Kodin energiat

Kirjoita tänne tervehdyksesi Ystäville...

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: Kodin energiat

ViestiKirjoittaja Chevy » 29 Tammi 2012, 15:15

Heh, olet oikeassa, Portobello.
Jotkuthan, joilla käy siivooja, siivoavat ensin itse hiki hatussa, ettei siivooja näe, kuinka sotkuista heillä on.... :shock:

Siivoilen itse aika rauhalliseen tahtiin. Toisinaan saavat villakoirat lepäillä aikansa sohvan alla yms.
Nyt on pakko ryhdistäytyä, kun asunto on menossa myyntiin.
Välittäjä jo vihjaisi, että minulla on liikaa tavaraa esillä.

Tässä yhteydessä tulee selväksi, kuinka paljon tässä kodissa on turhaa tavaraa, siivottiinpa tai ei.
Kun työsyistä asuttiin siippavainaani kanssa yhdessä vaiheessa eri paikkakunnilla, oli pakko hankkia joitakin tavaroita kahdet.
Sitten kun siipan kuoltua piti yhtäkkiä muuttaa vanhemmiltani perittyyn kotiin, jossa oli alunperin jo "kaikki", ja tuotiin sitten
kiirussa sinne "kaikki"...huhhuh. Vaikka sitä on vähennetty vuosien varrella, mutta kumminkin...

En ole pitänyt koskaan itseäni shoppailijana tai tavaramaanikkona, mutta kyllä nyt joudun katsomaan itseäni vähän uudesta näkökulmasta.
Se lienee tarkoituskin. :mrgreen:

Mutta kuten Mayakin, jokainen koti on ollut minulle omalla tavallaan tärkeä ja rakas, jokaisessa olen oppinut jotain uutta.
Tämänhetkisen shown sanoma on mitä ilmeisimmin: jätä hankinnat... >33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

ViestiKirjoittaja Rose » 31 Tammi 2012, 12:02

Tuli vielä mieleen siivouksessa käytettävät aineet. Siivoan mahdollisimman vähillä aineilla. Nykyisin on tarjolla kaikenlaista desinfioivaa, antibakteerista sun muuta kovaa ainetta. Arvelen, että ympäristö menee liian steriiliksi ja asukkaiden vastustuskyky vähenee.

Tuulettaminen on meillä pakkasajan juttu. Kun siitepölyt alkaa leijailla ulkona, pysyy meillä petivaatteet sisällä. Kuivatan myös pyykit sisällä kesät, talvet siitepölyjen takia. Kyllä siivoaminen on aivan erilaista eri vuodenaikoina.

On aika siivota ja aika vaan nauttia kotona olemisesta. On tosi rasittavaa, jos takaraivossa tykyttää koko ajan ajatus siivouksesta. Siivoa kodin kerralla kuntoon, välillä perusteelisemmin ja välillä päällisin puolin, ja keskittyy sitten muihin asioihin.

Siivouksen lisäksi minulle toinen tärkeä kotiin liittyvä asia on ruuanlaitto. Näin talvella ruokapuuhat liittyvät paljon leivinuunin lämmitykseen ja sen lämmön hyodyntämiseen. Meillä syödään kotona tehtyä, yksinkertaista ruokaa. Nyt olen myös innostunut leipomaan luomusämpylöitä, ruisleipää en ole koskaan leiponut itse. Siinäpä olisikin haastetta big>3luv
Kaikki virtaa
Rose

ViestiKirjoittaja Chevy » 31 Tammi 2012, 22:38

Totta, siivousaineet ovat tärkeä pointti.
Käytän usein etikkaa ja ruokasoodaa, joilla saa yllättävän paljon aikaiseksi.
Desinfioivat sörsselit ovat tarpeen pääasiassa sairaalaoloissa ja vaikeiden tartuntatautien jyllätessä.
Kotioloissa on turha aiheuttaa resistenttien bakteerien lisääntymistä.
Saippuakin on luontoystävällisempi palana kuin nopeasti kuluvana nesteenä, jota sitten pitäisi aina ostaa täyttöpulloja.
Ai niin, onhan sentään pari putiikkia, joissa saa ostaa erilaisia pesunesteitä omaan pulloon, jippii!
Nyt olen opiskellut jonkin aikaa pesupähkinällä pyykkäämistä. Sappisaippuaakin on kaapissa.
>>33>>

Kodin tunnelmaa tosiaan kohottaa tuoreen leivän tai sämpylän tuoksu, pullista ja pipareista puhumattakaan.
Aiemmin olin aktiivi leipoja ja pakastimessa löytyi usein kaikenlaista leivontatulosta.
Poikakin tykkäsi pienenä seurata puuhia ja osallistua niihin.
Nykyään, keliakia-aikakaudellani en ole viitsinyt kovin paljon opetella kalliiden gluteenittomien jauhojen käyttöä.
Onneksi on tattaria! Blinit, nam!
>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy

Edellinen

Paluu Yleistä asiaa