Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

Tänne kaikki Astrologiaan, Numerologiaan, itsetuntemukseen ja Uniin liittyvä keskustelu

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Trista » 31 Maalis 2014, 14:05

Hei!

Onko kenelläkään kokemusta tämän tyyppisistä unista tai kuinka yleisiä tällaiset lienevät tai mistähän johtuu seuraavat kokemukset unissa:

1.Unessa kuulee esim. kaunista laulua tai huutoa tms ja herää ääneen tai vain muistaa ne herätessään myöhemmin?

2. Unessa haistaa kukkien, leivonnaisten tai minkä tahansa tuoksun/hajun, joka on helppo muistaa vielä herätessäkin?

3. Unessa tuntee esim. jonkun ruoan maun ja se on niin selvä, että se on mielessä vielä pitkään heräämisen jälkeen?

4. Unessa värit epätavallisen voimakkaita tai erilaisia kuin normielämässä?

5. Unessa tunnet kipua, jonka vaikka joku unihahmo aiheuttaa? Ja sitten kipuun herätessä huomaat, olevasi ihan rento, eikä kipua tunnu missään.

6. Unessa olet vaikka joku poika, vaikka oikeasti olet nainen tai olet vaikka vanha mummo, vaikka oikeasti olet mies?

Lyhyesti sen verran kerron, että olen esim. unessa kuullut tosi kaunista laulua ja seuraavana päivänä tunnistin sen lauluäänen American Idol-ohjelmassa. Joskus olen kuullut unissa huutoakin tai vaikka jotain tosi isoa ääntä kuin seinä kaatuisi tms., mutta mistään kotoa kodin ulkopuolelta ei musiikki tai meteli ole tullut, mikä olisi voinut uneen vaikuttaa. Asumme tosi hiljaisella alueella rivarissa - naapurista ei kuulu koskaan mitään, kun on niin hyvät seinät ja vanhuksia asuu seinän takana.

En oikeassa elämässä ole syönyt vuosiin mitään vehnää allergian vuoksi, enkä ole edes pullamunkkiin koskenut - kaupassa niitä ohittanut vain joskus. Näin unta, jossa minulle tarjottiin ihanalle tuoksuva munkki, jonka maku oli myös Nam. Kun heräsin tunsin munkin tuoksun ja maun vielä pitkään ja olin iloinen, että sain herkutella.

Väriunia ja myös lentounia on tullut nähtyä myös. Eräässä unessa olin mustaihoinen poika ja koin hyvin vahvasti hänen persoonansa, en tätä omaani.

Kerran näin unta, että minua puristettiin voimakkaasti kädestä unessa ja kipu oli niin kova, että heräsin, mutta olinkin ihan rentona ja kädet myös. On myös kokemuksia useista kipu-unista, jolloin olen herännyt siihen, että oikeasti nukun huonossa asennossa ja käy kipeää johonkin, mutta tuo kädenpuristus-uni ja muutamat muut vastaavat ovat olleet erilaisia.

Olisi kiva kuulla kokemuksianne ja mahdollisia selityksiä. Onko huolestuttavaa? Kiitos teille kaikille! :)
Avatar
Trista
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 22:34

Re: Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Maya » 08 Huhti 2014, 07:17

Tuttuja ilmiöitä minullekin! :D Muutenkin minulla on hyvin vilkas ja todentuntuinen unimaailma. Uneni ovat värikkäitä ja pystyn näkemään asioita hyvin tarkkaan (esim. tutkia kauniita maalauksia). Minäkin maistelen joskus herkkuja unissani ja tunnen maun suussani herätessäni. Kaikki aistini ovat hyvin herkkiä, joten ne ovat hyvin käytössä yölläkin!
Unen ja valveen rajamailla olen kuullut joskus niitä huutoja/puheääntä. Kerran tein energiahoitoa jonnekin sota-alueelle ja säpsähdin tunteeseen, että joku puhalsi korvaani kovaa ja aggressiivisesti. Olin varmaankin nukahtamassa silloin.
Olen myös seikkaillut erilaisina hahmoina erilaisissa paikoissa. Joskus sitä miettii aamulla, että voisihan sitä yöllä levätäkin.. :)
Maya
Moderaattori
 
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 09:27

Re: Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Trista » 09 Huhti 2014, 14:09

Voi kiitos Maya, kun kerroit noista unikokemuksistasi.

Olen kysynyt tätä asiaa useammalla foorumilla. Yli 530 ihmistä on viestini lukenut, mutta olet ainoa joka on kertonut kokemuksistaan. Eräs henkilö arveli, että hormoneilla tai serotoniinin vaihtelulla olisi osaa asiaan. Yhteensä olen saanut kolme vastausta, joten ehdin jo ajatella, että eihän tämä voi olla tosikaan, ettei tällaisia unia kenelläkään ole.

Viime yönä silittelin koiraa ja muistan lähes vieläkin, miltä sen turkki tuntui. :) Nuo on niitä kivoja unia, mutta sitten kun näkeekin pahaa unta kaikilla noilla tuntemuksilla, niin onhan se jo vähän rasittavaa - ei siis ihan levosta käy, vaan saatan herätä aika väsyneenä tuosta enemmän kuin 3D-leffasta.

Kauniita unielämyksiä sinulle ja kaikille muillekin! :)
Avatar
Trista
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 22:34

Re: Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Maya » 09 Huhti 2014, 19:27

Hih, en yhtään tiedä millainen unimaailma muilla ihmisillä on, mutta tällaista on minun unielämäni aina ollut. Minulla on ihan sama tunne, että ihanat unet ovat kuin kokisi ne tapahtumat oikeasti, ja painajaiset tuntuvat fyysisestikin todelta. Aamuisin olen usein joko onnellinen tai äärettömän väsynyt. :D Olen kyllä näkijä, joten ehkä se vaan kuuluu asiaan.. Näetkö sinä auroja tai intuitiivisesti asioita hereillä ollessasi?
Maya
Moderaattori
 
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 09:27

Re: Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Trista » 11 Huhti 2014, 08:53

Kiitos Maya viestistä.

On tosiaan helpottavaa tietää, että tällainen vähän kai harvinaisempikin unielämä taitaa olla ihan ok.

Ehkä se liittyy jotenkin intuitiivisuuteen, sillä olen itsekin herkkä sillä saralla, vaistoan asioita, tunnen joskus ihmisten mielentiloja, tiedän usein jos joku valehtelee jne.. En näe auroja, mutta esim. reikihoitoa tehdessäni saatan saada viestejä. Enneunia olen myös nähnyt ja joskus vähän harjoitellut selvänäkemistä ja kanavointia ihan kohtalaisilla tuloksilla, mutta sain aina pääni kipeäksi, joten lopetin harjoittelun ja ajattelin, ettei taida olla minun juttuni.

Juuri tänä aamuna heräsin kännyn herätykseen unesta, jossa suunnittelin auton hankkimista ja samaan aikaan tiesin näkeväni unta ja tavallaan kerroin uni-itselleni siinä unessa, että mitä asioita kannattaa siinä autonhankinnassa ottaa huomioon, eli mitä sen uni-itseni kannattaa laittaa paperille ylös - näitä selkouniksi kai kutsuttuja unia taitaa aika moni nähdä.

Sitten nukahdin uudestaan ja heräsin isoon muraisevaan ääneen: "Pöh!" Se oli enemmän hauska kuin pelottava, mutta sen verran isosti kuului, että ponkasin samantien istumaan suoraan unesta. Mitenhän lie unimaailmamme vielä voi muuttua - ehkä erikoiset jutut lisääntyy tai sitten vähenee... :)

Mukavia uni sinulle ja kaikille! :)
Avatar
Trista
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 22:34

Re: Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Chevy » 14 Huhti 2014, 09:05

Hei,

minulla ei ole tosin ihan yhtä vilkasta unimaailmaa kuin teille, Trista ja Maya, mutta suuri osa tuosta on hyvinkin tuttua.

Näen värillisiä, äänekkäitä ja vilkkaitakin unia, joskin niiden muistaminen on vähentynyt merkittävästi vaikean työhistoriani viime vuosien aikana.
Tällöin nousivat pintaan erityisesti painajaiset. Unettomuus lisääntyi, Itse unien näkeminen/muistaminen oli harvinaisempaa - luonnollinen seuraus REM-unen (REM= Rapid Eye Movement, ns. vilkeuni) puutteesta.

REM-unen (juuri unen näkemisen vaihe) pitkään kestänyt vajaus aiheuttaa sen, että ihminen jopa sekoaa, mitä tietoa on käytetty hyväksi vaikkapa sotilastiedustelussa. Kuulusteltavia on estetty pääsemästä REM-uneen, mikä on tunnettu jopa kidutuskeinona.
Normaali ihminen nukkuessaan käy välillä REM-tasolla ja kohoaa sitten unen ohuempaan kerrokseen ja taas takaisin. REM-vaiheessa olennaista on juuri suljettujen luomien alla tapahtuva silmänliike, joka jostain syystä on ihmiselle tärkeää sekä henkisen että fyysisen terveyden kannalta.

Tieteelliseltä tasolta katsoenkin olet siis hyvässä jamassa, koska näet unia. :D

Olen uneksinut mm. raikuvista kylätansseista, kolisevista tavarajunista, talon täyttävistä syntymäpäiväjuhlista, joilla on laumoittain riemuitsevia ihmisiä yms. Herään usein siihen, että kännykkä tai puhelin soi, eikä se kuitenkaan ole soinut. Unet ovat hyvin todentuntuisia, toisinaan havahdun niistä ratkiriemukkasti naureskellen, ikionnellisena; välistä taas helpottuneena: huh, onneksi se ei ollutkaan totta! Henkilöt, jotka ovat "tuttuja" saattavat olla unissa ihan eri näköisiä ja tyyppisiä. Itse saatan olla kuka tai mikä vain. En ole kiinnittänyt juurikaan huomiota omaan olemukseeni vaan tapahtumiin. En kuitenkaan muista olleeni kivi-, kasvi- tai eläinkuntaa. :mrgreen:

Unteni määrittelyä haittaa ehkä hiukan se, että siinä on otettava huomioon ns. enneunet, jollaisten esiintyminen on tyypillistä sukumme vilkkaita unia näkevien naisten keskuudessa. Värejä, ääniä ja tuoksuja on tarjolla. Visuaalinen osa saattaa olla vähemmällä, mikä taas voi liittyä siihen, että olen enemmän kinesteettis- auditiivinen kuin visuaalinen.

Trista, oletko tietoinen OBE:stä? OBE tai OOBE= out of the body-experience eli ruumista poistumiskokemus, jossa ihmisen astraalikeho irtautuu fyysisestä kehosta unen, meditaation tai kuolemanvaarakokemuksen aikana ja lähtee retkeilemään ajasta ja paikasta riippumattomasti ollen silti kiinnittyneenä hopealangalla fyysiseen kehoon. Silloin saattaa vaikkapa toisella paikkakunnalla leijaillessaan havaita asioita, joiden tietäminen ei ole muuten selvitettävissä.

Osa unistasi saattaisi hyvinkin sopia OBE-tapahtumaksi.
Osa voi olla ns. alitajuista ja tavanomaista kuluneen päivän tapahtuneiden asioiden käsittelyä - mukana vaikuttaa olevan kuitenkin myös tulevaa koskevan aineksen lippaankannen raottamista. Jotkut kokemuksistasi saattavat olla oppaasi - enkelisi tai henkioppaasi - tuottamaa ohjausta. Suuri intuitio ja henkinen aktiviteetti ovat varmasti myös mukana.

Muuan henkinen opettajani kertoi, että esim. energiahoitaja voi ennen nukahtamistaan esittää toiveen, mihin sairaalaan voi mennä yön ajaksi hoitamaan ihmisiä. Toisia taas vain viedään sinne, missä hoitoa tarvitaan. OBE tai ei - minusta on hauska tietää, että voin nukkuessanikin olla hyödyksi ja avuksi. Herään toisinaan jysähtämällä tähän hetkeen, mikä OBE:ssa kuulemma merkitsee, että kokemus on jostain syystä keskeytynyt ennenaikaisesti.

Mitä tulee siihen, että et ole saanut vastauksia kysymyksiisi: kaikki ihmiset näkevät unia. Jopa sokeat. En ole koskaan tavannut henkilöä, joka kertoisi näkevänsä mustavalkoisia unia, mutta olen kuullut kyllä, että sellaisiakin on. Lääkkeetkin saattavat vaikuttaa asiaan. Osa niistä aiheuttaa kaameita painajaisia, osa taas edesauttaa unohtamista.

Monet eivät muista uniaan, koska heräävät sellaisessa tilanteessa, että REM-vaihe on jo ohi. Parhaiten muistaa, jos herää heti niiden näkemisen jälkeen tai jopa kesken katselun. Silloinkin ne kannattaa yleensä kirjoittaa muistiin, sillä jos nukahtaa uudelleen, ei monastikaan muista enää jälkeenpäin. Toisten elämänideologia taas kieltää unien näkemisen tai niistä puhumisen. He siis aktiivisti unohtavat kokemansa. Osa taas kokee ja muistaa, mutta ei tahdo puhua asioista. Olen monasti keskustellut unista. On ihmisiä, jotka väittävät, etteivät koskaan näe unia. He lienevät niitä, joiden elämässä on niukasti virikkeitä, varsinkin henkisellä sektorilla.

Kauniita ja virkistäviä unosia,
rakkaudella,
Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Trista » 14 Huhti 2014, 10:42

Kiitos sinullekin Chevy, kun kerroit kokemuksiasi ja tietojasi aiheesta. :)

Huojentava muistutus, että tieteelliseltä kannalta tilanteeni on hyvä, kun kuitenkin unia näen.

Toivottavasti sinullakaan tuo raskas työhistoria ei enää vaikuttaisi, vaan saisit alkaa nähdä/muistaa monipuolisesti hyviä ja värikkäitä unia.

OBE-kokemuksia tai ehkä niihin luettavia minulla on ollut jonkun verran elämäni aikana. Ne eivät ole siten selkeitä, että olisin nähnyt itseni ylhäältä tms., vaan koin nähneeni selkeästi jonkun eri huoneiston ja siellä olevat ihmiset huoneiston katon rajasta, tai jonkun maiseman sen yli lentämällä - nämä kokemukset meditaation aikana.

Hyvä tietää, että tuo jysähdys tähän hetkeen -herääminen voisi olla keskeytynyt OBE-kokemus.

Eräs näkijä/parantaja kertoi 80-luvulla, että hän sai lahjansa siten, että häntä vuosia opetettiin unen aikana, eli hän ei ollut harjoitellut eikä opiskellut parantamista tai selvänäköä hereillä ollessaan, mutta vähitellen niitä taitoja itsessään huomasi. Mielenkiintoista on tämä ihmisen elo niin täällä ajassa kuin ajattomuudessakin.

Ihania ja virkistäviä unia sinullekin Chevy! :)
Avatar
Trista
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 22:34

Re: Unessa makuja, tuoksuja, ääniä, kipua, värejä?

ViestiKirjoittaja Chevy » 14 Touko 2014, 06:30

Kiitos, Trista!
:D

Unet ovat ihmeellisiä. Niiden aikana voidaan todella saada opetusta, viestejä ja sellaista henkistä sisältöä, joka ei välttämättä ole esillä valveaikana.
Siskoni kertoi äskettäin erään sukulaisemme kuolemaa edeltäneestä unesta, joka oli tavallaan etiäinen.
Tieto kaipaa toisinaan tulkintaa. Se ei tietenkään parhaimmillaan tarkoita meikäläisille sitä, että etsittäisiin unikirjasta aiheen mukaisia tulkintoja, josko siitäklin hommasta voi joskus saada jotain irti.

Nyt viime viikkoina olen itse nukkunut paremmin muuten, mutta ne jysähtäen heräämiset ovat voimistuneet.
Eräänä iltana pari viikkoa sitten torkahdin hoitotuoliini ja näin unta, että kuljin kadulla ja liukastuin. Uni oli värillinen kuten tavallista, joskin maisema harmaan loskainen. Katu kotikaupungissani oli samalla tavalla katettu vaaleilla kivilaatoilla kuten oikeastikin, paljaat lehmukset sojottivat oksiaan tympeänharmaalle taivaalle. Juuri kun olin unessa kaatumaisillani ja ajattelin siinä, että voi ei, toivottavasti ei tule luunmurtumia, heräsin niin mahtavasti tähän päivään jymähtämällä, että sylissäni tukevasti ollut kirja tipahti ja raajat heilahtivat aivan kuin olisin todella kaatunut. Ja jälleen tuli se ajatus: huh, onneksi se ei ollutkaan totta! Missähän lienen ollut retkeilemässä sen lyhyen tovin aikana, kun paluu oli noin äkillinen....
:mrgreen:

Virkistäviä ja iloisia unia kaikille!
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku


Paluu Astrologia, Numerologia ja Unet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron