Sivu 1/2

Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 12 Marras 2011, 17:22
Kirjoittaja Rose
Ihminen nukkuu noin kolmasosan elämästään. Näkee unia, jotka toiset muistavat, toiset eivät.

Nukkuminen voi olla vaikeaa tai helppoa. Itse nautin nukkumisesta ja arvostan pitkiä unia big>3luv

Luin jostain lehdestä arvostelun Tiibetiläinen unijooga-kirjasta ja kiinnostuin kovasti. En kuitenkaan saanut niin paljoa aikaiseksi, että olisin tilannut kirjan netistä. Valonpäivä-messut järjestettiin Pyhäinmiestenpäivänä Kajaanissa ja sieltä löysin aivan sattumalta kirjan.

Tässä lainaus kirjan alusta:

"Osallistumme joka ilta tähän suureen mysteeriin, jossa siirrymme yhdestä kokemusten ulottuvuudesta toiseen, ja kadotamme minuutemme löytääksemme sen jälleen ja pidämme tätä kaikkea itsestään selvänä asiana. Heräämme joka aamu ja jatkamme `todellista` elämäämme, mutta tietyssä mielessä olemme silti yhä edelleen unessa. Opetusten mukaan voimme joko jatkaa harhakuvien vallassa elämistä tässä unitilassamme päivin ja öin tai herätä totuuteen."

"Saatamme kenties meditoida tunnin tai kaksi, mutta loput 22 tuntia samsaran(=kärsimysten maailma, harhaa) laineet saavat riepotella ja harhauttaa meitä. Löydämme kuitenkin aina aikaa nukkumiselle; nukumme kolmasosan elämästämme, ja voimme käyttää sen ajan henkisiin harjoituksiin."

Yksi pääteemoista on kehittyä olemaan tietoisempi elämämme jokaisena hetkenä. Tulemme tasapainoisemmiksi ja olemme enemmän läsnä. Tästä seuraa kehitys myönteiseen elämäntapaan. Ja kun kehitymme hiljalleen edelleen, pystymme säilyttämään tietoisuuden sekä nukkuessamme että valveilla ollessamme. Elämämme sujuu helpommin sekä valveilla että unissa ja "samalla myös valmistaudumme saavuttamaan vapautumisen kuolemanjälkeisessä välitilassa".

Täytyy myöntää, että tässä vaiheessa lukiessani olin aika hämmästynyt. Luulin, että unijooga käsittelee nukkumista :mrgreen: Mutta tähän näyttää sisältyvän koko elämä ja vielä kuolemakin big>3luv

Ja tässä vaiheessa myös todetaan, että jos haluaa harjoittaa unijoogaa oikein perusteellisesti, tarvitsee opettajan. Meinasin jo lannistua, mutta luin kirjan. Ja kyllä tästä myös löytyi maanläheisiä juttuja, joita voi toteuttaa omassa elämässään.

"Kiirettä ei ole, koska olemmehan vaeltaneet samsaran harhoissa hyvin kauan edes aloittamatta harjoituksia." - Ja näinhän asia taitaa olla :)

"Jos emme kykene olemaan tietoisesti läsnä nukkuessamme ja jos me kadotamme itsemme joka yö, millaiset ovat mahdollisuutemme kohdata kuolema tietoisena?"

"Monet länsimaalaiset lähestyvät opetuksia siltä pohjalta, mitä länsimainen psykologia kertoo unista. Kun he hieman myöhemmin kiinnostuvat unien käyttämisestä henkisen kasvun välineenä, he keskittyvät yleensä unien sisältöön ja niiden tulkintaan. Hyvin harvat kuitenkaan pohtivat unen luonnetta, mutta ne, jotka pohtivat, huomaavat päätyvänsä koko olemassaolomme perustana olevan mysteerin jäljille."

"Uniharjoituetan ensimmäinen askel on melko helppo: sinun tulee ymmärtää, että unista voi olla paljon hyötyä henkisellä polullasi" >33>>

Kuvittelin, että kirjoitan kirjan sisällön suurpiirteisesti yhteen, pieneen tiivistelmään, mutta se ei taidakaan onnistua. Ja jos kirjoitan oikein pitkästi, pelkään pahoin, ettei kukaan sellaista jaksa kaahlata läpi, vaikka minusta se olisi kuinka kiinnostavaa :mrgreen:

Niinpä jatkan juttua, kunhan taas sopiva aika koittaa. Kommenteja ja omia tuntemuksia voi kirjoitella, foorumilla on ollut hiljaista big>3luv

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 12 Marras 2011, 21:07
Kirjoittaja Sibylla
Hei Rose,

samankaltaista tekstia kun hiljattain lukemani Gary Renardin kirjat "Maailmankaikkeus katoaa"ja "Kuolematon todellisuutesi".Niissa oli ihan samaa juttua siita,etta elama on harhaa ja unen kaltaista...minua nama kirjat ravistelivat kovasti,koska kavivat kasiksi elaman perustaan...en tieda nytkaan,mita niista ajatella mutta ehka selviaa aikanaan :)
Olen nyt vain aika tyytyvainen elamaani,saanhan itse tehda tunnelmat ja sisallon-siis ajatella elamani sellaiseksi kuin haluan...aika jannaa touhua ja aion nauttia siita,ravistellen karsimyksen ja pelot ym.negat niskoilta pois!Olen jo niita ruokkinut tarpeeksi enka tarvitse niita enaa (raukka kun en tiennyt tamankertaisen elamani alusta,ettei niita olisi tarvinnut ollenkaan!!)
Unijutut ovat jannia,olen monesti ajatellut etta olisi mainiota saada kaytetyksi nukkuma-aika tehokkaasti hyvakseen eika vain kollotella automaattisesti-en ole koskaan tykannyt nukkumisesta kun taytyy jattaa keho vartioimatta-menneitten elamien peruja!!)
Sinulle mukavaa viikonloppua ja antoisia unia! big>3luv

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 13 Marras 2011, 00:30
Kirjoittaja Frangipani
Hei vaan,

todella mielenkiintoinen alue....itse en tieda nukkumisesta, missa tilassa ollaan (=itselleni mahtava tila, silla nukun hyvin >>33>> , mutta tietylla lailla voisin yhtya tuohon ns. elama on harhaa...tai oikeastaan kutuisin sita oppimispaikaksi, missa meille annettu kaikkea kivaa (kaunis luonto, elaimet, tahtitaivas jne) ja myos paljon huonoa (sairaudet, maanjaristykset jne).

Normaalipaivan aikana pelaamme/teemme valintoja naiden kivojen ja huonojen asioiden valilla. Nautimme joko tekemisistamme tai sitten emme, ja tama taas pohjautuu siihen , etta kuuntelemmeko sydantame (=sisaista aantamme) vai teemmeko paallamme ns. paremman paatoksen vastoin sydantamme. Uskoisin, etta unitilassa nukkuessamme hyvin, paa saa levata, ja siten olemme siina ns. oikeassa tilassa = sydamen tilassa. Aamulla kun taas heraamme, paa ottaa vallan ja lahdemme mahdollisesti 'harhapoluille'....Tata voisi miettia myos silla, etta jos nukumme huonosti, onko meilla paa viela toiminnassa pyorittelemassa paivamme valintoja? Jos valinnat ovat olleet oikeita (=sydamen valintoja), paa saa levata ja nukumme rauhallisesti.

Sydamessa on sielu (=meidan aikaisten elamien historiankirja), ja ehka se univaiheessa tulee esiin (rentoutumistilassa), ja siten saatamme kayda lapi asioita menneisyydesta.

Itse kayn opettajani avustuksella talla hetkella menneissa elamissani (sieulussa=historiankirjassani) ja ennen kaikkea kaymme elamissa, mista olen tuonnut mukanani traumoja. Naita putsaamme pois, jotta voisin elaa tana paivana iloisena/rauhallisemmin mielin (tama vain yksi osa 'kurssiani').

Sieluun mennessa kayn myos kuoleman vaiheen lapi ja tama on todellakin hyvin tietoinen tila, jossa tiedamme etta paasemme ns. vapautumisen tilaan. Nama traumat eivat kuitenkaan poistu kuollessamme, vaan ne siirtyvat mukanamme seuraavaan elamaamme. Uusi elama on meille ns. uusi pelikentta, joka annetaan meille pelattavaksi loytaaksemme sen 'oikean tien'.

Nama ns. vanhat traumat mallintavat kayttytymismalliamme, lahinna vihan, surun tai muun kun rakkauden tunteen tassa elamassa. Kun pystymme nama traumat poistamaan sydammestamme, ilo/rakkauden/mielenrauhan tunne valtaa sydamemme, ja alamme elamaan sita 'oikeaa elamaa'....pikkuhiljaa ymmartamys tasta maailmasta selkenee ja ilo ja mielenrauha saavutetaan.

Tassa vahan omia mietintoja ns. unen ja todellisen elaman tulkintaan >>33>>

K >>33>>

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 13 Marras 2011, 18:30
Kirjoittaja Rose
Kiitos kommenteista big>3luv

Kyllä se on varmaan niin, että alkaapa henkisiä asioita lähestyä mistä suunasta vaan, ne lopulta johtavat yhteen ja samaan lopputulokseen. Näin ainakin oma matkani on sujunut >>33>>

Unijooga-kirjassa käsitellään myös karmaa. Olen jotenkin ajatellut itsekseni, että karma on jokin iso juttu elämässä. Vaikkapa sairaus. Mutta kirjan mukaan karma koostuukin pienistä asioista ja se on todella läsnä joka hetki sekä valveilla että myös unissamme. Karma on sitä, miten suhtaudumme asioihin. Mitä tunteita jokin tilanne tai ihminen herättää. Pystyykö kypsästi katsomaan laajemmin menemättä vaikkapa vihaan mukaan. Toimimaan erilailla kuin ennen vastaavassa tilanteessa. Ja tämä sama toimii myös unissa. Joten, joka hetki sekä valveilla ja unissa, voimme poistaa tai lisätä karmaa.

Tässä lainaus kirjasta, se selventää karmajuttua:

Tässä karkea esimerkki karmallisista jäljistä. "Erään miehen lapsuudenkodissa riideltiin paljon. Kolmenkymmenen tai kenties neljänkymmenen vuoden kuluttua hän kävelee jonkin talon ohi, jossa mies ja nainen riitelevät kovaäänisesti. Seuraavana yönä hän näkee unta, jossa hän riitelee vaimonsa tai kumppaninsa kanssa. Aamulla herätessään hän tuntee itsensä ärtyneeksi ja sulkeutuneeksi. Hänen kumppaninsa aistii tämän tunnetilan ja reagoi siihen, mikä vaan lisää miehen ärtymystä entisestään.

Nämä kokemusten eri taajuudet kertovat meille jotain karmallisista jäljistämme. Kun mies oli nuori, hän reagoi lapsuudenkotinsa riitelyyn tuntien pelkoa, vihaa ja loukkaantuneisuutta. Hän inhosi riitelyä - mikä on täysin ymmärrettävä ja normaalireaktio - ja tämä inho jätti jälkensä hänen mieleensä. Vuosikymmeniä myöhemmin hän kulkee tuon talon ohi ja kuulee riitelyä: tämä on toissijainen olosuhde, joka stimuloi vanhaa karmaallista jälkeä, joka puolestaan ilmenee yöllä nähtynä unena.

Tuossa unessa mies reagoi unikumppaninsa provosointiin suuttumalla ja loukkaantumalla. Tämä reagointitapa on niitten karmallisten jälkien sanelema, jotka hän varastoi lapsuudessaan mentaaliseen tietoisuuteensa, ja tätä mallia on varmasti vahvistettu useaan kertaan myöhemmissä elämänvaiheissa. Kun unikumppani - joka on vain ja ainoastaan miehen oma mielenheijastuma - provosoi häntä, reagoi hän tuntemalla vastenmielisyyttä, aivan kuten lapsena. Tämä unessa tunnettu vastenmielisyys on uusi teko, joka synnyttää uuden (karmallisen)siemenen. Herätessään hän on takertunut tuohon tunnetilaan, joka on aiemman karman tuottama hedelmä, ja hän tuntee vieraantuneensa kumppanistaan ja sulkeutuu. Asiaa monimutkaistaa vielä se, että hänen kumppaninsa reagoi tähän omista karman sanalemista ehdollistamisistaan käsin ja hänestä tulee kenties äkkipikainen, sulkeutunut, anteeksipyytelevä tai alistunut, jolloin taas mies reagoi noihin tunnetiloihin kielteisesti kylväen jälleen uuden karmallisen siemenen.

Jokainen reaktio mihin tahansa tilanteeseen - sisäiseen tai ulkoiseen, hereillä tai unessa koettuun - joka saa alkunsa mieltymyksistä tai vastenmielisyydestä, jättää jälkensä mieleen. Karma sanelee reaktiot, jotka puolestaan kylvävät uusia karman siemeniä, joista muodostuu jälleen uusia reaktoita ja niin edelleen. Tällä tavoin karma lisää karmaa. Tämä on samsaran pyörä, lakkamatta pyörivä tekojen ja reaktioiden ketju.

...Karman mieltäminen syyn ja seurauksen tapahtumasarjaksi on erittäin hyödyllistä, sillä se johtaa siihen johtopäätökseen, että kussakin tilanteessa valitsemallamme reagointitavalla, sisäisellä tai ulkoisella, on seurauksensa. Kun olemme todella ymmärtäneet sen, että karmallinen jälki on tulevan karman saneleman käyttäymismallimme siemen, voimme käyttää tuota ymmärrystä vähentääksemme kielteisyyttämme ja luodaksemme elämäämme myönteisellä tavalla vaikuttavia olosuhteita."

Olipa aika pitkä lainaus, mutta nämä esimerkit selventävät kirja opetuksia hyvin.

Kirjassa jaetaan unet kolmeen eri lajiin: 1) tavalliset samsaran unet, 2) kirkasunet ja 3) kirkkaan valon unet. Tavalliset unet eroavat kirkasunista unien syyn perusteella ja ne ovat joko selkounia (=henkilö tietää näkevänsä unta) tai henkilö ei tiedä näkevänsä unta. Kirkkaan valon unet ovat tietoisia unia. Kirkkaan valon unet tapahtuvat jakamattomassa tietoisuuden tilassa.

Samsaran unet ovat ainakin minulla näitä tavallisia, sekalaisia unia joita nään tosi paljon ja muistan huonosti.

Kirkasunet ovat selkeämpiä ja yksityiskohtaisempia. Ihminen muistaa unistaan yhä suuremman osan. Tämä johtuu siitä, että henkilö on tietoisempi unitilassaan. Henkilö lepää tilassa, jossa hänen persoonallisuutensa ei vaikuta," unet eivät enää perustu yhtä voimaakkaasti persoonallisiin karmallisiin jälkiin, vaan niissä esiintyvä tieto on peräisin arkista tietoisuuden tilaa syvemmältä tajunnantasolta". "Kirkasunissa unennäkijä ikään kuin saa jotain lahjaksi tai löytää jotain, kun taas samsaran unissa unennäkijä antaa itse unille merkityksen." - Kirkasunia voi nähdä, kun ei enää paini henkilökohtaisten karmallisten jälkien kanssa.

Kuka tahansa voi toisinaan nähdä kirkasunen, mutta ne ovat harvinaisia. Samsara unia voi joskus luulla kirkasuniksi.

Kirkkaan valon unet ovat mahdollisia vain erittäin kehittyneelle unijoogan harjoittajalle. Se on unista, ajatuksista ja kuvista vapaa tila.

No, tässä taas tiivistelmä kirjan annista. Niitä maanläheisiä ohjeita seuraa, kunhan pääsen jutussa vähän pitemmälle big>3luv

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 14 Marras 2011, 11:38
Kirjoittaja mölli
Minusta kirja on mainio.

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 17 Marras 2011, 10:02
Kirjoittaja Rose
Luin kirjan alkua uudelleen ja samalla tarkistin, mitä voisin vielä lisätä tähän, jotta tiivistelmästä tulisi tarpeeksi kattava.

"Ihmiselämämme on mittaamattoman arvokas.Meillä on sovelias keho ja mieli, jonka mahdollisuudet ovat rajattomat. Me voimme tavata opettajia ja saada heiltä opetusta. Meillä on vapaus valita ja voimme elää elämämme henkistä polkua kulkien. Tiedämme, että henkisten harjoitusten tekeminen on tärkeää myös muiden auttamisen kannalta. Tiedämme myös sen, että elämä on kovin lyhyt ja että kuolema korjaa satonsa varmasti, mutta siltikään emme kykene löytämään tarpeeksi aikaa henkisille harjoituksille elämän kiireen keskellä."

"Kaikki kokemuksemme unet mukaan luettuna syntyvät tietämättömyydestä.../ Tiidetiläisen tradition mukaan tietämättömyyttä on kahta eri lajia: synnynnäinen tietämättömyys ja kulttuurista johtuva tietämättömyys. Synnynnäinen tietämättömyys on samsaran perusta, ja se on luonteenomaista kaikille olennoille. Synnynnäinen tietämättömyys on sitä, ettei tunne omaa todellista luontoaan eikä maailam todellista luontoa, mikä johtaa siihen, että ihminen elää dualistisen mielen harhojen vallassa.

Dualistisuus ilmenee vastakohtaisuuksina ja kaksijakoisuuksina.../Tämä käsitteelinen luokittelu kehittää meissä taipumuksen asettaa asiat paremmuus järjestykseen, mikä ilmenee takertumisena ja torjuntana eli pinttyneinä reagointitapoina, jotka muodostavat suurimman osan identiteetistämme. Me haluamme tämän eikä tuota, uskomme tähän emmekä tuohon, kunnioitamme tätä ja halveksimme tuota. Me haluamme nautintoa, mukavuutta, vaurautta ja kuuluisuutta, mutta yritämme kaikin tavoin välttää kipua, köyhyyttä, häpeää ja epämukavuutta. Haluamme näitä mukavia asioita itsellemme ja läheisillemme muista välittämättä. Haluamme kokea jotain aivan muuta kuin mitä tällä hetkellä koemme, tai sitten haluamme takertua johonkin kokemukseen torjuen kaikki mahdolliset muutokset, jotka saattavat johtaa sen loppumiseen.

On myös toisenlaista tietämättömyyttä, joka kulttuurin sanelemaa.../ Esimerkiksi intialaiset hindut uskovat, että lehmän syöminen on väärin, mutta sikaa kyllä voi syödä. Muslimit puolestaan uskovat, että naudanlihan syöminen on sopivaa, mutta sianlihan syöminen on kiellettyä. Tiibetiläiset puolestaan syövät näiden molempien eläinten lihaa. Kuka heistä on oikeassa?.../ Näiden uskomusten erilaisuus johtuu eri kulttuureiden erilaisista harhakuvista ja uskomusjärjestelmistä - eivät perimmäisestä viisaudesta.

Toinen hyvä esimerkki on erimielisyydet filosofian eri koulukuntien välillä. Filosofiasta on olemassa monia eri suuntauksia, ja ne voi erottaa toisistaan vain siten, että ne ovat eri mieltä aivan pienistä, hienovaraisista asioista ja yksityiskohdista. Vaikka nämä järjestelmät on luotu johtamaan ihmiset viisautaan, lisäävät ne tietämättömyyttä, sillä niiden kannattajat takertuvat dualistiseen maailmankuvaan. Tämä on väistämätöntä kaikissa käsitteelisissä järjestelmissä, sillä käsitteelinen mieli on tietämättömyyden ilmestymä.

Traditoit synnyttävät ja ylläpitävät kulttuurista johtuvaa tietämättömyyttä..../Kasvamme erilaisiin uskomusjärjestelmiin, tietyyn poliittiseen puolueeseen, tiettyyn lääketieteelliseen näkemykseen, tiettyyn uskontoon ja tiettyihin mielipiteisiin.

.../Miellymme hyvin vähäpätöisiinkin asioihin: tietyyn saippuamerkkiin tai tiettyyn hiustyyliin.

Tämä ei kuitenkaan ole paha asia, niin vain on.../ Niin kauan kun emme ole valaistuneita, osallistumme dualismiin, ja se on hyväksyttävää.Tiibetiläinen sananlasku sanookin:`Kun sinulla on aasin ruumis, nauti ruohon mausta.`Meidän tulisi toisin sanoen arvostaa elämäämme ja nauttia siitä, koska elämä itsessään on arvokas, ja koska se on se elämä, jota juuri tällä hetkellä elämme."

Karmasta vielä myös lisäys. Kylvämme koko ajan karmallisia siemeniä, joko kielteisiä tai myönteisiä. Idea ei olekaan kerätä myönteistä karmaa vaan vapautua karmasta kokonaan. Tässä lainauksia kirjasta:

"Myönteinen karma.../ Esimerkiksi jonkun ollessa meille vihainen ja oman vihamme nostaessaan päätään, on myötätunto paras lääke. Sen tunteminen voi tuntua aluksi pakotetulta ja epäaidolta, mutta kun oivallamme, että meitä ärsyttävä henkilö on vain omien ehdollistumiensa sätkynukke ja että hän kärsii tuosta rajoittuneesta tietoisuuden tilastaan ollessan kielteisen karmansa vanki, voimme tunte jonkin verran myötätuntoa ja luopua kieiteisistä reaktioistamme. Kun toimimme näin, muovaamme tulevaisuuttamme myönteisemmäksi.../ Tämäkin myönteinen reaktio tuottaa karmallisen jäljen, koska olemme kylväneet myötätunnon siemenen.../Jos jatkamme tätä HARJOITUSTA, myötätunto herää meistä lopulta itsestään ja vaivatta. Kun ymmärrämme karman lait, voimme KOULUTTAA mieltämme käyttämään kaikkia kokemuksiamme tukemaan henkistä kasvuamme, jopa hetkiä, jolloin olemme yksin omiin ajatuksiimme vaipuneina."

Laitoin avainsanat isolla, koska itse en ainakaan tajunnut ensiksi, millaisia henkiset harjoitukset ovat. Hyvin yksinkertaisia ja arjessa koko ajan läsnä >>33>>

Seuraavaksi kerron tunteiden vapautuksesta eli karmasta vapautumisesta, tästä vaan tuli jo niin pitkä juttu, että jatkan myöhemmin.

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 17 Marras 2011, 20:22
Kirjoittaja sara
Rose kirjoitti:"Myönteinen karma.../ Esimerkiksi jonkun ollessa meille vihainen ja oman vihamme nostaessaan päätään, on myötätunto paras lääke. Sen tunteminen voi tuntua aluksi pakotetulta ja epäaidolta, mutta kun oivallamme, että meitä ärsyttävä henkilö on vain omien ehdollistumiensa sätkynukke ja että hän kärsii tuosta rajoittuneesta tietoisuuden tilastaan ollessan kielteisen karmansa vanki, voimme tunte jonkin verran myötätuntoa ja luopua kieiteisistä reaktioistamme. Kun toimimme näin, muovaamme tulevaisuuttamme myönteisemmäksi.../ Tämäkin myönteinen reaktio tuottaa karmallisen jäljen, koska olemme kylväneet myötätunnon siemenen.../Jos jatkamme tätä HARJOITUSTA, myötätunto herää meistä lopulta itsestään ja vaivatta. Kun ymmärrämme karman lait, voimme KOULUTTAA mieltämme käyttämään kaikkia kokemuksiamme tukemaan henkistä kasvuamme, jopa hetkiä, jolloin olemme yksin omiin ajatuksiimme vaipuneina."


KKK Rose, todella mielenkiintoista tekstiä ja niin totta... Jään odottamaan mielenkiinnolla seuraavaa kuvaustasi kirjasta! hu<g >>33>>

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 21 Marras 2011, 11:33
Kirjoittaja Rose
Hei taas <333

Seuraavaksi tunteiden vapautus.

"Paras tapa reagoida kielteiseen tunteeseen on levätä mielen luonnossa (jakautumattomassa tietoisuudentilassa) vapaana mielihaluista ja vastenmielisyyksistä ja antaa tunteen vapautua itsestään. Jos pystymme toimimaan näin, kulkee tunne lävitsemme aivan kuin avaruuden halki liitävä lintu jälkiä jättämättä. Tunne kohoaa pintaan ja sulautuu itsestään tyhjyyteen.

Näin toimiessamme karmallinen siemen ilmenee joko tunteena, ajatuksena, ruumiin aistimuksena tai yllykkeenä käyttäytyä tietyllä tavalla. Koska emme kuitenkaan suhtaudu siihen hyvällä emmekä huonolla tavalla, UUTTA KARMAN SIEMENTÄ EI SYNNY.Joka kerta, kun annamme esimerkiksi kateuden tunteiden nousta pintaan ja vapautua itsestään - jäämättä kiinni tunteeseen tai tukahduttamatta sitä - heikkenee karmallinen taipumuksemme kateuteen, sillä emme tee uutta tekoa, joka vahvistaisi taipumusta.

.../Saatat miettiä nyt sitä, miksi tunteista irti päästäminen on parempi vaihtoehto kuin hyvän karman kerääminen. Vastaus kuuluu: SIKSI KOSKA KAIKKI KARMALLISET JÄLJET KAHLITSEVAT JA RAJOITTAVAT MEIDÄT TIETTYYN IDENTITEETTIIN. Päämäärämme on vapautua kaikista ehdollistumista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että esimerkiksi myötätunnon kaltaiset myönteiset ominaisuudet häviäisivät. Kun karmalliset ehdollistumat eivät enää hallitse meitä, kykenemme näkemään tilanteet selkeästi ja toimimaan spontaanisti parhaalla mahdollisella tavalla sen sijaan, että meitä vedettäisiin moneen eri suuntaan.

.../Vaikka tunteiden vapauttaminen ja niistä irti päästäminen onkin paras tapa toimia, se on hyvin vaikea toteuttaa, jos emme ole edenneet harjoituksisamme riittävän pitkälle ja saavuttaneet tiettyä mielenvakautta ja tasapainoa. KUITENKIN RIIPPUMATTA SIITÄ, ONKO TEHNYT HARJOITUKSIA AHKERASTI VAI EI, VOI JOKAINEN PYSÄHTYÄ TUTKIMAAN ITSEÄÄN HAVAITESSAAN TUNTEIDEN NOUSEVAN PINTAAN JA PÄÄTTÄÄ TOIMIA PARHAANSA MUKAAN. Kaikki voivat oppia lieventämään karmallisten taipumusten aiheuttamaa impulssia."



Tässä on mahdollista mennä pieleen semmoinen juttu, että ei vapautakaan tunnetta vaan tukahduttaa sen. Melkoista itsetutkiskelua tämä on ja koko ajan saa olla varpaillaan. Hassua, aiemmin ymmärsin myötätunnonkin erilailla... Se tuntui paljon enemmän todellisuudesta irralliselta. Luinpa jostain myötätunnon harjoittelumeditaatiosta. Siinä ensin ajatellaan asiaa, jota todella rakastaa, sitten siirrytään neutraaliin kohteeseen ja hiljalleen kohti vaikkapa ihmistä, josta ei tykkää yhtään. Ja pitkän harjoittelun jälkeen kaikkia kohteita tulisi ajatella yhtä rakastavasti kuin ensimmäistä kohdetta alussa. Taas puhuin rakkaudesta. Enkö minä kovapäinen vieläkään oikein ymmärrä myötätuntoa. Ainakin se on aivan eri asia kuin sääli.

Sitten taas kirjaan, aiheena tietoisuuden sumentajat.

"Karmalliset jäljet ovat psyykkisiä jäänteitä teoista, joihin liittyy takertumista tai torjuntaa. Ne ovat tietoisuuden sumentajia, ja niiden varastona on henkilön tietoisuuden perusta kunzhi namshe(=yksilön perustajunta. Se on `säiliö`tai `varasto`, jossa karman jäljet ovat koossa ja josta tulevaisuus, ehdollinen olemassaolo, nousee).../Kunzhi namshe ei ole mikään käsin kosketeltava asia tai paikka, vaan se on dualistisen kokemuksen taustalla oleva dynamiikka.

.../Kunzhi namshen yleinen vertauskuva on varasto tai kätkö, jota ei voi tuhota. Kunzhi namshen voidaan siis ajatella olevan mallien ja kaavojen varasto. Se on kokemisen kielioppi, johon jokainen tekomme - ulkoinen tai sisäinen, fyysinen tai ajatuksen tasolla tapahtuva - vaikuttaa jossain määrin. Kunzhi namshe on olemassa niin kauan kuin yksilön mielessä on ehdollistumia ja taipumuksia. Ihmisen kuollessa ja ruumiin hajotessa ei kunzhi namshe kuitenkaan häviä. KARMALLISET JÄLJET OVAT OSA TIETOISUUTTA SIIHEN ASTI, KUN NE ON PUHDISTETTU SIELTÄ POIS. Kun niistä joka ikinen on puhdistettu, kunzhi namshea ei enää ole ja yksilöstä tulee buddha."

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 23 Marras 2011, 11:11
Kirjoittaja Rose
Myötätunto
Myötätunto on asenne, jossa toisten hyötyä pidetään oma etua tärkeämpänä. Myötätunto on aina yhteydessä rakkauteen. Siinä missä myötätunto edustaa toivetta vapauttaa toiset olennot kärsimyksestä ja kärsimyksen syistä, rakkaus edustaa toivetta siitä, että kaikki olennot olisivat onnellisia. /www.buddhalaisuus.fi

Pohdin myötätunto-sanaa, tälläinen määritelmä löytyi buddhalaisuus-sivustolta. Eli olen oikeillä jäljillä, kun yhdistän sen rakkauteen >>33>>

Viimeisimmässä lainauksessa tulee esiin myös tunteiden tukahduttaminen. On helppo sanoa, että älä tukahduta tunteistasi vaan vapauta ne. Okei, hyvä, mutta miten :!: :?:

Omalta kohdalta olen huomannut juuri kateuden kanssa pinnistellesäni, rupean pohtimaan miksi olen kateellinen, mistä tämä on alkanut. En ole kateellinen tavaroista, varallisuudesta yms.vaan hassua kyllä tietynnäköisille naisille heidän ulkonäöstään :mrgreen: Ja olen kyllä jäljittänyt syytä tosi kauas, edellisiin elämiin asti big>3luv Nykyään en enää jää rypemään tunteeseen, tunnistan sen ja se voi jopa hieman hymyilyttää sisäisesti, onhan se oikeasti aika hassu syy olla kateellinen! Huomaan asian ja se on sillä selvä, energia saa poistua avaruuteen :mrgreen: Aikanaan oli hankalaa ensin tunnistaa tunne, tunsin vaan selittämätöntä vastenmielisyyttä aivan tuntematonta ihmistä kohtaan.

Sekin on tärkeää tajuta, että kaikenlaisia tunteita on lupa tuntea, myös niitä pahoja ja hankalia asioita. Niitä kohtaamatta ei voi päästää niitä menemään.

Onko kommnetteja myötätunnosta tai tunteiden tukahduttamisesta ja vapauttamisesta?

Re: Nukkumisesta ja Unijooga-kirjasta

ViestiLähetetty: 30 Marras 2011, 10:45
Kirjoittaja Rose
Karmalliset jäljet ja unet

"Karmalliset jäljet pääsevät ilmentymään vapaasti unissa sillä unet eivät ole rationaalisen mielen rajoittamia. Päivätajunnassa järkeistämme usein esiin nousevat tuntemukset ja mielikuvat pois. Tätä tapahtumasarjaa voidaan kuvata seuraavalla tavalla: Päivällä tajuntamme valaisee aistit ja saamme kokemuksen maailmasta.../Yöllä tajunta vetäytyy pois aisteista ja asettuu olemuksemme luonnolliseen perustaan. Jos olemme kehittäneet itsessämme kyvyn olla läsnä ja meillä on paljon kokemusta tyhjästä, kirkkaasta mielen luonnosta, kykenemme olemaan tietoisia puhtaasta, selkeästä tietoisuudesta ja pysymään siellä myös yöllä. Kuitenkin suurimalla osalla meistä tajunta valaisee vain tietoisuutta sumentavat, meille unina näyttäytyvät karmalliset jäljet."

"Unijoogassa tätä ymmärrystä karmasta käytetään mielen kouluttamiseen eli reagoimaan kokemuksiin toisella tavalla, mikä johtaa uusiin, myönteisiin karmallisiin jälkiin. Niiden synnyttämistä unista on enemmän hyötyä henkisten harjoitusten kannalta. Unijoogassa ei ole kyse voimankäytöstä tai siitä, että alitajunta pyrittäisiin tukahduttamaan tietoisuudella. Unijooga perustuu lisääntyneeseen tietoisuuteen ja oivalluksiin, joiden avulla voimme tehdä parempia valintoja elämässämme."

"Unijoogan harjoitukset tarjoavat myös menetelmän, jonka avulla karmalliset siemenet voidaan tuhota ennen kuin ne itävät. Jos kykenemme olemaan tietoisia unien näkemisen aikana, voimme antaa karmallisten jälkien vapautua itsestään heti kun ne ilmestyvät kuvina, jolloin ne eivät enää synnytä kielteisiä olotiloja valveilla eletyssä elämässä."

.../ Karmalliset jäljet ovat unen juuret. Kun ne on kitketty pois, jäljelle jää vaan kirkkaan valon tietoisuus: ei elokuvaa, ei tarinaa, ei unennäkijää, ei unia - on vaan kirkaasti säteilevä perusluonto, ja se on absoluuttinen todellisuus. Valaistuminen merkitsee unien loppumista, ja siksi sitä sanotaan heräämiseksi."


Seuraavaksi syklisen olomassaolon kuusi ulottuvuutta

Kirjassa kerrotaan, että on olemassa kuusi eri olemassaolon maailmaa, joissa kaikki harhojen vallassa olevat olennot elävät. Läntisessä ajattelussa on helpompi hahmottaa maailmat käsitteillä kuusi tietoisuuden tilaa tai kuusi kokemusmaailmaa. Ne ovat kuusi kielteistä tunnetta: viha, ahneus, tietämättömyys, kateus, ylpeys ja harhauttava nautinto.

Ulottovuuksien kohdalla on kyse kollektiivisista karmallisista jäljistä. Ja siksi kokevat kunkin ulottovuuden olennot maailmansa samalla tavalla jakaen saman kokemusmaailman kuten me muiden ihmisten kanssa.. Koirat voivat esimerkiksi kollektiivisesti kuulla sellaisia äänentaajuuksia, joita ihmiset eivät kuule. ihmiset käyttävät ja ymmärtävät kieltä tavoin, jotka eivät ole koirille mahdollisia.

Ulottovuudet vaikuttavat selvärajaisilta, kiinteiltä ja pysyviltä, mutta ne ovat unenomaisia ja ainettomia. Ne voivat olla limittäin ja kosketuksissa toisiinsa.

Ulottovuuksista lisää seuraavassa jorinassa big>3luv