Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

Tänne voit kirjoittaa kokemuksiasi Reiki energiasta sekä esittää siihen liittyviä kysymyksiä

Valvojat: Jan, Hanna, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja kiippari » 15 Kesä 2010, 11:31

Kävin reikikurssit (I&II) 2000-luvun alussa ja kovasti pohdin jo silloin rahan suhdetta reikiin (niin kurssimaksujen kuin myös hoitojen suhteen). -Miten se hieno ajatus menikään, että annetaan hyvän kiertää, mutta miten raha on sotkeutunut näihin kuvioihin? Miten asiaan tulisi suhtautua, kun esim. kansalaisopistot veloittavat ns. normaalin kurssimaksun myös reikikursseista (n.20-30e) ja toiset yksityiset tuntuvat kiskovan tähtitieteellisiä summia pelkästä peruskurssista. *Pöyristyttävää*

Reikimasterini toimi niin, että kukin sai maksaa kursseista sen verran kuin oli itse niistä valmis maksamaan. Tämä oli toimiva juttu ainakin minun kohdallani, sillä olin tuolloin suht tiukalla budjetilla elävälle opiskelija. -Ja itse tein töitä sen eteen, että sain säästettyä oman kokemukseni mukaan "tuntuvan summan rahaa" kurssimaksuja varten. -Siitä lähtien olen tehnyt reikiä lahjana kanssakulkijoille. Olen kuullut myös siitä, että joku on kouluttanut periaatteella, että kurssimaksut voi "suorittaa" muutoinkin kuin rahalla - esim. neulomalla äiti-teresa -hyväntekeväisyyspeittoja tai lähettämällä reikiä sinne sun tänne. Löytyykö tällaisia mastereita vielä? Vai ovatko kaikki hurahtaneet markkinahuumaan? On ymmärrettävää, että jos reikihoitajalla on aikomus elättää itsensä hoitoja tekemällä/saamalla siten lisätienistiä - on siitä pulitettava niin hoitojen kuin myös kurssien suhteen tuntuvia summia, jotta kulut saadaan katettua ja leivälle jää muutakin kuin ylähuuli - mutta kohtuus kaikessa?

-Kysymys nousi uudestaan pintaan, kun 5.luokkalainen sukulaistyttö ilmaisi halun lähteä reikikurssille, mutta pulmaksi nousi se, että kurssit ovat hurjan kalliita - eikä lapsille suunnattuja reikikursseja tunnu juurikaan olevan. Yksityisoppilaaksi kenties jonnekin, mutta millä hintaa ja kenelle? Vai löytyisikö foorumin kautta muitakin koululaisikäisiä, jotka haluaisivat peruskurssille - ja löytyisikö täältä asiantunteva, lapsille reikiä ohjannut masteri? -Jään mielenkiinnolla odottamaan kommenttejanne, kokemuksianne, vinkkejä/linkkejä ihmisten luo.
kiippari
 
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 12:19

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja Norna » 15 Kesä 2010, 12:53

Reikimastereissa on monenlaista poppoota eikä mitään yhteistä normia asioissa ole, minusta on ihan ok jos joku tuntee että voi antaa ilmaiseksi tai pienellä korvauksella reikikursseja, varsinkin jos leipää tuo kotiin myös jokin muu työ tai muuten vaan kokee sen oikeaksi. 1. ja 2. kurssin opettajallani tilanne on juuri tällainen, Reikiopettajuus on sivuhomma ja hänellä on vakituinen työ ja siksi kurssien hinnatkaan eivät ole korkeita. Sitten taas jos joku on heittäytynyt täysin tienaamaan vain vaikka koulutuksista niin selväähän on ettei tarvitse elää vedellä ja leivällä. En voi uskoa että Suomen mittakaavassa kursseille niin paljon ihmisiä tulisi joka kuukausi tai joka toinenkaan että hommalla voisi unelmoida elelevänsä "herroiksi". Uskon että homma voi helposti ikäänkuin periytyä, jos on itse maksanut reippaasti kurssituksista voi olla helpompaa ottaa niistä tuntuvampia kurssimaksuja kuin sellaisen joka on saanut kurssinsa ilmaiseksi tai vähäistä korvausta vastaan.
Mutta onneksi on valinnanvaraa. Monet Reikiopettajat antavat alennusta opiskelijoille ja työttömille ja kursseja voi usein maksaa myös osissa. Netissä oli ainakin ennestään paikka missä joku antoi kaukovihkimyksiä ilmaiseksi, en muista kyllä sivustoa mutta sekin varmaan löytyy googlettamalla.
Mielenkiintoista huomioida myös että esimerkiksi joogakursseista ihmiset maksavat mielellään suht isoja summia ja niillä voi olla paljonkin ihmisiä, mutta se ei herätä samanlaista keskustelua siitä onko oikein tarjota ihmisille "henkistä kehitystä" rahaa vastaan. Tämä raha-asia koskien kursseja ja hoitoja tuntuu aina aika ajoin nousevan pinnalle keskusteluissa.

Lapsen reikikurssittaminen on minusta kysymys jota kannattaa miettiä, ymmärtääkö lapsi mitä se tarkoittaa ja onko hän tarpeeksi vanha tekemään sellaista valintaa. Olisin itse hyvin tarkka valitessani Reikimasteria, mitä reikisuuntaa edustaa, mitä se hänelle tarkoittaa ja mitä korostaa opetuksissaan. Omien lapsieni suhteen odottaisin kyllä kunnes ovat lähempänä täysi-ikäisyyttä, jos ovat vielä kiinnostuneita. Sitä ennen voivat seurata minun elämääni Reikin parissa ja muodostaa siitä oman mielipiteensä.
Monet lapset ovat myös luonnostaan auki eivätkä minusta välttis edes tarvitse erityisempiä kurssituksia.
Norna
Moderaattori
 
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 11:12

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja Portobello » 15 Kesä 2010, 19:28

Olen miettinyt paljon näitä kurssihintoja silloin, kun minulle ilmaantui oppilaita pyytämättä. (=mainostamatta)

En opettanut saadakseni rahaa, koska talous oli muulla tavoin turvattu.

Otin kuitenkin sen hetkisen normaalitaksan, jonka tarkastin jostain reikiyhdistyksestä. Ajattelin sen niin, että jos poljen hintoja, en arvosta itseäni opettajana. Samoin oppilaani saattavat ajatella minun olevan jonkinlainen halpakauppa-ope. Asian voi siis nähdä näinkin.
Oma openi sanoi myös, että reikikurssin hinnan pitää hiukan kirpasta, jotta sitä arvostaa. Lisäksi se karsii ne, jotka eivät ihan vakavissaan reikiä ajattele.

Lapseni kävi reikiykkösen kurssillani 10-vuotiaana. Omasta halustaan - tietenkin. Hän sulautui täysin aikuisten joukkoon ja tuntui omaksuvan kaiken. Nyt murrosiässä hän reikittää automaattisesti esim kipeää kurkkuaan jne.
Maksuksi sovittiin nuoremman sisaruksen hoitamista ja kodinhoitoa. Nyt ajatellen, olisi kannattanut veloittaa vaikkapa muutama euro viikkorahasta.
Portobello
 

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja tira annuli » 15 Kesä 2010, 19:54

En nyt lähde arvelemaan onko rahat yhdistäminen reikiin hyvä vai huono juttu, mutta voinen värittää hieman aihetta omalla taustallani.

Minä päädyin alunperin reiki-energian pariin maksamatta penniäkään tai näkemättä kertaakaan opettajaani kasvotusten. Sain viritykset kaukona, sekä sähköisesti tietopaketin aiheesta. Tästä hommat lähti hitaasti mutta varmasti vyörymään eteenpäin.

Olen äärimmäisen kiitollinen tälle ensimmäiselle opettajalleni, sillä ilman hänen Annan Ilmaiseksi -periaatettaan en varmaan ikinä olisi ollut valmis kokeilemaan energiahoitoja. Tai mistä sitä tietää. Järjestelyn rahattomuus kuitenkin toimi itselleni merkkinä laadusta sekä hyvästä tahdosta - sekä laski kynnystä testata asiaa, johon suhtauduin varsin skeptisesti.

Jälkikäteen kuulin opettajani laittaneen virityksilleen sekä opetuksilleen hinnan.
tira annuli
 
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 23:04

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja Solara » 15 Kesä 2010, 20:04

Oma Reikiopettajani Rita Forsberg-Kimura pitää myös lasten Reikikursseja, Turussa, Konsan kartanossa.

Lapsenlapsistani Jenna kävi lasten Reikikurssin 11 vuotiaana ja Roosa 8 vuotiaana. Kurssilla nuorin oli 4 vuotias poika, nimeltään Sinuhe, hän oli tavattoman innostunut ja jaksoi molemmat viikonlopun päivät olla ja teki innolla myös hoitoja! big>3luv <333 big>3luv
Solara
 
Viestit: 536
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 20:19

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja mölli » 15 Kesä 2010, 20:38

Mielenkiintoista pohdintaa.

Kansalaisopistot saavat valtion ja kunnan tukea, siksi on mahdollista järjestää, niiden kautta edullisempia kursseja.

Toistaiseksi on sallittua, kohdentaa näitä tukija myös reiki kursseihin, eikä ohjaavan masterin tarvitse maksaa esimerkiksi tiloista ns. "markkinahintaa."

On siis hyvin paljon kansalaisopistosta ja kunnasta/ kunnista kiinni hyväksytäänkö niissä myös reikikursseja.

Kansalaisopistojen toimintaa rahoitetaan osittain valtion ja osittain kunnan tai kuntien varoista (joissakin kunnissa kansalaisopisto on useamman kunnan yhteistä toimintaa) ja osittain sitten niistä kurssimaksuista.

(Jos systeemit ei ole kovasti muuttuneet siitä mitä ne on joskus olleet.)
Reppuuni rupiseen riimuni jupisen.
Avatar
mölli
 
Viestit: 316
Liittynyt: 05 Kesä 2010, 22:17

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja leenama » 15 Kesä 2010, 21:55

Otin kuitenkin sen hetkisen normaalitaksan, jonka tarkastin jostain reikiyhdistyksestä. Ajattelin sen niin, että jos poljen hintoja, en arvosta itseäni opettajana. Samoin oppilaani saattavat ajatella minun olevan jonkinlainen halpakauppa-ope. Asian voi siis nähdä näinkin.


Lainasin tuossa Portobelloa. Näin opettivat myös aikoinaan Masterit, joiden opastuksessa minulla oli onni olla kesäkuussa -88, kuten myös jatkossa Master-opinnoissa 90-luvun alkupuoliskolla. Kursseja en ole kuitenkaan pitänyt, joten sen suhteen en oikein osaa sanoa, miten sitten käytännössä olisin toiminut. Todennäköisesti opettajieni oppien mukaan - luulen big>3luv
Avatar
leenama
 
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 17:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja Elena » 16 Kesä 2010, 08:04

Itse olen toiminut Reiki-Masterina jo muutama vuotta ja on ollut aina helppo: itse sain hyvän vahvan koulutuksen ja vien opittuja asioita eteenpäin.

Sama päätee hintoihin: minulla on kaksi Opettaja Furumoto ja Twan jotka ovat Takatan oppilaita ja niiden suositukset ovat minulle, hyvällä tavalla, laki. Myös hinnoissa. Enkä pohdi olenkaa onko se oikein tai väärin, onko se paljon tai vähän. Minä vain toimin saadun koulutuksen ja suosituksien mukaan ja se on siinä. Ja ihmiset jotka tulevat minun luo eivät pohdi hintoja vaan tarkastelevat mitä minä voin opettaa heille ja miten he voivat hoitaa itseä ja oma elämä ns. kuntoon

Luulen että sen sijan että pohtisi kurssien hintoja, kannattaisi vaan löytää sopiva Opettaja ja sopiva hinta (ja tässä asiassa suosittelen, koko sydämellä, käyttää intuittio ja luottaa Universumiin, ja siitä se oikea hinta ja oikea opettaja löytyy) , ja käydä kurssi ja hoitaa itseä. Onneksi, valinnanvara on todella suuri ja jokainen löytää itselleen sopiva. Aivan varmasti.

Ei muuta kun hoitamaan >>33>> itseä ja muita
Elämä on tanssija ja minä olen Tanssi
Elena
 
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 14:59
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja Maya » 16 Kesä 2010, 08:52

NIin kauan kuin käytän rahaa, haluan saada palkkani asioista joiden tekemiseen uskon, ja suunnata rahaa ihmisille ja tahoille joihin uskon. En ymmärrä sitä että sanotaan että raha on paha asia, ja sitä ei saa liikuttaa hyvien juttujen parissa. Silloinhan se virtaa aina vain vahvemmin isoissa firmoissa.. Minusta ei pitäisi moralisoida toisia työstään rahan ottamisesta niin kauan kuin itse kuitenkin käyttää rahaa. Yksityiset reikiopettajat eivät ole niitä jotka täällä pitävät yllä tätä älytöntä systeemiä jossa eläminen on kallista.
Maya
Moderaattori
 
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 09:27

Re: Reiki ja raha... + lasten reikikurssi?

ViestiKirjoittaja Chevy » 16 Kesä 2010, 20:41

Kyllä "sellaisia" opettajia vielä löytyy. :mrgreen:
Joille siis kurssihinnan voi tarvittaessa korvata muullakin kuin pelkillä euroilla...

Mitä lasten kurssittamiseen tulee, itse en ole opettanut lapsia, mutta sen sijaan ollessani ykköskurssilla
siellä oli 9- ja 11-vuotiaat lapset oppilaina. Mukavasti meni. Voisin muuten suositella opea, mutta hän
ei pidä tällä hetkellä kursseja, koska on ulkomailla.

...kuinka ollakaan, nyt tultiin taas näihin kurssimaksuasioihin.
Joista keskustellaan kaikkialla aina ajoittain.

Niistäkin voidaan olla monta eri mieltä monista eri syistä.
Niinpä en tässä nyt sanokaan tämän enempää.

big>3luv
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1622
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Kokemuksia ja kysymyksiä Reikistä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron