Kysymys jota eniten mietin

Tänne voit kirjoittaa kokemuksiasi Reiki energiasta sekä esittää siihen liittyviä kysymyksiä

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Kysymys jota eniten mietin

ViestiKirjoittaja Rose » 12 Touko 2012, 14:55

Minulle on opetettu, että Reiki todella hyvin vanha tuttu juttu, jonka Usui löysi uudelleen. Reiki on monen mielestä, kuten minun big>3luv , todella mahtava asia, mutta tässä olemassaolon suuressa palapelissä osat liikkuvat niin mutkikkaasti, ettei aina ymmärrys riitä vastaamaan kysymykseen miksi. Eli miksi Reiki on jäänyt unohduksiin eikä sitä mahtavuudestaan huolimatta ole käytetty aikojen kuluessa. Joka tapauksessa Reiki tuli taas tietoisuuteemme Usuin ansiosta.

Varoitukset Reikin vaarallisuudesta tai se, että Usuita olisi varoitettu siitä, ovat minulle täysin uusi asia. Tälläiseen en ole törmännyt missään vaiheessa Reikikursseilla. Päin vastoin. Reiki on turvallista energiaa, jolla ei voi tehdä pahaa. Toki Reikiä voi yrittää käyttää väärin, vaikkapa omaa etua tavoitellakseen, mutta ei se toimi niin. tilanne kääntyy käyttäjäänsä vastaan.

Siitä, onko Usui ollut kristitty, ei ilmeisesti ole mitään tietoa. Reikin historiasta on olemassa useampi versio, mutta pääasia on se, että Usui löysi Reikin ja on välittänyt sitä muillekin.

Reikin voi ymmärtää monella tavalla ja tasolla. Minulle Reiki on todella suuri asia, jota varmaan opiskelen koko elämäni. Reiki tie, joka on kaikki. Jollekin toiselle Reiki on hoitotekniikka, yksi monien tekniikoiden joukossa. Sitä voi opetella ja kokeilla ja sitten siirtyä johonkin toiseen.

Aiemmin mietin hakeutumista muille kursseille, aina tuli sisäinen vastaus "Sinulla on jo Reiki, sinulla on kaikki, mitä tarvitset." Nyt kolmannen virityksen jälkeen vasta alussa olenkin, niin paljon työtä itseni kanssa edessä ennen kuin todella valmistun hoitajaksi ja opettajaksi. Eämä on niin mielenkiintoista ja ihanaa. Mutta kylläkin myös haastavaa ja kasvattavaa. Koko ajan. Tässä arjessa.

<333
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Kysymys jota eniten mietin

ViestiKirjoittaja Chevy » 13 Touko 2012, 17:13

Reikiä vastaavia/tukevia/muistuttavia hoito- ja parannustaitoja on ollut ihmisillä tuhansia vuosia.
Niitä on ilmeisesti vain kutsuttu vähän eri nimillä eri puolilla maailmaa ja eri aikakausina.

Tietysti asiassa on ollut valta- ja politiikkasyitä: miten toisen maailmansodan aikaan olisi voitu ajatella jotain parannustekniikkaa levitettävän niin pelottavaksi viholliseksi koetulta vastustajalta kuin Japani, ei ainakaan jenkkeihin. Toisaalta, rumasti sanoen, asiaan on luultavasti vaikuttanut jenkkimaailmassa monin paikoin edelleen elävä tekopyhyys: ei ole voitu tunnustaa, että joku muu osaa ja tietää jotain hyvää, vaan ääritapauksissa kaikkea vierasta on pidetty paholaisen työnä. Kansalaisia on peloteltu, jotta nämä pysyisivät vallanpitäjän ruodussa. Uskontoa ja henkisiä arvoja valtapalikkana käyttävät ovat kieltäneet reikin ja useita muitakin hyviä asioita myös koska ne ovat olleet erilaisia ja tarjonneet harjoittajalleen vastuuta omasta itsestään, jopa vaatineet sitä. Jos yksilö vastaa itsestään, hänhän ei niin helposti ajaudu vaikkapa Ku Klux Klaniin tai natsismiin.

On mahdollista, että hoito- ja parannustaitojen käyttäjät ovat olleet aikojen saatossa vainottuja kuten kristityt aikoinaan tai juutalaiset natsien kynsissä ja ovat siksi joutuneet painumaan maan alle. Vielä nytkin modernien valtioiden valtionhallinto supistaa vaihtoehtohoitojen käyttöä ja tukee koululääketiedettä.
Miksikö? Monista syistä.
Tavallisimmat nimeäisin näin:
- pelko
- vallanhimo
- ahneus (mm. eräiden lääketehtaiden vippaskonstein aikaansaadut testitulokset, joiden perusteella on hyväksytty käyttöön lääkkeitä, joita ei ole testattu tai joiden testit on väärennetty esim. käyttämällä koehenkilöitä, joilla ei ole kyseistä sairautta lainkaan)
- vastuun pakeneminen.

Mutta maailma on muuttumassa...Usui ei ole tiettävästi ollut kristitty - en tiedä, mitä hän on ollut, kenties shintolainen. Mutta reikihän ei ole uskonto, sitä voi harjoittaa kuka vain, mikä on minusta yksi sen loistavista piirteistä. Niin, hoitomuotoja ja -tekniikoita on monta ja niitä keksitään koko ajan lisää. Läntisen maailman keksimisvimma minua mietityttää, koska sille vaikuttaa olevan luonteenomaista voimakas rahastaminen asian oppimisen eri vaiheissa, vaitiolovelvollisuudet yms. Reiki on tarkoitettu kaikille iästä, koulutuspohjasta, uskonnosta, ihonväristä, rodusta, kansallisuudesta, sukupuolesta, varallisuudesta ja poliittisesta näkemyksestä riippumatta.
>>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys jota eniten mietin

ViestiKirjoittaja Valodo » 13 Touko 2012, 19:03

Usui ei ollut kristitty. Hän syntyi samurai-peheeseen ja aloitti lapsena opiskelut Tendain luostarikoulussa. Usui opiskeli Tendai- ja Shingon-buddhalaisuutta ja perehtyi näiden molempien oppien esoteerisiin harjotuksiin ja alkuperäisteksteihin. Hän säilytti elämänsä ajan vahvat suhteet Tendai-buddhalaisuuteen.
Länsimaissa Reiki liitetään vahvasti energiahoitamiseen, mutta alkuperäinen Reiki on tie ja elämäntapa, johon kuuluu vahvana meditaatio ja itsensä kehittäminen. Reikissä on erilaisia tekniikoita esim. Kamimizu (tuli-vesi tekniikka), millä voidaan vaikuttaa mielen malleihin tai värähteen välitys Nentatshuho, jota käytetään vasta sen jälkeen kun hoitaja on itse tehnyt meditaatio ja puhdistusharjoituksensa. Itse olen kokenut, että Reiki ja sen voima on rajaton, vain minä itse olen suurin este tielläni :) siksi en koe tarvetta etsiä muita hoitomuotoja, mutta jokaisella on oma tiensä mitä kulkea.
Japanilaiset ovat erittäin hyviä säilyttämään perinteitä ja Usuin perintö elää edelleen Japanissa vahvana Usui Reiki Ryoho Gakkain yhteisössä. Se tieto, että Usuilla olisi ollut tekemistä Tiibetin suuntaan ei pidä paikkaansa. Reikiin on lisätty matkalla monenmoista asiaa ja myös riisuttu pois..
Valodo
 
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 10:47

Re: Kysymys jota eniten mietin

ViestiKirjoittaja Chevy » 13 Touko 2012, 19:52

Totta. Kiitos, Valodo, noista uusista tiedonrippusista Usuin taustaan nähden.

Reikiä käytetään monin tavoin, esim. muuan Amerikan mantereella syrjässä liikekeskuksista asuva reiki master kertoi taannoin, että hänen naapurinsa ovat pyytäneet häntä hoitamaan milloin itseään iskettyään metsätöissä kirveellä polveen, milloin koti- ja tuotantoeläimiään, koska sekä "ihmislääkäriin" että eläinlääkäriin on matkaa. Eivät ole tainneet kukaan valittaa paikallisille viranomaisille, että siellä tehdään hoitotyötä ilman lisenssejä. Hoitaja on huolehtinut itsensä hoitamisesta ja reiki do:nsa kulkemisesta pystyäkseen auttamaan toisia.

Olen reikin jälkeen ja yhdessä sen kanssa katsellut, opiskellut ja kokeillut eräitä muitakin energiamuotoja, sekä meditaatiota olennaisena pitäviä ja ei-pitäviä. Edelleenkin käytän toisinaan lisäksi joitakin niitä muita hoitotekniikoita, mutta reiki on minusta se Tie, jolla kuljen. Edelleenkin ajoittain joku varvas liiskaantuu kiveen tai pitää välillä pysähtyä miettimään, minne ja miten oltiinkaan menossa, mutta Tiellä ollaan.
>>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Edellinen

Paluu Kokemuksia ja kysymyksiä Reikistä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron