Syömisestä ja muustakin elämästä

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Syömisestä ja muustakin elämästä

ViestiKirjoittaja Rose » 08 Maalis 2011, 12:00

Tein uuden vuoden lupauksen olla kiltti itselleni. Kuunnella kehoa, parantua vaivoista.

No, asioilla on aina itämisaika. Vasta valoisa kevät näin maaliskuun alussa sai minut aloittamaan asiat käytännössä. Mutta toki asiat ovat siis hyvin hautuneet parin kuukauden ajan :mrgreen:

Kehoni tykkää rauhallisesta liikunnasta. Niinpä työmatkojen kävelyn lisäksi poljen rauhaisasti kuntopyörää ja crosstraineria. Ennen oli huimia aika- ja matkatavoitteita, piti hengästyä kovasti ja hiki virtasi.

Ruokapuolella syön pääasiassa vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, aamulla ja illalla ruokalusikallinen kylmäpuristettua öljyä. Toki vähän leipää, kalaa, soijatuotteita yms., mutta vähemmän kuin aiemmin. Makeaa vältän, mutta en ole siinäkään aivan ehdoton. Aiemmin aamukahvilla piti olla pari suklaapalaa, mutta se taisikin ylläpitää sokeririippuvuutta. Kahvin juonnin olen myös vähentänut 2 pieneen kuppiin päivässä.

Tv-ohjelmasta sain vinkin kuivaharjoukseen. Huimimmat harjaavat itsensä aamulla ja illalla. Minulle ei semmoinen sopinut. Joten kerran viikossa harjaa itseni ihan tavallisella saunaharjalla jalkapohjista ylhäälle asti, yleensä katselen samalla kaikessa rauhassa aamuteeveetä. Muutenkin turha suorittaminen ja kiirehtiminen on hellittänyt lupaavasti big>3luv

Mitään pikatuloksia en odota, mutta näin reilun viikon terveellisemmän elämän jälkeen vatsakivut ovat lähes kadonneet ja vatsa toimii paremmin. Ja olen ehkä pikkuisen hoikistunutkin. Mutta kun kilot kertyvät pikkuhiljaa, eivät ne varmaan voi kovin nopeasti karista poiskaan. Ei ainakaan pysyvästi. Vaakaa välttelen, minusta se on tosi masentava esine :D Kyllä vaatteista huomaa tilanteen. Ja olosta. On paljon energisempi olo.

Vihanneksia syön kypsennettynä ja raakana, samoin marjoja myös kiisselinä ja puurona. Pelkästään raa´at ruuat sulavat tosi huonosti minulla.

Millaisia kevättuulia on muilla syömisen ja itsensä kuuntelemisen ja hoitamisen suhteen?

Enkeleitä meille kaikille <333
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Syömisestä ja muustakin elämästä

ViestiKirjoittaja Chevy » 08 Maalis 2011, 19:37

Loistava idea!
hu<g
Ja mitä ilmeisimmin vielä hyvin toteutettu.

Enpä ole osannut ajatella asiaa omalta kohdaltani noin päin.
Niinpä syön edelleen epäterveellisesti, painoa kertyy.
Vaaka, se inhottava esine, on häädetty kirjahyllyn alle pölyttymään.

Mutta kyllä tästä vielä noustaan!
Kiitos hyvistä ideoista.
>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Syömisestä ja muustakin elämästä

ViestiKirjoittaja Sonja » 10 Maalis 2011, 18:02

Ihana aihe :lol:

Yritän itse elää luonnon rytmissä paremmin, kuin aiemmin. Syödä itse kasvatettua/ kerättyä ruokaa, ja vielä mielellään vuodenajan mukaan. Liikkua koirien kanssa enemmän luonnossa, lukea enemmän (parempia :D ) kirjoja, tehdä lasten kanssa enemmän juttuja... ja yksi tärkeä on myös kosmetiikka, oon aiemmin käyttänyt aika paljon mm. meikkiä (töissä vähintään ollut ripsarit jne) mutta nyt oon sitäkin vähentänyt ja muutenkin yritän kosmetiikkaakin vaihtaa luonto- ja sonjaystävällisemmäksi niiltä osin kun kokonaan poisjättäminen ei tunnu hyvältä ajatukselta :lol: Just tein saippuaa/palashampoota satsin, saa nähdä kelpaako shampooksi vai käytetäänkö "vain" saippuana, kunhan tuosta ensin asettuu.

Muuta ei justiin nyt tule mieleen, mutta eiköhän niitä matkan varrella lisää tule, kunhan pitää ajatukset "oikeilla urilla" >>33>>
Sonja
 
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Syys 2010, 15:45

Re: Syömisestä ja muustakin elämästä

ViestiKirjoittaja ikisielu » 11 Maalis 2011, 10:10

Kyllä tää kehon kuuntelu ja terveellinen elämä on vihdoin munkin elämään tullut jäädäkseen..ja näin kevään tullen sitä oikein herää onnellisena ja täpinöissään suuria pieniä suunnitelmia päässään kehonsa ja mielensä hyvin voinnin lisäämiseksi.
Yksi suurimmista on se, että teen mitä haluan, en vaadi itseltäni sellaisia suorituksia, joita pidän vastenmielisinä, vaan haluan nauttia kaikesta tekemästäni ! Ja mieluusti haluan tehdä sen kiireettömästi.
tietty työkiireet joskus häiritsevät tätä, mutta nyt lomalla on niin ihanan leppoisaa. :D
Olen karpannut jo muutamia vuosia ja se vaan syvenee ja jatkuu, eli vältän niitä huonompia hiilareita, koska ne ei tee mulle hyvää. Sokeriherkut ovat myös välillä pannassa, mutta esim. näin menkkojen aikaan suon niitä itsellleni vähäisissä määri, koska keho niitä huutaa...
olen innostunut kuntosalista ja sen jälkeisestä avantouinnista. Iltaiset koiralenkit tekee hyvää.Piikkimatolla makoilu on ihana rentouttavaa ja auttaa selkäsärkyihin.
Jonain päivänä kun vielä lisää kevenen tästä haluan aloittaa joogan, joka on jo pitkään kiehtonut minua. Tutkin mielenkiintoisia asioita ja nyt varsinkin ruoan lisäaineet ja Annti Heikkilän ajatukset ruokavalioista kiinnostavat kovasti. Haluan kehooni puhdasta ruokaa...haaveilen omasta talosta, jossa voisin kasvattaa omat ruokatarvikkeeni ja tuuli ja aurinkoenergiasta.
Olen opetellut kutomaan sukkia ja tumppuja. Arvostan nykyään kotona olemista ja tavallista arkea todella paljon, enkä elä enään odottamalla seuraavaa irtiottoa arjesta.
Osaan nauttia tästä hetkestä juuri nyt. hu<g
Elämä on kertakaikkiaan aivan ihanaa kaikkinen ongelmineen ja vaikeuksineenkin, koska nehän ne kasvattavat <333
Elän elämäni prasta aikaa big>3luv
ikisielu
 
Viestit: 76
Liittynyt: 12 Kesä 2010, 21:02

Re: Syömisestä ja muustakin elämästä

ViestiKirjoittaja Keltainen » 02 Huhti 2011, 12:11

Yksinkertaisuus ja hitaus. Se hitaus on hassu juttu, kun se tuntuu tuovan asioita eteen entistä nopeammalla tahdilla :D Olen oikeastaan koko ikäni pyrkinyt elämään luontoa ja kehoani kunnioittaen ja kuunnellen. Nyt en enää pyri siihen, se vain ON. Kuuntelen kehoani ja luotan täysin siihen mitä se kertoo. Gurujen ohjeet joutaa romukoppaan, sillä kykenen entistä selkeämmin tunnistamaan mikä käy minulle ja mikä ei. Konkreettisesti se tarkoittaa raakapainotteista ravintoa, rauhallisia ja rentouttavia urheilumuotoja, sekä rauhoittumista olennaisen äärelle. Ravinto on käytännössä aikalailla kaikkea vihreää. Kasviksia paljon, mutta hedelmiä hiukan vähemmän. Kotimaiset itse poimitut marjat on paljon sopivampia keholleni, kuin tuontihedelmät. Tomaattihimo on välillä aika hurja! Luomu on oikeastaan kaikessa vähimmäisvaatimus.

Myrkyttömyys niin pitkälle kuin se on mahdollista. Se on tärkeää. En meikkaa nykyään kovin usein ja kun meikkaan, käytän mineraalikosmetiikkaa. Vartalon ja kasvot pesen sellaisilla aineilla, joita voisin syödä. Hiuksia kyllä vielä värjään, mutta käytän siihen indigoa ja hennaa. Hiukset pesen intialaisilla yrteillä ja huuhtelen omenaviinietikalla. Eikä hiukseni ole koskaan voinut näin hyvin. Teen usein rentouttavia öljyhoitoja päänahalle ja hiuksille ja kasvoja hellin luomuhunajalla silloin tällöin. Liika puunaaminen on jäänyt pois ja sen huomaan olevan avainasemassa terveellisen ulkonäön ylläpitämisessä. Elimistö kyllä itse korjaa sisältäpäin ulkoisia vaurioita, kun siihen annetaan aikaa ja oikeat ravinteet. Tajusin vasta, että hikikään ei enää haise ollenkaan pahalle, kun en ole vuosiin käyttänyt kemiallisia deodorantteja ja syön puhdasta ravintoa. Hammaslääkäritaukoa pidin hävettävät 9 vuotta. Sitä ei hammaslääkärikään meinannut uskoa, kun hampaat olivat kuulema ihan mallikunnossa. Pesen hampaat msm:n ja suolan seoksella enkä syö purukumia. Hampaita ei vihlo ja suu tuntuu puhtaalta. Toisin oli fluoria ja glyseriiniä sisältäviä hammastahnoja käyttäessä.

Olin helmikuussa vajaan viikon paastolla. Sattumoisin juuri ennen raskautumista. Paasto teki todella hyvää ja sitä kautta pääsin irti monista pienistä mielihaluista ja jumiutuneista ajatusmalleista. Nyt syön sitä mitä keho kaipaa ja voin todella hyvin! Käyn kävelyillä rantatiellä, johon pääsee suoraan pihaltamme. Venyttelen ja paljon myös vain olen. Raskauden aikana täytyy tietysti huomioida myös se pieni ihminen kohdussani ja luottamus kehon viesteihin kehittyy päivä päivältä voimakkaammaksi.

On tämä kevään saapuminen ihan rakkautta! >33>>
Keltainen
 
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:17

Re: Syömisestä ja muustakin elämästä

ViestiKirjoittaja Emotar » 13 Heinä 2011, 20:02

Onkohan täällä joku kuullut/ harjoittanut tietoista syömistä ?
ad astra
Emotar
 
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 16:18


Paluu Ruokaohjeita ja muuta mukavan kodikasta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron