Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

Lisää joukkoon hyväksi kokemasi harjoitukset

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja pixie » 12 Syys 2011, 14:00

Olen monesti haaveillut sellaisesta täydellisestä elämänmuutoksesta ja irtiotosta. Kiinnostaisi kuulla, onko täällä ihmisiä, jotka ovat sen tehneet ja miten. Lähinnä itse ajattelen jotain buddhalaista luostaria esim Nepalissa tai ashramia Intiassa.
Avatar
pixie
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Touko 2011, 11:53

Re: Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja Shaolin » 21 Syys 2011, 11:45

Hei Pixie,


Minulla ei ole suoraa vastausta kysymykseesi, mutta haluan antaa asiaan nöyrän perspektiivini asiaan:


Luin kerran tarinan henkisestä ihmisestä, joka halusi omistautua täysin harjoittelulle. Hän jätti perheensä, työnsä ja ystävänsä, ja lähti etsimään maailmalta aitoa mestaria. Tämä henkilö etsi pitkän aikaa, kunnes vihdoin sai suuren onnen tavata aidon, korkean tason mestarin. Hän pyysi nöyrästi polvistuen että mestari ottaisi hänet oppiinsa, johon tämä vastasi: "Hoida velvollisuutesi ensin."


Kautta historian monet ihmiset ovat harjoitelleet henkistä tietä korkealla tasolla - jotkut luostareissa, jotkut arjessa.


Loppujen loppuksi luostari sijaitsee sydämessä.


Ystävällisin terveisin,
Markus Kahila - Ohjaaja, Shaolin Nordic Finland
www.shaolin-nordic.com

Kuva
Avatar
Shaolin
 
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Elo 2011, 11:23

Re: Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja penkula » 21 Marras 2011, 15:58

Joskus voi olla hyvä päästäkin irti kaikesta, pitää olla aikaa ja tilaa itselle, että voi löytää itsensä ja sen kautta määritellä sen, mitä haluaa valita tässä elämässä. Itse kahden pienen lapsen yh-äitinä haaveilen varsinkin näin talvella, että pääsisin vaikka viikoksi, mieluummin kahdeksi jonnekin aurinkoon, vain olemaan, ei mihinkään turistirysään, vaan jonnekin, missä saisi olla rauhassa, meren ja luonnon äärellä......... kesäisin illat mökillä ajavat asiaa, mutta ei se ole sama, kuin että pääsisi täysin irti kaikesta vastuusta ja velvollisuudesta sen verran pitkäksi aikaa, että ehtisi kunnolla kuntoutua ja levätä.

Neuvoja ei ole minullakaan siis antaa, kun ei ole kokemusta.... Mutta voisiko esimerkiksi Äiti Amman porukoista olla apua? Eikös heillä ole Suomessakin ihan oma järjestö tms. Tunnetuin Äiti Amman ashramissa asuva suomalainen (en tiedä, onko muita) taitaa olla Taavi kassila, täytyy sinne siis jollain konstilla päästä. :mrgreen:
- - -Elämä on ihanaa!- - -
Avatar
penkula
 
Viestit: 325
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 11:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja Betelgeuze » 12 Maalis 2012, 18:21

Buddhalaisista luostareista tuli ensiksi mieleen Nepalissa sijaitseva Kopan, joka on FMPT:n ylläpitämä länsimaisille suunnattu luostari, joka järjestää meditaatiokursseja ja retriittejä myös aloittelijoille. (Lamayeshe.com-sivustolta löytyy joitakin opetuksia joita noilla Kopanin kursseilla/retriiteillä on ollut, voi käydä tutustumassa jo etukäteen.)

Ja tietysti eri uskontojen luostareissa on aina erojakin, kannattaa etukäteen miettiä mitä reittiä sinne nirvanaan/tms. lähtee kulkemaan. :)
Betelgeuze
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 15:18

Re: Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja Portobello » 12 Maalis 2012, 18:55

pixie kirjoitti:Olen monesti haaveillut sellaisesta täydellisestä elämänmuutoksesta ja irtiotosta. Kiinnostaisi kuulla, onko täällä ihmisiä, jotka ovat sen tehneet ja miten. Lähinnä itse ajattelen jotain buddhalaista luostaria esim Nepalissa tai ashramia Intiassa.


Lintulan luostari Heinävedellä. Ja onhan täällä kait joku Birgitta-luostarikin. Koita googlettaa. Vai haluatko ulkomaille?

Olen kyllä Shaolinin kanssa samoilla linjoilla, henkinen kehitys tapahtuu parhaiten arjessa. Mutta, jos haluat hiljentyä ja irrottautua kaikesta - nollata tilanteen - niin sittenhän se voisi olla hyvä juttu. Tietääkseni Äiti Ammakaan ei ota kaikkia pysyvästi Ashramiinsa, vaan lähettää takaisin. Pyrkimys ja aitous punnitaan tarkasti.
Portobello
 

Re: Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja Chevy » 12 Maalis 2012, 20:14

Birgittalaisluostari Turussa
www.kolumbus.fi/birgitta.turku/index.htm

En tiedä asiasta mitään, mutta tuon linkin kautta löytyy lisätietoa.
>>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja EaQamra » 14 Maalis 2012, 17:02

Tällainen artikkeli (englannin kielinen) tuli netissä vastaan: http://www.ft.com/cms/s/2/a5e3476e-2a36 ... abdc0.html

Jutussa kirjoittaja Matthew Green kertoo kokemuksistaan vipassana-kurssista/retriitistä.

Suomeksi tietoa: http://www.fi.dhamma.org/ ja http://www.fi.dhamma.org/vipassan.htm

Minulla ei ole vipassanasta omakohtaista kokemusta, mutta useista suomenkielisistä blogeista löytyy juttua, esimerkiksi täältä: http://www.suomenkipu.fi/blogi/?p=338.

<333
Avatar
EaQamra
Moderaattori
 
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Kesä 2010, 20:31

Re: Kokemuksia luostareista tms (minne, miten)?

ViestiKirjoittaja Zahir » 26 Loka 2012, 11:58

Täältä löydät tietoa Äiti Amman ashramista Intiasta:
http://www.amritapuri.org/ashram/

Rekisteröitymislomakkeen pystyy täyttämään myös suomeksi.

Olin itse ensimmäistä kertaa Amman ashramissa syyskuussa ja kokemus oli kaiken kaikkiaan mahtava! >>33>> Ajankohta kannattaa valita sen mukaan, että Äiti Amma on paikalla ashramissa. Jouluna ja uutenavuotena porukkaa on ymmärtääkseni aika paljon paikalla.
Zahir
 
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Loka 2012, 12:36


Paluu Meditointi ja henkiset harjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron