Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

Itäistä ja länsimaistunutta Usui Reikiä koskevat asiat ja ajatukset kysymyksineen

Valvojat: Jan, Hanna, EaQamra, ThirdEye, Jakke77, Aurinko, Maya, Norna

Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja EaQamra » 21 Marras 2012, 12:42

Hei! big>3luv
Foorumilla on syksyn mittaan ollut aktiivisena useita ketjuja, joissa keskustellaan Reikin taustoista ja historiasta. Itselleni historia oli epäselvä, enkä aina saanut kiinni kupletin juonesta.

Tavailin toki linkitettyjä englanninkielisiä artikkeleita, mutta eilen tuli vastaan suomennos, joka selkeytti minulle sitä, mikä monissa keskusteluissa oli taustana.

Varmaan Reiki-kurssin Suomessa (tai muualla) käyneille on takavuosina vieläkin opetettu 'sitä vanhaa historiaa', jonka mukaan Usui olisi ollut kristitty yms. Uskon, että syynä on kielimuuri. Englanti ei taivu kaikilla niin hyvin kuin äidinkieli, jonka puitteissa syvät oivallukset voivat syntyä vaivattomammin ja nopeammin. Kielitaito onkin suuri lahja.

Minulle tämän linkin takana oleva teksti selkeytti kokovaiskuvan, historian, KKK! >>33>> Monelle tämä tausta on varmasti jo tuttu juttu. >>33>>

Syy, miksi nostan tämän linkin esille, on se, että toivotan selkeyttä Korkeimman tahdon mukaisesti, sinne minne selkeyttä tarvitaan.

Me jokainen seuraamme omaa intuitiotamme Reikin ollessa viitekehyksenä. Jokaisella meistä on se meidän oma sielunpolku, jota kuljetaan. Mutkiakin on matkan varrella. Emme voi määritellä mitenkään toistemme polkuja, voimme vain - kulkea, olla Reiki.

http://www.reikikurssit.fi/reikin_matka.htm

http://www.reikikurssit.fi/reikinhistoriaa.htm

(http://www.reikikurssit.fi/tekijanoikeustiedot.htm)
Avatar
EaQamra
Moderaattori
 
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Kesä 2010, 20:31

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja Rose » 21 Marras 2012, 15:35

Kiitos, Ea <333

Linkin sivuilla selitetään asiat neutraalisti ja ymmärrettävästi. Näillä eväillä mennään!
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja Seppo » 25 Marras 2012, 08:15

Hei Ea,

Mitkä olivat viestisi huippukohdat tai uudet sanomat syksyn keskusteluihin nähden? - Mielestäni tämä foorumi on jo ennen viestiäsi perustunut mm. sille, ettei toisia yksilökohtaisesti kovin määräävästi neuvota... - Jos et yksityiskohtaista, en täysin tiedä, mitä tarkoitat tällä ja miten tällaisilla yleisyyksillä voi tulla haluamaasi selkeyttä:

"Emme voi määritellä mitenkään toistemme polkuja, voimme vain - kulkea, olla Reiki."

Mikä elämässä on vakavaa, siitä voi olla montaa mieltä. :) Tällaisia tuli kuitenkin mieleeni:

1. Jokainen ajatelkoon Reikistä minun puolestani niin ympäripyöreästi kuin haluaa, mutta Reiki on silti systeemien kokonaisuus. - Harva ympäripyöreyksien vuoksi menee Reikikurssille ja tekee muita tärkeitä valintoja. Ainakaan enää myöhemmässä vaiheessa mihin syksyn keskustelumme liittyivät. Myös intuitiivisuuteemme vaikuttaa paljon, tiedämmekö esim. Reikin juurista vai emmekö tiedä ja ehkä joillakuilla myös se, kuka ja miten on niistä jotain kommunikoinut.
- Siksi oleellista on keskustella muun ohessa paljon systeemisistäkin yksityiskohdista. Ja silloin monenlaiset määrittelyt tulevat oleellisiksi, ja joku ehkä joskus jotain ottaa myös liian henkilökohtaisesti.

2. Tiesitkö, että Simo Ollila kannattaa huomattavasti suvaitsemattomampaa linjaa kuin mitä meillä on täällä Usui Reikiosionkin keskusteluissa ollut?
Hänen mukaansa Reiki on mielekäs käsite vain kun se rajataan Usuista alkaviin Reikilinjoihin. Ja kun ajatellaan, että Usui ei löytänyt Reikiä uudelleen. - Siinä on varsin suuri ihmisten polkujen määrittely. (Ja mielestäni mielivaltainen, koska on systeemejä, jotka ovat paljon lähempänä Usuin menetelmää kuin esimerkiksi takatalaisuus, mutta joiden nimissä ei ole sanaa Reiki eikä yhteyttä Usuihin.) - Toisin sanoen hän pitää Reikiä ensisijaisesti systeeminä, ei energiana.
- Ja niin minustakin Reikistä on mielekkäintä keskustella systeemisesti. Mutta ei-UsuiReikiläisen Reikiläisen Frangipanin mukana olo ei ole minua häirinnyt. Minulle on ollut oleellista vain se, että kulloinkin on kaikille selvää se, käytetäänkö sanaa Reiki merkityksessä "Usui Reiki" vai jotenkin laajemmin.
- Tärkeää on kuitenkin huomata se, että hyvin laajasti mitä tahansa sanaa käytettäessä sen asiallinen merkitys jää vähäiseksi... Ja Reikin juuriin uuden tiedon kautta tutustumisen eräs tärkeä merkitys onkin siinä, että Reiki-käsite paljastuu äärimmäisen laajaksi. Ja paljastuu, ettei siihen edes oteta mukaan systeemejä, jotka ovat hyvin lähellä Usuin menetelmää (siten kuin nykyisin tiedämme mitä se oli - lähde: esim. Threshold-sivusto), mutta joiden nimissä ei ole sanaa Reiki.
- Sanojen merkityspitoisuus nousee mitä käytännöllisemmin ja yksityiskohtaisemmin puhelemme. Siksi mm. luontevasti miellettynä määrittelyjä täynnä oleva Reiki työkalupakkina -näkökulma on aina eräs tärkeistä. Vaikka sen myötä voi tulla arvottamisia, joista joku loukkaantuu.

3. Keskustelujemme määrittelyllisissä lähtökohdissa on ollut paljon hyvää.
Monet kirjoittajat ovat esimerkiksi oma-aloitteisesti tunnustaneet väriä. Mm. kertoneet Reikilinjansa tai -linjattomuutensa + arvostamiaan opettajia.
- Tuohon nähden on ollut äärimmäisen pientä esimerkiksi se määrittely, miten minä olen määritellyt esimerkiksi sen, mitä olisi nykyistä parempi Lännen Reiki III-koulutus. Ja senkin olen tehnt lähinnä yleisellä tasolla.
- Siis ihmisten itsensä tekemä itsensä määrittely on ollut lähtökohtamme ja luonteva lähtökohtahan se on asiallisille keskusteluille. Eikä kukaan edes ole lähtenyt väittämään, että joku ei olekaan pätevä Reikisuuntansa edustaja tai että hänen pitäisi valita joku toinen Reikilinja.
- Mielestäni syksyn keskustelut ovatkin olleet yleisesti ottaen asiallisia.
- Asiallisuuteen muuten kuuluu esimerkiksi väittää jotakin Reikisuuntaa toista paremmaksi ihmisille yleisesti ottaen. (Koska jos katsotaan, että sellaisia ei saa tai voi tehdä, niin jäljelle ei jää paljoakaan keskusteltavaa.)
- Mutta en usko, että kukaan on sellaista tarkoittanut viestiä.
- Lisäksi kukaan ole vaatinut, että esimerkiksi Reikin juurista olisi edes kaikkien pakko tietää.
Esimerkiksi itse esitin, että vain tietyissä tilanteissa tietyille ihmisille olisi eettinen minimi tietää kunnolla... - Mielestäni se ei ole varsinaisesti kenenkään polun määrittelyä, vaan tekninen perusasia.

On tärkeää huomata: yleisten lausumien kautta väistämättä arvotamme toistemme polkuja yleisestikin keskustellessamme. Ja se on normaalia elämää ja nettifoorumikäytöstä. - Jos sitten jokin sopimaton henkilökohtaisuus-pitoisuus on jossain viestissä liian suuri, niin se on moderaattorien asia. (Itse en valita, vaikka jokin häiritsisi. Tosin mikään ei ole häirinnyt. Mietin toki, että millähän motiivilla Frangipani kirjoitti syksyn keskustelut päättäneen viestin, koska en ymmärtänyt sen yhteyttä poken antamaan ketjun aiheeseen miltään osin ja perustelutkin olivat jääneet siitä pois. - Mutta noudatan yleensä sitä, etten vastaa offtopic-viesteihin, ja se siitä.)

Jos joku esimerkiksi on saanut mielestään varman käsityksen siitä, mitä on Reiki (esim. kiitollisuuden musiikkia?) tai miten eri tasoilla hoitokyvyissä eri ihmiset eri Reikilinjoilla ovat, niin se väistämättä vaikuttaa siihen, miten hän arvottaa toisia ihmisiä ja Reikilinjoilla. - Ihminen ei voi kumartaa samanaikaisesti joka suuntaan.
- Jotkut toki väittävät, etteivät arvota ja laita tärkeysjärjestykseen ihmisiä, ainakaan ystäviään. - Elämänkokemuksen imukaan se on itsepetosta eli merkittäviltä osin ei pidä käytännössä paikkaansa...

Mielestäni tämän foorumin peruslinjaus on ollut hyvä: jokainen on saanut tällä foorumilla itse määritellä Reikisuuntansa ja -suunnattomuutensa eikä yksityiskohtiakaan kukaan ole juuri koskaan sinänsä arvostellut. Ja väriä onkin avoimesti oma-aloitteisesti hyvin tunnustettu. - Kuten Rose ilmoitti olevansa takatalainen eikä kukaan sitä kiistänyt (minkä myötä on asiallista keskustella hänen käsityksistään takatalaisuuden viitekehyksessä.. mutta sellaisiin henkilökohtaisuuksiin ei ole menty että onko hän onnistunut hyvin vai huonosti takatalaisuudessa). - Siinä syitä, miksi keskusteluista pidinkin. Varsinkin kun mukana oli Reikilinjojen ulkopuolellakin olevaksi ilmoittautunut Chevy. (Minähän pidän vapaudesta.)

4. Määrittelyjä tai hahmotteluja yleisempien asioiden suhteen kannnattaisi itse asiassa lisätä.
Vaikka joku ehkä jotain ottaa ajoittain henkilökohtaisesti. - Yleiset määrittelyt ovat erityisen tärkeitä tämän Reikin historia -aihepiirissä, koska se on äärimmäisen harvinainen: perustiedot ovat monella hyvin puutteellisia, jos Usuin linja katsotaan perustietoihin.
- Perustelu 1: Usuin linjasta on esim. http://www.threshold.ca/reiki/URR_techniques.html
-sivun oikeassa reunassa. (Tuskin monikaan Reikiopettaja Lännessä saisi paljoakaan pisteitä, jos tuosta tehtäisiin koe, jossa ei saa käyttää materiaaleja.)
- Perustelu 2: Jos määrittelyjä ei lisätä, uskonnolliset käsitykset jatkuvat (huom. Reikinhän ei pitänyt olla uskonto). - Esimerkiksi Simo Ollilan tekstissä on uskonnollisia käsityksiä: hän ilmoittaa, että Idän ja Lännen Reiki ovat taatusti yhtä päteviä ja samaa energiaa... Tuollaisia väitetään usein, mutta 1) ei Reikisuuntauksista/-kursseilta mitään takuita yleensä saa (sen sijaan voi joutua jopa maksamaan kurssin etukäteen) ja 2) koskaan ei kerrota, onko jotain tuollaista tutkittu. - Minä pitäisin mahdollisena, että aivan hyvin jonkun Reikilinjan piiristä voi löytyä parhaat hoitajat. (En väitä asiasta mitään kun en tiedä, mutta sanon vain, että isojen väitteiden tutkimatta väittäminen on uskonnollista.)

5. Yllä olevilla en tarkoita puolustaa suurta ihmisten arvottamista.
Näen kuitenkin niin, että määrittelyt eivät ole vain yksilökohtainen asia, vaan myös systeemien ja käytäntöjen asia. Ja niiden muuttamisesta voi olla hyvä paljonkin keskustella.
- Jos haluamme vähentää ihmisten arvottamista, niin mielestäni I-II-III -tasojärjestelmä ei voi olla rahaankin suhteuttu henkisen kasvun mittari. (Päinvastoin kuin Old Age -tyylissä tehdään ja mm. Usui teki.)
- Mitä mieltä henkisyyttä on edes tarkastella noin yksinkertaisen arvotussysteemin kautta? Tai edes konkreettisesti ihmisiä. - Ainakin minulle oleellista on esimerkiksi se, opettaako joku Reikiä vai ei ja mitä, miten, miksi ja millä hinnalla hän opettaa. Eikä minua muuten haittaisi, vaikka hän olisi vain Reiki II. :)
- On melkoinen ristiriita olla tavalliseen tapaan systeemin yksityiskohdissa äärimmäisen tarkka, mutta samaan aikaan olla tietämättä Usuista ja hänen menetelmästään paljoakaan ja perustella kaikkea ympäripyöreillä käsityksillä Reikienergiasta.

6. Syvällisessä yksilökohtaisessa merkityksessä voin kuitenkin allekirjoittaa tuon viestistäsi ottamani sitaatin.
Itse asiassa, voimmeko todella määritellä oleellisesti edes omaa polkuamme? Voimme sanoa muodollisuuksia, kuten että olen tässä Reikilinjassa ja nyt kiinnostaa tuo-ja-tuo Reikiopettaja ja tuo-ja-tuo Reikiaihe. Mutta voimmeko todella sanoa edes omalta kohdaltamme sielutason asioita tai sitä, mitä henkisen kasvun mielessä meidän kannattaisi tehdä ensi vuonna tai mitä askeleita ottaa Reikin suhteen? Voimme yrittää ja se voi olla hauskaa. Mutta jatkuva varmaan sävyyn korkeiden suurten väitteiden perustelematon väittäminen tuo helposti vaikutelmaa, että nöyryys, avoimuus, totuuden etsiminen jne. eivät ole lainkaan väittäjän arvoja.
- Minun on vaikea hahmottaa monin selkein sanoin edes omaa prosessiani 1. Reikivirityksestä alkaen ja jatkuen silloin kun olen jotain oleellista harjoituksin tehnyt.
- Eli Reikin yksi puoli on prosessuaalisuus.
Vastaavasti esimerkiksi joiltain osin arvostamani varsin käytännönläheinen Reiki Master Pamela Miles kirjoittaa: http://reikiinmedicine.org/reiki-basics ... ttunement/ Ja täysin takatalainen Reiki Master Amy Z. Rowland. Hän suosittelee kirjassaan The Complete Book of Traditional Reiki (2. uud. p. 2009, s. 236) mainitsemaani Beckett'n kirjaa ja siinä suositeltua Dave Kingin O-Sensei -kirjaa. Mutta ei tunnu hyödyntävän niitä, ei mainitse Usuin oppilaita haastatellutta Chris Marshia jne.... Näyttää ottavan vakavasti Petterin... Ei ole saanut selvää käsitystä historiasta. Ja ilmoittaa johtopäätöksenään, että "totuus Reikistä" ei löydy historiasta, vaan sen sijaan "...we find it in the experience of the Reiki energy itself, when something in our souls is touched durin attunements; and when we feel the flow of healing through our hands and witness muscles relax and pain leave; and when we notice that our lives, day after day, yer after year, are transformed by Reiki practice." (emt., s. xxi) - Näin siis ihminen, joka on ollut - ymmärtääkseni tiiviisti - Reikipolullaan vuodesta 1987...)
- Kuitenkaan en ole Reikistä eniten innostumisen aikoinanikaan koskaan ymmärtänyt, miksi kenenkään Reikiläisen henkistä kasvua tulisi tarkastella vain Reiki-näkökulmasta. Ikään kuin vaikutteet Reikimaailman ulkopuolelta, kuten aika ennen Reikimaailmaa, eivät vaikuttaisi eli voisimme jotenkin eristää aiheen "näin vaikuttaa Reiki (tai jokin Reikilinja tai -menetelmä)"

Yhteen vetäen, syvemmissä Reikiaiheissa tilanne vaan sattuu olemaan nykyisin se, että selkeyttä ei ole helppo saada. Jos ykseyshenkisyys halutaan erotella laumahenkisyydestä ja tosiasioita Reikin juurista ym. ei haluta torjua.
- Toki "[T]he most important element in the attunement/reiju process is the state of mind of the teacher, not the ritual." (http://www.ihreiki.com/blog/article/the ... ound_reiju) Ja että loistava opettaja voi olla sanallisesti savolainen, joka on ambivalentti ja vielä jättää vastuun kuulijalle. :) - Oleminen tietyssä tilassa (kirjoitit "Olla Reiki") on oleellista Usuin ja monen muun menetelmän harjoittamisessa.
Mutta keskustelut ovat hieman toisenlainen asia, koska on pakko käyttää suoria sanoja ja aiheet ovat yleisiä... Lisäksi mielestäni Maassa olemme siksi, ettei ole mitään automaattikaavoja... Esimerkiksi, voi olla, että monenlaistakin tarvitaan, jotta ykseyshenkisyyden tavoittelu ei luisu laumahenkisyydeksi. Oletko ajatellut sitä, kun olet Polkujen määrittelyjä ajatellut?

ystävällisin terveisin, Seppo
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja Seppo » 25 Marras 2012, 08:28

PS
Lähteitä ja lisätietoa
Olen korostanut esimerkiksi sitä, että olisi oleellista tietää, millaiseen käyttötapaan Usui symbolinsa tarkoitti, vaikka sitten hylkäisikin sen tavan. - Threshold -sivustolla on asiasta sanottu, ja uusimmassa kirjoituksessa (20.11.12.) myös: "The symbols are not intended to be healing energies, but rather each is taught to represent an inner trait that could be awakened by the individual." http://www.threshold.ca/reiki/sample/tr ... sions.html
- Samoin http://www.ihreiki.com/blog/article/the ... ound_reiju

En silti ole koskaan millään tarkoittanut sitä, että Reikin juurista pitäisi juuri mitään tietää, jotta voisi olla arvostamani - jopa Reikiopettaja. Ja niinpä kävikin niin, että tänä syksynä löysin hyvän inspiroivan keskustelukumppanin, opetusta antavan Reiki Masterin, joka ei pidä tärkeänä tietää siitä, mitä Usui opetti eikä opeta Usui Reikiä, vaan sitä, mitä kutsuu Reikiksi. - Voihan Reiki-nimekkeen alla opettaa hyviä asioita joka tapauksessa. Ja suhtautua asioihin avoimen tutkailevasti. (Olen muuten varma että tuollaisia ihmisiä on myös tällä foorumilla.)

Toinen asia on sitten se, kun ajoittain elämässä joku ammatillisessa toiminnassaan väittää, että Usui Reiki on jokin hänen tietämänsä yksityiskohtainen systeemi, vaikka se on kaukana siitä, mitä Usui opetti. Ja vaikka ei edes viittaa viittaamiini Reikin historia-lähteisiin, jotka kuitenkin perustuvat Usuin oppilaiden haastatteluihin eikä mihinkään Lännen Reikin kolmannen, neljännen tai ties minkä käden lähteisiin. - Sitten häneltä on voitava vaatia perusteluja, jo ihan perustavanlaatuisen ammattietiikan nimissä...


Ykseyshenkisyyteen voi tietysti edetä ilman Usui-tietoakin, mutta näin Reikifoorumilla kerron siitä. - Usuilla oli hänen menetelmänsä I-II-III -"taso"järjestelmä.
(Ja elämänsä lopussa tarkemmin ystävänsä Judon perustajan Kanon kehittämänä 13-"tasoinen". Eli Usui hyväksyi sen, että hänen oppilaansa vaikuttivat hänen oppiin. Kuten myös etenkin Eguchin myötä tulivat hands on -käsiasennot. - Lähde esim. http://www.threshold.ca/reiki/index.html -sivulta kohta Origin of the Reiki Attunement . Ja http://www.threshold.ca/reiki/Usui-Do.html#table . Ja http://threshold.ca/usui-do/faq-2.html#levels Ja http://www.threshold.ca/reiki/Handouts/ ... ersion.pdf ).
Se ei ollut ihmisten arvotusjärjestelmä. (Siksi kirjoitankin "tason" hänen systeminsä osalta aina sitaatteihin.)
- Perustelut: Usui teki päinvastoin kuin yleensä Lännen Reikiopetuksessa tehdään:

1) Usuille symbolit ja "tasot" eivät olleet ihmisten arvottamisen välineitä. Symbolit eivät olleet pyhiä, vaan ihmiset. Usui ei edes käyttänyt virityksissä (eikä hoidoissa) symboleja. (Ks. esim. http://www.threshold.ca/reiki/sample/index.html) Eikä Usui myöskään kitsastellut viritysten antamisessa, vaan aina tapaamisten ja hoitojen alussa. Joten tulkitsen, ettei hän antanut I-oppilailleen mitenkään lyhytaikaisempi/huonompia/heikompia virityksiä kuin II-oppilailleen. Eikä II-oppilailleen lyhytaikaisempia/huonompia/heikompia kuin III-oppilailleen. (Lähde: Don Beckett'n kirja Reiki, Frans Stiene, jne.)

2) Usui ei arvottanut "tasoillaan"
* Usui piti itseään systeemissään II-"tasolaisena", mutta tuskinpa silti huonompana kuin III-tasolaiset. (Lähde: Andrew Bowling - en vain enää löytänyt sitä Threshold-sivustolta)
* Usuille I-tasolaisuus ei ollut huonompi kuin muukaan. (Lähde: sama.)
* Ei ole merkkiä siitä, että Usui olisi ottanut opetuksistaan ja hoidoistaan suuremmat tuntihinnat III- kuin II- ja II- kuin I-opetuksestaan. Päinvastoin, kaikki viittaa siihen, että Usui oli Old Age -tyylinen opettaja. Ja Old Age -tyyliin ei kuulu se, että rahalla olisi mitään arvottavaa merkitystä. Eikä muutenkaan suurta merkitystä. (Tutustu kehen tahansa todelliseen henkiseen opettajaan. Esim. http://www.kaleshwar.org/en/teachings_themaster Kukaan sellainen ei mittaa ja mittauta opetustaan rahassa. - Keveydestä ei silti ole kyse. Oppilaalla on äärimmäisen tärkeä velvollisuus: velvollisuus oppia. Ja opetussuhde on pyhä...)


Linkkaamistasi teksteistä
Linkittämäsi tekstit eivät juuri kommentoi oleellisimpia asioita, joista minä ja poke (= mielestäni syksyn keskustelujen avainhenkilöt) kirjoitimme ja jotka ovat käytännöllisesti tärkeitä. Ja jotka korostavat Reiki-käsitteen epäselvyyttä ja teoreettisuutta. Koska näyttäähän siltä, että täällä Reikiä ovat mikä vain suunta, minkä joku haluaa Reikiksi nimittää.

Nuo linkkaamasi vanhat tekstit eivät oleellisesti mielestäni tuo syksyn keskusteluihimme uutta. - Esimerkiksi eihän kukaan ole arvostellut sitä, että jumalalliseen elämänvoimaan on erilaisia lähestymistapoja, myös Reikin nimissä. - Ja tietääkö muuten kukaan edes, mitä Petter nykyään ajattelee mm. Beckett'n tuomasta, esittämästäni Reikin historiatiedosta?

Petter ei esitä lähteitään ja Ollila ei kommentoi eikä huomioi viittaamiani Usuin oppilaiden haastatteluihin perustuvia lähteitäni (Beckett jne.), vaan kolmannen tai tieskuinkamonennen käden lähteitä.


Yksi syy, miksi väitetään, että Reikin suhteen voi sanoa melkein mitä vaan, on se Takatan aloittama myytti, että Reiki olisi ollut suullinen perinne.
Sen myötä opettajiin syntyy helposti suuri riippuvuus. - Toki monet opetukset on Usuin menetelmässä opettajan välitettävä oppilaalleen yksityisesti henkilökohtaisesti (Old Age -tyyliä), mutta ei kirjaamisen välttäminen ole arvo saati salaaminen. (Lähde: tämä on ainoa tapa kertoa missä se on: http://www.threshold.ca/reiki/index.html -sivulta klikkaa Miscellaneous Reiki Menu - klikkaa Experienced Reiki Menu - Klikkaa sieltä Reiki Miscellaneous Topics and Resources -osiosta Andrew Bowling's Reiki Archives -sivu, jolta klikkaa kuvaa ja klikkaa The Spiritual Teachings -sivulle. - Osoite on silti sama, josta lähdit. :) )

Mutta oikeasti
- Usuilla oli kirjaamiskäytäntöjä (ks. http://threshold.ca/usui-do/faq-2.html#origins ) Ja opetuksessaan käsikirjakin. Aiheesta linkkejä: http://www.threshold.ca/AB/UsuiManual.html . Ja ladattavissa sivulta http://www.aetw.org/reiki_pdf.htm kohdasta 29 eli verkosta saatavalla ilmaisella zip-ohjelmalla saatavissa auki. - Myös vähän: http://www.aetw.org/d_usui_treatment_guide.htm ( (ja tässä eräs toimitettu, jota en ole juuri lukenut ja jonka uskottavuuden joku voisikin tarkastaa, missä viimeisin Usuin menetelmän Usuin hyväksymä versio ja muuta: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... oldresourc )
- Hayashillakin oli käsikirjansa: http://www.threshold.ca/AB/HayashiManual.html tai http://www.threshold.ca/reiki/index.html - kohta H.Dr. Hayashi's Healing Guide - Tässäkin vähän: http://www.aetw.org/d_hayashi_treatment_guide.htm )
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja Chevy » 25 Marras 2012, 15:56

Mitä Frank Arjava Petteriin tulee, ehkäpä hänen tuorein kirjansa vastaa joihinkin kysymyksiin.
Saksankielinen versio lienee jo vuodelta 2009, englanninkielinen käännös 2012.
This is Reiki. Transformation of Body, Mind and Soul from the Origins to the Practice.
En ole ennättänyt vielä lukea teosta, joten en pysty kommentoimaan.
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1399
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja EaQamra » 25 Marras 2012, 17:44

Heipä hei! >>33>>
Paljon on asiaa & historiaa, ja maallisen elämän arjen pyörityksen ohella on mielenkiintoista opiskella näitä juttuja sen mukaan, mitä ehtii ja on kypsä sulattelemaan. Syy, miksi linkitin Ollilan sivulle oli se, koska artikkelit olivat minun talonpoikaisjärkeni käsitettävissä.. :mrgreen: Kun olen aika pyörällä päästäni näiden tekstimassojen suhteen! Yritän kyllä ymmärtää parhaani mukaan.

En tunne lainkaan Simo Ollilaa, en tiedä miten hän opettaa, en ole tavannut koskaan häntä jne, mutta juuri ne yksittäiset artikkelit ymmärsin, ja ajattelin että ehkä jollekin on niistä myös iloa kuten minulle oli. >>33>>

Minä ajattelen myös näin, että hoitavan energian välittämiseen ei tarvita välttämättä mitään kursseja. Joku toinen taas opiskelee paljon monenlaisia juttuja. Ja jokainen saa tehdä juuri niin kuin kokee hyväksi olevan.

Jos elää rakkaudessa ja myötätunnossa parhaansa mukaan ja välittää vilpitöntä rakkautta sillä tekniikalla/käytännöllä/metodilla minkä parhaaksi näkee, tutustuu itseensä ja löytää sen, mikä on itselle hyvän tuntuinen filosofia/maailmankuva, on todella hienoa jos voi niin elämässään toimia! >33>> Meillä kun on niin moninaiset elämänpolut jokaisella. Tärkeää on myös, ettei vahingoita itseään tai muita kun toteuttaa ihmisenä olemistaan täällä. Näin minä ajattelen elämästä. >>33>> Muuta en osaa sanoa. :shock:

Ehkä näitä kirjoja Reikistä joskus suomennetaan. Kuitenkin, metodista riippumatta, minusta ihmiselossa on hienoa, jos itsetuntemuksen syventäminen ja myötätunnon harjoittaminen on mahdollista. Metodit/tekniikat jokainen valitsee itse, ja tutustuu niihin oman kykynsä mukaisella syvyydellä. Minulle tärkeää on Reiki, jota opettelen päivä kerrallaan lisää pienin askelin. Tämäkin viesti oli sitä opettelua, kun pähkäilen mitä kirjoitan. :D

Ei ole vain yhtä tietä onneen. Ja tällä foorumilla pohdiskellaan asioita yhdessä laidasta laitaan ja jaetaan kokemuksia erilaisten otsikoiden alla. Minusta on todella ihanaa, että elämme sellaisessa vapaassa yhteiskunnassa, jossa voimme näin toimia! Kiitos kiitos kiitos siitä! <333

Kullekin sitä hyvää, mitä tarvitsee! Yhteinen päämäärämme on varmastikin tehdä päivä kerrallaan tästä maapallukasta piirun verran kivampi paikka kaikelle elolliselle.. big>3luv
Avatar
EaQamra
Moderaattori
 
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Kesä 2010, 20:31

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja Chevy » 26 Marras 2012, 10:15

Komppaan Eaa.
>>33>>

Olen tavannut Simon takavuosina eräässä tilaisuudessa ja sain hänestä myönteisen kuvan, joka heijastuu tekstissä, vaikka se onkin perussisällöltään toisten laatimaa.

Mitä käännöksiin tulee, luulen, että niitä ei kovin paljon ole tulossa lähiaikoinakaan.
Vaikka ns. tavallista englantia osaisikin sujuvasti, ei kielen soveltaminen itämaisen kulttuurin käsitteiden ja ajatusmaailman noudattamiseen nähden ole kovin yksinkertainen juttu.
Esimerkiksi Usuin hautamuistomerkin tiedot ovat vanhaa japanilaista kirjoitusta, jonka käännöstyö on kuulemma tehty siten, että ensin on konvertoitu sisältö nykyaikaiseksi japaniksi ja sitten käännetty englanniksi.
Näyttää siltä, että nämä työvaiheet on tehnyt useampi eri henkilö eri aikoihin ja saanut hiukan erilaisen tuloksen aikaiseksi. Tulkinnanvaraisuuksia vaikuttaa jääneen joihinkin yhteyksiin.
Käänsin Rick Rivardin sivuilta löytyvän version sekä Frank Arjava Petterin teosten kautta välitetyn tekstin - joissa niissäkin oli eroja - englannista suomeksi itselleni työkäyttöön. Oli joitakin kohtia, joiden osalta en ole tyytyväinen enkä varma, miten asian ilmaisisin. En kuvittelisikaan antavani tulosta minnekään julkaistavaksi.
Olkoonpa vain, että englanti on eri tilastojen mukaan maaiman toiseksi tai neljänneksi eniten puhuttu kieli, kyllä suomalaiselle selkeimmät ja ymmärrettävimmät vivahteet asioihin saadaan, jos käsiteltävä teksti on suomeksi. :mrgreen:

Tässä vaikuttaa olevan mielenkiintoinen ketju syntymässä, mutta en jää koukkuun. Vivahteemme ja maailmankuvammehan meillä on kaikilla.
Toivon kaikkea hyvää kaikelle ja kaikille tähänkin asiaan liittyvälle.
rakkaudella, Chevy
Viimeksi muokannut Chevy päivämäärä 26 Marras 2012, 10:31, muokattu yhteensä 4 kertaa
"Coyote was there, but Coyote was asleep.
That Coyote was asleep
and that Coyote was dreaming.
When that Coyote dreams,
anything can happen.
I can tell you that. "
Chevy
 
Viestit: 1399
Liittynyt: 18 Touko 2010, 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja Rose » 26 Marras 2012, 10:18

Kävin tutkimassa linkkejä ja myös muita siihen liittyviä sivuja uudelleen. Tuli hyvä ja rauhallinen tunne. Vaikka nyt onkin paljastunut, että tuntemamme reikiopetus poikkeaa melkoisesti alkuperäisestä, näillä sivuilla asiaa käsiteltiin positiivisessa hengessä. Kirjoittajalle on tärkeintä reikienergia, kuten myös minulle. Tässä on ikään kuin tilannekatsaus: tässä olemme ja näistä syistä. Nyt on tärkeintä miettiä, miten jatkaa eteenpäin eikä hakea syyllisiä tilanteelle ja jäädä jahkailemaan tilanteen surkeutta.

Myös teksti on helppolukuista ja hyvin jäsenneltyä. Itselleni käy niin, etten jaksa lukea rönsyilevää tekstiä, jossa ei tunnu olevan sitä kuuluisaa "punaista lankaa". Ja lisäksi yksinkertaistan asioita, yritän aina löytää villakoiran ytimen. Jos vaikka töissä tapahtuu jotakin hässäkkää, tapahtumasta täytyy ensimmäiseksi kuoria pois kaikki tunnekuohut yms. vaikuttavat tekijät ja löytää tilanteeseen liittyvät kylmät faktat. Ja kun ne on löytyneet, seuraa tilanteen ratkaisu kaikille parhain päin. Kyllä tässä reikiasiassa on minusta aivan samalla tavalla. Faktat selvitetään - ja sitten jatketaan näitten varassa tulevaa.

Mielestäni asiat eivät ole peruuttamattomasti hullusti. Tämä vaan on uusi haaste ja kasvunpaikka. Reikienergia itsessään on ollut aiemmin, on nyt ja on myös tulevaisuudessa todella upeaa. Olen kiitollinen, että olen sen löytänyt ja saan sitä välittää myös muille >33>>
Kaikki virtaa
Rose
 
Viestit: 547
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 10:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: Reikin matka Japanista länteen - ja takaisin

ViestiKirjoittaja Seppo » 28 Marras 2012, 08:31

Kiitos selkeästä ja kauniista viestistäsi, EaQamra >>33>> :)

Ei haittaa, jos et ymmärrä kaikkea, mitä tarkoitan, mutta sanonpa kuitenkin, että Sydämen yksinkertaisuus on (kun sen lopulta osaa sanallistaa) mielestäni kvanttista, holistista yms. - aivan muuta kuin kielenkäyttö tyyliin "ole myönteinen, älä ole kielteinen". :) (Olisikin hullua, jos ihmiskunta olisi olemassa vain vm. ohjenuoraa toteuttaakseen :) millä en tarkoita suuntautumista mataliin värähtelyihin, vaan kokonaisvaltaisempia ja syvempiä näkökulmia.)

*

Systeemisesti ja historiallisesti monen tekee mieli olla myös yksinkertainen. Esim. että Lännen Reiki on jotain yhtä tiettyä ja Idän Reiki on jotain muuta tiettyä. (Idän Reiki = [minun sanastossani] Usuin menetelmä, Eguchin linja, Hayashin linja, Hayashin oppilaiden Reikimuodot, ja Ushidasta lähtöisin oleva URR Gakkai + vähän muita, joita harva tuntee.) - Oikeasti tietysti moninaisuus on ollut siellä Idässä myös.

Minulla on muuten sellainen vaikutelma, että Usuin muistomerkistä on vastuussa yksin URR Gakkai. Siis se militaristinen ja uskonnonkaltainen järjestö, josta monista painavista syistä muutama vuosi Usuin kuoleman jälkeen erosivat sekä Eguchi että Hayashi. Siis nuo kaksi, jotka olivat Usuin opetuksessa päässeet harvinaisesti korkeimmille tasoille.

Toinen vaikutelmani on edelleen se, että vaikka näillä kirjoituksillani olen ehkä jotain vaikuttanut, Suomessa on vielä laajalti se harhakäsitys että URR Gakkai olisi paras, hyvä tai jopa ainoa Usuin menetelmän (Idän Reikin) kuvastaja.

Mutta en minä esimerkiksi sitä tiedä, miten elämän on Tarkoituksellista mennä ja kuka mitenkin suuria auktoriteetteja kasvuunsa tai Reikin oppimiseensa tarvitsee. Tai mitä kaikkia hoito- ja muita menetelmiä kenenkin kannattaa Reikikuvioihinsa yhdistää. - Siinäkin syitä, miksi en nosta jotain yhtä Reikisuuntaa tai -opettajaa yleispätevässä merkityksessä muiden yläpuolelle, vaan suosittelen avoimuutta, tutkivaisuutta jne.
Seppo
 
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Heinä 2010, 13:14
Paikkakunta: Salo


Paluu Usui Reiki

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron