Mitä mieltä olette, kannattaisiko Reiki Master -tittelin käytöstä luopua kaikissa yhteyksissä, myös mielessään? Ja myös Reikiopettajuus-sanasta, jos ei ole ammatillisesti oppilaita? Eli jos tulisitte minun linjalleni, luopuen tuosta takatalaisuuden perusasiasta. - Siinä olisi eräs loistava vastaus tämän ketjun avaukseen.
Syitä olisi paljon.. Tässä esimerkkinä: Rose on monta vuotta Reiki Masteriutta opiskellut ja minun kokemusmaailmassani vaikuttaa keskiverrolta sellaiselta. Ja silti hän kirjoittaa:
Rose kirjoitti:Välillä tuntuu siltä, että ymmärrän mikä hiertää ja välillä olen aivan ulkona.
Esim. tämä Sepon viimeinen lausahdus Usuin uskonnollisesta suuntauksesta... Kyllä minulle ainakin on järjenmukaista, että suuntaus on buddhalaisuus yms.. Olisi aika uskomatonta, että Usui olisi ollut vaikkapa kristitty. Ailan kirjasta luin, mitä hän asiasta sanoo:"Tarina Reikin uudelleen löytymisestä on kulkenut suullisena traditiona, kuten Reiki kaiken kaikkiaan viime aikoihin saakka...Tarinasta on olemassa erilaisia muunnelmia. Yhteistä kaikille tarinoille on kuitenkin Mikoa Usuin kokemus pyhällä vuorella. Kertomukset hänen ulkoisista elämänvaiheistaan vaihtelevat, mutta ne eivät olekaan meille tärkeintä... Voit halutessasi riisua siitä (Ailan kertomasta tarinasta) pois kaiken muun paitsi kokemusta vuorella."
- - -
Kuulun selvästi tähän paljon parjattuun takatalaisten joukkoon. Sitä en vaan nyt ymmärrä, miksi minulle olisi niin vaikeaa korjata käsityksiäni oikeaan, perinteisempään suuntaan. Aivan kuin nyt olisin lopullisesti hukassa, kun olen aloittanut Reikipolkuni näistä Mastereista
Paitsi tietenkin jos reikiläinen ei halua päivittää tietojaan, vaan pysyy itsepintaisesti vanhassa opissa, samaan tyyliin kuin esim. nämä ihmiset, jotka lukevat Raamattua kirjaimellisesti.
* Jos sinulle on noin tärkeää tietää, mitä ajattelen ja päivitellä Usui Reikitietojasi, niin miksi et selvästikään lue vanhasta poikkeavasti ajattelevia, kuten sitä Beckett'n kirjaa? Jo 18.8.-viestissä linkittämästäni PDF:stä löytyvät vastaukset ihmettelyihisi... Tai kysy Janilta, mitä hän tarkoitti (31.5.) sillä, että "Koulutuksen taso on yleisesti ottaen huonoa." Nojaat oleellisesti 1980-luvun lopun Reikitietoon, Norlamon opetuksen kokoavaan Elämän oppilapsi -kirjaan. - Simo Ollilakin naureskeli jo vuosia sitten sille, miten jotkut pitävät sitä tärkeänä lähteenä Reikiin. - Toiseksi, mainitset harvoin lähteitäsi, joten ei ole helppoa tietää, mitä tarkoitat tietojesi päivittelylläsi. - Esimerkiksi 28.5.-viestistäsi tulee vaikutelma, että luotat japanilaisten tekniikkojen suhteen vain Rauli Pitkäseen ja pidät japanilaista/Idän Reikiä yhtenä linjana... Pitkänen vaikuttaa keskivertoa paremmalta opettajalta, mutta netissä ei ole tätä kirjoittaessani hänestä juurikaan tietoa. Sen huomasin, että hän on ilmeisesti opettanut 2008, että Hatsureiho olisi Usuin keksimä harjoitus. (
http://raulipitkanen.blogspot.fi/2008/1 ... reiki.html ) - Onko hän siis Usui Reiki Ryoho Gakkai -linjalainen? - Hatsureiho ei ollut Usuin opettama tekniikka Beckett'n kirjan mukaan. (s. 81, 106-7 Beckett siis nojautuu Taggart Kingiin, joka on saanut aineistot Chris Marshilta hänen Usuin oppilaiden haastatteluista.) - Niin tai näin, perussivistystä on ollut ainakin yli 10 vuotta tietää, että Idän suunnissakin on suuri moninaisuus eikä kaikki Usuin nimissä ole Usuin opettamaa.
* Chevy väitti aluksi 20.8., ettemme voi tietää, "miten Usui hoiti hommat". Siksi ilmaisin, että Beckett'n kirja luo johdonmukaisen kuvan Usuista [luonne, harrastukset, ketä ihaili, henkisen etsinnän tavoitteet, buddhalaisuuden ja shintolaisuuden harjoittamiset, Usuin oppilaiden maininnat Usuin opetustyylistä, jne.]. Siksi siinä yhteydessä katsoin ja katson erityisen merkittäväksi nostaa esille se tietämämme tosiasia, että Usui oli koko ikänsä buddhalainen 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Japanissa. - Koska se on yksi monista viitteistä siihen suuntaan, että hän oli Old Age -tyylin henkinen opettaja. Eli opetuslinjaltaan Takatan ja New Age -valtavirtaisuuden vastakohta. Mitä kymmeniä asioita se sitten merkitsee... se on mielestäni paras jokaisen oivaltaa itse... Tai otetaan nyt yksi takatalaisilla Mastereilla tavallinen linjaus, takatalaisen energiamystiikan piirre, minkä takatalainen Ollila sanoi minulle joitain vuosia sitten painokkaasti. Hän sanoi, että hän on Reikiopettaja eikä henkinen opettaja. (En tarkoita sitä, etteikö hänessä olisi paljon arvostettavaa. Ja myös Old Age -tyylin mukaisuutta, varmaan enemmänkin sitä, jos ajatellaan muutakin kuin Reikimaailmaa. Mutta em. lausunto kertoo hyvin siitä, mitä takatalaisuus on Reiki Masterien keskuudessa.)
* Ei kukaan ole väittänyt, että olisit lopullisesti hukassa. En edes tiedä toista Masteriasi Pitkäsen ohella. Eikä Pitkäsestä tätä kirjoittaessa saa googlaamalla juurikaan tämän ketjun aiheen kannalta oleellista tietoa. - En usko, että kukaan on lopullisesti hukassa. Suurin osa Reiki I -kurssin käyneistä suomalaisista on kuitenkin käsittääkseni etääntynyt Reikistä eikä varmaan koskaan enää palaa tässä elämässä... Ajatellen, että moni muu energiahoitomuoto on tehokkaampi kuin Reiki... Kaikki vain siksi että takatalaisuus on ollut sitä mitä se on ollut, toistaen myyttejään loputtomiin. Kuten että Reikin teho ei riippuisi Reikihoitajasta...
Tavoittelisimmeko siis nykyisen kaaoksen sijasta sitä, että kaikki energiahoitoihin tutustuneet pitäisivät jotain tiettyä Reikisuuntausta tai jonkin tietyn ammatilliseksi katsotun koulutuksen saanutta Reikihoitajaa tehokkaana? Jo ennen kuin hän on koulutuksen jälkeen työskennellyt kauan.
Mielestäni tuollainen tilanne on yksituumaisella toiminnalla mahdollista saavuttaa. (Olkoonkin että Reikihoidon teho riippuu myös vastaanottajasta.) Mutta se merkitsee Usuin linjalla muun muassa sitä, että on jotkin yleispätevät ei-kaupalliset kriteerit pätevälle Usui Reikihoitajalle ja -opettajalle. Ja noihin kriteereihin on kuuluttava Usui Reikitietouden ja yleisten hoitoalan taitojen lisäksi henkistä tasoa mittaavia elementtejä. Ja hoitointuitiota (Pauluksen sivuilta: "Reijiho = intuitio hoidossa (Japanissa tärkeä sisäinen testi ja vuosien harjoittelu)") tai sanoisin mieluummin (tavallisesta psykologiasta riippumatonta) energeettistä herkkyyttä mittaavia kriteerejä. - Ja jos nuo kriteerit todella muotoillaan kunnollisiksi ja yleispäteviksi, eikö ammattikoulutuksen voisi suorittaa melkeinpä vain lyhyesti näyttötutkintona?
(Itse en kannata, että olisi niin, koska en kannata mitään Reiki-ammattikoulutusta, joka jossain kohdin päättyisi. Tarkoitan kysymykselläni vain sitä, että kun ammatin tuovia Reiki III -koulutuksia kuitenkin varmasti tehdään minusta riippumatta, niin tehtäisiinkö noin? - Ja jos joku ei tuollaisesta tykkää, niin miksi? Siksikö, että enemmän pituutta koulutukselle = enemmän rahaa kouluttajalle? Ja lyhyitä ammattikoulutuksia tarjoavatko tekevät lyhyitä siksi, että titteli ja mystiset viritykset houkuttavat ihmisiä, mutta heidän maineensa ei riitä houkuttamaan oppilaita pitkiin koulutuksiin?)
Miten vain kukin ajatteleekin... Käsityksiä on niin erilaisia, että järjellistä keskustelua olisi kertoa tarkasti lähteensä. Helppo juttu varmasti paitsi niille jotka haluavat lähteitään kaupallisista syistä salailla. - Tuskin missään energiahoitoalalla on ammattikoulutusten suhteen niin paljon salailua kuin useimmiten Reiki III-koulutuksiin viittaamisen yhteydessä...
Ja jos Usui Reikistä puhutaan, järjellisenä lähtökohtana voi mielestäni olla vain selvittää kunnolla, mikä oikeasti oli Usuin linja. Ja muodostaa muutenkin kaikki käsityksensä mahdollisimman itsenäisesti. - Käsityksiä on monenlaisia, kuten tulee ilmi jo siitä, että Usui reikiläiset eivät ole pienessä Suomessa mahtuneet samaan yhdistykseen ja monet eivät halua olla kummankaan yhdistyksen kanssa tekemisissä. Eikä lähtökohtana voi olla esim. mielestäni paremman eli Usui Reiki Ryoho ry:n ottaminen auktoriteetiksi. - Senkin informaatio on sen nettisivuilla niin puutteellista. Ja tarkasti kaikkia niitä kymmeniä yksityiskohtia välttelevää, miten ainakin vielä 10 vuotta sitten asiat opetettiin aivan toisin (esim. sen johtohahmo opetti). - Lähtökohtana etsimiselle suosittelen siis yksin ja yhdessä eri näkemyksiä vertailevaa tutkailua. Mutta senhän pitäisi olla sopivaa, sillä Usuin uskonnokseen valitsema buddhalaisuus tähtää hyvin voimakkaasti jokaisen itsenäistyttämiseen.
Niinpä tässä olisi tavallisillekin reikiläisille vallankumouksen tekemisen mahdollisuus Suomessa. Tai ehkä juuri heille. (Puhumattakaan siitä, että itsenäistyminen voisi johtaa uusiin hienoihin sovelluksiin. Tarvitsematta edes luoda uusia Usui Reikisuuntia.)