Reiki masteriksi 2 pvssä

Itäistä ja länsimaistunutta Usui Reikiä koskevat asiat ja ajatukset kysymyksineen

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Justin » 06 Helmi 2012, 17:25

[Ylläpito poistanut mainostavan linkin]

Tuolta löytyy kursseja...
Olen jo pitkään ajatellut käydä tuon reiki II hänen kursseillaan,
vaikka minulla jo onkin Reiki II vihkimys, mutta ajattelin että jos jatkan sitten Reiki III
Niin riittääkö 2 pv todella Masteriksi ja sitten opettamaan reikiä muille?!?!?

Olen todella kiinnostunut tuosta koska minulla ei ole mahdollisuutta omistautua reikille vuodeksi
Opiskelujen ja muiden elämään kuuluvien asioiden takia >>33>> ... Mutta silti tuntuu uskomattomalta että
joku laskee Masteriksi 2pvssä...
Rakkaus voimista suurin.
Kiitos, kiitos, kiitos.
Justin
 
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:07
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 07 Helmi 2012, 09:58

Suuntauksia on varmaan erilaisia, vaikka kaikki ainakin pitäisi polveutua Usuin opeista.

Itse opiskelin Reiki Masteriksi yli kolme vuotta, sitten sain Master vihkimyksen - ja matka vaan jatkuu >>33>> Master taso on portti seuraavaan vaiheeseen.

Minun Masterini kursseilla voi edetä opinnoissa omaan tahtiin, nopeimmin joku taisi valmistua 3 kuukaudessa. Minulla käynnistyi niin monta omaa prosessia matkan varrella, jotka täytyi käydä läpi, että voi taas edetä... enkä halunnut kiirehtiä, halusin käydä keskeneräiset asiat läpi.

Aika lyhyeltä tuntuu viikonloppukurssi. odotan mielenkiinnolla kommentteja.

Tuli vielä mieleen opettaminen. Nyt voisin jo vaikkapa pitää kurssin, mutta en tunne olevani siihen vielä valmis. Oma opiskelu on vielä kesken.

Valoa <333
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 08 Helmi 2012, 21:01

Suuntausta ja sorttia todellakin piisaa.

Rohkenen periaatteessa tuumailla, jotta piisaako sen sijaan 2 päivää masteriksi valmistumiseen.
Mutta toisaalta, kukapa minä olen kiistämään sellaista mahdollisuutta.
Minä, jonka ensi kerran tietämättään "vahingossa" viritti henkilö, jota ei itseään ole koskaan viritetty. :mrgreen:

Valmistuin masteriksi keväällä 2006, masterkurssi yhtäkaikkisesti kesti 7,5 kk.
Siitä lähtien olen retkeillyt reikitielläni teoreettisesti vahvistuneena, mutta kaiken aikaa uusia käytännön juttuja oppivana,
kompuroiden ajoittain niin maan perusteellisesti - ja välillä taas onnistumisen elämyksiä kokien.
Pariin vuoteen en ole pitänyt kurssejakaan.
Nyt voisin taas jatkaa opettajana toimimista.

Tarkoittaako se 2 päivää todella koko masterkurssia?
Ts onko tuolla opettajalla erikseen masterkurssi ja sitten lisäksi perään opettajakurssi ?
Olen itse käynyt ensin master-kurssin perusosan 2 pvää, sitten suorittanut erilaisia käytännön harjoituksia, kerrannut kaikki kurssit yms
ja suorittanut lopuksi 2 päivän masterin jatko-osan, jonka jälkeen teoreettinen opettajavalmius on saavutettu ja lopullinen mastervihkimys saatu.
>>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 09 Helmi 2012, 12:53

Täällä länsimaissa Reikiä pidetään monesti pelkästään hoitomuotona. Japanissa, Reikin kotimaassa, Reiki Do eli Reiki tie pitää sisällään neljä osa-aluetta. Ne ovat Reikin tukipylväät ja ne ovat henkinen kehittyminen, hoitotekniikat, perinne ja hyväntekeväisyys.

Rauli pitkänen sanoo kurssivihkosessaan, että Japanissa Reiki on vielä elävä perinne, mutta länsimaissa Reiki on muuttunut ja usein myös vaillinaistunut.

Kaikille ei taida edes olla selvillä, että ensimmäinen Reiki opettaja oli Mikao Usui (1865-1926) Japanissa. Ja kaikki nykyiset Reiki Masterit ovat (tai ainakin pitäisi olla >>33>> ) jotenkin polveutuneet hänen opettamistaan henkilöistä.

Aila Norlamo (1922-2000) taas on henkilö, joka toi Reikin Suomeen. Osa Suomessa toimivista opettajista tulee tämän "sukuhaaran" kautta, oma Masterini myös.

Tässä Ailan kirjasta ajatuksia Reiki III tasosta:

Jokaisella on omat syynsä pyrkiä Reiki III:een. Monet tähtäävät opettamiseen. Toiset taas ilmoittavat heti alkuun, etteivät halua opettaa.

Rohkeutta kyllä tarvitaan, sillä Reikiopettajakoulutuksessa joutuu selvittämään juuri niitä asioita, jotka on kätkenyt selkänsä taakse joskus tulevaisuudessa hoidettaviksi. Voi joutua aika tiukoillekin, ennen kuin oppii opittavansa. tästä syntyy valtava kiitollisuus.

Reikiopettajana voi tuskin etukäteen suunnitella, mihin kulkee. On antautunut johdatukseen.

Useimmat sanovat, että helppoa ei totisesti ole ollut, mutta kyllä on kannattanut! Kilvoittelu tottakai jatkuu III-vihkimyksen jälkeenkin, voipa kiihtyäkin.

Reiki III-koulutus on henkilökohtainen prosessi. Koulutus kestää noin vuoden, voi kestää kauenminkin. Kaksi Ailan oppilasta tarvitsi 7 vuotta tullakseen Masteriksi. Koulutuksen aikana käydään läpi vahvoja, syviä asioita. jokainen omiaan. Ne otetaan tietoisesti tarkastelun kohteeksi, hyväksytään ja annetaan anteeksi. Ei arvostella, vaan lähetetään niille Reikiä. Reikivoima auttaa hyväksymään päivätajuntaan tulevat persoonallisuuden osat. Tietoisuus itsestä, omista "nauhoituksista" ja strategioista lisääntyy.

Tähän loppuu lainaus Ailan kirjasta Elämän oppilapsi.

Loput on taas ihan minun omia ajatuksiani big>3luv Joskus minun on vaikea tunnistaa näitä länsimaisia Reikitouhuja Reikiksi. Kuulinpa vasta, että eräässä suuntauksessa suuntauksen luoja on tehnyt ideastaan rekisteröidyn tuotemerkin. Ja kun hän levittää tyyliään eteenpäin, hänen opettamansa henkilöt maksavat hänelle osan saamistaan tuloista. Ei mene minun tajuntaani :shock: On todella muuttunut kovasti alkuperäisestä Reikistä.

Mutta Reiki on kuitenkin kaikissa muodoissaan ihana asia <333 On hienoa, että se levinnyt myös länsimaihin. Maailma on ollut kovin erilainen vuosikymmeniä sitten, vastustus kaikkea outoa ja itämaista kohtaan on ollut uskomattoman voimakasta. Ehkä silloin länsi kykeni ottamaan vastaan hoitomuodon ja se nyt myöhemmin voisi syventyä myös lännessä käsittämään kaikki neljä Reikin peruspilaria. Ehkäpä <333
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Rose » 28 Touko 2012, 22:01

Kuulin tänään reikiystävältä uutisen, jonka haluan tuoda myös tänne foorumille. Mietin sopivaa osiota ja mieleeni muistui tämä taannoinen ketju.

Siispä, kuulin ilokseni, että Rauli Pitkäsen (on opiskellut Reikiä Japanissa, alkulähteillä big>3luv ) Reiki I kurssi kestää puoli vuotta >>33>>

Minusta tämä on tosi mahtavaa. Sen verran olen itse päässyt Reikistä jyvälle, että tämä on tosi iso juttu. Idän ja Lännen välinen "tasoero" on ollut valtava. On tosi hienoa, että on löytynyt henkilö ikäänkuin välittäjäksi Idän ja Lännen välille. Enkä usko Raulin olevan ainut, muutoksen tuulia on enemmänkin ilmassa.

<333
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Jan » 31 Touko 2012, 09:00

Ykköskurssi puolessa vuodessa kuulostaa paljon paremmalta kuin
koko setti 2 päivässä. Paljon paremmalta. :)

Itse rakensin yhdistetyn ykkös- ja kakkoskurssin niin, että molem-
mat perustuvat intensiiviviikonloppuun ja niiden välillä on sopiva
aika, jolloin käydään kotiopiskeluna asioita. Tapaamisiakin voidaan
järjestää tarpeen mukaan näinä väliaikoina. Sitten kakkosviikonlo-
pun jälkeen on opiskelujakso itsenäisesti ja se huipentuu kolmanteen
tapaamiseen, jossa on näyttökoe ja opetusta lisää. Kaikkiaan tämä
prosessi kestää muutamasta kuukaudesta vuoteenkin riippuen opis-
kelijan omasta etenemisestä. Ajat muodostuvat aika luontevasti eli
ei ole tarvetta etukäteen säätää prosessin kestoaikaa. Tavoitteena
on vielä yhdistää kolmas osakin tähän kokonaisuuteen, joka tietenkin
vie sitten jonkin verran kauemmin.

Koulutuksen taso on yleisesti ottaen huonoa. Itse lähdin kehittämään omia
koulutuksiani antaakseni opiskelijoille mahdollisuuden kypsyä paremmin
hyviksi hoitajiksi. Viikonloppu ei yksistään riitä ja varsinkin jos Reikin
periaatteet jäävät vielä hämäriksi, eikä niitä sisäistetä kunnolla. Tämä
sisäistäminen ei ole pelkästään opettajan toimenpiteistä kiinni, vaan kes-
keisenä tekijänä on opiskelijan itsensä todellinen avoin mieli tehdä muu-
toksia omassa asenneilmastossaan. Siinä on paljon haasteita.

Mielestäni tavan viikonloppukurssi ei ole vielä hoitotyöhön valmistava set-
ti, vaikka siihen monilla kursseilla jopa ohjeistetaankin. Tarvitaan asian-
tuntevaa ohjausta viikonlopun jälkeenkin ja erityisesti opiskelijalta halua
kehitää itseään ja taitojaan - eikä pelkästään reikikoulutuksen alueella.
Reikiykköskurssi asiantuntevassakin opastuksessa on vasta askel, joka ha-
luaa seurakseen muita askeleita. Itsessään yksittäinen viikonloppu antaa
perustiedot ja taidot, joiden kehittämiseen menee paljon aikaa ja se ke-
hitys vaatii runsaasti lisätyötä. Sitten on vasta aika esim. perustaa hoito-
loita tms. ;)
Avatar
Jan
Ylläpitäjä
 
Viestit: 238
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 12:47
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja EaQamra » 08 Kesä 2012, 17:59

Hei!
Minunkin mielestäni kaikenlaiset pikatiet onneen eivät tuo pitkäaikaisia tai kestäviä ratkaisuja, olipa kyse sitten Reikistä tai vaikka taloremontista, puhumattakaan master-kurssista. Olen jo kuukausia ollut master-opissa itsenäisen työn vaiheessa, ja asia on niin, että olen vasta ottamassa ensiaskeleen ensihaparoinnin aavistuksen alkua!! :D Itseä kiinnostaa myös perinteinen japanilainen Reiki. Oma Reiki-sukupuu on lyhyehkö. Vaikka 'oppi' on käynyt kierroksen USA:n ja Ruotsin kautta, on kantaisät ja -äidit puussa lähellä. >>33>>

Voipa olla, että Reikin opetus on tulossa tienhaaraan, josta syntyvät nämä pitempien kurssien traditiot myös länsimaihin - Japanissa alkuperäisessä Reiki-koulussa opetettua tietoa tuskin on edes yritetty välittää vain yhden viikonlopun aikana?? ;) Mutta olisikohan ollut Korkeimman tarkoitus, että Reiki näin levisi kevyempänä ja helposti omaksuttavana lyhytkurssina länsimaihin, löytyäkseen uudestaan myöhemmin syvällisellä tavalla. big>3luv

Netissä tuli vastaan mielenkiintoinen artikkeli asiaan liittyen. Laitan tähän sekä alkuperäisen linkin, että google-linkin jossa teksti on käännetty (hieman hassusti) suomeksi.

http://www.reiki-evolution.co.uk/blog/?p=1166

http://translate.google.fi/translate?sl ... 3Fp%3D1166
Avatar
EaQamra
Moderaattori
 
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Kesä 2010, 20:31

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Seppo » 18 Elo 2012, 20:33

Hei EaQamra ja muut, Vielä eivät paljon käsityksenne selvinneet.. Millä perusteella mielestänne joku on ansainnut Usui Reiki Master -tittelinsä ja on hyvä opettaja? Entä valmis eli riittävän hyvä ammatillinen Reikihoitaja? Jan kirjoitti, ettei yhden lyhytkurssin perusteella. Mikseivät vaikkapa viritykset riittäisi jollekulle niin että hän olisi sit - viimeistään itseopiskelujen myötä - aivan loistava Reikissä?

Katson nyt ensisijaisesti asiakkaan näkökulmasta. Ainakin seuraavat linjaukset tulevat vastaan yli 99 % ennakkoinfoissa (esim. nettisivuilla) kun Reikihoitoja ja -kursseja tarjotaan. Ja jopa usein Reikitilaisuuksissakin näiden katsotaan olevan lopullinen totuus:

1. Koulutusten kestoja ja hintoja ei perustella (paitsi korkeintaan kansainvälisinä vakiokäytäntöinä, mikä on minusta ala-arvoinen perustelu, koska hinnat ovat merkittäviä...). Mahdolliset kirjalliset lähteet ovat länsimaista kirjallisuutta ilman lähdeviitteitä Usuin aikaan. Vaikka 90-luvulta alkaen on ollut Lännessä parempaakin tietoa. Ei siis perustella, miksi jokin olisi parasta Usui Reiki I:ä, II:a tai III:a tai alkuperäisintä muuttumatonta Usui Reikiä. Siis ainakin melkein Takatan ja Twanin linjaa. Ja sitten on vielä heitä, jotka tuntevat japanilaista Reikiä niin vähän, että pitävät sitä yhteen sopivana Takatan ja Twanin linjan kanssa. Eli kannattavat japanilaistakin Reikiä, mutta tietävät vain länsimaisesta.

2. Ammatillisesti Reikiopettaja voi olla kuka vain Reiki Master -tittelin jostain hankkinut. Reikihoitoja voi ammatillisesti tarjota kuka vain Reiki I -kurssin käynyt. - Soveltuvuutta alalle tarkastellaan yleisen katsannon mukaan eli viime kädessä taloudellinen menestys ratkaisee.

3. Kaikesta vastuu on hoitoja ja kursseja haluavilla asiakkailla. Maksimissaan yhden vuorokauden saa joidenkin Reikihoitajien kurssilla olla päättämättä, maksaako mitään ja samalla, jatkaako.

Yllä kuvattu yleiskulttuuri on ollut voimassa nyt kymmeniä vuosia. Viime vuosina Usui Reikin opetuskäytännöt ovat kirjavoituneet Suomessa rajusti. - Mitä asialle siis pitäisi tehdä ja miksi, vai pitäisikö?

Asiakkaalle ei, huh, anneta mitään palvelujen laadun taetta... (Ellei uskota siihen, että taloudellisesti menestyvän palvelun tarjoajan on pakko olla hyvä.) Eikä suomeksi ole kunnon kirjallisuutta.


* Ratkaisuja on tässä ketjussa on esitetty: Reiki Master -koulutuksella on oltava vähimmäiskesto... Ja EaQamran mukaan Takata-alkuisen Reikipuun lyhyys on parempi kuin jos Reikipuu olisi pidempi. Joten hänen mukaan varmaan kannattaisi valita lyhyemmän Reikipuun Reikiopettaja.

* Näkökulmina on tässä ketjussa esitetty: EaQamra näyttää uskovan, että Usui-Hayashi-Takata-Twan-tyyppinen Reikipuu ja japanilainen Reiki olisivat kohtuullisesti yhteen sovitettavissa. Jan taas katsoo Usui Reiki -opetuksen olevan Suomessa yleensä huonoa. Hän näyttää katsovan Usui Reikiä, kuten minäkin suurelta osin, japanilaisen Reikin näkökulmasta.

* Taustalla tällaisissa ketjuissa monilla näyttää olevan se, ettei ihmisillä ole kunnon tietoa siitä, miten Takata rajusti muutti Usui Reiki -opetusta Yhdysvaltalaisille. Ja sen jälkeen tuo Reikiperinne myös vähän muuttui, tulivat mm. enkelit yleiseksi monissa Reikitilaisuuksissa mainittavaksi. 00-luvun puolivälistä lähtien on aiemmin Lännessä ääriharvinainen japanilainen Reiki alkanut yleistyä Suomessa. Käsittääkseni yhä useammin lyhyinä palasina. Mutta en tiedä, miten yleistä se on. (Kokonaan toinen asia on viime vuosikymmenten kanavointien(?) New Age -tyyppinen Reiki. Siihen en puutu, koska se ei kuulu tämän foorumin osioon.) Julkinen keskustelu Takata-Twan -linjaan vielä uskovien ja japanilaiseen Reikiin syventyneiden välillä on varmaan tosi vähissä? Itse voisin sanoa, että en ole omien kriteerieni mukaan kunnolla syventynyt japanilaiseen Reikiin. Mutta sen verran, että kymmeniä uskomuksia, jotka "alkuperäisellä" ja "muuttumattomalla" Takata-Twan -linjalla minulle opetettiin ja yritettiin opettaa 1997-2002 - jouduin vaihtamaan päinvastaisiksi 2001-06. Sittemmin olen keskittynyt Reikin tutkailuun harvoin. Joitain ulkomaisia kirjoja lukenut.

Mutta kiitos EaQamra ilahduttavasta linkistä! Artikkeliin, jonka lähdekirja on ollut ainakin alkuvuodesta 2010 alkaen eräs tärkeimmistä Usui Reiki lähteistäni. Kyseisen kirjan kannet ja ensimmäiset 73 sivua tuosta kirjasta ovat ilmaiseksi luettavissa täältä: http://books.google.fi/books?id=vSMPGdB ... &q&f=false

(Tässä muuten vain vielä keskustelun herättämiseksi: http://johreiki.net/articles/Is-Reiki-a ... Energy.php )
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Chevy » 20 Elo 2012, 17:04

Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat, Seppo.

Olin takavuosina kurssilla, jossa Wanja Twan näytti "alkuperäisiä Takatan käsiotteita".
Sitten hetken työskenneltyään koehenkilön seljässä hän totesi: niin, sitten minä olen itse ryhtynyt tekemään "NÄIN" ja näytti jotain,
mikä olikin toisin kuin Takatan opeissa, vaikka hän oli juuri hetkeä aikaisemmin vakuuttanut, että NOIN pitää tehdä kuten rouva Takata teki.....

Puhhhh....

Takavuosina olin myös hyvin innostunut Frank Arjava Petterin opeista.
Niiden kun piti olla perinteisen japanilaisen reikin mukaisia...kun ne hän oli oppinut japanilaisen appiukkonsa välityksellä jne.
Mutta kuinka ollakaan, nyt olen huomannut, että Arjavalla onkin jonkun uuden niminen reikisuuntaus.
En ole välittänyt tarkistaa, mistä se nimi tulee ja kenen mukainen se on.

Tunnen itseni hiukan turhautuneeksi. Ellen ajoittain suorastaan tuohtuneeksi.

Luulenpa todellakin, että ellei Jaappanista(?) löydy jotain vallan aikaisemmin näkemättömiä kirjallisia lähteitä vanhoilta ajoilta,
kukaan ei voi sanoa tietävänsä, mitkä ovat ne ns. oikeat ja alkuperäiset Usuin tai jonkun muun itämaisen sensein tavat hoitaa hommat.
Jo siitäkään syystä, että jos ei "alkuperäisillä" kursseilla saanut tehdä muistiinpanoja, ei kukaan voi tietää, kuinka hyvin kuultu
on ymmärretty ja miten tarkkaan se on sitten sovellettu käyttöön.

Sensijaan se, mikä minusta henkkoht on asioissa heikko kohta: jos master virittää oppilaita heitä koskaan näkemättä, miten hän tällöin
päättelee oppilaan kypsyyden viritettäväksi? Tai ellei opettaja ole millään tavoin oppilaiden tavoitettavissa kurssin jälkeenkään, että
oppilas, olkoonpa millä tasolla vain, voisi kysyä, jos tahtoo ja tarvitsee jotain täydennettävää tietoa.
Vastauksena tässä voi pitää seuraavaa: sähköposti toimii, puhelin toimii ja ehkä skype toimii. Lisäksi on tietysti mahdollista lähestyä
oppilasta kolmannen silmän/kuudennen aistin kautta...
Samoin pidän massakursseja jossain määrin kyseenalaisina.
Jos opettajalla on kymmeniä paikan päällä oleviakin oppilaita, miten tämä pystyy huolehtimaan toisista virittäessään toisia?

Opettajaa en valinnut enkä valitsisi tämän kaupallisen menestyksen perusteella.
Sanoisinpa, että minua on Universumin taholta ohjattu asiassa. Ja uskon, että ohjataan edelleen.

Soisin, että japanilaisiin menetelmiin liittyvää keskustelua olisi tosiaan enemmän.
Herätelkääpä asiaa te muut siitä kiinnostuneet?
>>33>>
Beckettinsä lukenut
Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reiki masteriksi 2 pvssä

ViestiKirjoittaja Frangipani » 21 Elo 2012, 00:26

Hei Chevy,

Ymmarran turhautumisesi ja ongelma perustuu, etta perustaja ei ole enaa elossa.....Reiki Tummossaa perustaja on viela elossa ja kehittaa Reiki Tummoa sen mukaan miten maailmalla sydamet avautuvat/sydamet ovat valmiita. Han pitaa homman tiukassa kurissa ja opettajiksi han valitsee ihmiset, eli siihenkaan 'hommaan' ei 'kaikki paase':)

Olemme pitaneet Suomessa 3 kurssia jo jokaisessa tapauksessa opettaja lentaa ulkomailta, silla Suomessa ei viela yhtakaan opettajaa.

Tassa ainakin yksi Reikin 'koulukunta' jossa tieto pysyy samana ja opettajat opettavat samaa <333. Muutokset tehdaan taysin keskitetysti...
Frangipani
 
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Marras 2011, 01:22

Seuraava

Paluu Usui Reiki

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron