Reiki masteriksi 2 pvssä

Itäistä ja länsimaistunutta Usui Reikiä koskevat asiat ja ajatukset kysymyksineen

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 26 Elo 2012, 17:45

Tuota, olen oikein ajatuksen kanssa lukenut tätä ketjua monta kertaa, alusta loppuun ja takaisin.

Välillä tuntuu siltä, että ymmärrän mikä hiertää ja välillä olen aivan ulkona.

Esim. tämä Sepon viimeinen lausahdus Usuin uskonnollisesta suuntauksesta... Kyllä minulle ainakin on järjenmukaista, että suuntaus on buddhalaisuus yms.. Olisi aika uskomatonta, että Usui olisi ollut vaikkapa kristitty. Ailan kirjasta luin, mitä hän asiasta sanoo:"Tarina Reikin uudelleen löytymisestä on kulkenut suullisena traditiona, kuten Reiki kaiken kaikkiaan viime aikoihin saakka...Tarinasta on olemassa erilaisia muunnelmia. Yhteistä kaikille tarinoille on kuitenkin Mikoa Usuin kokemus pyhällä vuorella. Kertomukset hänen ulkoisista elämänvaiheistaan vaihtelevat, mutta ne eivät olekaan meille tärkeintä... Voit halutessasi riisua siitä (Ailan kertomasta tarinasta) pois kaiken muun paitsi kokemusta vuorella."

Käsien asennoista on tuntuu myös olevan monenlaista mieltä. Minä olen oppinut asian niin, että hoitoja tehdään intuition opastuksella. Aluksi asennot auttavat oivaltamaan, mistä hoidossa on kysymys. Reikiä taputellaan, silitellään, puhalletaan yms. käsien paikallaan pitämisen lisäksi.

Kuulun selvästi tähän paljon parjattuun takatalaisten joukkoon. Sitä en vaan nyt ymmärrä, miksi minulle olisi niin vaikeaa korjata käsityksiäni oikeaan, perinteisempään suuntaan. Aivan kuin nyt olisin lopullisesti hukassa, kun olen aloittanut Reikipolkuni näistä Mastereista :!: Paitsi tietenkin jos reikiläinen ei halua päivittää tietojaan, vaan pysyy itsepintaisesti vanhassa opissa, samaan tyyliin kuin esim. nämä ihmiset, jotka lukevat Raamattua kirjaimellisesti.

Mielenkiintoista edelleen big>3luv
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 27 Elo 2012, 14:32

Mitä mieltä olette, kannattaisiko Reiki Master -tittelin käytöstä luopua kaikissa yhteyksissä, myös mielessään? Ja myös Reikiopettajuus-sanasta, jos ei ole ammatillisesti oppilaita? Eli jos tulisitte minun linjalleni, luopuen tuosta takatalaisuuden perusasiasta. - Siinä olisi eräs loistava vastaus tämän ketjun avaukseen.

Syitä olisi paljon.. Tässä esimerkkinä: Rose on monta vuotta Reiki Masteriutta opiskellut ja minun kokemusmaailmassani vaikuttaa keskiverrolta sellaiselta. Ja silti hän kirjoittaa:
Rose kirjoitti:Välillä tuntuu siltä, että ymmärrän mikä hiertää ja välillä olen aivan ulkona.

Esim. tämä Sepon viimeinen lausahdus Usuin uskonnollisesta suuntauksesta... Kyllä minulle ainakin on järjenmukaista, että suuntaus on buddhalaisuus yms.. Olisi aika uskomatonta, että Usui olisi ollut vaikkapa kristitty. Ailan kirjasta luin, mitä hän asiasta sanoo:"Tarina Reikin uudelleen löytymisestä on kulkenut suullisena traditiona, kuten Reiki kaiken kaikkiaan viime aikoihin saakka...Tarinasta on olemassa erilaisia muunnelmia. Yhteistä kaikille tarinoille on kuitenkin Mikoa Usuin kokemus pyhällä vuorella. Kertomukset hänen ulkoisista elämänvaiheistaan vaihtelevat, mutta ne eivät olekaan meille tärkeintä... Voit halutessasi riisua siitä (Ailan kertomasta tarinasta) pois kaiken muun paitsi kokemusta vuorella."
- - -
Kuulun selvästi tähän paljon parjattuun takatalaisten joukkoon. Sitä en vaan nyt ymmärrä, miksi minulle olisi niin vaikeaa korjata käsityksiäni oikeaan, perinteisempään suuntaan. Aivan kuin nyt olisin lopullisesti hukassa, kun olen aloittanut Reikipolkuni näistä Mastereista :!: Paitsi tietenkin jos reikiläinen ei halua päivittää tietojaan, vaan pysyy itsepintaisesti vanhassa opissa, samaan tyyliin kuin esim. nämä ihmiset, jotka lukevat Raamattua kirjaimellisesti.

* Jos sinulle on noin tärkeää tietää, mitä ajattelen ja päivitellä Usui Reikitietojasi, niin miksi et selvästikään lue vanhasta poikkeavasti ajattelevia, kuten sitä Beckett'n kirjaa? Jo 18.8.-viestissä linkittämästäni PDF:stä löytyvät vastaukset ihmettelyihisi... Tai kysy Janilta, mitä hän tarkoitti (31.5.) sillä, että "Koulutuksen taso on yleisesti ottaen huonoa." Nojaat oleellisesti 1980-luvun lopun Reikitietoon, Norlamon opetuksen kokoavaan Elämän oppilapsi -kirjaan. - Simo Ollilakin naureskeli jo vuosia sitten sille, miten jotkut pitävät sitä tärkeänä lähteenä Reikiin. - Toiseksi, mainitset harvoin lähteitäsi, joten ei ole helppoa tietää, mitä tarkoitat tietojesi päivittelylläsi. - Esimerkiksi 28.5.-viestistäsi tulee vaikutelma, että luotat japanilaisten tekniikkojen suhteen vain Rauli Pitkäseen ja pidät japanilaista/Idän Reikiä yhtenä linjana... Pitkänen vaikuttaa keskivertoa paremmalta opettajalta, mutta netissä ei ole tätä kirjoittaessani hänestä juurikaan tietoa. Sen huomasin, että hän on ilmeisesti opettanut 2008, että Hatsureiho olisi Usuin keksimä harjoitus. ( http://raulipitkanen.blogspot.fi/2008/1 ... reiki.html ) - Onko hän siis Usui Reiki Ryoho Gakkai -linjalainen? - Hatsureiho ei ollut Usuin opettama tekniikka Beckett'n kirjan mukaan. (s. 81, 106-7 Beckett siis nojautuu Taggart Kingiin, joka on saanut aineistot Chris Marshilta hänen Usuin oppilaiden haastatteluista.) - Niin tai näin, perussivistystä on ollut ainakin yli 10 vuotta tietää, että Idän suunnissakin on suuri moninaisuus eikä kaikki Usuin nimissä ole Usuin opettamaa.

* Chevy väitti aluksi 20.8., ettemme voi tietää, "miten Usui hoiti hommat". Siksi ilmaisin, että Beckett'n kirja luo johdonmukaisen kuvan Usuista [luonne, harrastukset, ketä ihaili, henkisen etsinnän tavoitteet, buddhalaisuuden ja shintolaisuuden harjoittamiset, Usuin oppilaiden maininnat Usuin opetustyylistä, jne.]. Siksi siinä yhteydessä katsoin ja katson erityisen merkittäväksi nostaa esille se tietämämme tosiasia, että Usui oli koko ikänsä buddhalainen 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Japanissa. - Koska se on yksi monista viitteistä siihen suuntaan, että hän oli Old Age -tyylin henkinen opettaja. Eli opetuslinjaltaan Takatan ja New Age -valtavirtaisuuden vastakohta. Mitä kymmeniä asioita se sitten merkitsee... se on mielestäni paras jokaisen oivaltaa itse... Tai otetaan nyt yksi takatalaisilla Mastereilla tavallinen linjaus, takatalaisen energiamystiikan piirre, minkä takatalainen Ollila sanoi minulle joitain vuosia sitten painokkaasti. Hän sanoi, että hän on Reikiopettaja eikä henkinen opettaja. (En tarkoita sitä, etteikö hänessä olisi paljon arvostettavaa. Ja myös Old Age -tyylin mukaisuutta, varmaan enemmänkin sitä, jos ajatellaan muutakin kuin Reikimaailmaa. Mutta em. lausunto kertoo hyvin siitä, mitä takatalaisuus on Reiki Masterien keskuudessa.)

* Ei kukaan ole väittänyt, että olisit lopullisesti hukassa. En edes tiedä toista Masteriasi Pitkäsen ohella. Eikä Pitkäsestä tätä kirjoittaessa saa googlaamalla juurikaan tämän ketjun aiheen kannalta oleellista tietoa. - En usko, että kukaan on lopullisesti hukassa. Suurin osa Reiki I -kurssin käyneistä suomalaisista on kuitenkin käsittääkseni etääntynyt Reikistä eikä varmaan koskaan enää palaa tässä elämässä... Ajatellen, että moni muu energiahoitomuoto on tehokkaampi kuin Reiki... Kaikki vain siksi että takatalaisuus on ollut sitä mitä se on ollut, toistaen myyttejään loputtomiin. Kuten että Reikin teho ei riippuisi Reikihoitajasta...


Tavoittelisimmeko siis nykyisen kaaoksen sijasta sitä, että kaikki energiahoitoihin tutustuneet pitäisivät jotain tiettyä Reikisuuntausta tai jonkin tietyn ammatilliseksi katsotun koulutuksen saanutta Reikihoitajaa tehokkaana? Jo ennen kuin hän on koulutuksen jälkeen työskennellyt kauan.

Mielestäni tuollainen tilanne on yksituumaisella toiminnalla mahdollista saavuttaa. (Olkoonkin että Reikihoidon teho riippuu myös vastaanottajasta.) Mutta se merkitsee Usuin linjalla muun muassa sitä, että on jotkin yleispätevät ei-kaupalliset kriteerit pätevälle Usui Reikihoitajalle ja -opettajalle. Ja noihin kriteereihin on kuuluttava Usui Reikitietouden ja yleisten hoitoalan taitojen lisäksi henkistä tasoa mittaavia elementtejä. Ja hoitointuitiota (Pauluksen sivuilta: "Reijiho = intuitio hoidossa (Japanissa tärkeä sisäinen testi ja vuosien harjoittelu)") tai sanoisin mieluummin (tavallisesta psykologiasta riippumatonta) energeettistä herkkyyttä mittaavia kriteerejä. - Ja jos nuo kriteerit todella muotoillaan kunnollisiksi ja yleispäteviksi, eikö ammattikoulutuksen voisi suorittaa melkeinpä vain lyhyesti näyttötutkintona?

(Itse en kannata, että olisi niin, koska en kannata mitään Reiki-ammattikoulutusta, joka jossain kohdin päättyisi. Tarkoitan kysymykselläni vain sitä, että kun ammatin tuovia Reiki III -koulutuksia kuitenkin varmasti tehdään minusta riippumatta, niin tehtäisiinkö noin? - Ja jos joku ei tuollaisesta tykkää, niin miksi? Siksikö, että enemmän pituutta koulutukselle = enemmän rahaa kouluttajalle? Ja lyhyitä ammattikoulutuksia tarjoavatko tekevät lyhyitä siksi, että titteli ja mystiset viritykset houkuttavat ihmisiä, mutta heidän maineensa ei riitä houkuttamaan oppilaita pitkiin koulutuksiin?)

Miten vain kukin ajatteleekin... Käsityksiä on niin erilaisia, että järjellistä keskustelua olisi kertoa tarkasti lähteensä. Helppo juttu varmasti paitsi niille jotka haluavat lähteitään kaupallisista syistä salailla. - Tuskin missään energiahoitoalalla on ammattikoulutusten suhteen niin paljon salailua kuin useimmiten Reiki III-koulutuksiin viittaamisen yhteydessä...
Ja jos Usui Reikistä puhutaan, järjellisenä lähtökohtana voi mielestäni olla vain selvittää kunnolla, mikä oikeasti oli Usuin linja. Ja muodostaa muutenkin kaikki käsityksensä mahdollisimman itsenäisesti. - Käsityksiä on monenlaisia, kuten tulee ilmi jo siitä, että Usui reikiläiset eivät ole pienessä Suomessa mahtuneet samaan yhdistykseen ja monet eivät halua olla kummankaan yhdistyksen kanssa tekemisissä. Eikä lähtökohtana voi olla esim. mielestäni paremman eli Usui Reiki Ryoho ry:n ottaminen auktoriteetiksi. - Senkin informaatio on sen nettisivuilla niin puutteellista. Ja tarkasti kaikkia niitä kymmeniä yksityiskohtia välttelevää, miten ainakin vielä 10 vuotta sitten asiat opetettiin aivan toisin (esim. sen johtohahmo opetti). - Lähtökohtana etsimiselle suosittelen siis yksin ja yhdessä eri näkemyksiä vertailevaa tutkailua. Mutta senhän pitäisi olla sopivaa, sillä Usuin uskonnokseen valitsema buddhalaisuus tähtää hyvin voimakkaasti jokaisen itsenäistyttämiseen.

Niinpä tässä olisi tavallisillekin reikiläisille vallankumouksen tekemisen mahdollisuus Suomessa. Tai ehkä juuri heille. (Puhumattakaan siitä, että itsenäistyminen voisi johtaa uusiin hienoihin sovelluksiin. Tarvitsematta edes luoda uusia Usui Reikisuuntia.)
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 27 Elo 2012, 20:24

Niinpä. Olen pitänyt Usuita Old Age-kouluttajana ja -ajattelijana.
Siksi minusta oli aika yllättävää, kun eräällä käymälläni Reiki I:lla kerrottiin, että Usui oli kristityn poikakoulun johtaja tms.
Kyseinen opettaja oli saanut koulutuksensa ulkomailla, ei siis norlamolaisia.

Niinpä oikeastaan minusta Reiki master -termi kuuluu takatalaiseen kategoriaan, länsimaiseen versioon, jollaisen käyttökelpoisuutta ei
voitane kieltää, mutta joiden jälkeläiset ovat viime vuosikymmeninä pistäneet läntisen maailman pursumaan uusia ja jälleen uusia Reiki-versioita.
Ja mikä läntisessä maailmassa opetetaan, takatalaisuutta tai ei, merkitsee usein Suurta Rahaa ja sen liikettä.
Onneksi sentään Grand Masterit ja Master Teacherit ja Grand Super Masterit taitavat olla Suomessa harvemmassa nykyään.

Näistä aatoksista tuleekin mieleeni reikilinja - miten mahtavat pikakurssittajat rakentaa reikilinjansa?
Minulle on kerrottu, että se on olennainen lähde opettajaa tai hoitajaa valittaessa.
>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 28 Elo 2012, 15:34

Kirjoitin jo kipikan vastauksen, mutta se rupesi jo hymyilyttämään itseänikin. Antaa niitten väännellä peistä, kenestä se tuntuu aiheelliselta.

Periaatteessa Reikin leviämiseen riittää opettaja eikä mitään muuta materiaalia tarvita. Se, että syntyy erilaisia suuntauksia ja toinen toisiaan parempina pitävät rupeavat riitelemään... Niinhän käy joka asiassa.

Uskomatonta vaan, miten arvottomalta joittenkin ihmisten elämäntyö voi aikojen kuluessa ruveta vaikuttamaan, aivan rupeaa naurattamaan kun ajatteleekin :mrgreen:

Taidanpa siirtyä tästä joutavasta teoreettisesta vatuloinnista itse asiaan eli käytännön Reikiin. Semmoisessa keskivertokansalaiset ovat aina ihan päteviä :D

Aurinkoista syksyä kaikille Reikipolun taapertajille big>3luv
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 28 Elo 2012, 22:36

Kiitokset Chevy, kirjoitat rakentavasti...

Tämä taitaa nyt järkyttää monia... Mutta aavistitteko, mikä on viime eli 27.8.-viestissäni esittämäni linjani Reiki Master -tittelin ja III -tason koulutuksen suhteen? - Jep, se on sama kuin Usuin oppilaiden mukaan oli Usuin linja. (Ks. esim. Beckett'n kirja s. 157.)
Rose näyttää siis katsovan riitelyksi sen, että ensisijainen yritykseni on ollut vain esittää tosiasioita siitä, miten Usui koulutti. (Mielelläni muutan mielipidettäni, jos joku esittää parempaa tietoa lähteineen.) Lisäksi hän leimaa tämän keskustelun teoreettiseksi. Itse inhoan teoreettisuutta. Haluan kaikelle selkeät linkit konkretiaan. Siksi olenkin kysellyt tarkennuksia monen yleisiin väitteisiin.

* Suurin toiveeni on se, että energiahoitoalalla hoidot ja koulutukset olisivat onnellisia ja mahdollisimman hienosti henkisesti kasvattavia. (Tämän ketjun aihe kuitenkin rajaa sitä, mikä on mielekäs näkökulma. Joten en ole kertonut esimerkiksi siitä, miten itse olen hoitoja viime vuosina antanut.)
* Toiseksi suurin toiveeni on se, että ihmiset tiedostaisivat tosiasiat. 1) Siitä, mikä oli Usuin linja - tai että voisi rauhallisesti keskustella, jos on epäselvyyksiä. Ja 2) siitä, miten palvelut määritellään kestoiltaan ja hinnoiltaan. (Hintapolitiikkaa ei voi väistää, jos kestoista puhellaan.)
* Kolmanneksi, mielestäni jokaisella meistä on arvo- ja paremmuusjärjestyksemme, mitkä kaikessa vaikuttavat... Ja niinpä joskus olen valmis keskustelemaan myös eri Reikisuuntausten paremmuusjärjestyksistä. Mutta en absoluuttisesti, mikä tuntuu olevan Rosen näkökulma tähän keskusteluun. - Jos esimerkiksi joku on kovin teknikko ja tieteellinen, suosittelisin hänelle aivan tiettyä Reikisuuntaa enkä omaa vapauttani... Ja mielestäni sekin on ihan ok, jos joku ottaa lähtökohdaksi Usuin linjan vähättelyn. Itse kuitenkin todella arvostan Usuin linjaa. Ja ihmettelen siksi Rosen reaktiota. Rose ei vähättele Usuita, mutta reagoi noin.

Kiitos siis, Chevy, kun keskityt taas käytäntöön: "oikeastaan minusta Reiki master -termi kuuluu takatalaiseen kategoriaan, länsimaiseen versioon, jollaisen käyttökelpoisuutta ei voitane kieltää"

- Minä edelleen kiellän henkisen kasvun näkökulmasta tuon tittelin mielekkyyden, joten miten perustelet tuon? Siis Usui Reikikouluttajat eivät ole tietääkseni tuoneet julkisuuteen LAADULLISIA kriteerejä sille, miten III-tason saa. Ikään kuin meidän III-tasolla olemattomien pitäisi vain maksaa isoja hintoja ja ristiä kätemme ja vihellellä että kyllä kaikki hyvin menee... Siis eihän se riitä, että luetellaan III-koulutuksen sisällöstä siten kuin Paulus sivustollaan tekee. (Ja silti hän on avoimin tietämäni III-vaiheen kouluttaja.) Eikös kysymyksen pitänyt olla kuitenkin henkisestä kasvusta? Jos kriteerejä ei ole, sama jatkuu kuin mitä olen läheltä nähnyt: Usui Reiki Master voi olla mitä vain - meditaatiota ja liikuntaa harrastamaton, ylipainoinen, seksiaddikti, ääriyliherkkä, tupakkaa ja alkoholia käyttävä, keskiluokkaista elintasoa Reikitoiminnallaan tavoitteleva, jne. - Monen opiskelijan elämä on silti hyvin ehdollistunut: suuri pettymys tulisi, jos ei saisikaan Usui Reiki Master -titteliä. Näinkö haluamme jatkaa tulevaisuudessakin? Olenko minä riitelijä, kun haluan parempaa ja keskustelua asioista konkreettisuudessa näkyvästi?

Rahastukseen Reiki Master -titteli sopii toki kouluttajien kannalta loistavasti. Ainakin takatalaisuudessa, jossa se on samanarvoinen, olipa virittäjä kuka Usui Reiki Master vain. Ja ikuinen. Eli ainakin takatalaisuuden mukaan virityksissä saa kuhunkin titteliin riittävän energian varastoon loppuelämäksi. Käyttäytyipä sitten miten vain. Eli yhtäkään uusintaviritystä samoilla symboleilla ei monissa (kaikissa?) Usui Reikisuuntauksissa tehdä. Jne. - Eläisipä Usui - hänhän teki kaiken päinvastoin...


Chevy: "minusta oli aika yllättävää, kun eräällä käymälläni Reiki I:lla kerrottiin, että Usui oli kristityn poikakoulun johtaja tms.
Kyseinen opettaja oli saanut koulutuksensa ulkomailla, ei siis norlamolaisia."

- Mielestäni tuo on pieni asia ja kannattaa siis unohtaa. En myöskään pidä mitään hienona vain siksi, että se on vanhaa.

Asiallinen keskustelu on maadoittuneempaa.
Esimerkki. Monet takatalaiset Usui Reikiläiset tuomitsevat ei-Usui-Reikisuunnat pintaseikoilla, kuten jo Reiki-sanan käytöstä. Ja vapaat Reikiläiset vapaudestaan. Vaikka eivät ole kertaakaan kokeilleet...

Itse suhtaudun avoimesti ei-Usui-Reikisuuntiin... Eli onko lisävirityksistä haittaakaan? Tietysti ikävää, jos on korkeat hinnat. Ja rahastusta eli esimerkiksi ei mitään linkkejä henkiseen kasvuun. Pitäisi olla niin että viritys ja oppilas maksaa oman arvionsa mukaan jälkeenpäin, jos kokee vaikutuksia, muutaman kuukauden sisällä.
Voi olla että rahastusta on ei-Usui-Reikisuunnissa enemmän kuin takatalaisuudessa. Silti ei-Usuireikiläiset ovat monesti takatalaisille vain Peili. Eli ydinasioissa molemmat ilmeisesti tekevät yleensä samoin (ainakin jos nettisivujen perusteella voi päätellä)... Kysynkin: onko mitään mieltä siinä, etteivät monet Reiki Master -kouluttajat tunnu mittaavan oppilaittensa henkistä kasvua mitenkään? On vain määrällisiä suoritteita, kuten jokin määrä etälähetyksiä. (Kysykää niistä vaikka Roselta.) Useimmiten jostain kumman syystä kaikki oppilaat myös saavat tittelinsä jossain luvatussa ajassa. Ketään ei potkaista pois, eikä kukaan saa nopeammin eikä kukaan hitaammin.

Old Age -tyyli on ymmärrykseni mukaan vastakohtaista tuollaiselle. - Old Age -tyylissä mestarin oppilaaksi ei automaattisesti pääse, vaikka rahaa olisi miten paljon. Old Age -tyylissä oppilas iloitsee, jos saa olla mestarin oppilaana kauan, tarvittaessa loppuelämän... Koska oppilas todella kokee kasvavansa opettajan avulla ja koska kokee opettajansa olevan korkeammalla henkisellä tasolla. New Age -tyylissä taas on hirveä kolaus, jos ei saakaan jotain tiettyä titteliä haluamassaan ajassa. Noh, New Age -tyylissä moista ei yleensä kyllä tapahdu, koska raha ratkaisee eli mestari ei potkaise ketään pois kesken kaiken ja kaikki tittelit voi saada suorittamisin... New Age -tyylissä Reikimestari ei monesti edes itse väitä olevansa mitenkään erityisen kehittynyt... Ja se on eräs tapa, millä New Age -tyylinen Reikiopetus monin tavoin koettaakin linnoittautua kaiken järkevän keskustelun ulottumattomiin.

Rosen väite, että "Periaatteessa Reikin leviämiseen riittää opettaja eikä muuta materiaalia tarvita" on siis käsittämätön. Koska keskustelemme Usui Reikistä. Ja Usui Reiki on Usui Reiki Master -opetuksen näkökulmasta oleellisesti menetelmä. Tuntemani Usui Reiki Masterit pitävät hyvin tärkeänä menetelmällisiä yksityiskohtia. Ei ole kyse jostain sanoinkuvaamattomasta energiasta, kuten uskonnossa. Energiasta, jonka arviointi on täysin subjektiivista ja josta keskustelukin on siten mahdotonta. Usuin rakastamassa buddhalaisuudessa nimenomaan on tärkeää henkisen kasvun mittaaminen, arviointi.

Ei niin, että vähättelisin sanoinkuvaamattomuuksia. Päinvastoin, esimerkiksi rakas ykkösAvataarani on Äiti Meera. Hänen darshaninsa on täysin hiljainen. - Sanoinkuvaamaton henkinen opetusprosessi mestarin ja oppilaan välillä voi olla monelle parasta...

Tai vaikka Reiki olisikin ensisijaisesti vain energia... niin ainakin suurin osa minun tietämistäni Reiki Mastereista on opiskellut vaikka mitä energia-asioita ja on jopa ensisijaisesti omasta mielestään jotain muuta... Miksi siis edes luokitella, mitä mestarin ja oppilaan vuorovaikutuksessa tapahtuu, jollain Reiki-nimilapulla? - Onko mielestänne siis Usui Reiki Master -tittelin merkitys pelastettavissa?

Asiani ovat isoja ja konkreettisia. - Esimerkiksi, olemme varmaan tulleet Reikiläisiksi oleellisesti siksi koska on ihanaa koskettaa ja tulla kosketetuksi. Mutta emme tiedä koskettamisissa Usuin hoitotyylistä mitään. Tai kertokaa jos olen väärässä! Itse en tiedä yhtään viitettä siihen suuntaan, että Usuin hoitotyyli olisi ollut kovin koskettavainen. Viitteitä on vähän päinvastoin siihen suuntaan, että se ei olisi ollut kovin koskettavainen. (Beckett'n kirja, s. 9.)

Siunaus uuden tiedon sisäistämisessä kuitenkin helposti on. Koska siten auktoriteettiuskon ja dogmatiikan aika alkaa olla ohi. Epäselvyyksillä manipuloijien valta alkaa vähentyä. Pelkkien yleisten mielikuvien varassa ei siten enää tarvitse kenenkään elämäntyötä ja mitään suuntausta arvioida. Ihmisille tulee oikeasti vapautta valita eri opettajien ja suuntausten välillä. Ja Reikitien alettua esimerkiksi tittelit ja suoritusmäärät eivät enää hämärrä todellista. Ja niin Reikin tiestä tulee uuden tiedon sisäistäjille sellainen, millaiseksi Usui sen tarkoitti: ensisijaisesti vain tärkeä väline henkiseen kasvuun.
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 29 Elo 2012, 07:28

Kaikella kunnioituksella, on aika minunkin irtautua tästä ketjusta.
Minun pitää opetella kirjoittamaan selvemmin, jotta lukijalle ei synny tulkinnanvaraisia käsityksiä sanomastani.
Kiitos, Seppo, Beckettin sivuviitteistä, minulla oli kirja sen vasta ilmestyttyä vain parin päivän ajan, joten en pääse siteeraamaan enkä tarkistamaan asioita. Tarkistan, jahka pääsen uudelleen kirjan ääreen.
Kiitos myös mielenkiintoisista ajatuksista. Kaikkea hyvää sinne.
Rose, pahoittelen, jos olen antanut ymmärtää mitätöiväni jonkun elämäntyötä. Siitä ei ole missään tapauksessa kyse.
rakkaudella, Chevy
>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 05 Syys 2012, 19:19

Löytyykö vielä uusia ajatuksia tähän ketjuun? Mitä lähteitä teillä on? Itse en ole mikään Reikitutkija...

Mielestäni tässä ketjussa esimerkiksi Chevy on kirjoittannut selvästi... Ja kukaan ei ole kenenkään elämäntyötä mitätöinyt. - Ei ole esimerkiksi Norlamon elämäntyön mitätöimistä todeta se melko tavallinen näkemys, että hänen tietonsa Usui Reikistä on nykypäivän uuden Reikin historiaa koskevan tiedon näkökulmasta huonoa. (Ainoa henkilökohtainen hyökkäys aiheesta on toisaalla tällä foorumilla. - Rose esitti minusta äskettäin paikkansa pitämättömiä perustelemattomia väitteitä ja vihjailuja rekisteröityneille avoimessa viestissään.) Minulle ihmisten elämäntyöt ovat olleet sivuasia tämän ketjun aiheen kannalta, ei tullut mieleenikään niiden arviointi ennen Chevyn viestiä. Ja mielestäni sellaiset arvottamiset ovat mielekkäästi mahdollisia vain Jumalalle.

Sanottakoon Rosen vuoksi vielä: Kannatan monipuolista kokemista edelleen. Olen takatalaisuuden hylkäämisen jälkeenkin ollut vuosikausia kymmeniä kertoja esimerkiksi monien eri takatalaisten Reikiopettajien Reiki I -hoitojen vaihtoryhmissä. En ole tehnyt periaatepäätöstä sen hyvän ohittamisesta, mikä on joskus ollut. Ja minä ja Beckett arvostamme myös saamiamme takatalaisia Reiki I -vihkimyksiä. Eli joitain asioita voi siis tehdä toimivasti monella tavalla... En ole noista vain aiemmin maininnut, koska en ymmärrä, mitä ne kuuluvat tämän ketjun aiheeseen. Siis Justinille vastaamiseen lähtien siitä, mitä nykyisin tiedämme. Norlamon aikaan uutta historiatietoa ei juuri ollut. - Toisaalta asiat eivät ole automaattisia: jotkut eivät ole saaneet takatalaisesta virityksestä mitään kohottuneisuutta enkä pidä heitä silti Reikiin sopimattomina... - Noista asioista voi keskustella muutenkin kuin omalla kokemuksella perustellen...

Voin perustella väitteeni myös toistaiseksi mainitsemattomillani tutkijoiden kirja- ja nettilähteillä. Uutta tutkijoiden tietoa on ollut viimeisen 10 vuoden aikana englanniksi netissä ja kirjoissa. Se on vain neutraalia tietoa. Olen koettanut siitä parhaani mukaan sille oikeutta tekevän kuvan antaa. Onko tällä foorumilla siitä tietoa? Mielestäni perustiedot kuuluvat kaikille.

Tähän ketjuun kannattaisi nyt keskittyä, vaikka ei Reikikoulutuksia haluaisikaan käydä, esimerkiksi koska:
1) Kaikkia kiinnostavan, miten Usui oikeasti hoiti ja mihin hänen hoitokykyisyytensä / valaistuneisuutensa/korkeatasoisuutensa perustui. - Se aihe tulee automaattisesti jo siitä, kun tutustumme Usuin koulutustyyliin.

2) Reiki Mastereilla on tällä hetkellä Suomessa Reikikoulutusten suhteen äärimmäinen valta-asema. Asiakkailla ei tunnu olevan mitään oikeuksia eikä koulutuksilla takuita. Myös kalliit hinnat ihmetyttävät, koska tältä foorumilta kuvastuu, etteivät kouluttajat tiedä juuri mitään Usuin tyylistä (tosin en ole kaikkea lukenut). Ja eihän Usuilla ollut kalliita hintoja. Lisäksi monien henkisten tahojen mukaan henkinen opettaja kohoaa energeettisesti automaattisesti ylemmäs samassa tahdissa missä saa oppilaansa kasvamaan, joten eikö se jo ole palkkio. (Oletan, että henkinen opettaja = ihminen, joka haluaa elää ensisijaisesti henkisesti kasvaakseen. Ja Usuin elämä ja opetus tähtäsi maksimaalisesti henkiseen kasvuun.)

*
Rosen vuoksi vielä hyppyä ainakin omalta kannaltani sivuaiheisiin: Mielestäni turvallisesti voi todeta, että ihmisissä on yleensä hyvää ja huonoa. Niin Takatan ja Norlamon elämäntöissäkin oli varmaan paljon hyvää. (Olen esim. paljon keskustellut Norlamon tavanneiden kanssa.) Ja Norlamon myötä hyväntahtoinen koskettaminen Suomessa lisääntyi. (Olen toiminut sen lisäämiseksi vuodesta 1999, kannattaen kaikkea sellaista, mm. hierontaa ja kontakti-improvisaatiota. Ja toteuttanutkin.) Mutta pitääkö meidän keskittyä arvioimaan ihmisiä, joita emme ole edes tavanneet? Oleellista on vain se, mitä vaikutuksia heidän opetuksillaan on meille nyt. - Esimerkiksi Takatan myötä Usui Reikiin tuli kitsastelun perinne. Siinä esimerkiksi maksimissaan voi saada virityksen vain kolme kertaa elämässään. Vaikka ei virittäminen niin suuri ponnistus virittäjältä ole etteikö enempäänkin olisi mahdollisuutta. (Siis jos ei ajatella taloudellista voiton maksimointia.) Takatalainen uskonnollisuus merkitsee myös sitä, ettei hoidettavan katsota siinä voivan koskaan tietää, mikä hänelle on parasta eikä oppia voi kehittää...

Uusi tieto kyseenalaistaa tuon kaiken. Parasta ketjun avaajalle Justinille vastaamisessa on keskittyä oleelliseen: Mitä teemme Reiki Master -koulutusten arvioimisessa...

...Takatan kuoleman (1980) jälkeen tulleiden uusien Reikisuuntausten tuomien kokemusten valossa?
...Norlamon kuoleman (2000) jälkeen laajempaan tietoisuuteen tulleen kaiken päinvastaiseksi kääntäneen uuden Usuihin liittyvän tiedon valossa?

Voiko siis Takatan Reikiä kutsua ollenkaan alkuperäiseksi Reikiksi? Voisiko Reikin alkuajoista ottaa oppia nykyaikaan? Varsinkin, jos Reikin juuria halutaan kunnioittaa... Vai pitäisikö kunnioittaa automaattisesti alkupistettä eli minun vain sitä 1,5 vuoden pätkää, kun olin takatalainen 2000-02? Miksi siinä olisivat "Reikijuureni"? Silloin oli sitä paitsi vain vähän tietoa ja vaihtoehtoja opettajissa. Ja Reiki oli silloin ainoa tietämäni kosketusenergiahoitamiseen liittyvä menetelmä. - Arvostan toki sitä, mikä on silloinkin kohtaamisissani ihmisissä ollut hyvää... Ja hoidoista minulla on paljon hyviä kokemuksia. Mutta miten voimme tietää, mistä milloinkin hoidoissa on ollut kyse? Jos haluamme kokemuksellisesti tietää, mitä Reiki on, niin sitähän pitää verrata johonkin asialliseen eikä ei-mihinkään. - Esimerkiksi Reiki I -hoitoa voisi verrata samantapaiseen, ei-reikiläisen tekemään taktiili stimulaatio -hoitoon...

Ja jos takatalaisuudesta keskustelemme, niin eikö tärkeintä ole tarkastella varsinkin nykyajan vaikutusvaltaisimpien takatalaisten vaikuttamista?

Mitä Reikienergiaan tai -tyyliin tulee... niin mielestäni se on virtaavuutta, esimerkiksi avoimuutta. Takatalaisuudessa sitä on hyvin vähän. Oikeastaan kaikki muutoksen mahdollisuus on jäädytetty, jopa hinnat.. Toisin kuin mikä innovatiivisuus oli Usuin aikana ja monin paikoin hänen kuolemansa jälkeen. - En tarkoita, että takatalaiset olisivat välttämättä tavallisia ihmisiä sulkeutuneempiakaan, vaan sitä, etten ole vain huomannut, että Reiki olisi heidän avoimuuttaan lisännyt tai että he puhuisivat avoimuudesta arvonaan. Kuten tästäkin ketjusta näkyy. (Jos siis joku on avoin ihminen niin kokemukseni mukaan hän oli sitä ennen reikiläisyyttäänkin.) Toki voi olla, että takatalaisessa kulttuurissa tässä viime vuosina jotain on muuttunut - kertokaahan, jos esim. hoitoryhmäkulttuurissa on jotain muuttunut.

Mielestäni virtaavuus tarkoittaa sitä, että kyetään keskittymään siihen hyvään, mitä on. Ja koettaa antaa parasta. Mutta virtaavuus ei voi tarkoittaa automaattisesti vaivattomuutta. Varsinkaan Usuin tyylin mukaisuudessa, koska Old Age -tyylissä harmonia/positiivisuus ei ole välttämättä ollenkaan sitä. - Sehän näkyy Usuin opetuksessa: 2000 oppilasta... Kahden Reikiopettajani mukaan vain osa pääsi II-tasolle, osa heistä III-tasolle... III-tasolla vuosien koulutuksen jälkeen vain Eguchi ja Hayashi läpäisivät kaikki testit ("levels")... Eikä III-tasolta voinut siis valmistua, vaan jokainen lopetti silloin kun halusi...

Olisiko siis aika suhtautua nöyremmin ja laajemmin näihin asioihin? Nöyrästi hyväksyä tosiasiat, kuten ettei Hayashillakaan ollut aikaa opettaa seuraajaansa tai valita häntä rauhassa ajan kanssa. Taas elämä heitti Reikin eteenpäin viejälle jotain kovaa: asepalvelusvaateen. 1937 Hayashi kutsui kiireesti oppilaansa luokseen ja teki Seppukun. Takata jäi yksin Länteen monopoliasemaansa ilman käsittääkseni mitään kontakteja Usuin oppilaisiin... - Ja nyt uuden tiedon valossa, jos vähitellen omaan tahtiin omaksumme jotain Idän Reikin suunnista.. herää jossain vaiheessa myös kysymys, mihin takatalaisuutta ja muita läntisiä versioita Usui Reikistä tarvitaan ylipäätään.
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 06 Syys 2012, 09:42

Yleisesti ottaen: montakohan Reikihoitajaa/Reiki Masteria Suomessa on, joiden reikilinjassa ei olisi joku tai useampia seuraavista henkilöistä:
- Hawayo Takata
- Phyllis Furumoto
- Wanja Twan
- Aila Norlamo.

Rick Rivardin oppilaat ilmeisesti ainakin. Luulenpa, että tietoa tästä on vähän tarjolla, ja vähän sellaisia henkilöitäkin.
Kari Pauluksellakin on kaksi linjaa, toinen Lissu Kaivolehdon kautta sisältää Takatan, Twanin ja Norlamon, toinen on Usui Reiki Ryoho Gakkai -perinteistä japanilaista, johon hän on aktiivisti perehtynyt.

Kyllä, kyseenalaistaminen on osa oppimista ja edistymistä. Se ei kuitenkaan minusta aina merkitse sitä, että kaikki wanha tieto viskattaisiin romukoppaan ja menettäisi merkityksensä.

Aila Norlamo toteaa jossain kirjassaan, en muista missä, enkä muista tarkkaa sanamuotoa, oppineensa paljon ja paljon unohtaneensa.
Tähän minusta liittyy se opiskeluun ja elämään yleensäkin liittyvä elävän prosessin kulku, että ensin oppilas opettelee sokeasti sen, mitä opettaja (tai vanhemmat, isommat lapset, esivalta yms.) sanovat, sitten hän alkaa epäillä, kokeilla omia siipiään ja lopuksi hän luo oman näkemyksensä asiasta ja ryhtyy noudattamaan sitä. Kunnes mahdollisesti kyseenalaistaa senkin ja alkaa jälleen kehitellä jotain uutta.

Suomalaisen reikitietämyksen ohuutta perustelen sillä, että meillä on kyllä pääsy tiedon lähteille, mutta riittämättömästi kielitaitoa ja vähän suomeksi käännettyä alan kirjallisuutta. Tietääkseni suomeksi on vain Grand Master (?) Lena Johanssonin teos, Matthew Swordin, Aila Norlamon, Distel-Wellmanin, Sari McGlinnin ja Giuliana Lomazzin teokset, joista viimeinen lienee tuorein, jota en ole lukenut. Lomazziin liittyvät nettisivut vaikuttavat olevan enimmäkseen italiankielisiä, lisää kielimuuria.
Ruotsinkielistä kirjallisuutta on saatavissa, Arjava Petterin teoksistakin on ainakin yksi käännetty ruotsiksi. Nykyään melko harvat suomalaiset kuitenkin pystyvät hyödyntämään ruotsinkielistä aineistoa.

Mainittuja suomenkielisiä teoksia voi arvioida kukin käyttäjä oman käyttö-, tutkimus- ja oppimistarpeensa kannalta. Aioin takavuosina itse ryhtyä kumppanin kanssa suomentamaan Arjava Petteriä, mutta asia jäi sikseen. Yleisimmät lehtiviitteet suomenkieliseen aineistoon ovat usein naistenlehtien hyvinvointiartikkeleja koskevia. Asia ei sielläkään sinänsä ole ollenkaan huono juttu, päinvastoin, mutta ei anna varsinaiselle alan opiskelijalle lisätietoa. Mistäpä löytyisi hyvä kääntäjä Beckettille?

Meillä käännetään jatkuvasti romantiikka- ja väkivaltagenreen kuuluvaa materiaalia, koska sille on vilkkaat markkinat. Rhoda Byrnen Secret-sarjaa suomennetaan kiitettävän nopeasti. Se edustaa mielestäni kuitenkin angloamerikkalaista hyvinvointikulttuuria, josta toki on löydettävissä henkisten lakien juuret, mutta joka ei välttämättä palvele henkisen tien kulkijaa pitemmälle, puhumattakaan Reiki Do:n etsijöistä.

Niinpä netissä vilahtelevat pikakouluttajat saattavat tästäkin syystä saada meiltä kiitollisia oppilaita...

rakkaudella, >>33>>
Nimim. wanha historiantutkija. :mrgreen:
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 12 Syys 2012, 14:44

Kiitos Lomazzi-maininnasta, näköjään en ollutkaan kaikkea suomenkielistä lukenut.

Chevy: "Meillä käännetään jatkuvasti romantiikka- ja väkivaltagenreen kuuluvaa materiaalia, koska sille on vilkkaat markkinat. Rhoda Byrnen Secret-sarjaa suomennetaan kiitettävän nopeasti. Se edustaa mielestäni kuitenkin angloamerikkalaista hyvinvointikulttuuria, josta toki on löydettävissä henkisten lakien juuret, mutta joka ei välttämättä palvele henkisen tien kulkijaa pitemmälle, puhumattakaan Reiki Do:n etsijöistä."

Miten perustelet tuon ja keihin viittaat "Reiki-Do:n etsijöillä"? Itse en tiedä yhtään ihmistä, jonka voisin oleellisesti noin leimata. Olen ensisijaisesti korostanut tässä ketjussa, että on varmaa tietoa Usui-Do:sta (joka siis ei sisällä käsiasentoja, koska niitähän Usui ei kehittänyt) ja muuta Usuin elämää. Olen viitannut ensisijaisesti tutkijoihin, joiden Reiki- ja muussa henkisen kasvun opetuksessa en ole ollut. Olen ymmärtänyt, että he ovat ensisijaisesti opettajia, eivät etsijöitä, vaikka avomielisiä uusille näkemyksille varmaan edelleen. - No tietysti, jos joku osaa englantia huonosti ja lukee sillä vain joitain Reikihistoria-artikkeleita, niin ei se ehkä paljoa auta... Voiko kuitenkaan minkään sortin mestari olla ihminen, joka ei osaa planeetan yleiskieltä ammatillisissa asioissaan?

Miten te muut hahmotatte Suomen Reikitilanteen? Onko tilanne niin paha, että näistä esiin ottamistani tabuaiheista pitäisi vaieta, koska jotkut lyhytjänteiset ohittavat esimerkiksi Chevyn tarjoamat pitkät kurssit ja menevät "netissä vilahtelevien pikakouluttajien" luo, keitä ikinä nuo ovatkaan? Eräs mielettömyys Reikikoulusta esittävän asiakkaan tilanteessahan on se, ettei missään ole mitään kunnollista kokonaisnäkemystä Reiki Masterien/opettajien ajattelusta... Takatalaisuuteen kuuluu takertuminen kaikenlaisiin muotoihin ja siksi Reikilinjat varmasti kiinnostavat. Itse olen kiinnostunut siitä, mitä Reikiopettajat ihan oikeasti ajattelevat nykyhetkessä... Suurin osa Suomen reikihoitajista ja -opettajista on tunnetusti saanut vihkimyksensä opettajalta, jolla on Takata Reikilinjassaan. Mutta ei heidän ajattelunsa silti ole mielestäni niin lähellä Takatan linjaa, että heitä voisi kutsua takatalaisiksi. (Tarkoitan paljon muutakin kuin Takatan 10 000 USD:n veloitusta Reiki Master -koulutuksesta, mikä on nykyrahassa paljon enemmän.) Se kannattaisi muistaa, jos kirjoituksiani lukee.


Chevy: "Kyllä, kyseenalaistaminen on osa oppimista ja edistymistä. Se ei kuitenkaan minusta aina merkitse sitä, että kaikki wanha tieto viskattaisiin romukoppaan ja menettäisi merkityksensä."

Kukaan tässä ketjussa ei liene viskannut kaikkea esimerkiksi Reiki I -kurssilla oppimaansa romukoppaan. Omalta osaltani olen sen ilmaissut selkeästi. Minä ja varsin suuri osa Reikikurssin käyneistä Suomessa on kuitenkin viskannut niin paljon, että heidän osalta on melko merkityksetöntä muistella kaikkia opettajiaan omassa Reikilinjassaan. Taitaa olla niin, etteivät useimmat takatalaisuudesta etääntyneet suomalaiset ole valinneet tilalle mitään Reikisuuntausta. Monet ovat opetelleet muita energiahoitosuuntauksia. - Niiden kautta voikin hahmottaa sitä, mikä opituissa Reikisysteemeissä on parempaa ja huonompaa. Niinpä voi olla, että parhaat Reikiopettajat opettavat muutakin henkisessä kasvussa kuin Reikiä.

Vastaväitteenä jotkut heittävät Reikivirittyneisyyden tuoman intuitiivisuuden. Että sen myötä kaikki sujuu. Ja se voi näyttää todelta, jos Reikihoidosta on aina hyötyä. Itselläni on paljon esimerkkejä takatalaisten Reiki Masterienkin epäintuitiivisuudesta...


"Aila Norlamo toteaa jossain kirjassaan, en muista missä, enkä muista tarkkaa sanamuotoa, oppineensa paljon ja paljon unohtaneensa.
Tähän minusta liittyy se opiskeluun ja elämään yleensäkin liittyvä elävän prosessin kulku, että ensin oppilas opettelee sokeasti sen, mitä opettaja (tai vanhemmat, isommat lapset, esivalta yms.) sanovat, sitten hän alkaa epäillä, kokeilla omia siipiään ja lopuksi hän luo oman näkemyksensä asiasta ja ryhtyy noudattamaan sitä. Kunnes mahdollisesti kyseenalaistaa senkin ja alkaa jälleen kehitellä jotain uutta.
"

Muutos on tietysti elämässä luonnollista varmaan meidän kaikkien mielestä. Varsinkin Reikissä, jonka kehittäminen jäi selkeästi Usuilta kesken (esim. symbolit hän sai vasta viimeisen elinvuotensa aikana). Mutta Justin halusi selkeästi keskustella Reiki-ammatillisuudesta. Haki pätevää Reikikurssia. - Siksi tuo vertauksesi yleensä elämään on tolkuton. Ei ihminen mieti viihteilyä, jos hän miettii jo rahallisesti ja ajallisesti merkittävää Reiki Master -koulutusta. Ja miten niin muutosten eräs oleellinen syy eli lähes täysin suullinen opetus (muistiinpanot kielletty) olisi ihmiselle luontevinta?

Eikä ammatillisissa asioissa ole kovin yleistä eikä yleisesti arvostettua, että mestari/opettaja itsekin myöntää paljon unohtaneensa siitä perinteestä, jonka ehdotonta muuttumattomuutta haluaa vaalia ja oppilailtaan edellyttää. Edes uskontojen piirissä en ole törmännyt tuollaiseen. - Sitä paitsi Reikissä on huomattavan vähän asioita muistettavana verrattuna lähes kaikkiin muihin ammatteihin.

(Toki sitten kun opetukset on oppinut, on luontevaa, jos halutessaan lähtee omille teilleen. Eli Reikin taustalla olevassa buddhalaisuudessa edellytetäänkin opetusten muokkaamista itselle tosiksi.)

Justinille voisimme vastata: Jokaista opettajaa kannattaa testata hänen omien sanojensa mukaan... Esimerkiksi, en usko, että Norlamo mitään vääristeli. Mutta ihmettelen, että valmistuneena, jopa suurena Reikiopettajana, pidetään ihmistä, joka oli lähes koko ajan sairas, myös viimeisinä eli Reikivuosikymmeninään. Varsinkin kun Takatan Reikiopettaja-todistuksessahan oli se, että Takata on erikoistunut hoitamiseen keskittyvään Reikiin. Ja Norlamon aatokset eivät kaukana Takatasta olleet eli häntä voi takatalaisena pitää.

Reikilinjaisuus ja muut muodollisuudet eivät siis ole välttämättä niin oleellisia kuin Chevy esittää.
Tässä lisäperusteluja.
* Takatalaisuuden piirissä jopa Mikao Usuin Reiki ry:n sivuilta olen lukenut (ainakin jokin vuosi sitten), että heidän piirissään Reikiopetus on 10 vuoden sisään paljon muuttunut, vaikka siitä ei ole tapana puhua.
* Ihminen voi opettajistaan riippumatta löytää totuudet ratkaisevasta: Reikin kehityksestä Usuin aikana ja sen jälkeen vuoteen 1937.
* Lisäksi on oleellista Reikin lisäksi kaikki muukin, mikä on vaikuttanut ihmisen kehitykseen hoitajaksi/opettajaksi. Merkittävä osa reikiopettajista ja -hoitajista on opiskellut virallisestikin selvästi Reikistä poikkeavia energiahoito- ja henkisen kasvun systeemejä.
* Se, että esimerkiksi Paulus esittää itsellään olevan myös takatalaisen Reikilinjan, ei välttämättä merkitse käytännössä mitään. Tai vaikka merkitsisi, niin ei se ole mikään todiste siitä, että Idän ja Lännen Reikiä voisi mielekkäästi yhdistää. - Asioista tulisi voida keskustella suoraan eikä tuollaisiin pinnallisuuksiin/auktoriteetteihin vetoamalla.

Vaikutusvaltaisimmista takatalaisista Suomessa esimerkkinä voidaan hyvin ottaa kauan netissä olleet Kiviahojen näkemykset (heistä ainakin Jyrki on ollut vallassa Mikao Usuin Reiki ry:ssä):
http://www.kotkansiipi.com/wanja.htm
http://www.kotkansiipi.com/Oikeaoppista.htm
http://www.kotkansiipi.com/reikipaivilla.htm
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 13 Syys 2012, 06:57

Kirjoituksissani tällä foorumilla olen usein korostanut, että kerron oman mielipiteeni ja oman käsitykseni asioista, vaikka toisinaan komppaankin jotakuta tai jopa annan joidenkin ideoiden täällä foorumilla tai muualla vaikuttaa mielipiteeseeni. Toki voin viitata johonkin muualta lukemaani tai kuulemaanikin. Olen saattanut jopa esittää toisten esityksiin perustuvia päätelmiä ominani, asioita prosessoituani ja yhtäläiseen tai samankaltaiseen tulokseen tultuani. Nämä tilanteet tiedostaessani pyrin mainitsemaan lähteet, sikäli kun ne ovat tiedossani.

Reiki Do:n etsijöillä tarkoitan yleensä reikitiestä kiinnostuneita, joilla ei ehkä ole välttämättä koulutusta tai suurtakaan kokemusta kyseisestä asiasta.
Yhtä hyvin saatan tarkoittaa kyseisellä maininnalla niitä henkilöitä, jotka ovat jo Tien löytäneet, mutta etsivät lisää, uutta, erilaista tietoa ja kokemuksia, laajempaa tai syvempää informaatiota asioista - linjasta ja maantieteellisestä/aatteellisesta suuntautumisesta huolimatta. En koe tuolla maininnalla leimaavani ketään mihinkään erityiseen ryhmään kuuluvaksi. Mikäli joku tämän ketjun lukija tai muu henkilö tunnistaa tuosta viitteestä itsensä ja kokee itsensä loukatuksi, voin tarvittaessa esittää tällä foorumilla julkisen anteeksipyynnön - saattaahan olla jossain rekisteröity ryhmä Reiki-Do:n etsijät, josta en ole ollut tietoinen edellistä viestiä kirjoittaessani.

En ole tietääkseni tarjonnut missään minkäänlaisia kursseja tällä foorumilla, en pitkiä enkä lyhyitä. Olen useissa eri ketjuissa viitannut joihinkin kursseihin tahi oppimistilanteisiin; eri pituisiin, eri henkilöihin liittyen tai pelkästään yleisesti, mutta en ole edes ilmoittautunut hoitajaosioon.

Itse pidän reikilinjaa kiinnostavana lähteenä opettajaa tai hoitajaa valittaessa. Siitäkin ajatuksesta voi olla useaa eri mieltä.

Kertaan uudelleen, että mielipiteeni ovat itse muodostamiani eri lähteiden, vaikutteiden, päättelyjen ja ajatusprosessin, kenties toisinaan intuitionkin, perusteella, eivät absoluuttista totuutta, jota en usko edes olevan. Niinpä kuka tahansa voi niin halutessaan olla eri mieltä asioista, joita olen tässä tai muualla esittänyt.

Kaikella kunnioituksella, nyt päätän lopullisesti oman esiintymiseni tässä ketjussa.
Kaikkea hyvää kaikille ja kaikelle täällä mainituksi tulleille.
rakkaudella, Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

EdellinenSeuraava

Paluu Usui Reiki

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron