Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat, Seppo.
Olin takavuosina kurssilla, jossa Wanja Twan näytti "alkuperäisiä Takatan käsiotteita".
Sitten hetken työskenneltyään koehenkilön seljässä hän totesi: niin, sitten minä olen itse ryhtynyt tekemään "NÄIN" ja näytti jotain,
mikä olikin toisin kuin Takatan opeissa, vaikka hän oli juuri hetkeä aikaisemmin vakuuttanut, että NOIN pitää tehdä kuten rouva Takata teki.....
Puhhhh....
Takavuosina olin myös hyvin innostunut Frank Arjava Petterin opeista.
Niiden kun piti olla perinteisen japanilaisen reikin mukaisia...kun ne hän oli oppinut japanilaisen appiukkonsa välityksellä jne.
Mutta kuinka ollakaan, nyt olen huomannut, että Arjavalla onkin jonkun uuden niminen reikisuuntaus.
En ole välittänyt tarkistaa, mistä se nimi tulee ja kenen mukainen se on.
Tunnen itseni hiukan turhautuneeksi. Ellen ajoittain suorastaan tuohtuneeksi.
Luulenpa todellakin, että ellei Jaappanista(?) löydy jotain vallan aikaisemmin näkemättömiä kirjallisia lähteitä vanhoilta ajoilta,
kukaan ei voi sanoa tietävänsä, mitkä ovat ne ns. oikeat ja alkuperäiset Usuin tai jonkun muun itämaisen sensein tavat hoitaa hommat.
Jo siitäkään syystä, että jos ei "alkuperäisillä" kursseilla saanut tehdä muistiinpanoja, ei kukaan voi tietää, kuinka hyvin kuultu
on ymmärretty ja miten tarkkaan se on sitten sovellettu käyttöön.
Sensijaan se, mikä minusta henkkoht on asioissa heikko kohta: jos master virittää oppilaita heitä koskaan näkemättä, miten hän tällöin
päättelee oppilaan kypsyyden viritettäväksi? Tai ellei opettaja ole millään tavoin oppilaiden tavoitettavissa kurssin jälkeenkään, että
oppilas, olkoonpa millä tasolla vain, voisi kysyä, jos tahtoo ja tarvitsee jotain täydennettävää tietoa.
Vastauksena tässä voi pitää seuraavaa: sähköposti toimii, puhelin toimii ja ehkä skype toimii. Lisäksi on tietysti mahdollista lähestyä
oppilasta kolmannen silmän/kuudennen aistin kautta...
Samoin pidän massakursseja jossain määrin kyseenalaisina.
Jos opettajalla on kymmeniä paikan päällä oleviakin oppilaita, miten tämä pystyy huolehtimaan toisista virittäessään toisia?
Opettajaa en valinnut enkä valitsisi tämän kaupallisen menestyksen perusteella.
Sanoisinpa, että minua on Universumin taholta ohjattu asiassa. Ja uskon, että ohjataan edelleen.
Soisin, että japanilaisiin menetelmiin liittyvää keskustelua olisi tosiaan enemmän.
Herätelkääpä asiaa te muut siitä kiinnostuneet?
Beckettinsä lukenut
Chevy
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "