Värien tajuaminen

Ajatelmia ja pohdintaa erilaisista energioista ja niiden käyttämisestä hoito- ja valotyössä. Myös muihin hoitoihin liittyvää keskustelua.

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Värien tajuaminen

ViestiKirjoittaja maikkula » 13 Touko 2012, 10:51

Se mitä olen tajunnut ja hämmästellytkin vähän on voimakkaitten lähinnä punaisten värien tarve.
Muistan, että lapsena ja nuorenakin käytin paljon värejä, mutta sitten tuli mustat ja neutraalit ja värikästä oli vain pieninä pilkahduksina vaatteissa. Ihan liian kauan. Ja nyt kun olen elänyt elämääni niin kauan, että sitä todennäköisesti on edessä vähemmän kuin takana, huomaan kaipaavani värikyllisyyttä suorastaan. Tämä on näkynyt jo muutaman vuoden ajan mutta tänä keväänä kun olen miettinyt sisustamista ja pukeutumistani, tuleekin niin yllättäviä värimieltymyksiä, että olen hämmästynyt. Värien voima tuntuu. Esimerkiksi viime kesänä päädyin niinkin rohkeaan värivalintaan kuin oranssi tunikaliivi, jota viime kesänä käytin mustan ja valkoisen paidan kanssa ja nyt kun mietin, minkä kanssa sitä käyttäisin, niin ensimmäisenä tulee mieleen aniliinin värinen t-paita! Oranssia ja aniliinin punaa!! Punaisen tarve varsinkin tuntuu huikealta. Eli jos pidänkin entisen neutraalin musta-valkean muussa vaatetuksessa, niin ainakin kenkien täytyy olla punaiset ja punainen tai punakirjava laukku siihen lisäksi tarvittaisiin.
Tuntuu ihan siltä, että jotta havaitsisin edes itse itseni, tarvitsen nuo värit...

Mitä teidän värimaalimaanne kuuluu? Tuleeko esim.vuodenaikojen mukaan värien tarve?
Mitä minun puaisenkaipuuni kertoo? Että elämänvoimaa kaipaan...?

hu<g

terv. pian punaisissaan pyyhältävä Maikku
maikkula
 
Viestit: 240
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 06:13

Re: Värien tajuaminen

ViestiKirjoittaja Chevy » 13 Touko 2012, 16:32

Punaisen kaipuu liittynee ensimmäisen chakran energiantarpeeseen ja jonkinasteiseen maadoituksen tarpeeseen.... <333

Omalla kohdallani värien tarve/aistiminen vaihtelee.
Koska en ole peruslahjakkuudeltani erityisen visuaalinen, tarvinnen värejä vähemmän kuin joku visuaalisempi immeinen.
Kouluaikoina piirustuksenopettaja sanoi olevansa periaatteessa tyytyväinen varsinaiseen piirustustaitooni, mutta ilmoitti, että "väreistä sinä et sitten ymmärrä mitään". Hmm. :mrgreen:

Energiahoitoja ja -työskentelyä opeteltuani aloin nähdä värejä jossain määrin - siis silmät suljettuina.
En edelleenkään kiinnitä kovin paljon huomiota siihen, minkä värisiä esineitä ja kohteita on ympärilläni tai minkävärisiin vaatteisiin pukeudun.
Joitakin poikkeuksia on: inhoan ruskeaa ja keltaista väriä vaatetuksessani.

Ns. neonvärit sekä valkoinen ja musta ilmeisesti kuitenkin tunkeutuvat häiritsevästi tietoisuuteeni, sillä niitä kavahdan, tulen jopa huonovointiseksi, jos niitä on paljon esillä.
Tämä liittynee johonkin symmetrian ja "luonnonmukaisuuden" tarpeeseen, sillä tunnen oloni epämiellyttäväksi myös voimakkaan epäsymmetristen ja modernien rakennusten lähellä, esim. Kiasma ja Helsingin Musiikkitalo ja Opperatalo. Sama koskee moderneja huonekaluja ja muutenkin "kultaisesta linjasta" vahvasti poikkeavaa sisustusta ja maisemaa. Nykyistä valkoista sisustusvimmaa en siedä lainkaan. Minua alkaa huimata asunnossa, jossa on valkoinen lattia ja laipiot, valkoiset seinät ja kalusteet. Jos voin vapaasti valita kylppärini ja keittiöni värit, niistä ei koskaan tule mustaa tai tummanruskeaa. Tunnen tukehtuvani Kampin Suomalaisessa kirjakaupassa, jossa on paljon mustia seiniä.

Käytän jonkin verran värejä hoitotyössä, lähinnä valoina, visualisoimalla vaikkapa kaukohoidoissa. Vaaleanpunaista valoa tarjoan ihmisille, jotka tarvitsevat sydänvaloa ja lempeyttä sekä viskattavaksi röyhkeästi ja negatiivisesti käyttäytyvien ihmisten jalkoihin. Valkoista ja kultaista valoa käytän ehkä eniten vaaleanpunaisen jälkeen. Violetti Liekki on tietysti liikkeellä myös.
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Värien tajuaminen

ViestiKirjoittaja Mantelinkukka » 13 Touko 2012, 16:47

Kiitos Maikku hu<g Värit ja niiden merkitys itselle ja muille. :D
Miekin oon pitänyt punaisesta aina...t- paidat ja ns. huomaamattomat asut tehostaa ainakin itseäni. Tänä keväänä punainen kevät- takki käytössä ;) ...ja se tuntuu energiselle. Punaista pidetään myös 'vaaran' värinä, joten monelle kanssakulkijalle se luo...hmm...häkellystä. Kuitenkin vahvaa viestintää. Oranssi oli muistaakseni mielihyvän tuojana ja ruokahaluun merkittävä väri.

Tämän kevään huomio on myös mustan käyttö vaatetuksessa, jota olen aina 'vieroksunut'. Ainaskin kauppareissuilla suojautuvani mustaan...tuntuu ettei pysty 'vastaanottamaan' niitä energoita, joita kaupassa tulee vastaan.

Värianalyysi- opin mukaan valitsemme ne värit, mitkä meille kuuluu. Niin sanotusti automaattinen valinta, niin sisustuksessa kuin vaatetuksessa. Ja niitä aikakausi jolloin joku väri on mielyttävämpi ja hakeutuu päälle. :lol:

Väreistä kuitenkin tulee hyvä olo ja ne kertovat paljon meistä. hu<g
Miten miulla tulee semmonen olo jotta Maikulle sopii sininen, vihreä ja turkoosi. >33>>
Mantelinkukka
 
Viestit: 153
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 18:14

Re: Värien tajuaminen

ViestiKirjoittaja veegasusanna » 14 Touko 2012, 07:41

Värit, ahh! >>33>>

Minulle läheisimpiä ovat erilaiset valkoisen ja vaalean sävyt (Chevyn kauhistus >33>> >33>> ). Ja sitten kaikenlaiset kuulaat, merelliset värit - keltaisesta, turkoosista, sinisestä, vihreästä.. Nautin todella paljon myös violetista, indigosta, aniliininpunaisesta ja oranssista. Mutta "oma" värini on kyllä luonnonvalkoinen, kautta aikain ollut :)
Joskus tulee todellakin tarve "ahmia" punaista, ja intoudun jopa laittamaan punaista vaatetta päälle..minulle se ei kuitenkaan vain sovi päälle, jotenka sitten ahmin sitä silmillä ja moniaistillisesti, synesteetikko kun olen :)
Kun sydämelle tekee pään, siitä tulee enkeli.
Avatar
veegasusanna
 
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Joulu 2011, 10:01

Re: Värien tajuaminen

ViestiKirjoittaja kivi » 14 Touko 2012, 10:47

Sama värien kaipuu on iskenyt minuun parin viime vuoden aikana, kun olen aloittanut energioiden kanssa työskentelyn ja itseni hoitamisen.

Pukeuduin lähes mustaan suurimman osan elämästäni aikaisemmin. Satunnaisia väripilkkuja muuten mustissa oli lähinnä violetti.

Nyt sitten suorastaan himoitsen etenkin oranssia ja keltaista (entiset inhokkivärit!!), sekä turkoosia!!! Violetin kanssa kumppanuus jatkuu samanlaisena, kuin ennenkin, samoin vihreän. Indigo on myös saanut sukat pyörimään jaloissa.

Yksi kaverini huomasi, että värit, joita himoitsen, ovat chakrojen värejä. Jännä sinänsä, että punainen on ainoa, jota ei niin hirveästi tee mieli, ja sitä varmaan tarvitsisin... Maadoitus ei tosiaankaan ole kunnossa enkä oikein ole tässä kehossa kunnolla. Enkä edes tahtoisi olla. Maadoitus on minulle jotenkin vaikeaa, tuntuu pahalta edes istua jalkapohjat maassa. Tai siinä tulee sellainen levoton olo, mieluummin vedän itseni kippuraan tuolilla ja ne jalat pois maasta.
:?
kivi
 

Re: Värien tajuaminen

ViestiKirjoittaja romantikko83 » 27 Huhti 2013, 00:26

Punainen on väri jota käytän paljon. Samoin pidän violetista vaaleansinisestä ja valkoisesta.
Punainen väri on väri jota käytän eniten <333 <333
Avatar
romantikko83
 
Viestit: 43
Liittynyt: 19 Huhti 2013, 20:53
Paikkakunta: Oulu


Paluu Energia- ja muut hoitomuodot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron