Reiki masteriksi 2 pvssä

Itäistä ja länsimaistunutta Usui Reikiä koskevat asiat ja ajatukset kysymyksineen

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 21 Elo 2012, 08:01

Kiitos, Frangipani.

Niinpä. Uusia koulukuntia tulee ja menee.

Kehitystä on runsaasti, mutta onko kaikki kehitys edistystä?

Turhaanpa vouhotin muutoksista, elämähän muuttuu kaiken aikaa.
Tarkoitushan on tietysti, että jokainen opettelee [minkä tahansa] asian ensin peruspiirteissään mahdollisimman hyvin
ja sitten alkaa soveltaa. Sovellettuaan ensin opettajan periaatteiden mukaan ihminen ryhtyy soveltamaan omien
ajatustensa mukaisesti.
Missä määrin niitä omia sovelluksia sitten voi kutsua "alkuperäisiksi" Usui Reiki -sovelluksiksi?

Ei Wanja Twan tuossa aiemmin mainitsemassani tilaisuudessa kutsunut omaa versiotaan Usuiksi tai edes Takatan versioksi,
vaan selvästi sanoi, että se on hänen omansa. Onneksi. En sitten tiedä, huomasiko hän edes itse puhuessaan, mitä sanoi ja teki,
vai oliko hänen oma näkemyksensä niin käytännön tilanteiden sanelema ja ajatuksiin juurruttama, että se pullahti esiin itsestään,
vaikka oli tarkoitus esittää nimenomaan Takatan hoitomenetelmiä. Takata-otteet lienevätkin viljalti käytössä kenties juuri siksi,
että niistä on enemmän tietoa kuin Usuin toiminnasta? Puhumattakaan II maailmansodan jälkeisestä poliittisesta tilanteesta, jossa
on kehitelty soveliaampia kuin viholliselta tulevia asioita.

Esityksessään WT toi ilmi sen, että hänen asuinalueellaan käytetään Reikiä varsin arkipäiväisiinkin asioihin ja häntä henkilökohtaisesti
pyydetään auttamaan kaikenlaisissa elämäntilanteissa, koska paikalla ei ole lähellä lääkäriä eikä eläinlääkäriä...niinpä toimintakin
lienee muotoutunut sen mukaan.

Arjavan "uusi" ajatusmaailma liittynee japanilaiseen Yamaguchien Jikiden-Reikiin. En ole tarkistanut, missä määrin se noudattaa sitä,
mitä Usui Reikiksi kutsutaan. Mahdollisesti enemmänkin Hayashi-version suuntaa.

Olen itsekin riittämättömästi paneutunut japanilaisiin opetuksiin. Täytynee perehtyä niihin lisää, ennen kuin kirjoittaa
mitään minnekään.

Olen myös tavannut henkilöitä, jotka käyttävät Reikiä tai Reikin kaltaista energiaa vaikka eivät ole saaneet minkäänlaista koulutusta tai viritystä siihen. Kysymys kuuluukin: ellei koulutusta/viritystä ole, miten käyttäjä määrittelee käyttävänsä juuri Reikiä eikä jotain muuta?
Esimerkiksi henkilö, joka minut vahingossa alunperin viritti, ei ollut koulutettu eikä itse viritetty, käyttää energiaa ja uskoo sen olevan Reikiä.

Kiitos, Seppo, Sinulle, kun otit asian esiin. Jatketaan harjoituksia. >33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Frangipani » 21 Elo 2012, 12:07

Hei Chevy,

Kiitos viestista.....

Voin vain kommentoida, etta jokainen tuntee sen sisallaan, jos on oikealla polulla. Reiki Tummon opetuksissa kaydaan vahemman teoriaa lapi, mutta kaikki 'kysytaan' sydamelta ja sinun oma sydamesi vastaa siihen, ilman, etta kukaan opettaja kertoo sinulle loppujen lopuksi vastausta....(=paan kaytto minimoitu:))

Tama on jotakin niin suurta, etta sita ei edes pysty 'kyseenalaistamaan' <333

K
Frangipani
 
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Marras 2011, 01:22

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 22 Elo 2012, 08:02

Kiitos, Frangipani <333

Näin myös minä koen Reikin big>3luv
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 23 Elo 2012, 11:42

Rose kirjoitti:Kiitos, Frangipani <333

Näin myös minä koen Reikin big>3luv

Onko sinulle siis suunnilleen merkityksetöntä yritys pitää Usui Reiki ja muut Reikisuunnat erillään?

Siihen erotteluunhan oleellisesti perustuu se, että keskustelemme nyt Usui Reiki -osiossa emmekä vaikkapa villissä suomi24:ssa. Ja molemmat suomalaiset Usui Reikijärjestöt. Niiden piirissä on edelleen kiivailuakin asiasta. (Perustelen tarvittaessa.)

Jos erillään pitämistä ei pidetä tärkeänä, suuriakin muutoksia voi tapahtua helposti sekä käsitteellisesti että käytännössä.

(Tämä vain neutraalina toteamuksena. En missään tapauksessa liittyisi kumpaankaan noista Reikijärjestöistä. Enkä ajattele, että niiden julkisissa kannanotoissa olisi täsmälleen totuus Usuin opetuksesta. - Nettiä selaillen vaikuttaa kuitenkin siltä, että Usui Reiki Ryoho -järjestön sivuilla on paljon lähempänä historiallista totuutta oleva kuva kuin mitä keskimäärin Usui Reikistä opetetaan. - Mm. koska niin paljon vielä hehkutetaan suomenkielistä Reikikirjallisuutta.)
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Frangipani » 23 Elo 2012, 13:51

Sydan tietaa, mika tuntuu oikealta. En ole opiskellut Usui Reikia enka muita reikikuntia ja siksi en lahde ottamaan niiden sisaltoon kantaa.

Reiki Tummo on vain yksi tyokalu avata sydanta ja itselleni se on sopinut hyvinkin <333 Reiki Tummo ei ole mikaan 'tahtain' vain puhdas tyokalu sydamen avaamiseen.

Usui Reiki:ssa kasittaakseni keskitytaan enemman parantamiseen kun taas Reiki Tummo:ssa keskittyminen on ihmisen spirituaalinen kehittyminen....Eri koulukuntia muodostuu ihmisten sen hetkisten tarpeiden mukaan ja siten uskon, etta emme ole oikeita henkiloita naiden asioiden arvioimiseen, varsinkaan, kun emme ole itse niihin mitenkaan syvallisesti perehtyneet... <333
Frangipani
 
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Marras 2011, 01:22

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 23 Elo 2012, 20:32

Saamani opetuksen mukaan Usui Reikin ensimmäinen tavoite on henkilökohtainen henkinen kasvu.
Tarkoitus on itse hoitaa itsensä kuntoon ja sitten vasta ryhtyä hoitamaan toisia.
>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 24 Elo 2012, 22:02

Hei Seppo ja kaikki muut big>3luv

Tästä näköjään kehkeytyy todella mielenkiintoinen keskustelu.

Itse olen niin maan perusteellisesti perinteisen Reikipolun kulkija. Aluksi luulin naivisti, että Reiki tarkoittaa kaikille suunnilleen samaa asiaa. Sitten heräsin huomaamaan uskomattoman erilaisten suuntausten kirjon. Siinäpä olikin minulle sulattelemista :mrgreen:

Lyhyesti voisi sanoa, että lukuisien erilaisten vaiheitten jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että on kysymys juuri minun omasta henkisestä kasvustani. Chevy sanoi asian hyvin kauniisti edellisessä kommentissaan.

Valo, Rakkaus ovat olleet aina olemassa, sanottiinpa niitä millä nimellä tahansa. Ei Reikillä ole yksinoikeus edustaa Valoa. Se on pisara suuressa meressä ja samalla koko meri kuten kaikki muukin hyvä energia.

Omaan Reikisuuntaukseeni kuuluu yhtenä osana perinteen vaaliminen eli kun minä osaltani välitän Reikienergiaa eteenpäin, vaalin Usuin oppeja, koska minusta minun kuuluu tehdä niin. Se tuntuu oikealta >>33>>

Energia on jatkuvassa liikkeessä. Ainut pysyvä on jatkuva muutos ja kehitys. Voi hyvinkin olla, että tänne länteen on tullut vajavainen opetus Reikistä, siitä on karsittu pois asioita, joita länsimaisten ihmisten olisi ollut vaikea ymmärtää ja jotka olisivat jopa voineet estää Reikin leviämisen länteen. Ehkäpä nyt olemme, suuntauksista riippumatta, valmiita vastaanottamaan aitoa, perinteistä Reikiopetusta Japanista.

Avoimin mielin, vastaanottavaisin sydämin <333
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 25 Elo 2012, 18:12

Hei Rose, Minullekin on ihan ok, että jotkut haluavat käyttää Reiki-sanaa henkisen kasvun systeemeissään, joissa ei edes yritetä seurailla Usuita. Vaikka niitä suuntauksia on useita kymmeniä. Ja suvaitsevaisuuteni liittyy mm. sanaan Reiki = jumalallinen elämänvoima (pinnallisesti käsitettynä määritelmä on noin lyhyt). Se on niin yleinen ilmaus. Eikä Usui kyseistä sanaa edes keksinyt... Lisäksi jos Usui Reikin mainetta ajatellaan, niin miksi siitä pitäisi huolehtia, jos on omaksunut Usuin Reikifilosofian. Ihmiskunnan henkinen kasvu tuskin on noin pienistä asioista kiinni nykyään, monistakin syistä...

Mutta entä Usui Reiki? Hyväksyn muutoksen. Eikä minulla ole säilyttävää tai lokeroivaa asennetta, vaan koetan suuntautua aina parhaaseen. Mutta sinä olet ilmoittanut kannattavasi perinteistä Reikiä. Eli eikö perinteiseksi väitetyn Reikin tulisi olla lähellä sitä, mitä Usui opetti? Kirjoitat olevasi avomielinen mutta toisaalta niin kuin et olisi lukenut uudesta tiedosta, jota on nyt yli 10 vuotta ollut Lännessä.

Varmasti enemmistön ykkösmotiivi tulla Reikikurssille on oppia se, mitä Usui opetti.
(Enkä tarkoita rakkautta ja valoa. - Kaikki sanailevat rakkaudesta ja valosta kun haluavat myydä jotain henkistä tai vaientaa jonkun joka haluaisi nähdä tarkemmin. Ja vaikka jotenkin vakuuttuisinkin jonkun valoisuudesta ja rakastavuudesta Reikiopetukseen liittyen, niin jos emme tiedä, mitä Usui opetti, on mahdotonta vastata tämän ketjun aiheeseen. Siis tulisiko Reikiopetuksen kestää kaksi päivää vai loppuelämän. (Yleensä tai jonkun yksilön kohdalla.) Siinä on jo rahallisesti todella hurja eroavuus. Puhumattakaan siitä, että toiset tavat ymmärtää Usui Reikiä ovat suorastaan kaupallisia toimintatapoja ja energiamystiikkaa, toiset taas ovat Old Agea... Itse olen löytänyt viitteitä vain siitä, että Usui on ollut Old Age -opettaja ja vielä kokonaisvaltaisen henkisen kasvun tyyliin... Beckett'n kirjan myötä arvostan häntä nykyisin enemmän kuin koskaan.) - Yleensä systeemit opiskellaan kunnolla ja vasta sitten päätetään, pidetäänkö ne vai muokataanko vai luovutaanko.

Myös Usui Reikin suuntauksia on kymmeniä ja jotkin niistä ovat kaukana toisistaan olevia. Lisäksi on (suuntauksista) vapaita Reikiopettajia. Mikä on siis ykköslähteesi Usui Reikiin? Minun näkökulmastani alkuperäistä Usui Reikiä välittävät nykyisin maailmassa vain yksittäiset vapaat Reikiopettajat Chris Marsh, Taggart King, ilmeisesti Andrew Bowling, jossain määrin Dave King... Siis Usuin monia oppilaita haastatelleet. Marsh haastatteli 2000-01 peräti 12 Usuin oppilasta. - (Ja Dave King haastatteli myös Usuin oppilaan Eguchin oppilasta.) - Ja edellä mainittuihin, varsinkin Taggart Kingiin, nojautuva Don Beckett opettaa myös Reikiä suunnilleen näkemykseni mukaan.

Viime mainitun 18.8.-viestissäni alun osalta linkittämäni kirja on nykyisin Reikimaailman vaikutusvaltaisin ja järkyttävin kirja. Sitä on ilmeisesti koetettu vaieta kuoliaaksi Suomessa. Vastaavasti.. muistan vuosituhannen vaihteen, jolloin konservatiivit ilmaisivat, etteivät koskaan tule lukemaan Swordin kirjaa. Sitten se tuli suomeksikin ja se vauhditti ihmisten etääntymisiä Reikistä. Varmaankin melkein kaikki Reiki I -kurssin käyneet ovatkin Reikistä pitkälti etääntyneet. Monet vain hämmentyivät, mihin teho tai motivaatio harjoitella katosi... - Mutta nykyisin Beckett'n kirja on Swordin kirjaa kymmenen kertaa suurempi pommi. Ja tuo muun ohessa loistavan ymmärryksen: taustoituksen, minkä myötä voimme ymmärtää takatalaisesta Reikistä ettäntymisen olleen terve reaktio. Emme olleet siis huonoja energiahoitotaidoissamme ja intuitioissamme siitä, mikä on luonnollista! - Eli jos vaikkapa sivulle 40 asti kommentoisit sitä Beckett'n kirjaa? Yhtä järkyttävänä se jatkuu linkittämäni sivun jälkeen sivulta 74 sivulle 169 asti. Jos ajatellaan sitä, mitä ihmisille on yleensä opetettu. (Loppu kirjasta on vähän muuta.) - Se on toki vain yksi kirja. Mutta siinä on tutkailtu vertaillen monia aivan erilaisia opettavia lähteitä. ( Usui Reiki Ryoho Gakkai, Usuin elossa olleita oppilaita (ei URRG:n jäseniä), ym.) - Vertaa sitä vaikkapa takatalaisen Reikiopettaja Simo Ollilan sivuston luetteloihin. Paljon lähdekirjoja, mutta tuntemani niistä ovat spekulatiivisia...

Asian ydin tässä käsitysten erilaisuudessa. Voisitko siis kertoa jotain oleellista siitä, mitä Usui mielestäsi opetti? Ja perustella se ainakin lähdeviittein? Silmällä pitäen vastaamista tämän ketjun aiheeseen.

Usui Reikiläiset lienevät yhtä mieltä siitä, että Reiki on ensisijaisesti henkisen kasvun menetelmä ja että siihen kuuluu toissijaisesti hoitaminen. Mutta tuollainen yleistieto on hyvin vähän, jos harkitaan merkittävää panostamista johonkin, missä toiminnan perustana tulisi olla usko siihen, että toteutetaan Mikao Usuin systeemiä.

Itse käytän "Usui Reiki" -ilmausta vain teknisistä ymmärrettävyyssyistä. (Opettajien ketjut Usuista alkaen...) Sisällöllisesti en pidä mielekkäänä kutsua tietämiäni Usui Reiki -suuntauksia Usui Reikiksi, koska se vähintään mielleyhtyy Usuin opetuksen jatkamiseksi. Olenkin ainakin vuoden 2002 alkupuolelta alkaen ollut selkeästi Reikisuuntausten ulkopuolella, vaikka 2002 takatalaisella kävinkin yleisestä mielenkiinnosta kertaamassa Reiki I:n kun hän maksutta oma-aloitteisesti tarjosi. Ja koska käsityksiä on niin monenlaisia, olenkin antamissani lähihoidoissa 00-luvun puolesta välistä alkaen kommunikoinut mieluummin sanalla "kosketusenergiahoito" kuin Reiki.


Rose: "Voi hyvinkin olla, että tänne länteen on tullut vajavainen opetus Reikistä, siitä on karsittu pois asioita, joita länsimaisten ihmisten olisi ollut vaikea ymmärtää ja jotka olisivat jopa voineet estää Reikin leviämisen länteen."

Korkeammista tarkoituksista ei voi tietää... Yhdysvaltalaistan pinnallisuudesta ja sotapropagandan tuomista ennakkoluuloista japanilaisten suhteen sodan jälkeen tiedetään... Toisaalta yhdysvaltalaisia oli jo silloin hyvin paljon ja Takata Usui Reikin suhteen Japanin ulkopuolella monopoliasemassa. Hän julistikin olevansa ainoa Reikin edustaja maailmassa... Ja löytyihän isoista joukoista yhdysvaltalaisia jo viimeistään 60-luvulla syvällisyyttä ja henkisyyttä vähintään yhtä syviin ja älyllisesti vaativampiinkin kuin mitä kenenkään Reikiopetus voi olla: esimerkiksi Chögyam Trungpan ja J. Krishnamurtin opetusten innokkaaseen vastaanottamiseen. - Ennemminkin Takatan opetuksen puutteita, lisäyksiä ja vääristymiä on syytä etsiä muusta: hän itse halusi luoda pinnallisemman, kaupallisemman jne. systeemin. Hän itse Beckett'n kirjan mukaan halusi joissain opinkohdissa muokata opetustaan spiritistisen elämänkatsomuksensa suuntaan (hän oli minister eli merkittävässä asemassa kirkossaan). Eikä hän alun perinkään saanut kunnon opetusta. Hän ei koskaan edes tavannut Usuita. Ja hän sai opetuksensa Usuin oppilaalta Hayashilta. Chris Marshin haastattelemien Usuin oppilaiden mukaan Japanin ulkopuolisen maailman saama sanoma Usuista vääristyi jonkin verran jo ennen Takataa: koska Hayashi ei ehtinyt oppia koko systeemiä saatuaan Usuin varhaisen kuoleman vuoksi häneltä opetusta liian vähän aikaa, 9 kk. (Beckett (2009 versio): Reiki - The True Story, s. 19).)
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 25 Elo 2012, 19:46

Heipä hei big>3luv

Sinulla on aika mielenkiintoinen lähestymistapa asioihin, tunnut pohtivan asioita melko laajasti.

Minä taas lyllerrän tyytyväisenä eteenpäin omalla polullani, pohdiskelen varmaan paljon pienempiä juttuja.

Tietoni Reikistä pohjautuvat Reiki Masterini opetuksiin, Aila Norlamon kirjaan Elämän oppilapsi sekä Rauli Pitkäsen kurssiin ja kirjaseen vanhoista japanilaisista tekniikoista. Satunnaisesti luen jotakin, jos aiheeseen liittyvää löytyy joko lehdistä tai kirjoista, johdatus toimii siinäkin. Sekä tietysti piipahdan täällä foorumilla kurkistelemassa kuulumisia. Ja varmaan myös omilla henkilökohtaisilla kokemuksilla on paljon merkitystä myös, kokemuksilla Reikienergiasta.

Kunnioitan kovasti Reiki Masteriani sekä Aila Norlamoa hänen kirjansa ja elämäntarinansa vuoksi. Olen kiitollinen kaikille Mastereille, joitten perintönä olen saanut upea Reikienergian. Saan itse vastaanottaa energiaa koko olemukselleni ja saan mahdollisuuden myös välittää sitä eteenpäin. Rauli Pitkänen taas on tärkeä henkilö tuomassa vanhaa japanilaista oppia Suomeen. Siis minun mielestäni :mrgreen:

Olen oikein tyytyväinen elämääni kaikinpuolin enkä ymmärrä olevani mistään kehityksestä paitsi. Reiki kehittyy kokonaisuutena ja minä itse yksilönä. Itse koen tärkeäksi oppimisen oman kokemukseni kautta.

Hyvää jatkoa sinulle elämän tutkimusmatkalla >>33>>
Viimeksi muokannut Rose päivämäärä 26 Elo 2012, 17:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 26 Elo 2012, 14:43

Kiitos kommenteista, Chevy :)
21.8.12.-kommentissasi oli harvoin julkisissa Reikipiireissä näkemääni avarakatseisuutta ja rehellisyyttä! Kommentoin alla kuitenkin enemmän kuitenkin 20.8.-viestiäsi. Asian ydin ei ole siinä, mitä joku joskus on sanonut, vaan siinä, mitä Usui Reikillä ymmärrämme. Kuten Reikienergialla. Ja tilanne julkisuudessa on se, ettei Reikihistorian käsittelyä voi ohittaa. Tai jos ohitetaan, niin silloin Usuin nimeen ei pitäisi viitata Reikistä puhuttaessa. (Se käy minulle kyllä aivan hyvin, jos Usuihin ja muihin auktoriteetteihin ei sokeasti vedota.) Asiassa olisi myös ainakin aiemmin takatalaisina esiintyneillä opettajilla suuri vastuunottamisen paikka. Eli tällä hetkellä he rakentavat netissä vaikutelmaa siitä, että uusi tieto sopii yhteen vanhan, jopa Norlamon kanssa, vain pienin korjauksin. Vaikka tilannehan on se, että on mm. ainakin 12 Usuin oppilaan lausunnot, joiden mukaan totuus oli monessa kohdin päinvastainen kuin heidän toisen käden lähteensä, Takatan opetus. Ja muuta oleellista...

Historialliset kysymykset ovat siis yksi kokonaisuus.
Toinen asia on sitten se, mitä Reikiopetuksen tulisi olla nykyisin ja milloin tarkalleen ottaen vaikkapa jonkin linjan Usui Reikiopetus on niin kaukana lähteestään että sille pitäisi keksiä uusi nimi. - Tuollaisiin en ota nyt kantaa.
Paitsi että epämääräisellä puheella "Reikienergiasta" tai sen muutoksesta ei pitäisi hämärtää kuvaa opetusten muutoksista ja nykyisenkin opetuksen ristiriidoista.


Muutoksesta
Kertomasi Twanin tapausta vastaavia tiedän itsekin. Ne ovat vakavia huolimattomuuksia, joista on syytä julkisuudessa kertoa, koska kyse on ammattilaisuudesta. - On hassua, miten kivenkovaan muuttumattomuuden nimiin vannovatkin ovat jääneet kiinni siitä, että ovat merkittävästi muuttaneet perinnettään. (Enemmän kuin symbolien kirjoittamisen käsialan muuttumiset ovat.) Esimerkiksi vuonna 2002 Reiki I -kurssillaan Leila Andersen hehkutti yhteensopivuuttaan Norlamon kanssa. Mutta opetti aivan erilaiset käsiasentotekniikat kuin Norlamo kirjassaan Elämän oppilapsi, s. 41-42. Kuitenkin on mielestäni paras ohittaa nuo tuollaiset! Ne ovat pienehköjä tapauksia verrattuna Beckett'n ja kumppanien löydöksien erilaisuuteen aiempaan opetukseen nähden.

Toivotan toki hyväsuuntaisen muutoksen tervetulleeksi. Mutta mielestäni olisi parempi, jos Reikimaailma muuttuisi yhteistyössä kun se kerran joka tapauksessa joka vuosikymmen selvästi muuttuu. Eikä em. tapauksien tyylillä (individualismia, kaupallista kilpailua, salailukulttuuria?). Kuitenkin Usuin menetelmä on mielestäni laaja, hieno, syvä sekä edelleen paljolti malliksi ja inspiraatioksi kelpaava.

Jo kauan ennen Paulusta seurueineen (heidän 2004 kesän matka) Reikineuvojani haki useamman kerran tietoa Japanista. 00-luvun puolivälissä hänen kanssaan keskustelujeni ja Beckett'n kirjan myötä minulle on ollut ilo huomata Usuin menetelmän ei-takatalaisuus lähes kaikessa. - Muun muassa se, että Usui painotti opetuksessaan fyysisen kehon puhtauden ja kunnon merkitystä henkisessä kasvussa. Asia, mitä en ole koskaan kuullut liitettävän takatalaisuuteen. Ja se, että Beckett'n kirjasta omaksumani Usuin käsitys Reikihoitamisesta ei ole kanavointia, vaan ykseyshenkinen, ajaton/välitön (resonanssinen), ydinolemukseltaan samantapainen kuin eniten arvostamassani energiahoitomenetelmässä Self-Identity Ho'oponopono... (Siis ei kanavoimisen kokemisesta haittaakaan ole mutta ei se ole parasta ja parantumisprosessin ydin.) - Nykyisin arvostankin Usuita todella paljon, enemmän kuin koskaan.


Miten Usui koulutti? / näyttö
(Sivunumeroilla viittaan alla siihen Beckett'n kirjaan.)
Tarkoitat ilmeisesti: miten hän hoiti hommat aivan viime vuosinaan tai vuodesta 1912. Sitä ennenhän hänen opetuksensa perustuivat Tendai-buddhalaisuuteen ja shintolaisiin harjoituksiin. (Ja omana kommenttina: tietysti hänen muuhunkin laajaan opiskeluunsa kohti henkilökohtaista täydellistymistä.) - Esim. s. 8-9.

Näyttökysymyksessä olit 20.8.12. mielestäni liian ankara. Ankarampi todistelujen edellyttäjä kuin tuomari olisi Suomessa monessa pitkiin langettaviin tuomioihin johtavassa oikeusjutussa. (Ks. s. 9.) 21.8. kirjoitit yleisluontoisesti toiseen sävyyn, mutta et tarkentanut, mikä näyttö sinulle riittää... Miten siis tarkemmin ottaen ajattelet?

Elämässä on vain joskus yllättävyyksiä, minkä vuoksi oikea tieto katoaa. Ja meille on toistettu takatalaisia uskomuksia niin valtavasti, että uusi tieto voi aluksi tuntua vähintään hämmentävältä. Kuitenkin joillekin väitteille on jotain näyttöä ja joillekin ei mitään. Tällä hetkellä takatalaiset keskittyvät edelleen luomaan kuvaa siitä, että takatalaisen opetuksen ja Usuin opetusten välillä olisi paljon samaa.

Niin ei kuitenkaan ole. Usuin antamasta opetuksesta Beckett'n kirja mainitsee yksityiskohtia mm. s. 7, 9, 38, 212; 100; 105-6 ja 156-7; 159-161; 165-166 ja 169. - Siitä, miten hän opetti ja ei opettanut: mm. s. 28-30. Ja - arvatenkin ensisijaisesti takatalaisuuden ja Usui Reiki Ryoho Gakkain vaikutusvaltaisuuden vuoksi - paljon myös siitä, miten Usui ei opettanut: mm. s. 71, 79, 81, 115. Lyhyesti sanottuna suurin asia on se, että Usui opetti useimmissa kohdissa päinvastoin kuin takatalaisuudessa esitetään.

Mielestäni Usuin oppilaiden suullisille todistuksille on annettava suurempi painoarvo kuin Takatan eli toisen käden näkemyksille! (Ks. syistä myös viestini 25.8.)

Beckettn kirja perustuu monen ihmisen pitkäaikaiselle tutkimukselle. Eniten kirjoittajansa omalle Reikipolulle vuodesta 1991. Ja Taggart Kingin näkemyksille. King on saanut jakaa Chris Marshin haastattelututkimuksen aineiston. (s. 15) Marsh haastatteli vuosina 2000-01 peräti 12 Usuin oppilasta, joista yksi tapasi Usuita lähes joka päivä 7 vuoden ajan 1920-26. Samaan aikaan esimerkiksi Usui Reikijärjestöjen ehdoton auktoriteetti, Ushidalainen Usui Reiki Ryoho Gakkai (URRG), on tyyliltään epäilyttävä. (Ammattisotilaiden perustama, äärielitistinen, -sulkeutunut ja henkilöpalvonnassaan alusta alkaen valheisiin asti mennyt uskonnollinen järjestö. (s. 7-9, 16-). Täydellinen konservatiivisuudessaan eli yhtään pois otettavaa eikä parannettavaa siitä, mitä se esittää Usuin systeemiksi, ei ole löytynyt 90 vuoden aikana.)

URRG:stä Beckett kirjoittaa yhteenvedossaan meilien vaihdosta 2002-05 tutkija Dave Kingin kanssa [seuraavassa preesens viittaa em. ajankohtaan (1. versio Beckett'n kirjasta on vuodelta 2002) ja viitatut oppilaat selvästikin tarkoittavat tilannetta Usuin kuoleman jälkeisinä vuosina]: "It is clear from discussions with several still-living students of Usui, Hayashi and Eguchi (which includes the nun Suzuki that is in communication with Chris Marsh) that there were several versions of Usui's system and none of them were gakkai (most were kenkyukai)." (s. 114 - Kenkyukai = Hayashista alkava Usui Reikilinja.)


Aihetodisteet
Sitten on myös aihetodisteita siitä, miten Usui on erittäin todennäköisesti opettanut. Kaikki löytämäni viittaa johdonmukaisesti siihen suuntaan, että Usui oli vanhojen viisausperinteiden mukainen henkinen opettaja. Old Age -opettaja...

Esimerkki. Takata uskontoneutraalisti Usui Reikiopetuksensa viedessään sen laajalti kristilliseen Yhdysvaltoihin. Sai varmasti siten laajemman suosion. Mutta meille luulisi joka tapauksessa olevan tärkeää se, että Usui oli koko ikänsä japanilainen ja buddhalainen. Ne ovat mielestäni vaikuttaneet hänen kirjoittamiinsa Reikin eettisiin periaatteisiin. Usui oli myös shintolaisuuttakin harjoittanut. Eikä ole näyttöä, että Usui olisi kapinoinut noiden henkeä vastaan. Miksi hän olisi siis opettanutkaan niistä vaikuttumatta vuoden 1912 jälkeenkään?

Asiasta on suoria lausuntojakin. Chris Marshin haastattelemat Usuin oppilaat ovat tuoneet ilmi kuvan siitä, että Usuin menetelmä oli vaikuttunut buddhalaisuudesta ja hieman shintolaisuudesta ja taolaisuudesta. (Ja kolme Usuin oppilasta kehittivät Reiki I -kurssilla yleensä esitettävän käsiasentotekniikan. Jne. Kuten Beckett hienosti selvittelee. Beckett tuo realistista kuvaa aiemman mm. "Usui kanavoi yksin tyhjästä kaiken" -tyylin tilalle.) Niin, etten voi suositella Usui Reikiä esim. fundamentalistikristityille. - Tietysti voi olla, että Usui olisi keksinyt kristityille jonkin sovelluksen, jos olisi ollut heidän kanssa kauan aikaa, koska onhan monta tietä samoihin päämääriin. Mutta emme voi tietää, miten olisi käynyt. Buddhalaisille ja shintolaisille hän antoi II- eli Okuden -vaiheessa omat sovelluksensa samaan päämäärään - edellisille buddhalaisia meditaatioita, jälkimmäisille kotadama-soinnutuksia (toning). (s. 165-6). Mutta buddhalaisuus ja shintolaisuushan olivat Usuin itsekin harjoittamia Japanin ikiaikaisia uskontoja.

Noista aihetodisteista voisi jatkaa pitkäänkin. Siinä olisi suuri henkisen kasvun paikka takatalaisille. Vaihtaa opittuja uskomuksia päinvastaisiksi.

Kyse on mm. siitä, oliko Usui Old Age- vai takatalaisittain uskontoneutraali ja New Age -valtavirran tyylinen opettaja. Viitsimättä pidentää viestiä, ymmärrätkö, mitä tarkoitan?
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

EdellinenSeuraava

Paluu Usui Reiki

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron