kehon tuntemukset meditoidessa

Lisää joukkoon hyväksi kokemasi harjoitukset

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

kehon tuntemukset meditoidessa

ViestiKirjoittaja girassol » 19 Marras 2012, 10:16

Hei kaikille,

Olen vuoden verran harjoitellut meditointia enemmän ja vähemmän säännöllisesti ja usein ihmettelen kehoni tuntemuksia. Usein istuessani koen että kehoni menee "lyttyyn", yhteen kasaan. Makuullani tunnen pääni painon, mutta en kehoa ollenkaan ja lisäksi aina tunnen että käteni ovat väärinpäin. Myös energiahoidon aikana käteni ovat olleet miten sattuu, vaikka oikeasti ne ovat paikoillaan. Myös koko keho on tuntunut olevat sivuttain. Minun on myös vaikea tajuta milloin hengitän sisään ja milloin ulos. Tuntuu että hengitän sisään, mutta sitten tajuan että sittenkin olen puhaltamassa ulos. :D

Olen vain pohtinut mistä tämä voisi johtua tai mitä se voisi kertoa. Ei se tunnu mitenkään huonolta, mutta saa miettimään... Onko jollakin samanlaisia kokemuksia?
girassol
 
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Marras 2012, 12:42

Re: kehon tuntemukset meditoidessa

ViestiKirjoittaja Seppo » 20 Marras 2012, 13:28

Varmaan pohjimmiltaan maadoittumattomuudesta johtuvaa. Vaikka tietenkin vaikka mikä voi kärjistää nykyisinä erikoisina aikoina...

Maadoittumattomuus voi johtua varsin monista seikoista... - Yleensä maadoittumaton ihminen ei tee kaikkien kehon chakrojen aktivointia (siis että niin todella tapahtuu). (Toisin kuin Old Age -tyylissä,esim. muinoin Vihkimyksissä Egyptin pyramideissa.) Käytännössä hän aktivoi vain Sydänkeskusta ylempiä chakrojaan (+ehkä Sydänchakraansa).

Miksi noin käy joillekuille helposti, vaikka voisi kuvitella että kaikki chakrat aktivoituvat ainakin silloin, jos kaikkiin kiinnittää jotain huomiota? - Siksi, että ihminen muokkaa itseään koko ajan eikä vain meditaatioissa. - Esimerkiksi liikunnan määrät, laadut ja intensiteetit vaikuttavat. Eli maadoittumattomuuden oireita tulee, jos ihminen on hyvin heikko ainakin yhdessä fyysisen kunnon neljästä eri ulottuvuudesta ja tasot ko. neljässä eivät ole lähelläkään toisiaan.

Niinpä todennäköisesti maadoittumattomuuden oireet eivät ole merkkejä mistään muusta kuin siitä, että henkisessä kasvussa ei ole vielä kokonaisvaltaisuutta...
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: kehon tuntemukset meditoidessa

ViestiKirjoittaja salttura » 21 Helmi 2013, 12:23

Laitanpas tämän nyt tänne, en viitsi uutta topicia tehdä tästä asiasta.

En ole meditoinut paljoakaan, ehkä kolmisen kunnon kertaa. Se tuntuu vain todella helpolta, toissa kerrallakin jämähdin noin 45 minuutiksi meditoimaan, enkä varmasti nukahtanut ;).

Mutta, ensimmäinen ja viimeisin kerta nyt vähän mietityttää. Minulla on meneillään tällä hetkellä eräs hyvin raskas ja kuluttava parisuhdekuvio, joka painaa mieltä jatkuvasti. Se on kääntynyt jo jopa fyysisiksi oireiksi. Olin pohtimassa tätä tilannetta ja päätin, että nyt pitää rauhoitella vähän mieltä ja ryhdyin meditoimaan. Sitä mukaa kun mieli tyhjeni, olkapäissä ja rintakehässä tuntui hassulta. Niitä vähän niin kuin kihelmöi ja se kohta tuntui jotenkin "tyhjältä". Keksiikö kukaan mitähän tuo oli vai oliko mitään?

Ja viimeisin kerta, mieli oli jo vähän tyhjentynyt eikä (tietoisessa) mielessä käynytkään tämä minun parisuhdetilanne. Minua alkoi ahdistamaan rinnasta ja navan yläpuolelta, eli juuri sydänchakran ja solar plexus-chakran kohdilta. Sellainen hyvinhyvin voimakas ahdistus, paino ja polttaminen. Niin, että en melkein pystynyt jatkamaan meditaatiota, piti oikein pakottaa itseni siihen. Kyyneleetkin kihosivat väkisin silmiin. Jatkoin kuitenkin väkisin ja melkein kymmenisen minuuttia ehkä meni päästä siitä ahdistuksesta pois. Korostan sitä, että se tunne oli niin voimakas, että oli lähes mahdotonta istua siinä paikallaan... Meditaation jälkeen oli todella ahdistunut ja paha olo pitempäänkin.

Oliko tämä ihan hyvä juttu ajatellen sitä, että pääsisin eteenpäin tästä vaikeasta kuviostani? Ajattelin, että pakko jatkaa, jotta joskus tästä yli pääsisi. Kenties jotain puhdistumista kuitenkin tapahtui? Jatkanko vain, vaikka tuo tapahtuisi uudestaankin? Eihän sitä tiedä jäikö ainokaiseksi kerraksi tuollainen, mutta tulevaisuuden varalta.

Nyt menee vähän ohi, mutta meditaatiolla on kyllä jännä vaikutus. Olin illan istunut vessanpöntön vieressä, oksetti. Ei ollut mitään pöpöä tai muuta, tämä minun tilanteeni ja sen aiheuttama ahdistus vain pyrki tulemaan ulos. Eipä siinä oikein muuta voinut tehdä niin ryhdyinpä taas meditoimaan. Paha olo lähti pois, eikä se tullut enää takaisin. Ja olin todella euforisessa ja korkealentoisessa tilanteessa koko seuraavan vuorokaudenkin!
salttura
 
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Helmi 2013, 15:08


Paluu Meditointi ja henkiset harjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron