meditaatio ja aika

Lisää joukkoon hyväksi kokemasi harjoitukset

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Jouki » 08 Syys 2010, 19:38

Hurlum kirjoitti: niin että kun istun alas, en nuku, vaan virkistyn. jos sä nyt sen osaat, onko sulla jotain neuvoja antaa, miten sitä tehdä?


Yksinkertainen neuvo on, että istut ja kuuntelet.
Yksinkertainen, mutta ei helppo, niin kuin kuvasit.
Mieli on levoton, paljon ajatuksia kuten
"tämä on ajan haaskausta" ,
"tuhat ja yksi asiaa tehtävänä".

Kun ymmärrät, että et löydä tyyneyttä menneestä etkä tulevaisuudesta,
silloin olet löytänyt nykyisyyden merkityksen avaimena mietiskelyyn
ja tietoiseen(virkeään ) läsnäoloon.
Mieli ei osaa olla läsnä tässä hetkessä.
Ei siis kannata tukeutua siihen.

Palaa juurille alkuun ja hengitä, havainnoi hengitysliikettä tuntemuksena kehossa.
Havainnointi tarkoittaa tarkkailua, älä lähde analysoimaan kokemusta,
siis "ajattelemaan",
luomaan tarinaa siitä.
Tarkkaile tuntemusta kehossa.
Väsymyksen tullessa voit tarkkailla väsymyksen tuntemuksia kehossa.
Vain ja ainoastaan tarkkaile, havainnoi.
- Vive memor leti -
Jouki
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Kesä 2010, 10:28

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Sonja » 09 Syys 2010, 21:28

Kommentoin nyt tähänkin, kun tilanteeni on vähän samanlainen, työt perhe ja kaikki hulina ympärillä.

Mulla on onneksi nuo lenkittäjät, koirat. Iltaisin yleensä teen aika (liian) myöhään lenkin koirien kanssa, se rentouttaa samalla vaikka mulla onkin tapana kuunnella samalla jotain mp3:a jos tielleni on sattunut sopiva eteenpäinvievä kirja audiomuodossa. Hyvä puoli tässä on se, että meillä kaikki muut nukkuu yleensä jo kun tulen lenkiltä.

Kun tulen kotiin, istahdan tähän penkille tietokoneen eteen ja vedän jalat tuolille risti-istuntaan tai jotain sinne päin, mikä nyt hyvältä tuntuu. Vedän muutaman kerran henkeä syvään, ja suljen silmät.

Mä en yritäkään ainakaan vielä tyhjentää mieltäni kokonaan, koska se on mulle liian haastavaa tässä vaiheessa. Kyllästyn koko juttuun jos ei siitä tule mitään. Istun siis hiljaa ja kuuntelen hengitystä, tarkkailen kuten Jouki edellä sanoi. Jos päähäni tupsahtaa jotain rakentavia ajatuksia, kuuntelen mitä niillä on sanottavaa, tarkkailen siis niitäkin mutta en lähde tarkoituksellisesti ajattelemaan niitä eteenpäin. Jos joku ajatus yrittää "viedä mukanaan" työnnän sen pois ja jatkan tarkkailua.

10-15 min on mulle riittänyt toistaiseksi, kokemus on nimenomaan virkistävä. Ehkäpä, kun kuljen polkuani eteenpäin, etenen tässäkin asiassa. Nyt istun sen aikaa kuin hyvältä tuntuu ja tuo himpan vajaa vartti on ollut sellainen aika. Ja lyhyessä ajassa, ihan parin kerran jälkeen jo alkoi tulla ihania tuloksia >33>> Eli se kerta on paljon parempi kuin ei yhtään kertaa! Kaksi on jo loistava juttu ;)

Ei tälläsiin hommiin tarvita mun mielestä niin kauheasti ohjattua toimintaa ja kursseja. Mä kuuntelin itseäni ja aloin tehdä noin. Sun tapasi voi olla toinen, mutta itseä kuuntelemalla se varmasti löytyy.

Iloa, valoa ja rentoutusta tiellesi sopivassa suhteessa!
Sonja
 
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Syys 2010, 15:45

Re: meditaatio ja aika

ViestiKirjoittaja Hurlum » 10 Syys 2010, 06:11

kiitos kaikille kaikista kommenteista :) luin niitä läpi huolella. pitää kai lopettaa se stressaaminen siitä että ei osaa rentoutua :) ehkä sillai oppii rentoutumaan. ja oppia keskittymään hetkeen, eikä koko ajan elää tulevaisuudessa - mä oon meinaa sellainen ihminen, että harvemmin potean menneitä, mutta sen sijan olen koko ajan suunnittelemassa tulevaa...

tänään, luentojen jälkeen, on kahden tunnin junamatka. siinä ehtii ainakin istahtaa. on kyl vähän töitä mitä pitää kirjoittaa, ja kirjoja mitä pitää lukea... mutta ehkä hetken ehtii vaan istuakin. ainakin siinä aikana, kun läppäri käynnistyy. kannattaa vissiin hyödyntää kaikki ne hetket :)
Avatar
Hurlum
 
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Syys 2010, 11:59
Paikkakunta: Turku

Edellinen

Paluu Meditointi ja henkiset harjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron