Kirjoita - mitäkö? Vai piirrä? kirjoita kirja?

Kirjoita tänne tervehdyksesi Ystäville...

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Kirjoita - mitäkö? Vai piirrä? kirjoita kirja?

ViestiKirjoittaja Chevy » 26 Maalis 2016, 16:31

Hei te Rakkaat,
nyt olen sitten lopullisesti (??) hurahtanut (!!).
Kirjoittamiseen nimittäin.
Olen aina kirjoitellut jotain, joskus nuorena kirjan käsikirjoituksenkin - muka.
Samoin olen aina piirrellyt.
Mitään ei ole julkaistu - paitsi eräs kirjoituskilpailun essee eräässä antologiassa vuosia sitten.

Vuosi sitten maaliskuulla alkoi piirtämisvillitys. Kuvatuksia oli sitten vähän siellä sun täällä.
Viime jouluna alkoi sitten kirjoittaminen - ja kuinka ollakaan, piirtäminen loppui.

Olin nyt kevätkaudella mukana kahdella mielenkiintoisella ja hauskalla kurssilla. Toinen koski muistelmien kirjoittamista,
toinen oli novellikurssi. Kivoja ja kiinnostavia oppijakollegoita ja mukava, innostava ja kannustava nuori vetäjä. Jippiii!

Kirjoittavia ihmisiä paljastuu joka käänteessä. Niitä istuu vieressäni espanjan kurssilla, joku puhuu asiasta bussipysäkillä. En siis ole ainoa.

Kirjoittamistouhusta on tulossa melkeinpä mania. Illat venyvät yöksi koneen äärellä. Lehti ennättää joinakin aamuina tipahtaa luukusta ennen kuin pää painuu tyynyyn.
Joinakin iltoina novelleja valuu kuin tuutista, joinakin ei ollenkaan.
Kirjan käsikirjoitus on ehkä puolivälissä.

Kertokaapa, te, Rakkaat ystävät, mitä te kirjoitatte?
Jared - tokihan Sinäkin kirjoitat????

rakkaudella,
Chevy
Viimeksi muokannut Chevy päivämäärä 04 Maalis 2017, 23:35, muokattu yhteensä 1 kerran
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

Re: Kirjoita - mitäkö? Vai piirrä? Mitä?

ViestiKirjoittaja Jared » 29 Maalis 2016, 13:37

Chevy kirjoitti:
Jared - tokihan Sinäkin kirjoitat????

rakkaudella,
Chevy

Tjaa-a, olen kyllä laittanut ylös nuoruuden roolipeliseikkailuja ja kavereiden pelihahmoja talteen,
niistä kyllä saisi melkoisen kertomuksen. Jokaisella tyypillä on omia luonteenpiirteitä, heikkouksia
ja vahvuuksia. Nopanheitto on kertonut pitkän tarinan. :D 228 peliä tämän vihon mukaan, lyhin 1h 30min
ja pisin 5h 45min.

Ja jos sanakirjan kokoaminen lasketaan kirjoittamiseksi... heh

Piirtämisestä, olen raapustanut pelin kaikki hahmot sen mukaan millaiselta pelaaja haluaisi hahmonsa näyttävän.
Lisäksi seikkailun karttoja, välineitä, maastoja, yhteenottoja, ymsyms. Olisi mukava julkaista ne esim YouTube kanavalla
diaesityksenä säveltämieni musiikkiteosten kanssa, esimerkiksi tyyliin; "Character Theme Music."

Tuossa näyte musiikista hahmolle 'J': (melko rauhallinen hahmo)

https://www.youtube.com/watch?v=Mmge1wmh0E4
Jared

ViestiKirjoittaja Chevy » 27 Huhti 2016, 13:43

Vau!

Hienoa kaikin puolin.
Mahtavia juttuja!
Tuota musiikkia voisin kunnella enemmänkin.

Kirjoittamis- ja piirtämissektorilla löytyy vaihtoehtoja jokaiselle.

Kertokaa hyvät immeiset, olen utelias!

Oma kirjoitustouhuni pysähtyi jostain syystä pariksi viikoksi. Ihan pallo hukassa.
Mutta nyt mennään taas....käsikirjoituksesta on ehkä 2/3 ensimmäisellä kierroksella valmis.
Sitten alkaa prosessi "lihaa luitten päälle" ja virheiden korjaus.
Uhhuh, millaisia mokia löysin ensimmäisellä puoliluvulla.

Mutta siitä se jatkuu.
Aurinkoista ja taiteellista kevään jatkoa kaikille!
:D
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 18 Touko 2016, 08:37

Käsikirjoituksen raakaversio valmistui sunnuntaina.
Nyt jätän sen vähäksi aikaa lepäämään.
Sitten alkaa terminologian tarkastus, virheiden korjaus ja täydennys.
huhhhhh......

Älkääkä hyvät immeiset sanoko, että kukaan teistä ei kirjoita mitään....!
Onneksi Jared ainakin on svengissä mukana!

rakkaudella, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 27 Heinä 2016, 07:35

Huhuu, te kaikki kirjoittavat immeiset - missä olette?
Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja näkemyksiänne asiasta.

Olen pakkoluettanut (hihhih) sepustukseni sopivilla ystävillä ja kylänmiehillä, jotka ovat antaneet siitä kirjavia lausuntoja.
Joku kokee jutun salaisuuksien olemassaolon jopa kantavaksi voimaksi - joku taas ei kärsi niitä laisinkaan, vaan tahtoisi kaiken olevan kuin kirkas vesi.
Hmm.

Olen kuitenkin saanut kaikilta neljältä hovilukijaltani (2m+2n) kiinnostavia vinkkejä, korjausehdotuksia yms.
Niiden perusteella ja omien oivallusteni mukaan olen tehnyt suuriakin muutoksia tarinaan.
Saman oman sepityksen lukeminen kaiken aikaa tekee sokeaksi omille virheille ja puutteille.
On huomattu, thank you. :mrgreen:

Siksi jokainen lukijoiden kommentti on kullan arvoinen - siitäkin huolimatta että se ei ehkä johtaisi muutoksiin tekstissä. KKK!

Oman huomiokykyni edes jonkinasteista säilymistä ilmaisee se, että löysin itse typerän jutun.
Olin kuvannut pienten lasten äitiä, joka haluaa pistää kukkasen hiuksiinsa päivittäin.
Kiva juttu ja söpöä - mutta yhdessä vaiheessa olin jostain syystä kirjoittanut kukkaseksi oleanderin, eli neriumin.
Eihän kukassakaan mitään vikaa varsinaisesti ole - paitsi että se on myrkyllinen.
Kuka normaali pienten lasten äiti laittaisi hiuksiinsa myrkyllisen kukan! Hohhoijaa. Nerium lensi heti roskikseen ja korvattiin myrkyttömällä,
kauniilla kukalla - kiitos HUSin myrkyllisten kasvien luettelon asia oli helppo tarkistaa...

Voimia kirjoittamiseen ja siitä lepäämiseen teille kaikille, joiden sydäntä lähellä tämä asia on.
rakkaudella, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 17 Elo 2016, 08:06

Hurahdus sen kuin jatkuu ja pahenee.

Yhden teoksen käsis on melkein valmis - kustantajasta ei tietoakaan, mutta toinen juttu jo pukkaa päälle.
Ei ole pelkoa siitä, että tulisi vietetyksi liikaa aikaa telkkarin ääressä, eipä ole hajuakaan siitä, mitä ne on siellä viime aikoina esittäneet tai kertoneet, Riosta puhumattakaan. :mrgreen:

Paperia ja väriä kuluu, kävin eilen taas viemässä tyhjentyneen värikasetin postiin.
Eikös ole muuten kumma hiilijalanjälki sekin, että laser-printterin tyhjä kasetti pitää raahata postitoimistoon, joka sitten lähettää sen jonnekin Benelux-maihin, mikäli oikein muistan.
Ehkäpä tästä hommasta on sitten apua Postille - mikäli kaltaisiani pöytälaatikkosepustajia tulee lisää, niin Posti ei ennättäne leikata nurmikkoja, kun pitää häärätä värikasettien kanssa...

Lisää kirjoitusvoimaa kaikille, jotka sitä kaipaavat?
Olkoon tarinanne tervetullut kaikille, jotka luettavaa tarvitsevat!

rakkaudella, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 20 Elo 2016, 21:04

Oivalsin joku aika sitten, että sillä piirtämismaniallakin oli tarkoituksensa. Siinä tuli luoduksi jonkinlaiset muotokuvat
käsiksen tärkeimmistä henkilöistä. Jäljennökset ovat keittiön seinällä, joten voin kyökkipuuhissa ollessani katsella kuvia
ja miettiä, millaiset persoonallisuudet piirteiden taakse kätkeytyvät.

Kokeilkaapa joskus!

Toisaalla mainitsemani Merete Mazzarellan hillittömän hupaisa kirja "Silloin en ole koskaan yksin" luo mielikuvia kirjoittamisesta kuten lukemisestakin
ja paljosta muusta sillä välillä.
Ehkäpä Merete ei ollut teosta kirjoittaessaan ajatellut luoda nimenomaan hupaisaa kirjaa, mutta ei voi mitään, kun hihityttää monet niistä ajatuksista,
joita hän on kirjannut muistiin ja siirtänyt teokseensa.

Kannattaa lukea!
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 29 Elo 2016, 21:49

Kaikkea sitä kuuleekin!

Muuan ystäväni, joka on lukenut sepustustani, sanoo, että käsikirjoituksessa - tai kirjassa - ei voi käyttää metelin aiheuttamista kuvaavaa verbiä,
jos melun aiheuttaja on yksin talossa eikä siellä ole ketään toista sitä kuulemassa.

Mielenkiintoista!
Olin kirjoittanut henkilöstä, joka on yksin kotona ja tulee rymistellen alas yläkerran portaita. Niin ei kuulemma voi sanoa.
Olin vallan ihmeissäni.

Oletteko koskaan tienneet moista?

Piti tietysti ruveta kirjoja lukiessani tsekkaamaan, löytäisinkö sellaisia kohtia painetuista kirjoista. Ah yeah, löysin - ja vieläpä sellaisen kirjailijan teoksesta, joka sivutöikseen lukee ja arvostelee toisten käsikirjoituksia.

Ystäväni sanoi, että sellaisia juttuja ei kuulemma juurikaan kirjoista löydy, koska kustannustoimittajat poistavat ne!
Kun vain muistaisin, niin tarkkailisin tästä lähtien, millaisia juttuja löytyy...vai löytyykö muita kuin tuo aiemmin mainittu...?

Omassa tarinassani ensin muutin verbiä. Tuntui epäaidolta. Sitten lisäsin eteiseen henkilön, joka voi sen melun kuulla.
Rupesin inttämään ystävälle, että sittenhän ei voisi kirjoittaa siitäkään, että joku on yksin ulkona, vaikkapa tuulisella säällä metsässä tai myrskyisellä merellä, ei voisi kuvailla, millaisia ääniä nuo luonnon ilmiöt aiheuttavat. Se ei sitten ollutkaan ihan sama juttu. Olin niin hämmentynyt, että en enää muista, mikä siihen sanottiin syyksi. Ihmeitten aika ei ole vielä ohi!

Hämmästyneenä, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 31 Elo 2016, 09:57

Voi hyvä sylvi tätä tiedonhakua.

Olin taas kirjoittanut valtavan flown vallitessa yhden luvun - ja lukiessani sitä itse oivalsin, ettei se ihan näin voi ollakaan.
Olin luonut tilanteen, jossa käytetään vieraassa maassa arvonimeä, jota ei siellä käytetä, ottanut käyttöön pukukoodin, joka ei ehkä ole oikein, jne.

Piti sitten taas kääntyä herra Wikipedian puoleen - ja todeta, että arvonimet menee uusiksi.
Pukukoodin osalta jouduin ottamaan yhteyttä vieraan vallan lähetystöön toisessa vieraassa maassa, jotta saisin selville sallitut pukeutumiset.
Saa nähdä, vastaavatko.

Viime viikolla jouduin kysymään erään vieraan valtion poliisilta sallituista autonajotavoista, tai eräiden apukeinojen käyttämisestä, eikä poliisilta ole vielä kuulunut vastausta.
Voi olla, että vastausta ei olekaan, sillä kyseiset apukeinot ovat harvinaisia, eivät ole siviilikäytössä yleensä, eikä niitä todennäköisesti ole myytävänä kovin monessa liikkeessä em. valtion alueella.
Eli niitä haluavat voivat vapaasti tilata laitteita verkkokaupasta. Kevyet ovat melko halpojakin, mutta kunnollisen aparaatin saadakseen siitä joutuisi pulittamaan muutaman sata euroa - ei siis ihan joka kuskin väline siksikään.

Saapas nähdä, joutuuko em. valtio luomaan kysymykseni pohjalta säädöstön laitteen suhteen. En usko, että sitä on juurikaan käytetty siellä kuten ei täälläkään siviilikäytössä ajattelemaani tarkoitukseen.
Jenkeissä se kuuluu olevan hyötyväline esim. huumekauppiailla, jotka sitten huristelevat yleisillä teillä aiheuttaen vaaratilainteita kaikille tienkäyttäjille.

isona kysymysmerkkinä, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Chevy » 02 Syys 2016, 08:22

Vieraan valtion poliisi vastasi kysymykseeni eilen. Ystävällisesti ja asiallisesti. Kuten sivistysvaltion olettaa asioita hoitavan.
Heille ei ilmeisesti ollut pälkähtänyt päähän kyseinen menettelytapa - ainakaan heidän tiedostoistaan ei löytynyt sitä koskevia oikeustapauksia tai ongelmia.
Heh.
Sain myös vinkin kahdesta muusta viranomaisesta, joilta kysyä asiaa.
Lienee kyse siitä, että asia ei esiinny heidän lainsaadännössäänkään, koska kyseisen välineen käyttö julkisilla teillä ei ole tullut ilmi, sikäli jos sitä on tapahtunutkaan.
Jenkeissä on tapahtunut.

KKK ystävälliselle poliisille!

Printatessani sepustustani eräällä ystävälle, joka halusi lukea sen, oivalsin, että olin tehnyt yhdessä vaiheessa varsinaisen emämunauksen: sijoittanut tekstiini erään kulttuuriimme kuuluneen olennaisen kodeissa käytettävän tuotteen, mutta unohtanut, että nykypäivän nuoret aikuiset, joita teksti kuvaa, eivät kyseistä tuotetta enää käytä, josko enää edes tunnistavat !
Puhumattakaan siitä, että nyt on selvitettävä, onko tuote ollut käytössä lainkaan maassa, jossa asiat tapahtuvat.
Elleivät, joudun poistamaan kokonaisen luvun ja kirjoittamaan korjauksen myöhempäänkin kohtaan tekstiä.
Voi kihveli!

Itse käytän kyseistä tuotetta jatkuvasti, koska en pidä siitä nykyaikaisemmasta, jolla se on korvattu.

Lisää tiedonhakua, joudun taas ottamaan yhteyttä ulkomaiseen kirjeystävään, joka on auttanut eräissä yksityiskohdissa muutenkin.

Mutta silti tämä on hauskaa!

voimahalein, Chevy
That Coyote was asleep
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

Seuraava

Paluu Yleistä asiaa