Heh, hölmöjä kysymyksiä ei olekaan!
Oikeastaan siinä ei ole kyse varsinaisesta taidon siirtymisestä, sillä meillä kaikillahan on ne taidot jo syntymässä saatuina, vaan kyseisen ehkä uinuvan kyvyn herättelemisestä, jos oppilas herättelyä kaipaa tai tarvitsee. Tämän tarkoitus on se, että oppilas alkaa käyttää universaalia energiaa, Ikiaikaisen Rakkauden voimaa eikä käytä omia voimiaan. Sillä omien voimien käyttäjä uupuu voimien vähetessä ja joutuu tankkaamaan lisää. Universaalin Energian käyttäjä on Universumin Työrukkanen ja hoidettavaan kulkevan energian kanava ja pysyy siten virkeänä, sillä saa samalla energiaa itsekin.
Reiki I kurssilla opetetaan Reikin perusteet.
Eli kerrotaan Reikistä, sen historiasta ja etiikasta, todennäköisesti sen merkittävästä japanilaisesta edustajasta Mikao Usuista,
opetetaan käsiasennot eli ne perustoimet, joilla aloitteleva hoitaja tekee hoitoja sekä itselleen että toisille.
Käsiasennot käydään usein läpi sekä tuolihoitona, jossa hoidettava istuu, useimmiten tavanomaisessa keittiötuolissa,
sekä hoidettavan ollessa hoitopöydällä, jolloin opetetaan yleensä sekä kehon etupuolen ja selkäpuolen hoito.
Korostetaan, että sekä hoidettava että hoitaja ovat tilanteessa normaalisti vaatetettuja, mitään ei riisuta paitsi kengät ja mahdolliset silmälasit.
No, ehkä lisäksi rannekello, kännykkä ja riippuvat kaulakorut.
Ykköskurssilla yleensä myös opetetaan hoitotilanteeseen ohjaava meditaatio, jota voi toki tehdä muulloinkin.
Uuden oppilaan keveät meditaatioharjoitukset ovat jopa suotavia.
Opetuksen lomassa tehdään ns. aktivoinnit, joita myös vihkimyksiksi ja virityksiksi kutsutaan; joko ryhmässä tai yksitellen jokaiselle oppilaalle.
Ilman virityksiäkin voi oppia reikihoidon, mutta usein aktivoinnin avulla tavallaan avataan henkiset kanavat reikin käyttöön.
Kurssin aikana tehdään myös käytännön harjoituksia sekä itsehoitona että ryhmähoitona, jossa oppilaat hoitavat toisiaan opettajan ohjaamina. Niinpä onkin toisaalta hyödyllistä mennä kurssille, jossa on [pienehkö] ryhmä muitakin oppilaita. Henkilökohtaisella kurssilla tietysti on koko ajan opettajan huomion keskuksena, mutta tällöin jäävät toisen hoitamiset vähän auki.
Useat opettajat järjestävät reiki-iltoja tai tapaamisia, jossa hänen eri tasoiset oppilaansa voivat käydä tapaamassa toisiaan ja opettajaa sekä kertoa kokemuksiaan toiminnasta. Tällöin tavallisesti oppilaat saavat lisävirityksen, eräänlaisen tuoresteen. On opettajia, jotka sallivat myös muiden opettajien oppilaiden läsnäolon tapaamisissa, mutta useinkaan eivät silloin tee lisävirityksiä toisten oppilaille.
Kurssit kestävät tavallisesti kaksi päivää (la-su). Muitakin menettelytapoja löytyy. Jotkut opettajista järjestävät eräänlaisia tiivistelmätilaisuuksia tai kertauspäiviä varsinaisten kurssien välillä, esimerkiksi ennen kuin oppilas etenee seuraavalle tasolle.
Opettajat ovat normaalisti tavoittavissa oppilailleen näiden mahdollisesti tarvitsemien lisäohjeiden tai vastausten saamiseksi, vaikkapa sähköpostitse tai puhelimitse. Päätavoitehan erityisesti ykköskurssilla on oppilaan taito ja kyky hoitaa itseään sekä henkisesti että fyysisesti, ja toisinaan oppilaille, jotka ovat kovin tukossa elämänsä kanssa, saattaa tulla oireita, joita epätieteellisesti kutsutaan puhdistumisoireiksi; niiden osalta toiset tahtovat lisäohjausta.
Kaukohoidot, symbolit ja muut toisten hoitamiseen liittyvät suuremmat asiat opetetaan sitten kakkoskurssilla tai asiasta riippuen vasta kolmoskurssilla.
Jotkut ihmiset osaavat niitäkin luonnostaan eivätkä tarvitse oikeastaan muuta kuin konkreettista hoitokokemusta. Kurssien sisältö vaihtelee opettajien ajatusmaailman, kokemuksen ja kenties myös oppilasaineksen tietotason mukaan.
Pelkkien verkkoviritysten vastaanottamista täysin uppo-oudolta opettajalta en suosittele, vaikka ne olisivat kuinka edullisia rahallisesti.
Mahdollinen oikea verkkokurssi on sitten asia erikseen.
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "