Hoitajan negatiiviset tuntemukset

Tänne voit kirjoittaa kokemuksiasi Reiki energiasta sekä esittää siihen liittyviä kysymyksiä

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja lila » 27 Helmi 2014, 09:04

Moi!
Olen vuosi sitten käynyt ykköskurssin. Kolmen viikon puhdistautumisen aikana käsien nipistely oli todella kovaa yötä päivää. Sittemmin tunne hiipui ja tulee esiin vain reikihoitoa antaessani itselle tai toiselle. Täällä onkin ollut erilaisia hoitajan tuntemuksia: ohimoiden "kiristystä", käsien nipistelyä, kipua, nenän kutinaa...Mutta onko kellään psyykkisiä tuntemusia? Itse tunnen hoidettavan ahdistuksen, surun, vihan, stressin....ne tuntuvat jokainen erilaisena tuntemuksena ja vuoden sisällä olen oppinut jo vähän mikä tuntemus kuvaa mitkäkin psyykkistä oiretta. Esim oman sydämeni lyöntitiheyden nousu kertoo hoidettava olevan ylikierroksilla, kurkun kuristus vasemmalta puolelta kuvaa hoidettavan surua, hengenahdistus kiukkua yms. Toisinaan on raskasta tunnin hoitaa paniikkihäiriöstä kärsivää tai muuten vahvoista psyykkisistä oireista kärsivää, mutta toisaalta olen pystynyt kertomaan jollekin, ettei hänessä olekaan fyysisesti mitään vikaa, vaan vaivansa on psyykkinen.
Em. tuntemusten takia en ole uskaltanut kakkoskurssia käydä. Pelkään, että saan sen jälkeen toisten ihmisten vaivat pelkästään ajattelemalla heitä. Onkohan pelko ihan aiheeton?

P.S. Hoidan itseäni päivittäin, joten sen puoleen asiat pitäisi olla kunnossa
lila
 
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 12:46

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja Chevy » 27 Helmi 2014, 13:24

Hei,

tuntemusten vastaanotto ja pääsy "iholle" on mahdollista, kun hoitaja on herkkä ja kun eräät muut edellytykset täyttyvät.
Kysymyksestäsi ei käy ilmi, teetkö suojaukset.
Samoin kaipaisin tietoa siitä, mitä ja miten ykköskurssillasi kerrottiin toisten hoitamisesta.
Oma opettajani sanoi, että ykkösen jälkeen voi aloittaa toisten hoitamisen esim. perheenjäsenistä mutta että varsinaisia hoitoja "vieraille" kannattaa tehdä vasta kun on käynyt kakkoskurssin ja ennättänyt kerätä kokemusta.
Tietysti on mahdollista, että osa näistä mainitsemistasi tuntemuksista on lähtöisin juuri läheisistäsi.

Mielestäni pelkosi on siinä mielessä aiheeton, että toisten tunteet voi ja täytyykin rajata ulos.
Ehdotan, että teet suojaukset, tai jos olet niitä jo tehnyt, pyytäisit suojauksen yhteydessä omaa Opastasi mukaan tilanteeseen -tai suojelusenkeliäsi, jos harrastat enkelitoimintaa. Jos nekin on jo tehty, on mahdollista ennen itse hoitotilannetta pyytää erikseen, että saisi keskittyä energian virtaukseen ja vain siihen. On hyvä tässäkin yhteydessä varmistaa, että pyyntö on tehty myönteisin sanamuodoin, ts. siitä puuttuvat kielteiset verbimuodot, ei-sanat yms.

Hoidettavien ja ympäristön tuntemukset saattavat joskus yllättäen livahtaa läpi suojaustenkin, erityisesti jos asia jollain tavoin on itselle läheinen tai koskettaa jotain merkittävää entisen elämän tapahtumaa. Silloin voi ja pitääkin vain "palata ruotuun" eli todeta asia mutta olla kiinnittämättä siihen huomiota ja viedä mieli keskittyneesti takaisin aiheeseen.

Eräästä toisesta hoitotekniikasta saatua pyyntöä voi myös hyödyntää. Voi sanoa seuraavaa: "Pyydän heti tajuntaani älytasolle. Kiitos."

Ylläreitä voi sattua vanhallekin: olen valmistunut Reiki Masteriksi 2006 ja opiskellut sen jälkeen myös eräitä muita hoitotekniikoita. Värähtelytasoni on melko korkea, mutta siitä huolimatta eilen, kun katselin ohjelmaa Yhdysvaltain merijalkaväen kaatuneitten kotiuttamisesta, tunsin vastaanottajien surun, pelon ja syyllisyyden. Perheestä lähti suru tapahtuneesta tai pelko tulevaisuudesta ja selviytymisestä, aseveljistä ja -sisarista syyllisyys omasta eloonjäännistä sekä mahdollisesti siitä, että itse taistelutilanteessa oli jotain jäänyt tekemättä.

Toivon, että tuntemustilat eivät estä Sinua jatkamasta reikihoitajan Tiellä. Sinulla on hieno herkkyys ja taito vaistota lähimmäistesi tila. Ehdotan, että mietit asioita ja määrittelet uudelleen, mitä sanot hoidettavillesi. Heille on varmasti tärkeää tieto, että heissä ei ole fyysistä vikaa. Sellainenhan heihin saattaa tulla, mikäli ajatuskulku saa jauhaa sitä tietä, jonka tunsit ja jota olit purkamassa. Kuitenkin se, miten asian ilmaiset, kaipaa huomiota. Tuollaisenaan se lienee lähellä diagnosointia, jota reikihoitaja ei voi eikä saa tehdä - ellei ole koulutukseltaan lääkäri - ja jollaista ilmaisemalla, vaikka olisitkin aivan oikeassa, astut mr. Koululääketieteen varpaille.

Kaikkiallinen auttaminen on arvokasta työtä. Se on Valoa, joka tavallaan houkuttelee ympärilleen Pimeyttä. Molemmat ovat olemassa, ja niin täytyykin olla. Kumpikaan ei olisi olemassa ilman toista osapuolta. Molempien kanssa joutuu tekemisiin. Kummankin käsittelyyn tottuu vähitellen kokemuksen kasvaessa. Emme ole valmiita emmekä kaikkivoipia. Jokaiselle on sallittua toisinaan laahustaa tai kompuroida Tiellään, kunhan taas virittyy, nousee ylös ja jatkaa matkaa. Apua ja tukea saa aina pyydettäessä.

Toivotan Sinulle antoisaa ja voimaannuttavaa kakkoskurssia sitten kun sen aika on.
Siihen asti - ja sen jälkeenkin -
Rakkautta ja valoa,
Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja lila » 27 Helmi 2014, 18:47

Kiitos vastauksesta!
Minkäänlaisiin suojauksiin en saanut ohjeita, joten sellaisia en ole tehnyt. Hän, jolta vihkimyksen sain, oli sitä mieltä etteivät hoidettavan energiat edes kykene tulemaan hoitajaan. Sain ohjeen ensin rauhassa hoitaa itseäni ja sitten muita. Erityisesti painotettiin 21 päivän itsehoitoa aluksi. Hoidettavina on ollut tähän mennessä ystäviä ja sukulaisia.
Auttamishalu on kova, joten enköhän kakkoskurssille uskaltaudu jossain kohtaa.
lila
 
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 12:46

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja Chevy » 28 Helmi 2014, 18:46

Niinpä niin, monenlaisia mielipiteitä on näistä hoitoasioista, eikä voida sanoa, että kukaan tietäisi absoluuttista totuutta.
Oma opettajani kehotti tekemään suojaukset, ja alussa teinkin, vuosia. Sitten luovuin, kun tuumasin, että selviäisin jo ilman.
Muissa harjoittamissani hoitotekniikoissa neuvotaan tekemään ne joka kerran, joten olen palannut siihen käytäntöön.
Tiedän hoitajia, jotka suojaavat itsensä ajatuksen kanssa joka kerta - ja sellaisia, jotka eivät sitä tee, ja silti pärjäävät.
Meitä on joka lähtöön.

Suojauksia voi tehdä monilla eri tavoilla, yksinkertaisin lienee vain visualisoida ympärilleen valoa.
Järeämpiäkin menetelmiä löytyy - "munankuoresta" alkaen.
Harjoittelusi vaikuttaa muuten sujuvan hienosti, neuvot ovat muilta osin olleet vastaavia kuin itse saamani.



Voimaannuttavaa energiavirtausta,
rakkaudella
Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja lila » 02 Maalis 2014, 20:56

Moi taas!
Luin yhdestä kirjsta tuosta valon kuvittelemista ympärilleen tai itsensä sulkemista valopallon sisään ja sitä olen jonkin verran jo harrastanutkin. Lisäks keksin pukea mielessäni hohtavat vaatteet päälleni. Olen siis tietämättäni tehnytkin suojausta :) Kokeilin nyt pyyntöä, että homma pysyisi fyysisellä ja älyllisellä tasolla ja se mielestäni auttoi.
Ehkä kannan jotain karmaa, etten ihan pysty kaikkea suodattamaan pois tai sitten opin siihen ajan myötä. Tai ehkä pieni osa musta ei haluakaan kokonaan eroon tuosta herkkyydestä...Nimittäin tyttären kärsiessä kovasta päänsärystä olin tyytyväinen, että pystyin aistimaan mistä päänsärky johtui.

Ihana tällainen foorumi, jossa saa tukea ja apua :)

Iloa ja valoa!!

Lila
lila
 
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 12:46

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja Frangipani » 05 Maalis 2014, 10:19

Hei,

Itse olen kaynnyt Reiki Tummo kurssin, ja itselleni kavi samallalailla...pystyin tuntemaan asiakkaan kivut ja loppukadessa kun olin niin utelias pystyin ne jopa siirtamaan itseeni. Siina vaiheessa palasin opettajani luokse, etta mika meni vikaan ja sain ohjeen, etta en tee hoitoa sydameni kautta ja oon tekemassa itse hoitoa, enka anna vain korkeimman hoitaa asiaa. Mehan olemme vain 'channel'. Korjasin taman seuraavalla kerralla ja saman tien kivun siirto itseeni katosi. Tiedostan edelleen hoidettavan kipukohdat, mutta en lahde niita mitenkaan kasittelemaan vaan annan korkeimman hoitaa hoidon...
Frangipani
 
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Marras 2011, 01:22

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja lila » 05 Maalis 2014, 11:38

En edes tiennyt, että on mahdollista, että itse "teen" jotenkin hoitoa. Kurssilla moneen otteeseen sanottiin ettei energia tule minusta, vaan on korkeampaa energiaa maailmankaikkeudesta. Millä pyynnöllä tai käskyllä teit tuon "vaihdon"?
Eräs pitkään reikihoitajana ollut kertoi, että kokee ihmisten kivut ja säryt omassa kropassaan, mutta ei psyykkisiä ongelmia. Piti ihan normaalina tuota vaivojen siirtymistä ja koki, että pystyy paremmin keskittymään ongelmakohtien hoitamiseen.
lila
 
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 12:46

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja Chevy » 05 Maalis 2014, 18:52

Jep, siinä on kyse siitä, että käyttää ns. omia voimia eikä niitä, mitä Universumilta tulee ja joita on tarkoitus välittää.
Sehän on aika yleistä nimenomaan silloin kun hoitaa omaisia, ystäviä, lähimpiä ihmisiään, joille mitä parhaiten tahtoisi hyvää -
ja silloin myös voi livahtaa mukaan se, että mitä me itse heille toivommekaan, ei kenties olekaan Universumin Kaikkein Korkeinta Hyvää ja Tarkoitusta...
Tästä myös osittain johtuu se, mistä monet hoitajat ovat tietoisia: omaiset "eivät parane" vaikka he "yrittäisivät mitä".
Tästä syystä monet hoitajat tekevät vaihtoja eli pyytävät lähimilleen hoitoa toisilta ja päinvastoin.

"vaihtoon" ei oikeastaan ole varsinaista käskyä - vaan keskittymistä ajatukseen siitä, että on todellakin Kanava, eikä varsinaisesti itse hoida ketään.
On vain Universumin työrukkanen.
Tätä helpottaa usein hoitotyön alkuvaiheessa se, että aloittaa joka hoidon gasshosta, jossa hengittelee vähän aikaa rauhallisesti, pyytää ohjausta ja sitä, että kaikki tapahtuisi Kaikkein Korkeimmaksi Hyväksi.

Ts hoitosessiosta jätetään pois kaikki mahdollinen ajatus "nyt hoidan tätä mummun säärihaavaa" tai "laitetaanpa parannusta veljen hiirikädelle".
Kohdistamiset eri paikkoihin voidaan unohtaa kokonaan. Energiahan menee sinne minne sitä tarvitaan. :mrgreen:

voimahalein, Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja Frangipani » 05 Maalis 2014, 23:14

Hei,

Se etta olemme tottuneet tekemaan aina kaikki itse/vaikkutamaan asioihin on meidan 'sisainen kyky/sisainen tahtotila' ja siksi myos Reikihoidossa mielummin kaytamme sita, kun antaisimme jonkun muun hoitaa asian:) On myos paljon energiahoitoja, jossa energiahoitaja kumuloi energiaa omaan kehoonsa ja puskee tata asiakkaaseen joka varmasti jossakin mielessa toimii. Kyse ei ole kuitenkaan siita 'kaikkein parhaasta' vaan hoitaja uupuu hoidon aikana ja myoskaan lopputulos asiakkaan kannalta ei ole se 'paras'

Kuten mainitsin aiemmin, etta harrastan Reiki Tummoa ja nyt hoitojen lisaksi opettelen elamaan, siten, etta en itse puuttuisi joka kaanteeseen vaan minua johdatetaan ...maaliskuun loppupuolella osallistun 'natural walking kurssille', missa "opettelen uudelleen kavelemaan", tod nak. ilman omaa apuani:)))
Frangipani
 
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Marras 2011, 01:22

Re: Hoitajan negatiiviset tuntemukset

ViestiKirjoittaja Chevy » 06 Maalis 2014, 07:36

Hei,

niin, se on se vanha ystävämme Ego, joka kurkistelee näihinkin asioihin.
En ole itse kokenut tuota omin voimin hoitamisen väsymistä, mutta kyllä kuullut useiden hoitajien puhuvan siitä - varsinainen universaalin energian välittäminenhän virkistää.
Sen sijaan olen ollut mukana hoitoryhmässä, joka ystävämme perheessä sattuneen kuolemantapauksen vuoksi osallistui jäljellejääneiden voimaannuttamiseen. Tässä yhteydessä useat meistä latasivat huolestuneisuudessaan mukaan omaa voimaansa auttaakseen muka tehokkaasti. Mutta eipä siitä ollut täydellisen tehokasta apua - päinvastoin. Hoidettava murheestaan huolimatta sai mukaansa myös osan meidän surustamme. Ei hyvä...

Tällä tavoin jotkut hoidettavat kokevat saaneensa hoitajansa kivut ja tunteet...kuulemma sellaista sattuu, ehkä jopa useammin kuin tiedämmekään, sillä hoidettavat eivät välttämättä kerro siitä.

Tällaisissa tapauksissa erityisesti olisikin hyvä, jos liian läheiset hoitajat voisivat pidättäytyä hoitotoimenpiteistä elleivät pysty irtautumaan henkilökohtaisista tuntemuksistaan, joilla on mahdollisuus välittyä kohteeseen. Kyllä, niistä on mahdollista irtautua. Hoitaja voi etääntyä egostaan ja mielenliikkeistään ja olla edelleen se Universumin työrukkanen. Ihan helppoa se ei aina ole. "Käskytasolla" asia voidaan järjestää vaikkapa pyytämällä, että saisi olla puhdas kanava.

Se, että ei itse puutu joka käänteeseen kuulostaa hyvältä. Sehän on osa sitä egon karsimista, että ei tarvitse aina ns. "olla oikeassa", mikä on rasittavaa jo yksityiselämässä vaikkapa malliin "olen aina ajanut ensimmäisenä tästä risteyksestä ja ajan nytkin, muut väistäkööt", saati sitten kun vastavalla ajatustavalla hoidetaan yhteiskunnallisia tai jopa maailmanpoliittisia asioita.

Kiitos vinkistä, Frangipani, natural walking vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta! Kerro lisää, jahka olet päässyt asiasta jyvälle.

Halirutistuksin, Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Kokemuksia ja kysymyksiä Reikistä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron