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 19:36

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Chevy » 27 Kesä 2010, 21:35

En minäkään ole syvemmin perehtynyt fengshuin käytäntöihin, vaikka olen lukenutkin useita siihen liittyviä kirjoja.
Olen omaksunut tiettyjä pääperiaatteita, kuten että WC:n kansi ja kaapinovet pidetään kiinni; kalustuksessa otetaan
huomioon se, että kukaan ei istu tai nuku suoraan ikkunan edessä, jos ovi on vastapäisellä seinällä; asuntoa tuuletetaan usein;
roskat pyritään viemään mahd pian ulos, koska keräytyvä roju tukkii energioita.
Baguasta yms hienouksista ollaan silti vielä kaukana....mutta ehkä joskus.... :mrgreen:
Itse asiassa nyt tuntuukin, että energiat tökkii, koska olen useita viikkoja kestäneen selkäriesan vuoksi jättänyt suuremmat siivoukset väliin. Mutta nyt selkäruoto tuntuu jo taas omalta, joten.... >>33>>

PS ja sitten kun olen joskus ostamassa omaa taloa, osaan katsoa suuntaa-antavasti sille suotuisan sijainnin.
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja Keltainen » 25 Heinä 2010, 13:07

Muutin takaisin yhteen lasten isän kanssa meidän yhteiseen omakotitaloon. Puolen vuoden aikana jona olin poissa, tänne on kerennyt kerääntyä romukasoja, sotkuisia kaappeja, epäkäytännöllistä tavaraa jne. Tavaraa näennäisesti vähän, mutta jostain sitä aina löytyy.

Noh, kun tämä täti tuli taloon, alkoi järjestely. Ensin fiksataan aina makuuhuoneet. Ihan siitä syystä, että yöllä saisi levätä siistissä ympäristössä päivän urakan jälkeen. Lapsetkin nukkuvat mielummin kauniissa ja siistissä huoneessa. Saadaan sitten fiksialtua lasten nukkumaan mentyä alakertaa. Lapset saa helposti leikkimään yläkertaan omien siivoilujen tieltä. Ainakin meidän lapset on niiiiiin tarkkoja nukkumisympäristönsä siisteydestä. Sotkuisessa ympäristössä unille meno on aina poikkeuksetta taistelua.

Minä en osaa siivota kovin fiksusti. Haluan saada samalla ja heti ympäristön näyttämään kauniilta, joten sisustan vähän samalla. Kun välillä huoneeseen saa ujutettua jotain kaunista, kasvaa samalla siivousinto. Ehkä se on sitten minulle se oikea ja tehokkain tapa. Moni tykkää siivota ensin kunnolla koko kodin ja sisustella sitten. Minä siivoan, järjestelen ja sisustan yhden huoneen, jolloin muut huoneet näyttää aika tympeältä ja tekee mieli hyökätä niiden kimppuun :mrgreen:

Nyt kun tavaraa tulee tähän taloon takaisin minun omasta kodistani, on järjestelykyvyn oltava melkoinen. Onneksi tässä talossa on tilaa 130m2. Toisaalta tämän kokoiseen taloon voi helposti kertyä tavaraa turhan paljon. Onneksi tykätään molemmat väljästä ja ilmavasta sisustuksesta.

Helpointa on kerätä kaikki esillä olevat tavarat yhteen tilaan ja katsoa läpi jokainen yksitellen ja jakaa kaikki eri osioihin. Kierrätettävät, roskiin menevät, talletettavat ja esille tulevat. Talletettavat osio tietysti olis hyvä saada pyyhittyä kokonaan pois.

Minun kodissa kaiken a ja o taitaa olla se, että kaikelle tavaralle on oma paikkansa. Hamstraan koreja säilytykseen. Vaatehuoneessa on omat korinsa mm. työkaluille ja sen semmoisille, kynttilöille, liimat teipit narut yms, askarteluvälineet.. Siivousvälineet pitää olla kuosissaan ja järjestyksessä. Pesuaineet siististi ja helposti saatavilla. Siivoaminenkin on mukavampaa, kun imuria ja moppia ei tarvitse kaivella tavararöykkiöiden takaa. Lattiat kannattaa pitää tyhjänä tavarasta.

Älkääkä tehkö mitään järjestelyjuttuja sillä tyylillä, että no tämä on nyt väliaikainen ratkaisu, koska silloin se jää väliaikaiseksi :mrgreen: Ainakin meillä tuo mies on kovi väliaikojen kannattaja ja minä taas haluan tehdä kerralla kaiken valmiiksi. Väliaikainen voi miellyttää sen verran, ettei asian loppuunsaattaminen ole enää pakottava tarve.
Keltainen
 
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:17

Re: Feng shui -siivousketju

ViestiKirjoittaja EaQamra » 25 Heinä 2010, 14:54

Itse saan joskus jonkinlaisia järjestelykohtauksia, joiden aikana puran kaappeja ja paikkoja ja järjestelen paikkoja. Jos innostuu liikaa saattaa homma kestää myöhään iltaan.. :D

Mutta jälkikäteen on kiva kun tietää mitä missäkin on ja on siisti kaappi. Tosin on tuota roinaa vielä ihan liikaa.. Ja varastokin pitäisi siivota. :roll: Tässä muuten tähänkin ketjuun tällainen energiasiivouslinkki:

http://valontuoja.blogspot.com/2009/06/ ... istus.html
Avatar
EaQamra
Moderaattori
 
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Kesä 2010, 20:31

EdellinenSeuraava

Paluu Ruokaohjeita ja muuta mukavan kodikasta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron