Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

Lisää joukkoon hyväksi kokemasi harjoitukset

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja pixie » 04 Heinä 2012, 10:38

Taitavat kaikki olla kesälaitumella, mutta kirjoitanpa silti, jos joku osaisi jotain sanoa. Tosin tuntuu nolottavalta täällä myöntää edes ääneen ongelmaani, kun "kaikki" ovat niin henkisiä, on parantajan lahjoja sun muuta. :oops:

Eli olen pienestä saakka ollut tietoinen tai uskonut siihen, että elämässä on paljon enemmän, kuin mitä silmillä näemme. Että tämä arkinen elomme on vain pieni osa todellisuutta, katoava sellainen. Olen ns. "henkinen" ihminen. Olen lukenut paljon alan kirjallisuutta ja kiinnostunut kaikesta. Mutta mikään ei oikein "tunnu" miltään. Tiedän, että ei tässä varmaan minun tuntemuksillani ole kauheasti merkitystä ja että esim henkioppaat ja enkelit ovat olemassa, vaikka minä en heitä aistisi. Olen kyllä kokenut myös ns. yliluonnollisia asioita, mutta tavallaan spontaanisti, ilman että olisin hakenut mitään kokemuksia. Mutta vaikkapa meditaation aikana en koe mitään erityistä. En näe värejä tms, en aisti energioita, en tunne virkistäytyväni juurikaan, on hankala edes rentoutua ja ajatukset palaavat helposti nykyhetkeen ja fyysiseen todellisuuteen, oman elämän asioihin. Kun katson vaikkapa jotain meditaatiovideoita, joissa on esim. joitain virityksiä, tai teen ohjatun enkelimeditaation tms, en tunne juuri mitään. Toki tilanne on rentouttava, rauhallinen, miellyttävä, musiikki kaunista yms, mutta kun en tunne mitään erityistä, tulee helposti mieleen, kuvittelenko kaiken tai toimiiko tämä juttu ollenkaan.

En siis ole henkisellä polulla sen takia, että metsästäisin jotain upeita tuntemuksia, mutta jos en tunne mitään, helposti epäilyt nousevat mieleen ja on vaikea edes tehdä henkisistä harjoituksista rutiinia, kun ne eivät tunnu "toimivan". Minulla on erilaisia kiteitä, joita pidän kauniina, mutta en aisti niiden energioita. Olen kokeillut kukkatippoja, en tunne mitään. Olen saanut healingin, en tuntenut mitään. Minun on vaikea visualisoida mitään, en saa vahvoja mielikuvia.

Toivottavasti joku tajusi mitä ajan takaa...
Viimeksi muokannut pixie päivämäärä 24 Marras 2012, 19:20, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
pixie
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Touko 2011, 11:53

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja Frangipani » 04 Heinä 2012, 12:21

Hei,

Jos en ole vaarassa, niin ongelmana on, etta etsit jotakin....ja siten meditaationkin aikana se tarkein -tunne - haviaa). Jos hymyilemaan sydammellesi ja seuraamaan sita hyvan olon tunnetta, alat tuntemaan. Varien tai minkaan munkaan nakeminen ei ole tarkeaa (saattaa jopa hairita meditoinnin oikeaa tarkoitusta) sydamen avaamista ja rauhallisuuden/ilon tunnetta.

Parasta olisi varmaan, etta joku pystyisi ohjaamaan sinut sydameesi ja sita kautta tuntemaan ensimmaisen kerran missa elaman oikea ilo/rauha on....myohemmin pystyt meditoimaan itsenaisesti. Oletko koskaan osallistunut millekaan kurssille, jossa sinua olisi ohjattu?

<333
Frangipani
 
Viestit: 148
Liittynyt: 04 Marras 2011, 01:22

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja Sibylla » 04 Heinä 2012, 15:24

Hei Pixie,

uskon ettei tarvitse "tuntua"sen ihmeellisemmalta kuin elama tuntuu!Ollaan talla tasolla tata varten,"materialististen" aistien varassa,niita seuraten ja oppien.
On toki mahtavaa,kuten kirjoitat,jos tuntisi ylimaallisia kokemuksia,mutta ne ovat tosi harvassa-ainakin minulla.Enka todella haluaisikaan lentaa,olen nyt taalla ihan muuta varten...
Joten ei tarvitse tuntea alemmuutta tuntemattomuudesta:)
Hyva aihe kuitenkin!
Ihmiset kirjoittavat ihmisille,ja kyllahan me tunnetaan kaiken maailman tunteita joita on hyva jakaa...
Siunattua polkua sinulle,todella enkelit ja henkimaailma kulkee kanssamme vaikka saamme vain valayksia siita...taytyy tassa todeta,etta kevaan aikana olen saanut runsaammin merkkeja etta minua hoidetaan kuin koko elamani aikana-mutta ne eivat ole "ylimaallisia" merkkeja vaan ihan tahan elamaan liittyvia,ihan konkreettisia!
Saat varmaan seurata itsekin tallaista-minulla valahtaa ajatusten tasolla sitten,etta "taas minusta pidetaan huolta"ja "onpas pikkuasia mutta niin tarkea"! <333
Runsaudesta on hyva jakaa:)!
Avatar
Sibylla
 
Viestit: 359
Liittynyt: 31 Touko 2010, 23:30
Paikkakunta: Euroopan sydan:)

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja sara » 04 Heinä 2012, 18:50

Itselleni tämä henkinen tie on ollut paljolti omahoitoa... Pikku hiljaa on asioita avautunut, esim. meditoidessa oivalluksina (jotka ymmärrän intuitioksi), monenlaisten oireiden, jopa sairauksien kautta, reiki on ollut pahoina hetkinä hoitokeinona, olen kehittynyt ihmisenä vähitellen, päässyt pois tosi monista peloista, tullut rauhallisemmaksi tulevaisuuden suhteen jne.jne., alkanut myös tehdä jotain pientä muiden hyväksi, henkinen kasvu olisi kai tämän kaiken kehityksen osuvin nimitys... Elämään on tullut rutkasti iloa ja huumoria, en ota enää itseäni enkä muita läheskään niin vakavasti kuin ennen... Kaikkea tätä ja paljon paljon muuta. Tällä hetkellä elän ihan normieloa nauttien lähimmistäni, ystävistäni, koiristani ja luonnosta, maailmankaikkeudesta ollen yhteydessä sen valoon aina kun mieli antaa siihen mahdollisuuden, hahaha, summa summarum eläen oman näköistä elämääni ja antennit silti suunnilleen koholla jos jotain tapahtuu... >>33>> >>33>> >>33>> Ps. Luulen ettei ehkä kannata kiinnittää pahemmin huomiota noihin tuntemuksiin, jos elämä muuten tuntuu kantavan...
Jos pelkäät, et voi rakastaa.
sara
 
Viestit: 486
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 22:21

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja Rose » 05 Heinä 2012, 07:24

Ketju herättää mielenkiintoisia ajatuksia. Oma elämäni on aika tavallista, välillä on jokin mukava juttu, vaikkapa energiakokemus. Ja näistä huippuhetkistä sitten kirjoitan tänne.Siitä voi syntyä käsitys, että usein tapahtuu huimia juttuja.

Energiakokemukset ovat myös kovin henkilökohtaisia, niitä ei voi verrata.

Käyn meditaatioryhmässä. Joskus oma tuntemukseni on voimakas, monesti väsyneenä koen vaan rentoutumista. Välillä olin ihan lukossa ja yritin meditoida "väkisin", siitä vasta tulikin huono olla :mrgreen: Meditaatiosta on opaskirjoja, tekniikoita. Se on kuitenkin sellainen juttu, joka pitää tulla sisältä päin, asia jotenkin loksahtaa kohdalleen.

Itse olen edennyt pienin askelin. Olen yrittänyt kääntää elämäni positiivisuutta kohti. Myönteinen, peloton elämänasenne. Antaa elämänenergian johdattaa. Hyvänä päivänä tämä onnistuu hyyvin, on myös päiviä jolloin olen aika hukassa. Mutta pinnistelen positiivisuutta kohti. Varsinkin pelottomuus teettää töitä. Että uskaltaa luottaa siihenh, että elämä kantaa. Elää tätä hetkeä huolehtimatta huomisesta.

Joskus kun saa tuntea upea energian vaikkapa meditoidessa. Se on pieni häivähdys siitä, mihin olen kulkemassa ja pyrkimässä. Se antaa uskoa jatkaa polullaan. Valo, jota kohti haluan kulkea, on todella olemassa.

Usui viisi elämänohjetta. Niitä kannattaisi todella miettiä päivittäin. Kun vaan aina muistaisi...
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja Chevy » 05 Heinä 2012, 09:36

Hei,
minullakin on yhä toisinaan ja oli aiemmin useamminkin tilanteita, jolloin meditointi ei tuntunut yhtään miltään.
Mutta odotuksiahan ei tosiaan kannata asettaa kovin korkealle, vaan harjoitella vähitellen ja hissukseen.
Toisinaan saattaa "vastaus" olla vaikkapa mainos ohikiitävän auton kyljessä, joskus radiossa soiva laulu, kenties bussissa istuessa jokin kanssamatkustajan lausuma täysin muuhun asiayhteyteen liittyvä lause...ja tällöin saattaa tulla oivallus: haa, niinhän se asia onkin.

En ole itsekään erityisen visuaalinen, joten ymmärrän hyvin henkilöitä, jotka eivät koe sillä sektorilla suuriakaan elämyksiä.
Mikä mahtaa olla oma vahvuutesi?
Onko se auditiivinen vai kinesteettinen tapa kokea elämää ja maailmaa? Kukaanhan ei ole mitään näistä kolmesta täysin puhtaasti, mutta joitakin vahvuuksia on useimmiten löydettävissä.
Jos pystyt päättelemään, mikä on omalta osaltasi se voimakkain, kenties pystyt lähentymään Universumia sitä kautta.
Henkisen polun kulkeminen on minusta keskittynyt ihan tavalliseen arkiseen taivallukseen, vaikkapa juuri Usuin periaatteiden valossa.
Kyse on siis näkökulmasta eikä itse elämisestä. >>33>>

Koen asian niin, että olen itse Universumin työrukkanen, jonka tarkoitus on täällä tässä elämässä vaeltaessaan oppia vähitellen kaikenlaista, ja oppiminenhan menee usein ns. kantapään kautta.
Siinä oppimisen yhteydessä voin toisinaan olla avuksi jollekulle muulle, miten onkaan tarkoitettu.
Sillä kaikella on tarkoituksensa, vaikka sitä ei aina heti oivalla.

Voimia ja valoa Sinulle,
Kirjoittele yyveetä, jos siltä tuntuu.
halirutistuksin, Chevy >33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja pixie » 10 Heinä 2012, 11:33

Kiitos vastauksista! <333

Olen vuosia sitten osallistunut lyhyelle meditaatiokurssille, jonka laadusta en tosin ole aivan vakuuttunut. Henkilökohtaista ohjausta en saanut. En ole osallistunut meditaatioryhmiin, mutta olen nyt pidemmän aikaa kyllä "haaveillut" paikkakunnallani pidettävistä Mindfulness- meditaatioista ja tiibetinbuddhalaisesta ryhmästä. En ole saanut aikaiseksi mennä, koska kärsin voimakkaasta väsymyksestä ja aloitekyvyttömyydestä (saattaa osin johtua ihan somaattisista syistä, niitä tutkitaan paraikaa). Oshon kirjan meditaatiosta ( Meditaatio- ainoa tie vapauteen) olen lukenut ja tietenkin paljon muuta.

Varmaan se sydänkeskuksen löytäminen tms olisi ihan hyvä juttu. Omia vahvuuksiani en oikein osaa määritellä. Jotenkin pitäisi parantaa keskittymiskykyä.

hu<g
Avatar
pixie
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Touko 2011, 11:53

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja Minna » 22 Heinä 2012, 11:18

Meditointiinkin on ihmisillä vaihtelevia syitä, miksi tehdään ja eri tekniikat soveltuu eri tilanteisiin. Joillekin toimii hyvin meditaatiot missä keskitytään jonkin valmiin harjoituksen kautta mielikuvamatkaan, esimerkiksi visualisoidaan itse astumassa verhon taakse, nousemassa kultaisella hissillä ylös tapaamaan henkioppaita, ammentamaan universaalia viisautta tms. Itselläni tämäntyyliset toimi silloin kun olen ollut niin levoton että mieli on tarvinnut koko ajan jotain mihin keskittyä. Toisaalta taas zen-tyyppiset meditaatiot, joissa keskitytään vaikkapa hengitykseen ja laskemiseen, tai haastavimmillaan ainoastaan olemiseen ja annetaan mielen tyhjentyä, ovat niitä harjoituksia jotka toistuvasti harjoitettuna yhdessä mietiskelyn kanssa ovat auttaneet minua tulemaan tietoiseksi omista ajatuksistani, parantaneet kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä ja ymmärrystä pitkällä aikavälillä vaikka itse meditoiminen tuntuisi aika ajoin suorastaan ikävältä.

Mindfullness-kurssia voin kyllä suositella, itselleni on niistä tekniikoista ollut valtavasti apua itseni ja maailman ymmärtämisen tiellä. :)

<333
Mielestä ei pääse ulos mielellään.
Minna
 
Viestit: 246
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 17:35

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja Chevy » 01 Elo 2012, 08:05

Meditoinnin keskittymisessähän - kuten muutenkin - kannattaa olla armelias itselleen.
Jos liian tiiviisti yrittää keskittää ajatuksensa johonkin ja kieltää niitä livahtamasta vaikkapa naapurista kuuluvaan musiikkiin,
niin silloinhan tapahtuu juuri se mistä yrittää itseään kieltää.
Sillä jos yrittää estää itseään ajattelemasta vaaleanpunaista elefanttia, niin mikäs se silloin tupsahtaakaan mieleen.... :mrgreen:

Jos häiritsevät ajatukset tai mielleyhtymät keskeyttävät meditoinnin, niistä päässee helpoiten eroon toteamalla asian - jahah, vai tulit tähän nyt,
no kiitos kun kävit, saat mennä...eli lempeästi toteamalla häiriön ja sitten antamalla sen mennä.

Jokin sopiva mantra toistettavaksi hiljaisesti mielen rajalla saattaa myös auttaa. Näihin sopinee vaikkapa Violetti Liekin dekree,
tai dekreen voi keksiä itsekin. Yksinkertaisin, yleisin ja helpoimmin muistettava on OM. Sitä voi lausua äänettömästi itsekseen ja silti kuvitella, miten se kaikuu sisälläsi.

Mitä tulee siihen, ettei "tunne" mitään hoidoissakaan...minulla on kaksi hoidettavaa, jotka 6 vuoden hoitamisen jälkeenkin sanovat useimmiten, että ei tunnu mitään. Olen ajatellut, että siinä on kyseessä vuosikausien tukokset, joiden purkamiseen menee paljon aikaa. Molempien henkilöiden kohdalla on myös kyse siitä, että he eivät itse "tee mitään" omaksi hyväkseen. Ts. itsehoito, olipa käynyt kursseja tai saanut virityksiä tai ei, saattaa aukaista tunnelukkoja ja raivata tietä hoitaville energioille.

Rakkaudella, Chevy
>>33>>
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Kun meditointi yms ei "tunnu" miltään?

ViestiKirjoittaja tira annuli » 20 Elo 2012, 09:44

Se, että ei tunne mitään ei välttämättä tarkoita sitä että kehossa olisi hirveitä tukoksia jotka vain eivät ole auenneet. Oma käsitykseni nykyään on, että erilaisilla tuntemuksilla voi olla opastava vaikutus varsinkin alussa sekä tietysti hoitajat voivat niistä hyötyä. Mutta jos pitää erilaisia tuntemuksia merkkinä siitä, että "homma toimii" niin silloin ollaan jo pelottavasti meditoimassa itselleen yliluonnollisia kykyjä eikä tasapainoa elämään.

Itse koen sen hyvänä merkkinä, jos jään vaille voimakkaita tuntemuksia itseäni hoitaessani. Alkuaikoina koin voimakkaitakin kokemuksia, mutta jossain välissä huomasin meditoivani vain niiden takia. Silloin oli aika tarkastella omaa suhtautumistani tekemisiini. Nykyisin meditaationi ovat varsin "hiljaisia" ja mahdolliset tuntemukseni ohitan turhina. Seuraan omaa edistymistäni sen mukaan miten hoidon tai meditaation aikana olen kokenut mahdollisia ahaa-elämyksiä tai huomaan muutosta asenteissani. Pidän sitä luotettavampana kuin erilaisia tuntemuksia.

Olen myös huomannut, että seuraan omaa henkistä tasapainoani ns. tuntemattoman kohtelu-mittarilla. Jos en vaistomaisesti jaksa olla ystävällinen ja hymyillä tuntemattomille, esimerkiksi kaupan kassalle, on viimeistään silloin aika taas tarkastella omaa hyvinvointiaan tarkemmin. :D Toinen mittarini on se, että pystynkö hiljentämään mieleni ja ns. elämään hetkessä aina niin halutessani.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa. Jokaisella on oma polkunsa, eikä erilaiset tuntemukset ole millään tavalla välttämättömiä polun kulkemiseksi.
tira annuli
 
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 23:04

Seuraava

Paluu Meditointi ja henkiset harjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron