Mitä kirjaa luet nyt?

Täällä voit ilmoitella tapahtumista, kivoista linkeistä, Reiki-illoista yms.

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Chevy » 15 Elo 2015, 17:47

Jared kirjoitti:N.Hill; Piense y hágase rico

(Kyseessähän on siis espanjankielinen käännös Think and Grow Rich:istä)
Hauska tapa opiskella uutta sanastoa. Enkuksi kun on lukenut jo useamman kerran


Uteliaisuuttani kysäisen: kauanko olet opiskellut espanjaa?
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Jared » 15 Elo 2015, 21:13

Chevy kirjoitti:
Uteliaisuuttani kysäisen: kauanko olet opiskellut espanjaa?


Jos se olisikin ajasta kiinni :mrgreen:
Peruskurssin verran. (1,500-2,000 sanaa, kaksi lukiotason kirjaa. Vähän toista viikkoa.
Kielimetodini on vähän eri. Kun ihminen osaa yli 3,000 sanaa, hän alkaa automaattisesti
ymmärtää ja puhua, sillä prosessi on alitajuinen.)

kielien vaikeustasoja; (englantitaustaiselle/ englannin C2-tason puhujalle, ei väliä sillä,
onko englanti äidinkielenä vai L2 kielenä)

http://www.effectivelanguagelearning.co ... difficulty

https://en.wikipedia.org/wiki/Common_Eu ... _Languages
Jared
 
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 04:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Chevy » 19 Elo 2015, 00:00

Mielenkiintoista. Olen itse ajatellut hiukan samaan tapaan enkä niinkään tahtoisi mitata asioita periaatteellisen opetteluajan mukaan.

En ole oikein osannut määrittäytyä uuden protokollan mukaan - enkä voi puhua itsestäni oikeastaan minkään englannin osaajana,
kun olen ns. vanhan pitkän saksan lukija - ja senkin jo unohtanut. Tuumailin juuri äskettäin, että jos olisin pitänyt huolta aiemmin
oppimistani kielistä, olisi hallinnassa nyt useita kappaleita. Vaan olen ollut tyhmä ja laiminlyönyt moisen aarteen huoltamisen.
Päätin kuitenkin ilmoittautua espanjan peruskurssille. Varsinaisesti täysin uusi kieli minulle, mutta vanhan ranskan perusteella
ymmärrän sanoja sieltä, toisia täältä. Verbintaivutus vaikuttaa yhtä rankalta kuin ranskassa ja venäjässä, mutta kaiketi opittavissa,
kun kerran joissakin maissa lapsetkin ovat selvinneet siitä... :mrgreen: ongelmia saattaa tietysti tuottaa lievä kuulovamma, jonka vuoksi
mm. kirjaimet k, p ja t pyrkivät menemään sekaisin kuullun ymmärtämisessä, ja olen muutenkin ollut aina parempi vieraiden kielten
luetun kuin kuullun ymmärtämisessä.

Työn alla olevien luettavien kirjojen listaan siis tulee Que tal? 1 (Matti Mäkinen, Ulla Riiho, Maarit Torvinen) tykötarpeineen.

Odotan kovasti kurssia, vaikken tiedä, opetetaanko siellä kastiliaa vai latinoa.
Kumpi on Sinun versiosi?
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Jared » 19 Elo 2015, 10:20

Chevy kirjoitti:
Odotan kovasti kurssia, vaikken tiedä, opetetaanko siellä kastiliaa vai latinoa.
Kumpi on Sinun versiosi?


Luin läpi Mucho Gusto 1 ja 2

https://es.wikipedia.org/wiki/Dialecto_ ... tentrional

Ai pitkää saksaa vai? Itse luin kouluissa 5 vuotta. Tuossa hyvä video saksaksi
kymmenestä rajoittavasta uskomuksesta:

4min29sek

https://www.youtube.com/watch?v=Jr4F2g2lf5Y

Saksani on jotain tasoa B2 (5,000- 6,000 sanaa)
Vahvimmat kieleni ovat
suomi C2 (äidinkieli, vaikea löytää natiiville suunnattua sanastotestiä),
japani C2 (+45,000 sanaa),
englanti C2 (+34,000 sanaa)
kiina C1 (7,000-8,000 sanaa)
ruotsi C1 (7,000-8,000 sanaa)
Jared
 
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 04:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Chevy » 22 Elo 2015, 19:11

Jared, kiitos saksa-linkistä. Totta on, mitä kerrottiin.
Ja kieli ymmärrettävää muuten, mutta täytyy myöntää, että tuon miespuolisen konekiväärin puhetta kuunnellessa ilmenivät toisinaan juuri ne kuulovamman aiheuttamat ongelmat: k, p ja t -konsonantteja on vaikea erottaa toisistaan.

Kävin ostamassa Que tal -1-kirjat, ja havaitsen nyt, että on hyvä, että kirjahyllyssä on ennestään tämä:
Carmen C. De Kemin: Verbos españoles. Conjugados sin abreviación.
:mrgreen:
Sinulla, Jared, on tosi hyvä ja monipuolinen kielitaito.

Omaani en tosiaan pysty määrittelemään, koska olen unohtanut niin paljon enkä ole koskaan käynyt niitä kursseja tai osallistunut nykyisiin tasokokeisiinl
Olen käynyt joitakin kielikursseja esim. kesäyliopistossa ja osallistunut säännöllisesti omassa virastossani järjestettyyn ruotsin kielen keskusteluryhmään, jonka istunnoissa käsiteltiin oman viraston aihepiiriä, sekä olen suorittanut ruotsin kielen kokeen virkamiehille.

Suomi on äidinkieleni.
Ruotsia puhun kelvollisesti, kuullun ymmärtäminen riikinruotsissa vaikeampaa, suomenruotsissa hyvä. Usein jopa ajattelen ruotsiksi, varsinkin kun olen ollut päivän tai pari ruotsinkielisessä ympäristössä.
Usein en huomaa, luenko suomen- vai ruotsinkielistä kirjaa.
Saksaa opiskelin 7 vuotta eli vanhan oppikoulun pitkän kurssin. Pystyn ymmärtämään yksinkertaista puhuttua saksaa tai jonkun tv-jännärin repliikit, mutta puhuminen on heikkoa. Luettu saksa toimii hyvin tai kelvollisesti aihepiiristä riippuen.
Ranskaa ja englantia opiskelin molempia koulussa 3 vuoden lyhyen kurssin, ranska on lähes kokonaan unohtunut. Englannin kanssa tulen toimeen aihepiiristä ja puhujasta riippuen.
Viroa ja venäjää olen kumpaakin käynyt peruskurssin, molemmat unohtuneet lähes täysin.
Luen paljon ruotsinkielistä kirjallisuutta, englanninkielistäkin ajoittain, Omaan aihepiiriini kuuluvien tekstien ymmärtäminen onnistuu (esim. historia, sotatieteet, lääketiede, kasvatustieteet) mutta vaikkapa geologian, matematiikan tai kansantaloustieteen erikoistekstit olisivat vaikeita jo ruotsiksi, muita kielistä puhumattakaan.
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Chevy » 26 Elo 2015, 08:28

Rhidian Brook: Talo Elben rannalla.

- vähän erilainen kirja siitä, mitä tapahtui Saksassa 1945...1947 tms. Tekijä englantilainen.

Tätä lukiessa tulee mieleen tavallaan kovempi ja ehkä raaempi versio samantapaisista tapahtumista, teos nimeltä Harmagedon (Armageddon), tekijä amerikanjuutalainen Leon Uris.
Toki Harmagedon ilmestyi 1963, jolloin sodasta oli vasta alle 20 vuotta, ja kirjoittajien ote asiaan on ihan erilainen. Brook on syntynyt Harmagedonin julkaisun jälkeen. Mielenkiintoista kuitenkin, miten brittien ja amerikkalaisten roolia pohditaan Saksan uudistumiseen ja jälleenrakennukseen liittyvissä asioissa. Fiktioita, tottakai, mutta taustan tosiasioita ei voi kieltää. Elben rannalla muuten viitataan jopa liittoutuneiden Saksaan kohdistuneisiin pommituksiin "vähän eri tavalla". Teknisellä tasolla ymmärrän toki liittoutuneiden ajattelutavan, mutta on varmaan paikallaan kysyä, mikä oikeastaan on sotarikollisuuden määritelmä?
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Jared » 12 Syys 2015, 10:19

Chevy kirjoitti:Ja kieli ymmärrettävää muuten, mutta täytyy myöntää, että tuon miespuolisen konekiväärin puhetta kuunnellessa ilmenivät toisinaan juuri ne kuulovamman aiheuttamat ongelmat: k, p ja t -konsonantteja on vaikea erottaa toisistaan.


Konekivääri, heh, jos tarkoitat että hän puhuu liian nopeasti, niin jotkut
saksaakin puhuvat ovat aiemmille videoille kommenttiosuudessa ihmetelleet samaa,
ja hän on tehnyt videovastauksenkin aiheesta.
Jared
 
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 04:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Chevy » 20 Syys 2015, 11:41

Yeah, olen ehkä vähän hidas muutenkin, niin Maximin kanssa en pysy perässä. :mrgreen:

Liekö sitten kommentit johtaneet joihinkin toimenpiteisiin...

Nyt uudelleen luettua:
Lorna Byrne: Taivaallinen rakkaus.
- pohdintaa mm. vihan käsittelystä.
Mielenkiintoista, miten ne ns. olemattomat sattumat osuvat aina yhteen. Eli kuten on tarkoitus. Luin äskettäin nettikirjoituksen siitä,
miten amerikkalaiset sotilaat käsittelevät vihaa, syyllisyyttä ja anteeksiantoa.
Erittäin mielenkiintoista.
Sillä luulen, että usein on vaikea antaa itselleen anteeksi sitä, että on sallinut itsensä tulla väärinkohdelluksi - eikä kenties
vaikeinta olekaan antaa anteeksi sille, joka teki väärin?
Mitäs sanotte?
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Chevy » 11 Loka 2015, 01:06

Taavi Kassila:Erään etsijän tarina.
Erinomaisen mielenkiintoinen.
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

ViestiKirjoittaja Chevy » 19 Loka 2015, 11:17

Cecilia Samartin: Señor Peregrino.

Samartinit ovat mielenkiintoisia lukukokemuksia - toki viihteen puolella, mutta suuresti ajatuksia herättäviä kuitenkin - mutta ne näyttävät koskevan espanjankielistä väestöä,
josta olen erityisen kiinnostunut nyt espanjan kurssin aloitettuani. Ns kielitaito ei tosin vielä käänny juuri hyvääpäivää kummempiin suorituksiin, mutta eläytyminen tapahtumiin
on kuitenkin helpompaa, kun kielikurssin ohella seuraa asioita muualta kuin niin murheellisen usein esitettyjen perusjenkkien ongelmoinnin kautta.
Etsiskelen lisää Samartineja, teoksia on useita...

:D

Muuten, mitä te muut oikeastaan luette?
Ei voi olla totta, että ette lukisi mitään?
Classified information? :mrgreen:
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

EdellinenSeuraava

Paluu Linkkejä, kirja- ja menovinkkejä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron